Gjest 06ad3...7c4 Skrevet 28. mars Skrevet 28. mars Jeg jobber fast deltid i en bedrift. Det er flere ansatte i større og mindre stillinger, samt rene tilkallingsvikarer. Før ble ekstravakter tildelt etter ansiennitet, men nå har leder begynt å fordele vakter på alle, både fast ansatte og tilkallingsvikarer. Fast ansatte har etter arbeidsmiljøloven fortrinnsrett på ekstravakter. Dette er tatt opp med leder, og hen svarer da at hen er redd for å miste tilgangen på tilkallingsvikarer hvis ikke også får fordelt ekstravakter. Det gir jo ikke leder rett til å bryte arbeidsmiljøloven bare fordi hen ikke har nok arbeid til å tilfredsstille tilkallingsvikarerene. Det jeg lurer på er at hvis jeg, som fast ansatt, og "Per" som tilkallingsvikar, viser interesse for samme vakt, og leder gir vakten til "Per", selv om jeg hadde fortinnsrett på den, kan jeg da kreve at arbeidsgiver også betaler meg for denne vakten, selv om jeg ikke jobbet den? Anonymous poster hash: 06ad3...7c4
Salvesen. Skrevet 28. mars Skrevet 28. mars Dette har du nok fagforeningene å takke for, de krever nå at du skal få overtid for alle timer ekstra. Tilkalling skal fortsatt ha vanlig betalt etter hva jeg forstår, så da blir de mer attraktive å bruke. 2
SpecialForce Skrevet 30. mars Skrevet 30. mars Be om en avklaring fra ditt fagforbund. De kan arbeidsrett. Men ja. Faste ansatte har inntil videre fortrinnsrett. Hvis bedriften er redd for bemanningen så må de åpenbart øke stillingsprosenten til de som jobber der i dag. 1
Tussi Skrevet 30. mars Skrevet 30. mars Salvesen. skrev (På 28.3.2026 den 13.32): Dette har du nok fagforeningene å takke for, de krever nå at du skal få overtid for alle timer ekstra. Tilkalling skal fortsatt ha vanlig betalt etter hva jeg forstår, så da blir de mer attraktive å bruke. Begrunnelsen for å ikke gi vakten til ts har ikke noe med de siste sakene å gjøre, så slik sett er ikke det relevant
Rhabagatz Skrevet 30. mars Skrevet 30. mars 9 minutes ago, Tussi said: Begrunnelsen for å ikke gi vakten til ts har ikke noe med de siste sakene å gjøre, så slik sett er ikke det relevant Fortrinnsretten opphører ved vesentlig ulempe for arbeidsgiver. Overtidstillegg kan fort oppfattes som vesentlig ulempe, i hvert fall aggregert sett. 1
Tussi Skrevet 30. mars Skrevet 30. mars Rhabagatz skrev (2 minutter siden): Fortrinnsretten opphører ved vesentlig ulempe for arbeidsgiver. Overtidstillegg kan fort oppfattes som vesentlig ulempe, i hvert fall aggregert sett. Ja, og det er anbefalt av AG-organisasjoner å ikke gi vakter til fast ansatte, men poenget mitt er at det ikke er det AG argumenterer med i ts sitt innlegg, men at man deler vakter mellom ansatte og tilkallingsvikarer for å beholde tilkallingsvikarene. Det er to ulike tign
Salvesen. Skrevet 30. mars Skrevet 30. mars Tussi skrev (1 minutt siden): Ja, og det er anbefalt av AG-organisasjoner å ikke gi vakter til fast ansatte, men poenget mitt er at det ikke er det AG argumenterer med i ts sitt innlegg, men at man deler vakter mellom ansatte og tilkallingsvikarer for å beholde tilkallingsvikarene. Det er to ulike tign Vell, det er bare en påstand...
Tussi Skrevet 30. mars Skrevet 30. mars Salvesen. skrev (9 minutter siden): Vell, det er bare en påstand... Iogmed at fast ansatte som ts fortsatt får vakter så virker det sannsynlig
leticia Skrevet 30. mars Skrevet 30. mars Gjest 06ad3...7c4 skrev (På 28.3.2026 den 13.11): Det jeg lurer på er at hvis jeg, som fast ansatt, og "Per" som tilkallingsvikar, viser interesse for samme vakt, og leder gir vakten til "Per", selv om jeg hadde fortinnsrett på den, kan jeg da kreve at arbeidsgiver også betaler meg for denne vakten, selv om jeg ikke jobbet den? Nei, du har ikke rett på betaling for vakter du ikke jobber. Men du kan ta saken videre. Et enkelt AI søk, ga meg dette: Hva kan du gjøre? Dokumenter forbigåelsen: Samle bevis på at du har sagt deg villig til å jobbe, men at andre med kortere ansiennitet eller vikarer har fått vakter i stedet. Ta det opp internt: Snakk med nærmeste leder. Spør om begrunnelsen for tildelingen og vis til fortrinnsretten din dersom du er deltidansatt. Involver tillitsvalgt/verneombud: Hvis leder ikke gir en god begrunnelse, kan tillitsvalgt ta saken videre. Send avviksmelding/varsel: Hvis dette er et gjentakende problem, kan det rapporteres via virksomhetens HMS-system. Tvisteløsningsnemnda: Dersom du mener fortrinnsretten din er brutt, kan saken bringes inn for Tvisteløsningsnemnda. Fagforening: Er du medlem, kan du få juridisk hjelp derfra.
SpecialForce Skrevet 30. mars Skrevet 30. mars Rhabagatz skrev (2 timer siden): Fortrinnsretten opphører ved vesentlig ulempe for arbeidsgiver. Overtidstillegg kan fort oppfattes som vesentlig ulempe, i hvert fall aggregert sett. Man kan ikke argumentere med et premiss som i grunn sier at om man følger loven så er det en vesentlig ulempe. Regelverket er kjent og det er en selvfølge at man skal fÅ overtid om man jobber mer enn avtalt. Spesielt sett i lys av de siste signalene rundt deltid og overtid. Da må man gjøre andre grep ved behov. Redusert tjenestetilbud eller lignende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå