Gå til innhold

Hva slags TV og lydplanke anbefales?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Min gamle trofaste 55" LG 55LM860W-ZB som nå snart fyller 15 år har gjort nytten sin og har blitt ganske tregstartet og flimrer litt til tider og har en ødelagt HDMI ingang etc. den funker, men den må snart pensjoneres nå etter lang og tro tjeneste. Dette er da snakk om 15 ish år gammel LED TV å jeg regner med mye har skjedd på TV fronten siden den gang. 

Ja, jeg har vært på Elkjøp og sammenlignet litt samt lest meg opp bittelitt på de forskjellige teknologiene og blir ikke helt klok på resultatet en TV gir meg i opplevd bildekvalitet sammenlignet med hvilken teknologi man snakker om. 

Noen ganger synes jeg bilet fra en rimeligere tv ser bedre ut mens andre ganger stikk motsatt. Altså når samme innhold vises. Så slik jeg ser det er ikke hvilken teknologi man velger nødvendigvis det som gir meg den beste opplevelsen. Alt er nok uansett bedre enn den jeg har....

jeg kikker litt på en 75ish tommer i størrelse og hvilket merke jeg skal velge aner jeg rett og slett ikke. Jeg bruker Apple TV samt iPhone og iPad, både jeg og madammen så TV må være tilpasset dette. 

Det er lite til ingen sollys som treffer TV skjermen der jeg har TV og den vil bli montert på veggen. 

Er det noe software på TV man trenger å bry seg om i dag? Min TV slår jeg bare på og bruker Apple TV boksen. Thats it. Har ikke brukt menyer etc. på selve TVen noensinne og instillingene ble satt for 15 år siden og siden har jeg knapt vært det. Jeg synes også app menyene og alt fungerer utrolig treigt på min gamle TV og den er i det hele utdatert. 

Jeg vet ikke om det finnes, men TVer med innebygget AppleTV boks etc vil jeg heller ikke ha. Er jo noe dritt hvis den biten ryker eller blir avkeggs. Da vil jeg heller ha en ekstern Apple boks. 

Så hva er jeg trenger å bry meg med når det kommer til softwaren og funksjonene på selve TVen som er viktig?

Ut fra hva jeg har lest meg til så er det på papiret OLED TV som passer best for meg siden den har best svart nivåer og TV blir plassert et sted med lite eller ingen direkte sollys. 

Men samtidig har jeg sett TVer med andre teknologier imponere meg mer enn OLED i enkelte tillfeller. Det er et hav og velge mellom å detnjeg trenger er vel et sted og starte dor det blir jo vanskelig og velge en type teknologi når begge teknologier både har "dårlige" og "gode bilder npr man sammenligner side om side. 

Jeg vet jo at det har vært snakk om en del lurium når det kommer til hvordan skjermene er instillt i butikken for å lure kundene til å gå mot de dyrere tvene etc. Om det er slik i dag vet jeg ikke, men det er slett ikke alltid den svindyre tven gir noe bedre bilde enn en som er billigere ut fra mine erfaringer. 

Så kan noen kloke hoder inne gi meg litt input i hvor man blr starte i jakten på ny TV? 

Har vel ikke noe spesielt budsjett, men et sted mellom 20-30.000 er vel et fornuftig anslag? Jo billigere jo bedre selvsagt gitt at kvaliteten er den samme. Bildekvalitet er uansett viktigst. Den må ha en slim/tynn design og se bra ut etc. software og funksjoner på TV som trengs vet jeg ikke noe om. 

Endret av Bjerknez
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ingen ekspert på feltet, men har lagt merke til at LG er bedre på å få gamle TV-sendinger til å se bedre ut. LG er vel også for de som selv ønsker å knote med egne innstillinger.

Skrevet (endret)

LG er det jeg har i dag og den TVen har vært helt super. 15 år uten problemer overhodet. Så LG henger høyt i kurs hos meg skal sies. Men samtidig har jeg null erfaring med andre merker. 

Endret av Bjerknez
Skrevet
Engelhorn skrev (8 minutter siden):

Stor skjerm skal du ha?

