Dubious Skrevet lørdag kl 15:15 Skrevet lørdag kl 15:15 Jeg bestilte noe på nett, og betalte med moms (VOEC). Dette har tydeligvis ikke blitt registrert på rett måte, så DHL krever moms og gebyr. Jeg tok kontakt med selger og etter mye fram og tilbake så velger de å refundere alt jeg har betalt til de. Må jeg fortsatt betale moms + gebyr til DHL?
SpecialForce Skrevet søndag kl 00:35 Skrevet søndag kl 00:35 (endret) Fortollingen er jo gjennomført. De må nok få betalt for jobben som allerede er utført. Manglende dokumentasjon ved fortollingstidspunktet er jo årsaken til problemet og merarbeidet. Dermed ble selskapet ansvarlig for å deklarere dette riktig ovenfor toll og avgiftsdirektoratet. Det er surt, men sant dessverre. Dersom du har fått refundert momsen så er det ikke mange hundrelappene tross alt. Endret søndag kl 00:37 av SpecialForce
Dubious Skrevet søndag kl 02:15 Forfatter Skrevet søndag kl 02:15 SpecialForce skrev (1 time siden): Dersom du har fått refundert momsen så er det ikke mange hundrelappene tross alt. DHL tar 229 kroner i gebyr. (Er det egentlig lov...?) + moms 136 kroner, så totalt 365 kroner, rett til DHL. Aner ikke hva selger gjør, så enten får staten dobbel moms, eller DHL stikker av med pengene.
SpecialForce Skrevet søndag kl 02:21 Skrevet søndag kl 02:21 Kjære deg. DHL har plikt til å avklare de formelle kravene til forsendelsen ved mangler. Selvfølgelig har de lov til å ta betalt for dette. Posten gjør akkurat det samme. Men satsen kan være forskjellig. Den har jeg ikke i hodet. Det er du som er ansvarlig for kostnadene. Importgebyr tilfaller kjøper ved innførsel av varer. Dersom du har betalt MVA til selger så skal denne normalt refunderes. Så betaler du MVA og tollgebyr selv. Ring gjerne Skatteetaten eller tolletaten ved ytterligere spørsmål. De jobber tross alt med dette hver dag. Men igjen: ja. DHL har full rett til å kreve gebyr for tollbehandlingen.
mobile999 Skrevet søndag kl 08:06 Skrevet søndag kl 08:06 Dubious skrev (16 timer siden): Må jeg fortsatt betale moms + gebyr til DHL? Hat du tatt i mot pakken eller nektet å ta den i mot?
SpecialForce Skrevet søndag kl 08:18 Skrevet søndag kl 08:18 @mobile999 hvis DHL har fakturert for jobben så kan man ta det for gitt. Men uansett så manglet det dokumentasjon. Denne jobben måtte utføres, og det er alltid kjøper som svarer for dette, også ved feil. Men da får man momsen tilbake fra forhandler og tar denne biten selv.
Dubious Skrevet søndag kl 13:59 Forfatter Skrevet søndag kl 13:59 mobile999 skrev (5 timer siden): Hat du tatt i mot pakken eller nektet å ta den i mot? Den ble kastet på døra.
ilpostino Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Dubious skrev (På 1.3.2026 den 3.15): rett til DHL DHL er vel bare mellomledd, iallefall for en del av pengene du må betale.
Paratech Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden (endret) Det gjelder å være ekstra snill, myk under slike tilfeller, da blir de mer tilbøyelig. Det nytter ikke å kjefte. Endret 16 timer siden av Paratech
Nimrad Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Du må betale DHL for både MVA og gebyr, ja. Det er eventuelt selgeren du må kreve for disse kostnadene hvis de ikke har merket den riktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå