Terrassebord Skrevet 54 minutter siden Skrevet 54 minutter siden Hei. Sitter og ser litt på ny bil til familien om dagen. Har behov for plass til barnesete, hundebur, barnevogn, skiboks etc.. Samt hengerfeste og firehjulsdrift og rekkevidde. Hele pakka. Når jeg ser verditapet på nye elbiler tenker jeg at totaløkonomien er dårligere enn det man merker i det daglige. Man slipper kostnaden på bensinstasjonen, men pent brukte elbiler har gjerne falt MYE i verdi. Alternativet er pent brukt stasjonsvogn med bensinmotor (ikke diesel). Er jeg helt idiot som vurderer bensinbil? Spesifikt ser jeg på Skoda Enyaq vs. Skoda Superb. Laurin & Klement utgavene med "alt" utstyr. 286 hester elektrisk eller 272 hester bensin? Har folk noen tanker om totaløkonomi over et femårsperspektiv? Vi har lader i garasjen men den er enkelgarasje og vi har allerede en elbil som benyttes til pendling som må lade hver dag. Så en ekstra elbil drar med seg kostnaden til en ekstra lader på husveggen og således økt strømregning/effektledd. Bilen skal erstatte en bensindrevet stasjonsvogn vi har i dag.
Terrassebord Skrevet 52 minutter siden Forfatter Skrevet 52 minutter siden Når man leser slikt som dette begynner man jo å tenke på hva som skjer med bensinbiler i fremtiden. Men regner også med at dersom dette blir vedtatt så blir det populært å eksportere norske biler til utlandet. https://www.nettavisen.no/okonomi/vil-fjerne-alle-bensin-og-dieselbiler-i-norge-innen-2035/s/5-95-2746524
LD93 Skrevet 48 minutter siden Skrevet 48 minutter siden Hva med å se etter noe hybrid? Enten ladbar eller vanlig. Får vel noen solide rav4 der ute som dekker kravene dine. Elbil burde man ikke se på som noe man skal selge igjen ved første øyeblikk. Da er det fort å tape penger. Det vi bør håpe på er at innen 10 år når batteriteknologien er løst og gjør det billig å få nytt batteri så den eneste bekymringen bør være rust og levetid på motor ++
Complexity Skrevet 47 minutter siden Skrevet 47 minutter siden (endret) Lønner seg nok å kjøpe en par år gammel brukbil ja. Skoda superb er gode biler. Men nå får man jo veldig mange gode brukte elbiler også som allerede har tatt det størst verditapet.. Ulempen med bensin er jo at man må innom bensinstasjonen for å fylle drivstoff istedefor hjemme, og at man gjerne mister hverdagsluksus som oppvarmet\nedkjølt bil hver gang man skal kjøre og slikt. Finnes kansje noe webastoløsning på bensinbiler ala diesel men eksosen kan være problem for noen.. Selv ville jeg aldri gått tilbake til fossil.. Elbil er så mye diggere på alle vis. Endret 21 minutter siden av Complexity
Marzo Skrevet 23 minutter siden Skrevet 23 minutter siden Rent objektivt vil da en pent brukt elbil være et bedre kjøp når den gjerne har hatt et høyere verditap enn bensin ekvivalenten. Hva som vil skje med etterspørselen av en bensinbil om noen år er vanskelig å spå, men alt tyder på at etterspørselen fortsatt er stor.
Terrassebord Skrevet 12 minutter siden Forfatter Skrevet 12 minutter siden Jeg tenker at de elbilene som eksisterer på bruktmarkedet nå, 2022-2024 modeller, fremdeles er modeller tidlig i elbil-tidsalderen. At verditapet vil fortsette. Et annet aspekt er alt man bruker en bil til utover persontransport innenbys. Jeg har båt på henger, skiboks og sykkelstativ på tak, varehenger. Tidvis en tur nedover Europa... Her føler jeg at en fossilbil fremdeles tilbyr en løsning med minst styr. Men så er det service og reparasjon. Clutch, oljeskift på motor/girkasse/differensial, turbo, dyser, etc.. Jeg er usikker altså...
Terrassebord Skrevet 10 minutter siden Forfatter Skrevet 10 minutter siden 36 minutes ago, LD93 said: Hva med å se etter noe hybrid? Enten ladbar eller vanlig. Får vel noen solide rav4 der ute som dekker kravene dine. Elbil burde man ikke se på som noe man skal selge igjen ved første øyeblikk. Da er det fort å tape penger. Det vi bør håpe på er at innen 10 år når batteriteknologien er løst og gjør det billig å få nytt batteri så den eneste bekymringen bør være rust og levetid på motor ++ Hybrider anser jeg som relativt komplekse biler som muligens har enda høyere servicekostnader enn en fossilbil dessverre.
sedsberg Skrevet 7 minutter siden Skrevet 7 minutter siden 2 minutes ago, Terrassebord said: Hybrider anser jeg som relativt komplekse biler som muligens har enda høyere servicekostnader enn en fossilbil dessverre. El-delen av hybrider er tilnærmet vedlikeholdsfrie. Så de er omtrent som fossilbiler. De har noen fordeler som at de ikke har starter eller dynamo som kan ryke. De har heller ikke servopumpe og kan ikke lekke servoolje.
Hanhijnn Skrevet 3 minutter siden Skrevet 3 minutter siden Terrassebord skrev (50 minutter siden): Vi har lader i garasjen men den er enkelgarasje og vi har allerede en elbil som benyttes til pendling som må lade hver dag. Så en ekstra elbil drar med seg kostnaden til en ekstra lader på husveggen Vi er 3 voksne med hver sin elbil i vår husholdning, og vi greier oss helt fint med kun EN ladeboks som alle 3 deler på. Kjører dere veldig langt hver dag?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå