Kajac Skrevet mandag kl 10:51 Skrevet mandag kl 10:51 Gratax skrev (45 minutter siden): Da er det heller ikke forsvarlig å kjøre bilen, siden bilen nesten ikke har bærene konstruksjon. Dette stemmer ikke. Med mindre man kjører kabriolet, så har kanalene ganske begrenset funksjon på de fleste moderne biler med selvbærende karosseri. Bilen kan være omtrent uten kanaler, og vil fremdeles ikke være farlig å kjøre. Men kan muligens være farlig å jekke opp, og vil helt klart være svekket i en eventuell kollisjon. Men i TS sitt tilfelle er det ingen ting som tyder på at bilen er verken uforsvarlig eller farlig. jonium skrev (50 minutter siden): @Gratax @Kajac Vil det bli problematisk å sveise kanalene på et senere tidspunkt om jeg påfører Fluid Film nå? Tenker på at kanalene blir dekt av olje både innvendig og utvendig, men det er kanskje bare å fjerne med feks bremserens? Nei. Fluidfilm kan fjernes, og uansett, når det sveises så må man jo slipe til rent metall, som selvsagt også "sliper" vekk fluidfilmen. Så vidt jeg har forstått er heller ikke fluidfilm antennelig. Så det bør være noen hinder for fremtidig sveising.
Femtekolonne Skrevet tirsdag kl 21:34 Skrevet tirsdag kl 21:34 On 11/30/2025 at 6:58 PM, Maskinfører said: Smør på Lanolinolje Heller noe som trekker inn og herder, som linolje. Lanolin på metall som er godt rustet har jeg ikke hørt mye bra om. Blir liggende utenpå og holder fukten inne. 1
Femtekolonne Skrevet tirsdag kl 21:45 Skrevet tirsdag kl 21:45 On 12/1/2025 at 10:40 AM, Kajac said: Da har du ikke prøvd Lanolin/FluidFilm. Jeg har prøvd utallige forskjellige antirust-produkter opp igjennom årene, og hadde samme holdning som deg helt til jeg prøvde lanolin. Så lenge du får dekket all rusten med lanolin, så stopper faktisk videre rustdannelse. Lanolin vil imidlertid forsvinne etterhvert, så man bør følge med og gjenta behandlingen ved behov. Lanolin/Fluidfilm/Woolwax er det nærmeste man kommer et antirust-mirakel! Jeg og har trodd det, men har nå hørt flere bilmekanikere si at biler påført dette ser ut til å bli værre. Men da er det snakk om biler som før behandling hadde godt med rust. På nytt understell kan det ha noe for seg da det holder fukt ute og det er ikke noe fukt på innsiden som hindres i å komme ut. Jeg skjønner ikke hvorfor man begynte med dette fremfor linolje som Land rover-eiere har brukt og prøvd ut over mange år. Det funker og spiser heller ikke gummi og pakninger.
minim Skrevet tirsdag kl 22:40 Skrevet tirsdag kl 22:40 (endret) Femtekolonne skrev (54 minutter siden): Jeg og har trodd det, men har nå hørt flere bilmekanikere si at biler påført dette ser ut til å bli værre. Men da er det snakk om biler som før behandling hadde godt med rust. På nytt understell kan det ha noe for seg da det holder fukt ute og det er ikke noe fukt på innsiden som hindres i å komme ut. Jeg skjønner ikke hvorfor man begynte med dette fremfor linolje som Land rover-eiere har brukt og prøvd ut over mange år. Det funker og spiser heller ikke gummi og pakninger. Det er bare tull og vas. Kommer stortsett fra de som pusher merkasol/tektyl og andre rustinnkapslede løsninger som skjuler rusten til den er så ille at en ikke får gjort noe med den. Motorolje/spill olje/sagkjedolje/linolje har tilsvarende effekt som lanolin og har vært brukt i åresvis. Har aldri sett noe som står innsauset i olje som ruster. ALDRI! Det er ganske naturlig siden stål krever tilstedeværelse av både vann/fuktighet og oksygen for at det skal oksidere/ruste. Oljen inneholder vannfortrengende sulfater og blander seg svært dårlig med vann så når den legger seg som en hinne over metallet kommer ikke vann, luft eller andre forurensinger til stålet. Til TS så hadde jeg bare gjort som flere anbefaler å penslet eller sprayet dette med olje-basert løsning som lanolin/sagkjedolje eller lignende produkter for å få stanset rust frem til du enten skroter bilen eller får tid til å utbedre skaden. Til en bil i denne prisklassen hadde jeg nok gjort som @Kajac foreslo tidligere her å kjørt bakgårds rep med stålplast + duk + sparkel og malt kanalene om de ikke er tynne som kjeks overalt. Da går den kanskje igjennom neste EU også om du er heldig. Best løsning er å bytte kanal, men det krever en del mer kunnskap og utstyr. Å leie til noe sånt i denne prisklassen er ikke et tema med et unntak. Om noen hadde kappet, slipt og ordnet så det kun var å sveise så hadde kanskje noen lokalt hjulpet med å punkte det fast siden det er en 15min jobb. Det som tar tid er kapp/slip/tilpasning/få bort rust og så lakk jobben etterpå. Alt det som tar tid kan de fleste gjøre selv med en 200kr vinkelsliper fra Biltema, slipepapir og tolmodige/YouTube. Endret tirsdag kl 22:40 av minim 1 1
Maskinfører Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Femtekolonne skrev (23 timer siden): Heller noe som trekker inn og herder, som linolje. Lanolin på metall som er godt rustet har jeg ikke hørt mye bra om. Blir liggende utenpå og holder fukten inne. Nei olje fungerte i allefall hos meg
Femtekolonne Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden On 12/2/2025 at 11:40 PM, minim said: Det er bare tull og vas. Kommer stortsett fra de som pusher merkasol/tektyl og andre rustinnkapslede løsninger som skjuler rusten til den er så ille at en ikke får gjort noe med den. Motorolje/spill olje/sagkjedolje/linolje har tilsvarende effekt som lanolin og har vært brukt i åresvis. Har aldri sett noe som står innsauset i olje som ruster. ALDRI! Det er ganske naturlig siden stål krever tilstedeværelse av både vann/fuktighet og oksygen for at det skal oksidere/ruste. Oljen inneholder vannfortrengende sulfater og blander seg svært dårlig med vann så når den legger seg som en hinne over metallet kommer ikke vann, luft eller andre forurensinger til stålet. Til TS så hadde jeg bare gjort som flere anbefaler å penslet eller sprayet dette med olje-basert løsning som lanolin/sagkjedolje eller lignende produkter for å få stanset rust frem til du enten skroter bilen eller får tid til å utbedre skaden. Til en bil i denne prisklassen hadde jeg nok gjort som @Kajac foreslo tidligere her å kjørt bakgårds rep med stålplast + duk + sparkel og malt kanalene om de ikke er tynne som kjeks overalt. Da går den kanskje igjennom neste EU også om du er heldig. Best løsning er å bytte kanal, men det krever en del mer kunnskap og utstyr. Å leie til noe sånt i denne prisklassen er ikke et tema med et unntak. Om noen hadde kappet, slipt og ordnet så det kun var å sveise så hadde kanskje noen lokalt hjulpet med å punkte det fast siden det er en 15min jobb. Det som tar tid er kapp/slip/tilpasning/få bort rust og så lakk jobben etterpå. Alt det som tar tid kan de fleste gjøre selv med en 200kr vinkelsliper fra Biltema, slipepapir og tolmodige/YouTube. Nei, de jeg har hørt det fra driver ikke med tectyl eller andre former for understellsbehandling. Og vi har ett familieforhold og ikke ett kundeforhold så de tjener ikke noe på å selge meg noe. Jeg holdt på i åresvis med sprøyting av linolje og vet at det funker. Kjøpte kaldpresset linolje fra Liers produkter. Kjøpte inn lanolin i sommer, men endte opp med ikke å få testet da det ble for mye tull med å få det sprøyet på. Tror ikke det egner seg om man ikke har oppvarmet garasje og varmebad til dunken med lanolin. Fikk den ikke så tynn at den ville la seg sprøyte. Jeg hadde ett håp da det blir litt midre stress med rengjøring av utstyr når det ikke herder. Spillolje er ihvertfall ikke egnet. Ikke til annet enn å skjule. Ikke trenger det inn og miljømessig er det tilbakestående å bruke.
Svein M Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Alle oljene har nok lignende egenskaper. De virker på den måten at de legger seg på stålet og holder vann borte. Linolje/Lanolin/Fluidfilm brukes også fordi det er miljømessig bedre enn motorolje (som en ikke bruker). Om stoffet herder til fast stoff slik som tectyl så kan det oppstå dette med at rust kan utvikle seg bak belegget og det kan bli luft og vann bak belegget. Endret 1 time siden av Svein M
Hollabaloo Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Det er godt dokumentert at lanolin fungerer bra på biler med noe rust fra før. Og det gjør sikkert linolje også.
Femtekolonne Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 15 minutes ago, Svein M said: Alle oljene har nok lignende egenskaper. De virker på den måten at de legger seg på stålet og holder vann borte. Linolje/Lanolin/Fluidfilm brukes også fordi det er miljømessig bedre enn motorolje (som en ikke bruker). Om stoffet herder slik som tectyl så kan det oppstå dette med at rust kan utvikle seg bak belegget og det kan bli luft og vann bak belegget. Når jeg kjøper ny bil så blir det lanolin, og behandling hvert 2e år. Da har jeg trua. Men på gammel kjeks så har jeg ingen tro. Da må det gjøres omfattende arbeid med påføring av Owatrol eller linolje for å få på noe som trenger godt inn, presser ut fukt, og herder til en lufttett hinne. Rart det ikke er understellsbehandling folk er opptatt av når de kjøper ny bil, mens de bruker 60000kr på å legge folie på aluminiumspaneler som panser og dører.
MailMan13 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 5 minutes ago, Femtekolonne said: Rart det ikke er understellsbehandling folk er opptatt av når de kjøper ny bil De som kjøper ny bil hos forhandler beholder den gjennomsnittlig i ca 30 måneder. For dem er det helt irrelevant. 1
Femtekolonne Skrevet 51 minutter siden Skrevet 51 minutter siden 27 minutes ago, MailMan13 said: De som kjøper ny bil hos forhandler beholder den gjennomsnittlig i ca 30 måneder. For dem er det helt irrelevant. Da burde det vært ett søkepunkt på finn, betaler litt ekstra for en bil som er tatt vare på fra start. Om det er 0 eller 10 steinsprut i panseret betyr mindre.
Hollabaloo Skrevet 23 minutter siden Skrevet 23 minutter siden Femtekolonne skrev (24 minutter siden): Da burde det vært ett søkepunkt på finn, betaler litt ekstra for en bil som er tatt vare på fra start. Om det er 0 eller 10 steinsprut i panseret betyr mindre. De som har tatt seg bryet har gjerne vett til å skrive om det i annonse-beskrivelsen, så man kan søke på det i fritekstfeltet til finn.no. Jeg vil gjerne ha muligheten på finn.no til å filtrere bort biler som det har vært røyket i (røyklukt stinker), og biler som jevnlig har fraktet dyr (allergi).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå