Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bensinkran / overgang til eldre aggregat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. 

Er litt i villrede her nå. Har et 15 år gammelt kellen-aggregat hvor krana er ødelagt. Det er ellers ikke noe galt med aggregatet, så jeg ønsker å fortsette å bruke det.

Men... jeg har lett og lett etter ny kran (funnet til blodpris, nytt agregat er tilsynelatende billigere), eller en eller annen overgang til å kunne sette på en universal bensinkran. 

Bensintanken har en stuss med 15 mm diameter og 1,5mm utvendige gjenger, og jeg finner ingenting som passer direkte på.  

Det er 5mm innv.d. bensinslange til forgasser, og jeg har en slangestuss på 5mm med utvendige gjenger, husker ikke nøyaktig diameter og gjengeavstand, men ganske standard. antar 1/2" diameter.. 

Jeg leter etter en "plugg" med innvendig m15 1,5mm gjenger, jeg kunne boret hull i og gjenget opp til å sette i en 5mm slangestuss med utvendige gjenger, som jeg har liggende. Et annet alternativ er en hylsemutter jeg kan bore opp en ende på og få riktig gjenging på..

Hva ville du gjort?

20260111_134623.jpg

20260111_134154.jpg

20260111_134218.jpg

20260111_134651.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Sett at du ikke finner del med eksakt dimensjon, hva med å koble slange direkte uatpå gjengene? Da skulle du vel egentlig bare trenge en kran som er tilpasset slangen.

disclaimer: har ikke mekanisk fag som bakgrunn, dette er bare min simple respons på "hva ville du gjort".

Endret av geir__hk
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Ville bare satt på en overgang fra innvendige gjenger til slangenippel og en universal bensinkran.

Spoiler

db47c1dcbc4ae04b42d994066eb539a2.thumb.jpg.438542c9b0b8e81fc11f721d11b6143f.jpg

Spoiler

71Szub2yrbL._AC_UF8941000_QL80_.thumb.jpg.0982b6d18cf88c4a5a6c5d68c49de876.jpg

Endret av sedsberg
Skrevet (endret)
sedsberg skrev (16 minutter siden):

Ville bare satt på en overgang fra innvendige gjenger til slangenippel og en universal bensinkran.

Du må gjerne lenke til et produkt som kan funke, men jeg har lett i mange dager og finner ingenting som passer med dimensjonen på tanken (m15, 1,5). Må i så fall lage det selv, og det er å lage selv jeg heller mot som beste mulighet per nå. 

geir__hk skrev (31 minutter siden):

Sett at du ikke finner del med eksakt dimensjon, hva med å koble slange direkte uatpå gjengene? Da skulle du vel egentlig bare trenge en kran som er tilpasset slangen.

disclaimer: har ikke mekanisk fag som bakgrunn, dette er bare min simple respons på "hva ville du gjort".

Vært inne på tanken, men det vil bli ganske mange potensielle kilder til lekkasje, i tillegg til veldig grov slange i starten som må reduseres betydelig. 

Endret av steinrawr
Skrevet
sedsberg skrev (30 minutter siden):

Sikker på at det ikke er R15, 15mm BSP (1/2")?

Ja. Hvorav jeg oppgav riktig dimensjon, som du også kan lese av på bildene 👍

Skrevet

Bilde av hele aggregatet? Hva slags motor har det?

Tanken ligner på ett Honda-aggregat, disse lisensproduseres over en lave sko, men er det en klone så er det antagelig 16mm x 1.5.

• Liker 1
Skrevet
agvg skrev (1 time siden):

Tanken ligner på ett Honda-aggregat, disse lisensproduseres over en lave sko, men er det en klone så er det antagelig 16mm x 1.5.

Kellen EP2500

Ligner veldig på Honda, og det er honda sin original-kran jeg har funnet til blodpris. Ser jo at det er mulig å få tak i noe på nett, men det er ingen som oppgir noe dimensjoner, så jeg har ikke tatt sjansen på at det stemmer. 

Uansett kan det jo se ut som jeg har målt feil, at det er 16mm, ikke 15mm, selv om jeg har målt med skyveler og. Og det er vesentlig flere produkter på 16mm 1,5 enn 15... Kanskje det er håp likevel!?Takk

Skrevet
6 hours ago, agvg said:

Nei, det er 15mm som han helt tydelig spesifiserer over.  

6 hours ago, steinrawr said:

Ja. Hvorav jeg oppgav riktig dimensjon, som du også kan lese av på bildene 👍

• 2 uker senere...
Skrevet
sedsberg skrev (På 11.1.2026 den 18.16):

Sikker på at det ikke er R15, 15mm BSP (1/2")?

1/2" BSP (av noen genier idiotisk nok også kalt R15...) er absolutt ikke 15mm. Ikke 12,7 heller. (vel, innerdiameteren av røret med 1/2" gjenge er kanskje i nærheten av 1/2".)

https://www.britishmetrics.com/images/pdf/technical/bspp_bspt_4.htm

15x1,5 høres veldig sært ut... (M7 og M9 er også relativt sært, men i bruk av enkelte...) 

9/16" x 18 UNF er kanskje i nærheten. (9/16"=14,3mm, og 18 gjenger pr tomme er ganske nært 1,5mm stigning...)

Skrevet

Jeg er litt blank, så har tatt sjansen på å bestille kran med m16 diameter (uten noen andre spesifikasjoner), så får det bare briste eller bære. Passer det ikke blir bare aggregatet kastet.

Med skyveler målte jeg yttersiden av gjengene til 15mm på tanken, og gjengingen med gjengeverktøy, jeg kan jo ha målt feil, men mener det vises på bildet også at det er nærmere 15 enn 16mm.

Uansett har jeg ikke klart å finne noen gode alternativer.Mulig jeg kunne brukt såkalt "JB-weld" eller kjemisk metall av noe slag, men er redd for at det vil vibrere løst eller presses løst av bensinslangen over tid.

Skrevet

Jeg var også inne på tanken om å gjenge opp innvendig med en tapp i stedet.

(forresten, når jeg skrev "noen genier idiotisk nok" osv, så var det absolutt ikke @sedsberg jeg mente å kalle en genial idiot, men altså den/dem som i utgangspunktet fant opp betegnelsene R10/15/20/25/32 osv.)

Skrevet
steinrawr skrev (3 timer siden):

Passer det ikke blir bare aggregatet kastet.

Kan du kaste den til meg? Det er sikkert mulig å lage et adapter med riktige gjenger.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...