Gå til innhold

"Aliens"-Disclosure 2026

Er "aliens" virkelig?  

31 stemmer

1. 1. Er "aliens" virkelig?

• Ja
      18
    • Nei
      13

Anbefalte innlegg

Skrevet
Orake1et skrev (5 minutter siden):

Nei, vi har ikke det. Jeg vet at du lærte på skolen at ordet "evolusjonsteori" forklarer alt, men virkeligheten er ikke så enkel.

Vi var "dumme som et brød" i noen millioner år og så ble vi raskt mye smartere for rundt 40 50 000 år siden: 

https://stanfordmag.org/contents/suddenly-smarter

Våre brødre apekattene derimot, de forble omtrent like dumme. Det forklarer vi med at evolusjon tar mange millioner av år. Problemet med teorien er at vi gjorde det veldig mye raskere og avstanden mellom oss og alt rundt oss bare øker. 

Vi var ikke dumme, nei. Det er en grunn til at du og jeg lever i dag. Dumme arter dør ut – de smartere og sterkere artene overlever. Dette kalles evolusjon. Apekatter er heller ikke dumme.

Aper er utrolig fascinerende skapninger. De er ikke bare lekne og nysgjerrige – de er også svært intelligente. Forskning viser at de kan ta komplekse beslutninger, løse problemer og navigere i avanserte sosiale relasjoner i flokkene sine.

Mange aper bruker verktøy for å skaffe mat eller løse praktiske utfordringer. Noen kan for eksempel bruke pinner for å hente ut insekter eller steiner for å knuse nøtter. De lærer raskt av erfaring og av hverandre, og de kan huske løsninger på oppgaver over lang tid.

Det mest imponerende er kanskje hvor tilpasningsdyktige de er. De kan forstå nye situasjoner, lære nye ferdigheter og til og med vise tegn til avansert kognitiv tenkning. Alt dette minner oss om hvor tett vi faktisk er knyttet til dem – og hvor mye vi fortsatt har å lære om dyrenes verden.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Iki skrev (1 minutt siden):

Nei, vi var aldri så dumme over en så lang periode som folk skal ha det til.

Det er det som er problemet.

Folk er veldig glade i å undervurdere forfedrene våre.

Her må det skulles mellom hva jeg tror og hva vitenskapen mener.

Jeg mener at det har vært tidligere avanserte sivilisasjoner og at disse blant annet lagde pyramidene. Jeg er egentlig ikke i tvil og regner med at det vil bli "mainstream" om noen år. Det vil igjen drepe evolusjonsteorien.

Men hvis man først forholder seg til den ville konspirasjonsteorien kalt "evolusjonsteori" var vi dumme som et brød veldig lenge og så skjedde det plutselig veldig, veldig mye, men kun med oss.

(Men du har helt rett. Det er evolusjonsteorien som er feil)

Skrevet
Orake1et skrev (1 minutt siden):

Men hvis man først forholder seg til den ville konspirasjonsteorien kalt "evolusjonsteori" var vi dumme som et brød veldig lenge og så skjedde det plutselig veldig, veldig mye, men kun med oss.

Det er snakk om en periode på mange millioner år, ikke 40.000 år slik du påstår.

Vi hadde verktøy for 3,3 millioner år siden.

Vi forstod ild og matlaging 2,3 millioner år siden.

Vi hadde båter og hus for 900 tusen år siden.

Klær, sko, etc for 400 tusen år siden.

Lim for 200 tusen år siden.

Menneskeheten har fulgt en helt naturlig utvikling over en helt naturlig periode tid.

• Liker 5
Skrevet
Iki skrev (2 minutter siden):

Det er snakk om en periode på mange millioner år, ikke 40.000 år slik du påstår.

Igjen; det "jeg påstår" er noe helt annet. Jeg tror det har vært svært intelligente vesener på jorden mange ganger i løpet av de 4,5 mrd jorden har eksistert. Jeg er mest spent på hvor mange ganger. 

Påstanden du refererer til er fra Standford Magazine (Universitetet) og poenget var å ivareta de som kun forholder seg til hva forskere fra universiteter mener. 

Jeg tror ikke på tullet selv ;)

Skrevet
Orake1et skrev (3 minutter siden):

Jeg tror det har vært svært intelligente vesener på jorden

Ja, vi mennesker, aper, blekksprut, diverse fugler, osv har vært på jorden i lengre perioder nå.

• Liker 2
Skrevet
Iki skrev (3 minutter siden):

Ja, vi mennesker, aper, blekksprut, diverse fugler, osv har vært på jorden i lengre perioder nå.

Egentlig ikke. Det antas at noe som minnet om mennesker skilte seg fra sjimpanser for ca 6 millioner år siden. Det er en ubetydelig del av historien til en planet som er 4,5 mrd år.

Og definisjonen av "menneske" blir stadig bredere. Vi finner levninger som fint kunne kalles en annen rase, men det er enklest ift narrativet å kalle alt "menneske".

Jeg må innrømme at jeg vil ikke bli overasket hvis det er vi som besøker denne planeten. Det vil være en enorm "plot twist", men det er ikke uforenlig med det vi vet (og ikke vet). 

Skrevet (endret)
RosaGnom skrev (42 minutter siden):

Aper er utrolig fascinerende skapninger. De er ikke bare lekne og nysgjerrige – de er også svært intelligente. Forskning viser at de kan ta komplekse beslutninger, løse problemer og navigere i avanserte sosiale relasjoner i flokkene sine.

Mange aper bruker verktøy for å skaffe mat eller løse praktiske utfordringer. Noen kan for eksempel bruke pinner for å hente ut insekter eller steiner for å knuse nøtter. De lærer raskt av erfaring og av hverandre, og de kan huske løsninger på oppgaver over lang tid.

Ja aper er fascinerende skapninger. Men vil det si at aper om ca 10-12 millioner år vil nå menneskenes intelligens nivå? (Iogmed moderne aper «oppstod» for rundt 8-10 millioner år siden)

Endret av PÃ¥inter
Skrevet
PÃ¥inter skrev (Akkurat nå):

Ja aper er fascinerende skapninger. Men vil det si at aper om ca 10-12 millioner år vil nå menneskenes intelligens nivå?

Hva spør du om her, egentlig? Du må utdype. Er det evolusjon du tenker på?

Skrevet (endret)
RosaGnom skrev (3 minutter siden):

Hva spør du om her, egentlig? Du må utdype. Er det evolusjon du tenker på?

Jeg spør om det som stod i innlegget, mener du det er noe alternativ til evolusjon?

Endret av PÃ¥inter
Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (6 minutter siden):

Jeg spør om det som stod i innlegget, mener du det er noe alternativ til evolusjon?

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor aper nødvendigvis skulle nå samme intelligensnivå som mennesker. Det er jo et litt rart utgangspunkt, særlig siden evolusjon ikke har noe bestemt mål. Den “jobber” ikke for å gjøre arter smartere, men favoriserer det som til enhver tid gir best sjanse for å overleve og få avkom i et bestemt miljø. Høy intelligens er bare én av mange mulige løsninger – og i tillegg koster den mye energi.

Endret av RosaGnom
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
RosaGnom skrev (56 minutter siden):

Hvilken periode var dette?

Godt spørsmål, vanskelig å finne noe, Homo sapiens kom for ca 300 000 år siden.

Finner mye om "The missing link", men tidsperiode, var vanskelig.

Skrevet
Karltorbj skrev (1 minutt siden):

Kan det være fordi at begrepet missing link brukes ofte for å beskrive et hypotetisk fossil, som liksom skulle vise en direkte overgang mellom mennesker og våre nærmeste primatforfedre? Noe som som gir inntrykk av at evolusjon er en lineær kjede,men det er en vanlig misforståelse.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
RosaGnom skrev (3 minutter siden):

Det er jo et litt rart utgangspunkt, særlig siden evolusjon ikke har noe bestemt mål. Den “jobber” ikke for å gjøre arter smartere, men favoriserer det som til enhver tid gir best sjanse for å overleve og få avkom i et bestemt miljø.

Ville det ikke gagne apene å videreutvikle disse👇🏼egenskapene? 

RosaGnom skrev (59 minutter siden):

Skrevet
Karltorbj skrev (6 minutter siden):

Det er tidsperiode i Stanford-artikkelen som jeg linket til:

Most—though not all—anthropologists agree that human culture, imagination and ingenuity suddenly flowered around 45,000 years ago. The evidence ranges from fantastic cave paintings and elaborate graves to the first fishing equipment and sturdy huts. And whether scientists call it the great leap forward, the dawn of culture or civilization’s big bang, they agree that the change was momentous, giving humans the cohesion and adaptability to expand their range into Europe, Asia, and eventually Australia and the Americas. “In its wake,” Klein says, “humanity was transformed from a relatively rare and insignificant large mammal to something like a geologic force.”

• Liker 1
Skrevet
PÃ¥inter skrev (1 minutt siden):

Ville det ikke gagne apene å videreutvikle disse👇🏼egenskapene? 

Apene klarer seg fint i naturen de.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
RosaGnom skrev (2 minutter siden):

Men mennesker hadde et evolusjonært behov for å utvikle AI og utslette seg selv...🙄

• Liker 1
Skrevet
Orake1et skrev (Akkurat nå):

Men mennesker hadde et evolusjonært behov for å utvikle AI og utslette seg selv...🙄

Dette gir ingen mening. Er vi i konpsirasjonsteori land igjen? 

• Liker 4
Skrevet
Orake1et skrev (2 minutter siden):

Nå brukes konspirasjonskortet igjen🤭👇🏼

• Liker 1
Skrevet (endret)
RosaGnom skrev (13 minutter siden):

Det er vel egenskaper eller behov de kunne forbedret/finjustert eller? Slossing, biting, spising av eget avkom hierarki ordning eller forbedre redskaper feks. 

Endret av PÃ¥inter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...