Kahuna Skrevet 37 minutter siden Skrevet 37 minutter siden freedomseeker skrev (12 timer siden): De offisielle SSB-tallene viser at rundt 22 prosent av befolkningen har innvandrerbakgrunn, men dette omfatter kun første- og annengenerasjons innvandrere. Og det gir ikke det hele bildet av den demografiske forvandlingen av Norge, i praksis ligger innvandrerandelen nærmere 35 prosent. Fortsetter dagens utvikling med nærmest eksplosjonsaktig masseinnvandringspolitikk, vil nordmenn bli en minoritet i eget land i løpet av bare 15–20 år. Hvor lang bakover gir det mening å regne? Kona har to svenske oldeforeldre, er hun da 4de generasjons innvandrer? Jeg tenker at SSBs avgrensning er grei nok. 1
kremt Skrevet 29 minutter siden Skrevet 29 minutter siden 16 minutes ago, Snikpellik said: færre asylsøkere og flyktninger til Norge enn på mange tiår 16 minutes ago, Snikpellik said: Dette til tross for høy befolkningsvekst Hvis det faktisk kommer så lite av disse nye landsmenn, hvordan får man da høy befolkningsvekst? Det er noe som ikke går helt opp her. Snakker man om personer med midlertidig opphold eller beskyttelse fra sitt hjemland, eller fins det andre årsaker? 1
Kahuna Skrevet 24 minutter siden Skrevet 24 minutter siden Krig og fred skrev (13 timer siden): Hvis folk hadde hatt tilgang på rimelige boliger så tviler jeg ikke et sekund på at folk ville ha fått barn tidligere, og kanskje flere barn. Ikke nødvendigvis 10 barn, men i alle fall 2,5. Boliger er viktig men jeg tror ikke det vil være nok. Kanskje som del av en pakke. En av de bedre forslagene jeg har lest er redusert arbeidstid for småbarnsforeldre*, 80% arbeid for 100% lønn. Som med boliger vil det ikke være nok men det kan gi et bidrag som del av en pakke. Boliger er i seg selv et interressant tema. Jeg har sett undersøkelser fra amerikanske** forhold og konklusjonen var at det var en kombinasjon av flere forhold. Den kanskje viktigste var at boligbygging ikke har blitt vesentlig mer effektivt siden 80-tallet. dessuten er det utfordrende at reguleringer varierer så voldsomt fra sted til sted. Dette i sum gjør finansiering vanskeligere. For å 'bekjempe' det trenger vi en snever katalog av prefabrikerte boliger med strøminjeformede krav og godkjenningsprosesser. *i en periode var min yngste først i barnehagen om morran og sist om ettermiddagen fordi det var det eneste som passet med jobben min. Det gikk jo på et vis men var ikke helt ideelt. **om det finnes gode undersøkelser for norske/europeiske forhold kjenner jeg ikke til det. Tips meg gjerne.
Snikpellik Skrevet 17 minutter siden Skrevet 17 minutter siden (endret) kremt skrev (12 minutter siden): Hvis det faktisk kommer så lite av disse nye landsmenn, hvordan får man da høy befolkningsvekst? Det er noe som ikke går helt opp her. Snakker man om personer med midlertidig opphold eller beskyttelse fra sitt hjemland, eller fins det andre årsaker? Hva mener du? Jeg skrev at det nå kommer færre asylsøkere og flyktninger til Norge enn på mange tiår (utenom ukrainere), det har aldri kommet færre kvoteflyktninger, reglene og kravene for opphold er strengere enn på mange tiår. Nå. Befolkningsvekst er noe som skjer over tid, og kan også være uavhengig av faktaene over. Endret 17 minutter siden av Snikpellik
BadCat Skrevet 10 minutter siden Skrevet 10 minutter siden Farmor sa at Norge er ødelagt. Det var ikke dette de hadde slitt og bygd landet for. Mange eldre jeg har pratet med har uttrykt lettelse over at de går bort før utviklinga går så langt at man blir fremmed i eget land.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå