Capitan Fracassa Skrevet i går, 12:19 Skrevet i går, 12:19 Hei, jeg var nylig på utenlandsreise for jobben min, og reglene i firmaet er at vi får dekket diett opp til statens satser, men kun ved å levere inn kvitteringer. Jeg gjorde dette, men et par av kvitteringene jeg leverte inn var av typen som sa hvor jeg kjøpte fra, hva jeg betalte og dato, men ikke spesifiserte hva jeg kjøpte. Disse blir avvist med begrunnelse (på engelsk, selv om det er et norsk firma): "This is because it's taxable by law if not correct documentation is provided." Stemmer dette? Regningene jeg leverte inn var langt under statens satser for landet (ex: Statens satser for lunsj i London er 27 pund, jeg leverte kvittering på handel i food truck til 9.50 pund), og så vidt jeg kan se er dekning av mine diettutgifter skattefrie så sant de ikke er godt over statens satser. Er det noen som kan hjelpe meg her?
Salvesen. Skrevet i går, 12:27 Skrevet i går, 12:27 Rart, normalt sett har en enten dekket krone for krone når en leverer inn kvitteringer ELLER fastsatt diett. Så skjønner ikke helt hvorfor de skal ha kvittering om du skal ha diett. Sikker på at du ikke blander? Krav til kvitteringer blir verre og verre er min oppfatning, men jeg opplever dog at selskapet svelger kostnadene mot oppfordring om å gjøre det bedre neste gang. Tror aldri jeg har fått nektet noe, kommer ikke på det.
Capitan Fracassa Skrevet i går, 12:38 Forfatter Skrevet i går, 12:38 (endret) Salvesen. skrev (11 minutter siden): Rart, normalt sett har en enten dekket krone for krone når en leverer inn kvitteringer ELLER fastsatt diett. Så skjønner ikke helt hvorfor de skal ha kvittering om du skal ha diett. Sikker på at du ikke blander? Mulig jeg brukte begrepet "diett" feil. Vi får matutgifter dekket krone for krone ved innlevert kvittering, begrenset oppad til statens satser for diett, men får altså ikke statens satser (eller annet) utover det vi leverer kvittering for. Salvesen. skrev (11 minutter siden): Krav til kvitteringer blir verre og verre er min oppfatning, men jeg opplever dog at selskapet svelger kostnadene mot oppfordring om å gjøre det bedre neste gang. Spørmålet mitt er om det er en kostnad for selskapet. Det jeg finner ut ved å søke (og spørre KI) er at så lenge det ikke er urimelig høyt, er betaling for kost ved reise i utlandet fradragsberettiget (og dermed skattefritt) for selskapet, uavhengig av om kvitteringen viser hva jeg har kjøpt eller ikke. Utgiftene det er snakk om er som sagt langt under statens satser, og kjøpt enten på hotellet eller food truck, men for noen kolleger så gjelder det også på restaurant, men alt sammen under statens satser. Jeg opplever firmaet som vanskelig og smålig - å gå på billig food truck som bare gir ut enkel kvittering fra betalingsautomat dekkes ikke, men å gå på 2-3 ganger så dyr restaurant som gir ut spesifisert kvittering ville altså bli dekket. Men spørsmålet er altså om de har rett i at spesifisert kvittering for dekke av diettutgifter i utlandet er lovkrav for at det skal være skattefritt. Endret i går, 12:42 av Capitan Fracassa
Salvesen. Skrevet i går, 12:42 Skrevet i går, 12:42 Capitan Fracassa skrev (Akkurat nå): Mulig jeg brukte begrepet "diett" feil. Vi får matutgifter dekket krone for krone ved innlevert kvittering, begrenset oppad til statens satser for diett. Spørmålet mitt er om det er en kostnad for selskapet. Det jeg finner ut ved å søke (og spørre KI) er at så lenge det ikke er urimelig høyt, er betaling for kost ved reise i utlandet fradragsberettiget (og dermed skattefritt) for selskapet, uavhengig av om kvitteringen viser hva jeg har kjøpt eller ikke. Utgiftene det er snakk om er som sagt langt under statens satser, og kjøpt enten på hotellet eller food truck, men for noen kolleger så gjelder det også på restaurant, men alt sammen under statens satser. Aha, da forstår jeg! Ræva avtale dog! Nå skal jeg ikke påstår at jeg er 100% stødig på dette. Men slik jeg forstår det er at de ikke kan bokføre dette i regnskapet da de ikke har en gyldig kvittering. Derfor blir det regnskapsmessig en større utgift
Capitan Fracassa Skrevet i går, 12:46 Forfatter Skrevet i går, 12:46 Salvesen. skrev (1 minutt siden): Aha, da forstår jeg! Ræva avtale dog! Ja, det synes jeg og. Andre firmaer jeg har jobbet i har simpelthen gitt meg statens satser uten noen kvittering. Sitat Nå skal jeg ikke påstår at jeg er 100% stødig på dette. Men slik jeg forstår det er at de ikke kan bokføre dette i regnskapet da de ikke har en gyldig kvittering. Derfor blir det regnskapsmessig en større utgift Hvor sikker er du på dette? Min forståelse er at de kunne gi meg statens satser helt uten noen kvitteringer og bokføre denne utgiften i regnskapet, så da skjønner jeg ikke at de ikke kan gi meg mindre penger mot (uspesifisert) kvittering og bokføre dette - men så er ikke jeg skattejurist (eller jurist av noe slag for den saks skyld).
Salvesen. Skrevet i går, 12:54 Skrevet i går, 12:54 Capitan Fracassa skrev (3 minutter siden): Ja, det synes jeg og. Andre firmaer jeg har jobbet i har simpelthen gitt meg statens satser uten noen kvittering. Hvor sikker er du på dette? Min forståelse er at de kunne gi meg statens satser helt uten noen kvitteringer og bokføre denne utgiften i regnskapet, så da skjønner jeg ikke at de ikke kan gi meg mindre penger mot (uspesifisert) kvittering og bokføre dette - men så er ikke jeg skattejurist (eller jurist av noe slag for den saks skyld). Joda, å gi det statens satser er dyrere. Men, det er dyrere å gi deg betalt uten kvittering en å gi deg betalt med kvittering. Normalt sett ville jeg forventet ett svar som dette: "Din kvittering mangler følgende info X,Y,Z. Vi betaler ut som normalt denne gangen men prøv å påse å få faktura med denne infoen neste gang slik at vi kan bokføre det rett" Eller noe slikt. Så, hele opplegget lyser rødt flagg.. Jeg hadde en rundtur i Asia en gang, stort sett 1 dag hver plass og fyke i mellomtiden(Japan, Kina, Singapore, Sør korea, australia osv). Så for å "spare" tid stappet jeg bare kvitteringer i en spesifisert plass i baggen og tenkte å rydde opp når jeg kom hjem. Viste seg å være veldig vanskelig med alle de rare tegna i etterkant... La inn med bilde translate etter beste evne men det var litt håpløst. Fikk vell en kommentar, men det gikk igjennom som normalt det og. Dette var da for andre utgifter da jeg fikk diett. Men inkluderte representasjon osv.
SpecialForce Skrevet i går, 14:58 Skrevet i går, 14:58 Mtp at firmaet skal føre dette inn i regnskapet sitt så er man normalt avhengig av spesifiserte kvitteringer ja. Men her bør de i grunn bare dekke maks diettsats for nevnte dag og la saken ligge. For diettpenger kan de føre inn uavhengig av om kvitteringen er bra nok for regnskap. Alternativ to er å be om en bekreftelse fra utsalgsstedet på hva som ble kjøpt på nevnte bong. Men selvfølgelig er det tidkrevende.