Sony og TCL er gode på bildekvalitet. Og beste prisene får du hvis du kjøper fjorårets modeller før årets modeller kommer.

TCL 75C8K 75" 4K MINI-LED - Satt ned fra 35 til 20k

Sony Bravia 8 II 65" QD-OLED

Hva er forskjellen på disse to og feks. Denne?

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/lg-77-c5-4k-oled-evo-tv-2025/912308?qid=6728bddcafc407b62b0b7e007c2e25b7

Skrevet (endret)

C5 burde være et greit kjøp om du vil holde deg til LG.

Edit: Du har relativt enkle krav, så du er sånn sett en velsignet enkel kunde å ha med og gjøre.

Du kjøper såpass nytt og dyrt at det er vanskelig å få noe dårlig som ikke matcher kravene dine.

Endret av vidor
Skrevet

Viss du har en 15år gammal tv i dag kan du sikkert få en bedre opplevelse med å kjøpe den nest billigaste du kan finne i dag. Eg kjøpte noko av det billigaste eg kunne finne og det er heilt ok, eg er ingen tv nerd så spara litt kroner der. 

Eg har en samsung tv som er 3-4år gammal, nesten berre ungane som bruka den. Ser at det er noko Apple greier i menyen, eg tolka det som apple tv innebygd. Aldri prøvd det dog. 

Ellers er no tv'en grei nok, den heng no på veggen og ser sånn passe liten ut i 75". Måtte såpass opp i størrelse pga. den 55" utgaven eg kjøpte først såg ut som et frimerke på veggen... 

Skrevet

Samsung hadde før en filosofi om en god minimum kvalitet også i sine mer rimelige serier. Dette sluttet de med og begynte å gimpe kvaliteten og funksjonene helt opp i medium-sjiktet. Synd nå sånt skjer og kapitalismen kommer inn å direkte ødelegger et godt merke og pusher folk til å måtte kjøpe mer premium-produkter for å bli like fornøyd som før.

Skrevet
vidor skrev (1 time siden):

C5 burde være et greit kjøp om du vil holde deg til LG.

Edit: Du har relativt enkle krav, så du er sånn sett en velsignet enkel kunde å ha med og gjøre.

Du kjøper såpass nytt og dyrt at det er vanskelig å få noe dårlig som ikke matcher kravene dine.

Hva slags krav ser du for deg er mer avanserte? Jeg spør forsi det kan godt hende jeg ønsker noen egenskaper jeg ikke vet om... :) 

Er det ikke begrenset i dag hva en TV kan gjøre/vise/inneholde som gjør hverdagen mye bedre utover bildekvalitet og estetisk utseende? Tar for gitt at nye tver i dag har samme tilkoblingsmuligheter som min gamle TV og jeg bruker jo ekstern Apple TV boks. 

En stor fordel om TV snakker med Homey Pro da. Har hørt at LG har kjøpt opp Homey..... 

Skrevet (endret)

Vurderer også en lydplanke skal sies. Sikler litt på JBL 1300 MK2 lydplanke. Tar gjerne i mot ups and downs med denne i samme slengen. :)

EDIT: 'Endret emnetittelen hvor jeg også tok med lydplanke. Men her trenger jeg nok ikke like mye hjelp da jeg mer eller mindre har bestemt meg. Sto mellom Samsung Q990F og JBL 1300 MK2 og havnet til slutt på JBL da jeg også er imponert over to bluetooth høytalere jeg har fra samme merke (Charge 5 og Boombox 4). 

I følge tester er både Samsung og JBL bra, men magefølelsen sier JBL. 

Men kom gjerne med innspill :)

Endret av Bjerknez
  • Bjerknez endret tittelen til Hva slags TV og lydplanke anbefales?
Skrevet

Angående TV så kikket jeg på en TLC TV for et års tid siden, men ser at disse nå ikke selges lenger?

Slik jeg ser det står man da igjen med Samsung og LG som på en måte er hovedmerkene og jeg har da mest trolig falt ned på LG. Mye på ren magefølelse og ikke en vitenskaplig overbevisning. 

OLED har jeg nok trolig også bestemt meg for da TV for det meste ikke blir utsatt for sollys der jeg skal montere den og at OLED givetvis skal gi sterkere kontraster og bedre farger etc. 

Størrelsen er også mer eller mindre bestemt. 77" TV blir en real oppgradering for meg og ikke har jeg plass til så voldsomt mye større heller på veggen jeg skal ha den. Vi sitter også kun 3 meter unna TV'en.

Så når både merke, størrelse og skjermteknologi er valgt så er det bare 2-3 TV'er og velge mellom å da blir jo alt mye enklere. 

MEN... jeg skal ta meg en tur innom Elkjøp og eller Power i dag og kikke litt. Det blir ikke kjøp i dag, men må kikke litt rundt og se hvordan bildene på TV'ene er før jeg bestemmer meg. 

Jeg skal også høre lyden på lydplanker hvor JBL 1300 MK2 og Samsung Q990F står i fokus.

Jeg har et eldgammelt Bose 2.1 system i dag som jeg kjøpte samens med TV'en for 15 år siden. Det funker jo det, men er liksom ikke noe særlig med "trøkk" i det anlegget. Så jeg forventer en enorm forskjell opp til JBL 1300 MK2 og Samsung Q990F. Hvis jeg ikke blir overbevist i forhold til pris, så kjøper jeg bare en enklere lydplanke som gjengir vanlig TV lyd og heller satser på et dedikert surround system på sikt.

Skrevet

Om man utelukkende bruker eksterne kilder som Apple TV så har i alle fall LG den fordelen at den lar deg velge den som default kilde ved oppstart. Svært mange produsenter (bla Samsung) har en tendens til å prøve å tvinge deg til å bruke deres egne apper o.l. Noe som blir frustrerende i praksis når man vil bruke noe eksternt og bedre.

Skrevet
Smule8o skrev (4 minutter siden):

Om man utelukkende bruker eksterne kilder som Apple TV så har i alle fall LG den fordelen at den lar deg velge den som default kilde ved oppstart. Svært mange produsenter (bla Samsung) har en tendens til å prøve å tvinge deg til å bruke deres egne apper o.l. Noe som blir frustrerende i praksis når man vil bruke noe eksternt og bedre.

God informasjon :) 

Enda et argument for å velge LG for min del :) 

Skrevet

Valget mitt stod mellom Philips 810 og en LG c5 pro.

Valget falt på c5, men eg begynner å bli i tvil om eg ikkje ska bytte til philipsen grunnet litt mer lysstyrke og ambilight.

c5 vant så vidt foran Philips på bildekvalitet, men det er samme panel meg forstått så om det er merkbart for den vanlige mannen i gaten aner eg ikkje. 

Skrevet

Er det noen som har innsikt på de AI-greiene som nå har blitt vanlig i TV'er? Hvilke forskjeller eksisterer her?

Skrevet (endret)
Bjerknez skrev (16 timer siden):

C5 er en utmerket TV, overgangen fra din gamle LCD TV og en LG OLED blir veldig stor. LG kvitter seg med toppmodellene om dagen i påvente av kommende C6 og G6, kjøpte selv en G5 nylig til samme rabatterte pris.

Jeg hadde ikke nølt et sekund med å kjøpt en C5, riktignok ikke like lyssterk som G5, men så fremt du ikke har store utfordringer med lysforhold hos deg, så vil C5 fungere fint.

Bruker min G5 med Apple TV og Nvidia Shield og har ingen problemer med å unngå startsiden til LG, det hadde jeg heller ikke med en Samsung QLED fra 2022, så noen nevnte at Samsung er vanskelig der, men det er ikke min erfaring. Har aldri trengt å forholde meg til Tizen i så måte. 

Bruker min LG sammen med en Samsung lydplanke, som fungerer fint. Eier to Samsung lydplanker og har bare gode erfaringer med dem, bra lyd for prisen, ikke så høyt priset som Sonos. 

Endret av Uderzo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...