Gå til innhold

Doom-studio starter fagforening

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Viktig og god nyhet. Toppledere i dag har faen ikke peil og forventer topp resultater under elendige forhold. Egentlig burde alle verdens arbeidere bare bli enig om å sette toppledere i gapestokk og knipse de på pungen i et par uker så de lærer seg at de er vanlige folk de og.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
JornHansen skrev (På 25.12.2025 den 23.35):

Viktig og god nyhet. Toppledere i dag har faen ikke peil og forventer topp resultater under elendige forhold. Egentlig burde alle verdens arbeidere bare bli enig om å sette toppledere i gapestokk og knipse de på pungen i et par uker så de lærer seg at de er vanlige folk de og.

Men så har vi disse influencerne og de som har solgt sjelen sin til storkapitalen og løper deres ærender. Vi har jo våre millionærer som flytter til Sveits fordi Norge i følge disse er blitt et helevetes land å bo i. Vi har jo en god del brukere på dette forumet som forsvarer millionærenes interesser (er det fordi de selv tror de vil bli millionærer innen en kort tid eller at det vil dryppe noe på dem fra milliardærenes pengebinger?).

Jeg vet ikke hva de unge lærer på skolen i dag, men de burde få kunnskaper om hvorfor fagforeninger vokste frem og hvilke krefter arbeiderklassen har måtte kjempe mot for å sine rettigheter. De samme kreftene eksisterer også i dag, men i en annen form (jmf. Spetalens finansiering av Resett).

The trade union story: 1901-1945 - The rise to power - Trade Union Ancestors

gm-strike-1946jpg-4fbfafe88d242d5d.jpg

20240817213548_740.jpg

545176249_122151207032751336_13807007936

Men ikke si noe til amerikanerne! Med en gang de leser ordet "social" så blir livredde for det de tror er kommunisme.

Endret av Boing_80
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

^De influencerne du nevner trenger å få kjenne på litt offentlig skam. Samtidig er det et problem at de vinner på negative kommentarer på platformene deres. Kontrovers gir synlighet på alle sosiale medier, middelveier og ren kunnskap får lite oppmerksomhet. Dette må løses for at menneskene skal finne veien videre.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
AtterEnBruker skrev (På 26.12.2025 den 15.17):

@JornHansen Amen! Fagforeninger og arbeiderbevegelser er både gull, grasrot og limet i fellesskapet.

Tja, de sørger også for å holde lønningene stabilt lave. Sist jeg var på intervju med tariff fikk jeg tilbud fra selskap uten med 50% mer i lønn. I selskap med tariff kunne de bare tilby maks ansinitet, Ingenting mer.

Ble såklart ikke noe av det lave tilbudet..

Skrevet
Salvesen. skrev (På 28.12.2025 den 12.51):

Tja, de sørger også for å holde lønningene stabilt lave. Sist jeg var på intervju med tariff fikk jeg tilbud fra selskap uten med 50% mer i lønn. I selskap med tariff kunne de bare tilby maks ansinitet, Ingenting mer.

Din erfaring er nok ikke noe man kan bygge økonomiske teorier på. Fagforeninger har ekstremt mye mer forhandlingsmakt enn enkeltindivider i lønnsforhandlinger.

• Liker 3
Skrevet
Salvesen. skrev (På 28.12.2025 den 12.51):

Det er ikke slik at alt må være tariff, og avhengig av sektor/yrke kan tariff være en bra ting. Jeg er selv i konsulent-yrket som fortsatt går bra nok til at standardisert lønn kun er negativt for meg, på dette tidspunktet. Det kan fort endre seg hvis det skulle vært en kræsj eller boble som sprekker av noe slag. Mitt inntrykk er at i spill-yrket er langt i fra like bra. Der er det mye dårlige lønninger, mye crunch og dårlige arbeidsforhold. På tide at de organiserer seg mer.

Fagforeninger er bare flott, selv om man ser bort fra lønns-perspektivet. I alle fall om man ser på de som faktisk jobber for arbeiderne.

• Liker 2
Skrevet

IMG_4877.thumb.jpeg.6358ad3439dc477a41e9aa37bd8b0f4b.jpeg

On 12/26/2025 at 3:48 PM, Boing_80 said:

Vi har jo en god del brukere på dette forumet som forsvarer millionærenes interesser (er det fordi de selv tror de vil bli millionærer innen en kort tid eller at det vil dryppe noe på dem fra milliardærenes pengebinger?).

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...