Capitan Fracassa Skrevet i går, 18:08 Forfatter Skrevet i går, 18:08 SpecialForce skrev (3 timer siden): Mtp at firmaet skal føre dette inn i regnskapet sitt så er man normalt avhengig av spesifiserte kvitteringer ja. Men her bør de i grunn bare dekke maks diettsats for nevnte dag og la saken ligge. For diettpenger kan de føre inn uavhengig av om kvitteringen er bra nok for regnskap. Enten misforstår jeg deg, eller så motsier du deg selv. Er firmaet avhengig av spesifiserte kvitteringer for å føre inn utgifter til diett skattefritt, eller kan de føre dette inn skattefritt uavhengig av slike kvitteringer? SpecialForce skrev (3 timer siden): Alternativ to er å be om en bekreftelse fra utsalgsstedet på hva som ble kjøpt på nevnte bong. Men selvfølgelig er det tidkrevende. Og til dels umulig, da vi ble invitert til å bli med å kjøpe lunsj på food trucks, som kun ga uspesifisert kvittering. Så alternativ to er at firmaet sparer penger ved at vi ikke får dekket disse utgiftene i det hele tatt 😠
cthores Skrevet i går, 18:41 Skrevet i går, 18:41 (endret) Hvis man leverer en korrekt utfyllt reiseregning kan bedriften utbetale diettgodtgjørelse uten kvittering.Bedriften får fradrag for sin kostnad, og du får beløpet utbetalt skattefritt ( Så lenge vi forholder oss til satser for dette.) Har du levert en utleggsoppstilling (som det kan virke som) så må bedriften ha kvittering som inneholder de opplysningene som bokføringsloven krever. Om det er oppfylt får bedriften fradrag for sin kostnad, og du får beløpet utbetalt skattefritt. Normalt vil vel en lønnsavdeling godta en glipp i ny og ned, men om det har vært et problem med at mange gir F, så kan det hende de er strenge for å sette en standard. Endret i går, 18:42 av cthores skrivefeil 2
Capitan Fracassa Skrevet i går, 19:37 Forfatter Skrevet i går, 19:37 cthores skrev (49 minutter siden): Hvis man leverer en korrekt utfyllt reiseregning kan bedriften utbetale diettgodtgjørelse uten kvittering.Bedriften får fradrag for sin kostnad, og du får beløpet utbetalt skattefritt ( Så lenge vi forholder oss til satser for dette.) Jeg har levert en korrekt utfylt reiseregning i bedriftens system (Rydoo). Men bedriften ønsker ikke å utbetale diettgodtgjørelse uten kvittering, de vil bare betale ut mot kvittering. cthores skrev (51 minutter siden): Har du levert en utleggsoppstilling (som det kan virke som) så må bedriften ha kvittering som inneholder de opplysningene som bokføringsloven krever. Hvis jeg forstår deg rett: Hvis bedriften velger å kreve kvittering for å betale for utgifter til mat, så krever bokføringsloven at disse må detaljere hva som er kjøpt. Dette i motsetning til hvis bedriften velger å utbetale i henhold til statens satser uten kvitteringer - da er hele utgiften automatisk fradragsberettiget - stemmer dette? cthores skrev (55 minutter siden): Normalt vil vel en lønnsavdeling godta en glipp i ny og ned, men om det har vært et problem med at mange gir F, så kan det hende de er strenge for å sette en standard. Å handle billig lunsj på et sted som bare gir enkel kvittering, framfor å spise på et dyrere sted som gir detaljert kvittering er ikke å gi F. Tvert i mot.
SpecialForce Skrevet i går, 20:44 Skrevet i går, 20:44 (endret) @Capitan Fracassa kan ikke du forklare situasjonen ovenfor utsalgsstedet per e-post, og be de lage en «jeg bekrefter at bong x fra dato f gjelder kjøp av matrett 1 og drikke 2 i nevnte tidsperiode? Det kan legges ved reiseregningen. Men jeg må ærlig talt si at bedriften din er så vrien at jeg ville faktisk snakket med både Arbeidstilsynet og fagforeningen for sektoren din. For det grenser til urimelig å ikke utbetale penger du har krav på. Strø gjerne salt i såret og be om forsinkelsesrenter like greit. Endret i går, 20:45 av SpecialForce
cthores Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Capitan Fracassa skrev (10 timer siden): Jeg har levert en korrekt utfylt reiseregning i bedriftens system (Rydoo). Men bedriften ønsker ikke å utbetale diettgodtgjørelse uten kvittering, de vil bare betale ut mot kvittering. Hvis dette stemmer synes jeg bedriften er urimlig. Men har du fått noen begrunnelse utover den du skriver i første post ? Jeg kjenner ikke Rydoo. I andre systemer hvor jeg sitter og skal lage utbetalingene , så er reiserregningene låst og kan ikke endres av andre enn den ansatte/leder/godkjenner. Så når jeg mottar en reiseregning som ikke er innenfor regelverket , er mitt valg å sende denne tilbake til den ansatte med en elller annen begrunnelse fra en nedtrekksliste i systemet. Så det er ikke sikkert den som har sendt deg denne meldingen kan endre dette fra en lønnsart til en annen. Snakk med din leder . Capitan Fracassa skrev (10 timer siden): Å handle billig lunsj på et sted som bare gir enkel kvittering, framfor å spise på et dyrere sted som gir detaljert kvittering er ikke å gi F. Tvert i mot Det jeg mente var at andre ansatte kan ha levert reiseregninger/utlegg med dårlig begrunnelser/bilder av kviteringer som ikke er leslige/feil kvitteringer og annet rot. Og at det derfor strammes inn på kontrollen. Men jeg kjenner ikke din bedrift så dette finner du ut av ved å snakke med leder/lønningsavdeling/HR el.
