Skeptikus Skrevet 21. november Skrevet 21. november Regjeringen har foreslått at f.eks. dieselavgiften skal opp med hele 6 kr. pr. liter fra nyttår. Tenk på hva det vil ha å si for transportkostnadene av varer. Da blir det noe å vise til for NB-sjefen ved rentevurderingen gitt. Avgifter generelt øker prisstigning. 1
y tho Skrevet 21. november Skrevet 21. november Det skal ikke opp 6 kr. pr. liter fra nyttår, men på en horisont over 10 år. Det vil øke med ca. 50 øre pr. år for bensin og 60 øre pr. år på diesel. https://www.nettavisen.no/okonomi/regjeringen-bekrefter-kraftig-avgiftsokning-pa-bensin-og-diesel/s/5-95-2725225 1
barfoo Skrevet 21. november Skrevet 21. november 19 minutes ago, Skeptikus said: Regjeringen har foreslått at f.eks. dieselavgiften skal opp med hele 6 kr. pr. liter fra nyttår. Nei, det har dei ikkje. 19 minutes ago, Skeptikus said: Tenk på hva det vil ha å si for transportkostnadene av varer. Mest truleg ingenting, fordi poenget er å incentivere overgang til alternativ til fossile drivstoff. 1
Skeptikus Skrevet 21. november Forfatter Skrevet 21. november barfoo skrev (7 timer siden): Mest truleg ingenting, fordi poenget er å incentivere overgang til alternativ til fossile drivstoff. Korrigering, ikke alt allerede "fra nyttår", men altså "fremover". (Deler av et nyhetsinnslag hørt på radio, altså ikke lest). Det var altså ikke så dramatisk heldigvis, men uansett så må nødvendigvis transportkostnadene øke ved økte drivstoffpriser for lastebilnæringen. F.eks. transport av matvarer. For hvor stor prosentandel av lastebiltransporten i Norge går på el per nå?..
barfoo Skrevet 22. november Skrevet 22. november (endret) 13 hours ago, Skeptikus said: men uansett så må nødvendigvis transportkostnadene øke ved økte drivstoffpriser for lastebilnæringen. F.eks. transport av matvarer. For hvor stor prosentandel av lastebiltransporten i Norge går på el per nå? Det er poenget med ei gradvis auke - gi incentiver til å bytte teknologi. Dessuten er det jo relevant å sjå på transport sin del av totalen, og drivstoff som del av transportkost. Tipper svaret i begge tilfeller er at det er mindre enn du trur... Endret 22. november av barfoo
Trestein Skrevet 22. november Skrevet 22. november Nettleige som snart er dyrere enn selve kraften klarer vel å øke inflasjon tilstrekkelig til å holde renten oppe
FrihetensRegn Skrevet lørdag kl 13:06 Skrevet lørdag kl 13:06 barfoo skrev (22 timer siden): Mest truleg ingenting, fordi poenget er å incentivere overgang til alternativ til fossile drivstoff. Du tror kanskje en elektrisk lastebil koster det samme i innkjøp som en tilsvarende dieseldrevet type? De koster betraktelig mer, i enkelte tilfeller fire-fem ganger så mye. Skrur man opp dieselprisen til 50 kr literen og avgiftene på dieselkjøretøyene opp med 300%, så vil naturligvis flere velge elektrisk, men det er ikke en gratis overgang, noen må betale for det, og det er flere ledd i økonomien der regningen blir sendt videre og den ender opp hos meg og deg, og inflasjonen går opp. 1
barfoo Skrevet lørdag kl 13:16 Skrevet lørdag kl 13:16 8 minutes ago, FrihetensRegn said: Du tror kanskje en elektrisk lastebil koster det samme i innkjøp som en tilsvarende dieseldrevet type? De koster betraktelig mer, i enkelte tilfeller fire-fem ganger så mye. Per i dag ja. Men batteripriser går stødig nedover, og volum bidreg til at andre komponenter og går ned i pris. I tillegg har elektriske køyrety mindre driftskostnader over heile linja. Det er òg grunnen til at uken kjem over tid...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå