Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg hater min latskap/passiv scrolling/utsetting

Gjest d43c5...f15

Anbefalte innlegg

Gjest d43c5...f15
Skrevet

Jeg har bare fått så sykt nok av min generelle latskap. Og avhengighet av slikt som scrolling på telefon (idiotiske ting som reels), eventuelt gaming, eller bare ligge på sofaen og ikke få gjort det jeg skal gjøre. Jeg hater det. Jeg greier ikke å ha motivasjon nok til å komme meg ut av huset på fks. trening eller aktiviteter som klatring, og har en del fridager, og da bruker jeg ofte å stort sett ligge i sofaen hele dagen. Synes det er vanskelig å følge opp ting jeg skulle ha gjort, slik som fks. å skrive e-poster for jobb, søke jobb, eller bare det å svare på meldinger fra venner og slikt. Er super irriterende, får jeg telefon fra familie kan jeg ofte ikke orke å svare selv om jeg faktisk ikke gjør noe spesielt. Å gjøre slikt som husarbeid bruker heldigvis å gå bra, men er dårlig på slikt som orke å lage middager.

Jeg er blitt 30 nå, og føler jeg kaster bort livet mitt. Kunne kommet så sykt langt i livet (ikke at jeg gjør det direkte dårlig heller) om jeg hadde greid å følge opp slikt som å dra på trening/aktiviteter, svare folk, være mer on top med å svare på e-poster og slikt.

Noen der ute som har noen tips? Tenkte å kjøpe meg Dumbdroid telefon for å prøve å kvitte meg med smartphone avhengigheten som jeg føler er det verste nesten.

Anonymous poster hash: d43c5...f15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde prøve å øke terskelen din for å scrolle, en måte å gjøre det på kan være å putte telefonen på hylla eller i en skuff en times tid eller to. 

Du bør også prøve å finne noe produktivt som du faktisk liker (du har vel noe annet du liker!?) og prøve å gjøre det litt. 

Kan også legge til at du bør starte litt etter litt, å legge om vanene sine 100% over en dag eller to fungerer sjeldent, prøv å reduser scrolling og latskap litt etter litt, gjerne over tid. Så vil du nok se at det er lettere enn du tror.

Skrevet

Magnesium glycinate/glysinat og D3 vitamin tabletter.

Spis mye paprika, eller ta C vitamin tilskudd.

Spis egg, kjøtt og smør. Unngå hvete.

Spis 2 spiseskjeer kokosnøttolje per dag hvis du føler du vil prøve 'alt'.

Skrevet
Selfuniverse skrev (3 minutter siden):

Magnesium glycinate/glysinat og D3 vitamin tabletter.

Spis mye paprika, eller ta C vitamin tilskudd.

Spis egg, kjøtt og smør. Unngå hvete.

Spis 2 spiseskjeer kokosnøttolje per dag hvis du føler du vil prøve 'alt'.

I alleste dager, hva er dette? En trylleformel for å bli statsminister?

Skrevet
2 hours ago, Sovna said:

I alleste dager, hva er dette? En trylleformel for å bli statsminister?

Du er ikke så langt fra blinken. Fordi når man virkelig begynner å ta eget ansvar for hva kroppen får og hva som skjer med den, så kan man etterhvert gjøre det man drømmer om.

Skrevet (endret)

Det er litt forskjellige ting som kan være til hjelp.

Det ene er planer og tidsstyring. At du har en liste eller plan over det du skal gjøre. Dette tvinger deg til å gjøre det du har tenkt å gjøre.

Det er viktig å tenke på at vi har lært oss vaner. Disse kan endres. Det kan være ting du gjør som du vil endre eller gjøre mindre av. Eller det kan være ting du ikke gjør nå som du vil gjøre.

Trim, aktivitet, frisk luft og trening er viktig. Søvn er viktig.

Mat og drikke er også viktig. Sunt kosthold med lite sukker og usunne produkter.

En må også passe på om det er noe helse relaterte problemer.

Teknikker som mindfulness, joga eller puste øvelser kan hjelpe.

Vi mennesker er slik at vi lett velger skrolling på mobil, se på data/tv. Så en må være bevist på hvilken tid en bruker på dette.

Endret av Svein M
Skrevet (endret)

Gå på biblioteket og lån noen bøker, mye mer meningsfullt og avslappende enn doomscrolling. Slett sosiale medier, man kan heller kontakte andre via telefonnummeret eller bank på døren.

Forresten et tips til: Ha en notisbok og blyant liggende på salongbordet du bruker til å skrive ned gjøremål for hånd, så bare stryker du ut det du har fått gjort. Det hjelper å få fokus på å planlegge og gjøre ting.

Endret av PosteMonopolet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...