Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe pent brukt familiebil - bensin eller elektrisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Sitter og ser litt på ny bil til familien om dagen. Har behov for plass til barnesete, hundebur, barnevogn, skiboks etc.. Samt hengerfeste og firehjulsdrift og rekkevidde. Hele pakka.

Når jeg ser verditapet på nye elbiler tenker jeg at totaløkonomien er dårligere enn det man merker i det daglige. Man slipper kostnaden på bensinstasjonen, men pent brukte elbiler har gjerne falt MYE i verdi.

Alternativet er pent brukt stasjonsvogn med bensinmotor (ikke diesel).

Er jeg helt idiot som vurderer bensinbil? Spesifikt ser jeg på Skoda Enyaq vs. Skoda Superb. Laurin & Klement utgavene med "alt" utstyr. 286 hester elektrisk eller 272 hester bensin?

Har folk noen tanker om totaløkonomi over et femårsperspektiv? Vi har lader i garasjen men den er enkelgarasje og vi har allerede en elbil som benyttes til pendling som må lade hver dag. Så en ekstra elbil drar med seg kostnaden til en ekstra lader på husveggen og således økt strømregning/effektledd.

Bilen skal erstatte en bensindrevet stasjonsvogn vi har i dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å se etter noe hybrid? Enten ladbar eller vanlig. 
Får vel noen solide rav4 der ute som dekker kravene dine.

Elbil burde man ikke se på som noe man skal selge igjen ved første øyeblikk. Da er det fort å tape penger.
Det vi bør håpe på er at innen 10 år når batteriteknologien er løst og gjør det billig å få nytt batteri så den eneste bekymringen bør være rust og levetid på motor ++

Skrevet (endret)

Lønner seg nok å kjøpe en par år gammel brukbil ja. Skoda superb er gode biler.

Men nå får man jo veldig mange gode brukte elbiler også som allerede har tatt det størst verditapet..

Ulempen med bensin er jo at man må innom bensinstasjonen for å fylle drivstoff istedefor hjemme, og at man gjerne mister hverdagsluksus som oppvarmet\nedkjølt bil hver gang man skal kjøre og slikt.

Finnes kansje noe webastoløsning på bensinbiler ala diesel men eksosen kan være problem for noen..

Selv ville jeg aldri gått tilbake til fossil.. Elbil er så mye diggere på alle vis.

Endret av Complexity
Skrevet

Rent objektivt vil da en pent brukt elbil være et bedre kjøp når den gjerne har hatt et høyere verditap enn bensin ekvivalenten. 

Hva som vil skje med etterspørselen av en bensinbil om noen år er vanskelig å spå, men alt tyder på at etterspørselen fortsatt er stor. 

Skrevet

Jeg tenker at de elbilene som eksisterer på bruktmarkedet nå, 2022-2024 modeller, fremdeles er modeller tidlig i elbil-tidsalderen. At verditapet vil fortsette.

Et annet aspekt er alt man bruker en bil til utover persontransport innenbys. Jeg har båt på henger, skiboks og sykkelstativ på tak, varehenger. Tidvis en tur nedover Europa... Her føler jeg at en fossilbil fremdeles tilbyr en løsning med minst styr. Men så er det service og reparasjon. Clutch, oljeskift på motor/girkasse/differensial, turbo, dyser, etc..

Jeg er usikker altså... 

Skrevet
36 minutes ago, LD93 said:

Hva med å se etter noe hybrid? Enten ladbar eller vanlig. 
Får vel noen solide rav4 der ute som dekker kravene dine.

Elbil burde man ikke se på som noe man skal selge igjen ved første øyeblikk. Da er det fort å tape penger.
Det vi bør håpe på er at innen 10 år når batteriteknologien er løst og gjør det billig å få nytt batteri så den eneste bekymringen bør være rust og levetid på motor ++

Hybrider anser jeg som relativt komplekse biler som muligens har enda høyere servicekostnader enn en fossilbil dessverre.

Skrevet
2 minutes ago, Terrassebord said:

Hybrider anser jeg som relativt komplekse biler som muligens har enda høyere servicekostnader enn en fossilbil dessverre.

El-delen av hybrider er tilnærmet vedlikeholdsfrie. Så de er omtrent som fossilbiler. De har noen fordeler som at de ikke har starter eller dynamo som kan ryke. De har heller ikke servopumpe og kan ikke lekke servoolje.

Skrevet
Terrassebord skrev (50 minutter siden):

Vi har lader i garasjen men den er enkelgarasje og vi har allerede en elbil som benyttes til pendling som må lade hver dag. Så en ekstra elbil drar med seg kostnaden til en ekstra lader på husveggen

Vi er 3 voksne med hver sin elbil i vår husholdning, og vi greier oss helt fint med kun EN ladeboks som alle 3 deler på.

Kjører dere veldig langt hver dag?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...