Salvesen. Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Jeg har brukt rydoo, som godkjenner for det meste. Å selv om den klager på kvitteringer kan en fortsatt dra det igjennom slik at den ansatte får betalt. Det er en avgjørelse en tar selv for bedriften.
cthores Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden (endret) Mye mulig AI har vært på jobb her , fra Rydoo Endret 16 timer siden av cthores skrivefeil
Capitan Fracassa Skrevet 16 timer siden Forfatter Skrevet 16 timer siden cthores skrev (1 time siden): Hvis dette stemmer synes jeg bedriften er urimlig. Men har du fått noen begrunnelse utover den du skriver i første post ? Har fått varianter av det samme. Først bare at den måtte være spesifisert, så at det sto i reglementet vårt (godt skjult, ikke fra reisereglene våre), så den jeg siterte. Sitat Jeg kjenner ikke Rydoo. I andre systemer hvor jeg sitter og skal lage utbetalingene , så er reiserregningene låst og kan ikke endres av andre enn den ansatte/leder/godkjenner. Så når jeg mottar en reiseregning som ikke er innenfor regelverket , er mitt valg å sende denne tilbake til den ansatte med en elller annen begrunnelse fra en nedtrekksliste i systemet. Tilsvarende her, men begrunnelsen er en fri tekst, som jeg så kan svare på hvis jeg sender den inn på nytt, noe jeg har gjort flere ganger, med begrunnelse om at det kun er slik kvittering jeg fikk. Sitat Så det er ikke sikkert den som har sendt deg denne meldingen kan endre dette fra en lønnsart til en annen. Nei, men det er heller ikke problemet. Utgiften er ført i rett kategori "Food during business trip (international)", jeg har fått avvist andre pga feil kategori og byttet denne hvis jeg har bommet. cthores skrev (1 time siden): Snakk med din leder . Ja, jeg tenkte å gjøre det over påske. Men grunnen til at jeg postet det her, på jusforumet var først og fremst for å få vite om det stemmer at en bedrift får utgiftsført statens sats uten kvittering skattefritt, men må skatte hvis de velger å utbetale mot kvittering og kvitteringen ikke sier hva jeg har spist? Det er dette jeg ønsker svar på.
cthores Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Capitan Fracassa skrev (32 minutter siden): Men grunnen til at jeg postet det her, på jusforumet var først og fremst for å få vite om det stemmer at en bedrift får utgiftsført statens sats uten kvittering skattefritt, men må skatte hvis de velger å utbetale mot kvittering og kvitteringen ikke sier hva jeg har spist? Det er dette jeg ønsker svar på. En bedrift kan utgiftsføre diett uten kvittering og få skattefradrag, så lenge dette er korrekt behandlet. (opplysning i A-melding, rett lønnsart og rett sats). Om beddriften refunderer deg beløp for en ikke gyldig kvittering vil det være å anse som lønn og vil måtte behandles som dette. (Krav til trekk av skatt, utløser arbeidsavgift og opplysnig på rett kode i A-melding). Men om bedriftsinterne regler gjør at dere kun kan levere "reise etter regning" så må man nesten forholde seg til det.
krikkert Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Det er lov for en bedrift å stille strengere krav enn bokføringsregelverket gjør.
Herr Brun Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden krikkert skrev (7 timer siden): Det er lov for en bedrift å stille strengere krav enn bokføringsregelverket gjør. Ja, men om bedriften viser til at de ikke får fradragsrett uten kvittering som begrunnelse for å stringe strengere krav, er det jo lov å håpe at de tar til vett når hvis man klarer å overbevise dem om at de tar feil. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå