kremt Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Det blir ikke mye varme hvis man ligger og luffer konstant i 1500 rpm. Man skal gjerne dra girene helt ut en gang i blant, på varm motor.
Snylter Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden 17 hours ago, sedsberg said: EGR- og DPF-delete er vel ikke juridisk eller strafferettslig ulovlig? Man får en mangel og bilen vil bli avskiltet hvis man ikke retter opp og får den godkjent igjen. Det er ikke som om man får bøter eller fensel svjv. Det er ikke nødvendigvis slik at man får straff i form av bøter eller fengsel for å gjøre noe ulovlig. Man er som fører forpliktet til å forvisse seg om at bilen er i forskriftsmessig stand før kjøreturen starter, det er bilen ikke hvis DPF er fjernet og EGR blendet. Fjernet DPF kan gi kjøreforbud, det er jo nice å få.
dan83 Skrevet 21 timer siden Forfatter Skrevet 21 timer siden kremt skrev (9 minutter siden): Det blir ikke mye varme hvis man ligger og luffer konstant i 1500 rpm. Man skal gjerne dra girene helt ut en gang i blant, på varm motor. Jeg gjør ikke det hele tiden, ligger nærmere 2000 rpm og over det også i perioder på e18. Også hørt at høyt turtall ikke er det som er mest avgjørende for varme på diesel, men at det er motgang(feks en bratt oppoverbakke)? Hvis man konstant må ligge på godt over 2000 omdreininger(også på langturer) på en diesel ,så er jo hele poenget borte med å ha diesel for å spare drivstoff
Leo_ Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden At ting soter tett er symtomet, jeg mistenker du har slitte dyser. Jo mer slitt dysene er jo dårligere sprøytebilde og jo mer soter det. Dieslene blir mer og mer følsomme for bruksmønster jo mer slitt de blir, spesielt slitasje på dysene.
dan83 Skrevet 21 timer siden Forfatter Skrevet 21 timer siden Leo_ skrev (5 minutter siden): At ting soter tett er symtomet, jeg mistenker du har slitte dyser. Jo mer slitt dysene er jo dårligere sprøytebilde og jo mer soter det. Dieslene blir mer og mer følsomme for bruksmønster jo mer slitt de blir, spesielt slitasje på dysene. Ja, det jeg også er redd for. Men i følge Toyota så vill bilen gi ganske kjapt beskjed hvis det er noe med dysene. Skiftet en i sommer og følte at det begynte å komme mer sort røyk/sot rundt potta etter det. Så usikker på hva jeg skal gjøre, jeg har ikke råd til å skifte alle tre dysene. Helt syk pris bare på å skifte en.
Svein M Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Glødeplugger er også noe som kan bli behov for å bytte. Men både disse og dysene vil vel kanskje gi feilmeldinger eller verkstedet finner feilen på service. Når det gjelder turtall så virker det som landekjøring i området 2000-3000 rpm er anbefalt for vanlig regenerering av DPF. Om bilen har kjørt mye uten å greie å regenerere så er det anbefalt kjøre 80 km/t å bruke 2500-3000 rpm eller over 3000 rpm virker det som (litt forskjellige råd om dette).
Trestein Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Svein M skrev (1 time siden): Glødeplugger er også noe som kan bli behov for å bytte. Men både disse og dysene vil vel kanskje gi feilmeldinger eller verkstedet finner feilen på service. Når det gjelder turtall så virker det som landekjøring i området 2000-3000 rpm er anbefalt for vanlig regenerering av DPF. Om bilen har kjørt mye uten å greie å regenerere så er det anbefalt kjøre 80 km/t å bruke 2500-3000 rpm eller over 3000 rpm virker det som (litt forskjellige råd om dette). Ser at det står flere steder at temperatur må over 600grader. Det er veldig høyt. Krever nok ganske bra belasting om ikke motorstyring hjelper til med ekstremt lav tenning el
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå