Frank Olsen Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Kantar la i går fram sitt årlige klimabarometer, det 16. i rekken. Klimabarometeret slår fast at det er avtagende interesse for klimaspørsmålet i Norge. Noen nøkkeltall: Kun 1 av 4 setter klimaendringene som en av de største utfordringene i det norske samfunnet i dag. På topp finner vi utfordringene i helsevesenet (41%), landets øknonomiske situasjon (28%), vold kriminalitet (27%) og altså klima med 25 %, ned fra 30 % i fjor. Det har vært en fallende tendens helt siden 2019 da 49 % av de spurte mente klimaendringene var den største utfordringen. Også blant de unge under 30 år er klimaengasjementet fallende. Fra toppnoteringen, som også var i 2019, på 56 % er vi nå nede på 27 % som mener dette er den største utfordringen vi står overfor. Nordmenn ser nå virkelig ut til å komme seg ut av klimatåken: https://kantar.no/kantar-tns-innsikt/farre-er-opptatt-av-klima/
Salvesen. Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Lett å droppe klima når en merker lite til endringene og en får andre problemer som dyrere matvarer osv. Min personlige erfaring utenfor Norge er at folk generelt sett er mer obs på dette nå. Går sjeldent en utlandstur uten at klima blir tatt opp ift varme og andre problemer som produksjon av mat og andre ting. Folk er stort sett opptatt av en ting, MEG. 2
wampster Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Har alltid vært morsomt å se/høre hvor opptatt de "unge voksene" (de under 30) har sagt de er av klima, samtidig som de har 5-15 utenlandsreiser til Brasil/Bali/Italia/Tanzania/etc i året og en bruk og kast mentalitet på så å si alt. 2
Karltorbj Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Merker det her inne ogsaa. Klimaet blir diskutert mye mindre naa, enn tidligere.
Iki Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden At klima blir diskutert mindre eller satt bak andre viktige saker betyr ikke at det er tull... Om jeg er forkjølet og brekker en fot så er jeg fortsatt forkjølet. 1 1
wampster Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Helt legitimt å mene at klima er viktig. Problemet kommer når en sier noe og lever på en heeeelt annen måte selv. Noe som er en gjenganger hos unge voksene. 1
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden wampster skrev (2 minutter siden): Helt legitimt å mene at klima er viktig. Problemet kommer når en sier noe og lever på en heeeelt annen måte selv. Noe som er en gjenganger hos unge voksene. Har absolutt en helt annen opplevelse enn deg. Jeg opplever at unge voksne har fokus på dette i hverdagen og prøver å gjøre bedre valg. En må ikke være Greta T for å gjøre noe med saken, de små tingene hjelper også. Opplever dog at godt voksne ofte har en slik holdning, enten må en være Greta T ellers er det ikke vits. Vi gjør som før, det funker for oss. Er det noen som reiser mye er det vell pensjonistene i Norge, de bor jo så og si i syden. 1
Karltorbj Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Iki skrev (1 time siden): At klima blir diskutert mindre eller satt bak andre viktige saker betyr ikke at det er tull... Om jeg er forkjølet og brekker en fot så er jeg fortsatt forkjølet. Selvfoelgelig! wampster skrev (9 minutter siden): Helt legitimt å mene at klima er viktig. Problemet kommer når en sier noe og lever på en heeeelt annen måte selv. Noe som er en gjenganger hos unge voksene. De ungdommene jeg snakker med, har gitt opp. Det er for sent og det skjer jo ikke noe allikevel, sier de. Endret 2 timer siden av Karltorbj 2
Atib Azzad Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 1 hour ago, wampster said: Har alltid vært morsomt å se/høre hvor opptatt de "unge voksene" (de under 30) har sagt de er av klima, samtidig som de har 5-15 utenlandsreiser til Brasil/Bali/Italia/Tanzania/etc i året og en bruk og kast mentalitet på så å si alt. Er du sikker på at disse er de samme menneskene, at du ikke blander sammen de fra NU med de fra BI for retorisk poeng? For jeg kan gå med på at det finnes unge mennesker som reiser (reiser de mer enn mennesker i andre aldre?) Unge mennesker som hykler, sier en ting og handler i konflikt med hva de har sagt (som alle andre). Og selvsagt de som gir faen. Men det finnes også masse unge som handler i hendhold til deres standpunkt i relasjon til klima, ikke bare reiser de lite, og reiser på best mulig måte når de gjør det, men de handler lite, spiser bærekraftig, og gjør lykkes å bryte en lang tradisjon av det du kaller bruk og kast mentalitet, konsumkultur, og generell miljø- og klimafiendlighet. 1
wampster Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Salvesen. skrev (5 minutter siden): Har absolutt en helt annen opplevelse enn deg. Jeg opplever at unge voksne har fokus på dette i hverdagen og prøver å gjøre bedre valg. En må ikke være Greta T for å gjøre noe med saken, de små tingene hjelper også. Opplever dog at godt voksne ofte har en slik holdning, enten må en være Greta T ellers er det ikke vits. Vi gjør som før, det funker for oss. Er det noen som reiser mye er det vell pensjonistene i Norge, de bor jo så og si i syden. Å ha fokus på hva i hverdagen? Kan ha så mye fokus i hverdagen du bare vil, men resier du jorda rundt og har de nyeste av/innen mobiler/nettbrett/mote/etc så spiller det liten rolle. Moren min jobbet i skole (vgs) i Oslo og der var alle "så utrolig opptatt av klima", men når det skulle være klima marsj tidlig på morgenen var det plutselig ikke viktig nok til å komme seg ut av senga.. Det bli som å ha "fokus" på å spise sunt og snakke om hvor viktig det er å ha et variert kosthold for så å bestille mat fra McDonalds hver dag.. Endret 2 timer siden av wampster 1
wampster Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Karltorbj skrev (3 minutter siden): Selvfoelgelig! De ungdommene jeg snakker med, har gitt opp. Det er for sent og det skjer jo ikke noe allikevel, er sier de. Det er jo en glimrende holdning. "Hvorfor skal jeg gjøre noe når andre ikke gjør like mye/mer." Hvis det er den gjengse holdningen til "ungdommen" er det ikke rart det går dårlig/kommer til å gå dårlig.
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden wampster skrev (1 minutt siden): Å ha fokus på hva i hverdagen? Kan ha så mye fokus i hverdagen du bare vil, men resier du jorda rundt og har de nyeste av/innen mobiler/nettbrett/mote/etc så spiller det liten rolle. Moren min jobbet i skole (vgs) i Oslo og der var alle "så utrolig opptatt av klima", men når det skulle være klima marsj tidlig på morgenen var det plutselig ikke viktig nok til å komme seg ut av senga.. Det bli som å ha fokus på å spise sunt og snakk om hvor viktig det er å ha et variert kosthold for så å bestille mat fra McDonalds hver dag.. Selv om en kjøper ny mobil hver dag så hjelper det fortsatt å ha fokus på de andre tingene en gjør i hverdagen mot å ikke ha det.. Jeg opplever heller ikke at "unge" reiser jorden rundt om dagen, langt mindre enn min generasjon. De sliter med økonomi pga det er tøft å komme seg på arbeidsmarkedet og som kjent er mange allerede uføre før de søker sin første jobb. Som sagt, jeg tror vi omgås forskjellige mennesker. Min mor har også vært i skolen siden jeg var ung. Aldri hørt noe slikt. Ikke i nærheten. 1
