Gå til innhold

Har du basa?

Gutensin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har sett folk bli utsatt for denne barbariske handling, selv var jeg for snill til å gjøre slikt med andre.

Dette er egentlig litt pussig, et sterkt minne fra barneskolen er noen som ble utsatt for basing utenfor bussen. En eldre elev, selvsagt en jente som ble baset av en gutt.

Du tenker kanskje heller på leking i snøen av egen fri vilje? Det ordet kan jo bety begge deler, alt etter hvor man befinner seg i landet.

• Liker 1
Skrevet (endret)
^fmj skrev (2 minutter siden):

Har sett folk bli utsatt for denne barbariske handling, selv var jeg for snill til å gjøre slikt med andre.

Dette er egentlig litt pussig, et sterkt minne fra barneskolen er noen som ble utsatt for basing utenfor bussen. En eldre elev, selvsagt en jente som ble baset av en gutt.

Du tenker kanskje heller på leking i snøen av egen fri vilje? Det ordet kan jo bety begge deler, alt etter hvor man befinner seg i landet.

Du tenker åpenbart på dynking.

Basing er i min bok frivillig hopp og sprett og tjo og hei i mengder med snø.

Edit: La til frivillig.

Endret av Satan666
  • Liker 1
Skrevet
Satan666 skrev (Akkurat nå):

Basing er i min bok hopp og sprett og tjo og hei i mengder med snø.

Vi brukte brukte basing om dynking.

• Liker 2
Skrevet

Regner med at det menes snødåp. Har gjort det en del ganger ja, både som barn/ungdom og som voksen. 😃 (Enkelte som trengte å kjøles ned da de hissa seg opp)

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
frohmage skrev (25 minutter siden):

Absolutt! Lenge siden nå, da.. Trodde det handlet om et annet hvitt pulver da jeg leste tittelen.

Hehe-tenkte på den snøen som kommer ovenfra som nedbør, når det er kaldt nok. Masse myk og løs snø innbød ofte til lek da  jeg var barn og ung.  😀

Endret av Gutensin
Skrevet
Satan666 skrev (9 minutter siden):

Basing er i min bok frivillig hopp og sprett og tjo og hei i mengder med snø.

Edit: La til frivillig.

Å bli baset  var sjelden frivillig, sant det.  Men man kunne avtale å ha snøballkrig, det innebar garantert at noen fikk snø i fjeset.  Altså  ble dynket.

Skrevet

Base i snø: leke i snø, legge seg ned i den, rulle seg i den, svømme i den. Må ikke forveksles med dynking, som innebærer at andre presser en ned i snøen og stapper inn snø overalt på innsiden av klærne.

Det er nok 30 år siden jeg har gjort noen av delene, men ja.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
frohmage skrev (1 minutt siden):

Vi uttalte det med Ø, som i at "hu ble dønka" eller "fikk snødønk".

Nettopp.  Hvor var det hen?

Skrevet

Kryning er det også noen som kaller det.  Baser litt rundt først, så kaster man seg over noen pg kryner dem 😶‍🌫️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...