Gå til innhold

Arbeidsgivere som ikke vil betale for kaffe til de ansatte - kan det være bedriftsøkonomisk lurt?


Anbefalte innlegg

Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Så du tror folk bevisst framkaller sprutdiare, bare fordi dopapir er gratis på jobb? Kanskje de liker å sitte 2 timer i et stinkende doavlukke også, bare fordi de får betalt for det? :roll: Dette må være en av de latterligste teoriene som har kommet opp her i tråden.

Her hopper du bukk over poenget: Hvorfor skal fellesskapets midler gå til folks personlige hygiene? 

Greit nok, stat og kommune stiller med do og avløp, men papiret bør folk betale selv.

Hvor mye bruker Norge på offentlig dopapir? Det er sikkert ikke lite. Her er det antagelig enorme summer å spare på at folk selv må sørge for dopapiret.

Dette vil også være bedre for folks personlige integritet og øke folk selvfølelse, iom. at de faktisk ansvarliggjøres for sine egne etterlatenskaper, i stedet for at staten skal sponse dem med dopapir.

Har man seriøse utfordringer på denne fronten kan man vel få dopapir på blå resept.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobbet i flere år hos en arbeidsgiver (sykehus/helseforetak) hvor det var gratis kaffe, gratis parkering og gratis julelunsj. Sommerfest og slikt betalte man stort sett selv. De tre gratis elementene forsvant i takt med dårligere økonomi, men de fleste satt igjen med en følelse av at den dårlige økonomien akselererte da de få godene forsvant i tur og orden. Mest sannsynlig var de forsvinnende godene et symptom på en feilslått personalpolitikk, eller mangel på en, er kanskje mer riktig. Inntrykket var at det alltid var mulig å erstatte de som sluttet og alle kunne erstattes, på dagen. Noe som selvsagt var og er idiotisk korttenkt med tanke på hvor lang tid opplæring og innarbeiding av rutiner tar.

Fra å ha stort sett fornøyde ansatte som satte pris på det lille ekstra de fikk, ble de tatt for gitt, og selvsagt kom det avisoppslag om ledelsens saftige lønnspåslag. Det forsterket inntrykket av at de ansatte gikk for lut og kaldt vann. Man hadde selvsagt beregninger på hvor mye man sparte på null mer kaffe, betalt parkering, null julelunsj. Men om man sparte en mill på kaffen, så tapte de nok 2 mill på ansatte som var forbanna, misfornøyd og brukte tid i gangene på å klage istedet. Samme runde på de andre godene. At man beregner mennesker som automatisk å godta nye rutiner, er i beste fall inkompetanse.

Med en kjip arbeidsgiver kan man bare anta at det kommer mer "kjiphet" fremover.

  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...