Zaboreka Skrevet onsdag kl 07:20 Skrevet onsdag kl 07:20 (endret) Hva er viktig å innhente ved boligsalg? Hva er ca priser? Endret onsdag kl 20:36 av Zaboreka
Trulss Skrevet onsdag kl 08:52 Skrevet onsdag kl 08:52 Det er uansett du som selger som sitter i klistere. Takstmann og megler går fri, og har intet ansvar over hodet for hva de måtte finne på å si. Hvor gammelt er badet, og eksisterer firmaet enda?
Zaboreka Skrevet onsdag kl 10:26 Forfatter Skrevet onsdag kl 10:26 Trulss skrev (1 time siden): Det er uansett du som selger som sitter i klistere. Takstmann og megler går fri, og har intet ansvar over hodet for hva de måtte finne på å si. Hvor gammelt er badet, og eksisterer firmaet enda? Det var ikke firma, kun en tidligere eier i 2017 som la badet selv (hadde våtromssertifikat er det opplyst). I eldre tilstandsrapport er det skrevet at eieren opplyste å ha dette sertifikatet + bilder å vise til, badet fikk her TG1, men jeg har ikke annen dokumentasjon krysser jeg på faglært, ufaglært eller begge når jeg skal selge selv?
barfoo Skrevet onsdag kl 10:35 Skrevet onsdag kl 10:35 Kryss av det du vil og forklar med tekst kvifor du kryssa slik du gjorde?
Zaboreka Skrevet onsdag kl 10:47 Forfatter Skrevet onsdag kl 10:47 Min takstmann skrev også ukjent utførelse nå og at membran ikke kan konstateres pga ikke synlig / ikke dokumentasjon, men med kommentar om at eldre tilstandsrapport har opplyst at han som la badet hadde våtromssertifikat og kunne vise til bilder som dokumentasjon, men at dette ikke finnes i dag. Da bør jeg kanskje krysse ufaglært ? Selv om personen som la badet hadde sertifikat og bilder (… har jo ikke disse selv)?
Trulss Skrevet onsdag kl 11:27 Skrevet onsdag kl 11:27 Faglært - tidligere eier hadde våtromssertifikat.
Luklukas Skrevet onsdag kl 11:34 Skrevet onsdag kl 11:34 Jeg tenker litt som de andre her, men ville vært nøye med formuleringen. Hvis du ikke har dokumentasjonen i hånda selv, så er det kanskje viktigere å forklare godt hva opplysningene bygger på enn hva du krysser av helt isolert. 1
Zaboreka Skrevet onsdag kl 11:53 Forfatter Skrevet onsdag kl 11:53 Trulss skrev (24 minutter siden): Faglært - tidligere eier hadde våtromssertifikat. Ok, men forrige eier jeg kjøpte av krysset ufaglært/egeninnsats og takstmann anførte ukjent utførelse. Spørs om det blir riktig da
Trulss Skrevet onsdag kl 13:23 Skrevet onsdag kl 13:23 Zaboreka skrev (1 time siden): Ok, men forrige eier jeg kjøpte av krysset ufaglært/egeninnsats og takstmann anførte ukjent utførelse. Spørs om det blir riktig da Siden forrige faglærte eier krysset av som ufaglært ville han nok ikke ta ansvaret for badet. Da bør du krysse av det samme. Men har du ikke gjort noe på badet så trenger du vel ikke krysse av noe som helst?
kremt Skrevet onsdag kl 13:50 Skrevet onsdag kl 13:50 Jeg har lest at folk med våtroms sertifikat bygde bad med flere feil enn de uten. Dette er nok ingen garanti for noe som helst. De beste badene blir ofte bygget av hobby folk som tar seg god tid til å gjøre ting. Membran skal legges i mange, mange lag og skal ha tid til å tørke mellom lag. De fleste legger alt for tynt. Et bad som er over 10-15 år er uansett TG2 pga usikker restlevetid. Det som virkelig kan forlenge badets levetid er montering og bruk av dusjkabinett, samt skikkelig ventilering i form av balansert ventilasjon eller avtrekksvifte.
Zaboreka Skrevet onsdag kl 13:53 Forfatter Skrevet onsdag kl 13:53 kremt skrev (1 minutt siden): Jeg har lest at folk med våtroms sertifikat bygde bad med flere feil enn de uten. Dette er nok ingen garanti for noe som helst. De beste badene blir ofte bygget av hobby folk som tar seg god tid til å gjøre ting. Membran skal legges i mange, mange lag og skal ha tid til å tørke mellom lag. De fleste legger alt for tynt. Et bad som er over 10-15 år er uansett TG2 pga usikker restlevetid. Det som virkelig kan forlenge badets levetid er montering og bruk av dusjkabinett, samt skikkelig ventilering i form av balansert ventilasjon eller avtrekksvifte. Ok. Da krysser jeg ufaglært , men påpeker at det er opplyst om våtromssertifikat og bilder som kunne fremvises tidligere, men at dette ikke finnes i dag. Jeg kan vel vise til tilstandsrapport som jeg selv ikke fikk tildelt da jeg kjøpte også? Har fått tak i den selv fra megleren som solgte den gangen. 2
Zeph Skrevet onsdag kl 15:09 Skrevet onsdag kl 15:09 (endret) Trulss skrev (1 time siden): Siden forrige faglærte eier krysset av som ufaglært ville han nok ikke ta ansvaret for badet. Da bør du krysse av det samme. Men har du ikke gjort noe på badet så trenger du vel ikke krysse av noe som helst? Du skal informere om tilstanden etter beste evne basert på det du veit, uavhengig av om det vart gjort i tida du eigde eller før. Rein faktainformasjon. Om du veit noko er gjort av tidlegare eigar, men er usikker på av kven, så skriv det. Det er lov å ikkje vite noko sikkert. Ein kan bruke informasjon gitt av tidlegare eigar. Det er ikkje alltid riktig, men det er det du har. I mitt hus har ein tidlegare eigar (før dei me kjøpte av) kryssa av at det elektriske var utført av fagfolk, sjølv om ein elektriker fort ser at det i alle fall ikkje er riktig for heile installasjonen. Det viktigaste er ikkje at du prøver å ordlegge deg så fint som mogleg for å pynte på fasaden, men at du skal informere om at du kjenner til sånn at ein potensiell kjøper veit kva dei får. Om ein tilstand er nemnd i erklæringa så kan ikkje ein kjøper kome seinare å klage på tilstanden. Er det derimot informasjon du visste om, men bevisst unnlot å informere om eller la fram feilaktig, så kan kjøper ha ein sak. Du kan krysse av for at det er utført arbeid, informere om det du har og legge ved ev. dokumentasjon, men skrive at du er usikker på om det er utført av faglærte og droppe krysse eller krysse av på “Ukjent” om det finnes i skjemaet. Tidlegare eigenerklæringsskjema kan du vise til, igjen med fokus på rein fakta og kva som ev. kan dokumenterast. Det er lov å ikkje vite 100% sikkert kva som har vore gjort tidlegare. Det er nok meir vanleg med mangelfull dokumentasjon på eldre bustader enn at alt er på stell og dokumentert. Endret onsdag kl 15:11 av Zeph 1
Satan666 Skrevet onsdag kl 15:12 Skrevet onsdag kl 15:12 Kryss av for ufaglært. Skjer det noe så er det du som har bevisbyrden for at arbeidet er utført av faglært, og siden du ikke har annet enn dokumenterte påstander så har du i praksis ingen beviser for at det faktisk er utført av faglært.
Zaboreka Skrevet onsdag kl 15:39 Forfatter Skrevet onsdag kl 15:39 (endret) Takk Endret onsdag kl 20:35 av Zaboreka
Zaboreka Skrevet 20 timer siden Forfatter Skrevet 20 timer siden (endret) Satan666 skrev (På 8.4.2026 den 17.12): Kryss av for ufaglært. Skjer det noe så er det du som har bevisbyrden for at arbeidet er utført av faglært, og siden du ikke har annet enn dokumenterte påstander så har du i praksis ingen beviser for at det faktisk er utført av faglært. Skjønner Endret 18 timer siden av Zaboreka
Zeph Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Om du har dokumentasjon som er relevant så kan du legge det ved prospektet eller legge det på Boligmappa og knytte den til annonsa. Du kan opprette ei offentleg lenke til boligmappa der potensielle kjøparar kan gå inn og sjå på dokumentasjonen.
oddeh Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Tråden stenges da førstepost og tittel er endret. Lag heller en ny tråd ved evt. oppfølgingsspørsmål sånn at kontekst står seg.
Anbefalte innlegg