wampster Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Salvesen. skrev (1 minutt siden): Selv om en kjøper ny mobil hver dag så hjelper det fortsatt å ha fokus på de andre tingene en gjør i hverdagen mot å ikke ha det.. Jeg opplever heller ikke at "unge" reiser jorden rundt om dagen, langt mindre enn min generasjon. De sliter med økonomi pga det er tøft å komme seg på arbeidsmarkedet og som kjent er mange allerede uføre før de søker sin første jobb. Som sagt, jeg tror vi omgås forskjellige mennesker. Min mor har også vært i skolen siden jeg var ung. Aldri hørt noe slikt. Ikke i nærheten. Ja det er synd på alle de unge som er uføre før de i det hele tatt kan søke sin første jobb. Selv hadde jeg min første jobb da jeg var 16 men men.. Til eksempelet ditt: Hvis en kjøper ny mobil hver dag og har fokus på "de andre tingene" så må man (om man er oppegående) skjønne at en ikke blir tatt seriøst om en prøver å snakke om/predikere om forbruk og dets innvirkning på klima til andre. 1
Karltorbj Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) wampster skrev (18 minutter siden): Det er jo en glimrende holdning. "Hvorfor skal jeg gjøre noe når andre ikke gjør like mye/mer." Hvis det er den gjengse holdningen til "ungdommen" er det ikke rart det går dårlig/kommer til å gå dårlig. Ja, det er skremmende. Men jeg forstaar dem ogsaa. De ogsaa ser de 40 privatflyene, som blir parkert paa flyplassen, hvert klimamoete. Den Britiske statministeren sitt ogsaa. Han som bare hadde et par timers togreise til moete, naar det var, der borte. Og du og du, saa mye bra de finner ut at de skal gjoere og etterpaa, skjer det ingenting. Dette ser de og mister helt troen. I grunnen foestaaelig. Endret 2 timer siden av Karltorbj 1 1
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden wampster skrev (4 minutter siden): Ja det er synd på alle de unge som er uføre før de i det hele tatt kan søke sin første jobb. Selv hadde jeg min første jobb da jeg var 16 men men.. Til eksempelet ditt: Hvis en kjøper ny mobil hver dag og har fokus på "de andre tingene" så må man (om man er oppegående) skjønne at en ikke blir tatt seriøst om en prøver å snakke om/predikere om forbruk og dets innvirkning på klima til andre. Såklart må en skjønne det. Men det er bedre for miljøet om hen gjør miljøvennlige ting utover det å kjøpe ny mobil hver dag i motsetning til å ikke gjøre det. Men igjen, man er ikke greta T, og det trenger en heller ikke være. Alle kan ikke være med i OL, men alle kan gjøre litt, eller mye. Eller ingenting. 2
wampster Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Jepp og flere og flere velger å gjøre ingenting, ettersom de som forteller dem om at de burde gjøre mye/noe/litt (politikere/miljø-aktivister/osv) ofte er blant verstingene. Den "gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør" greia blir man fort lei av, uansett hva det gjelder 1
Atib Azzad Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 5 minutes ago, Salvesen. said: Såklart må en skjønne det. Men det er bedre for miljøet om hen gjør miljøvennlige ting utover det å kjøpe ny mobil hver dag i motsetning til å ikke gjøre det. Men igjen, man er ikke greta T, og det trenger en heller ikke være. Alle kan ikke være med i OL, men alle kan gjøre litt, eller mye. Eller ingenting. Og klimaendringens sannhetsgehalt måles ikke etter i hvor stor grad kidsa klarer å snu tradisjonen til foreldrene sine og i større grad klarer å leve asketisk. Jeg forstår tanken bak kritikken hvor de unge voksne sier de er så opptatt av klimaendringer, men gjør veldig lite for å leve på en måte som ikke bidrar til det, selv om jeg synes den er ganske urettferdig og grunn. Jeg får samtidig jeg får litt vondt av kidsa i NU, el. som lever i henhold til hva de preker, men likevel ikke har noen reell innflytelse på noe som helst, jeg håper de ser egenverdien av å leve utenfor samfunnets dominante dogmer og tradisjoner, og ikke bare gjør det for å tilfredstille gretne onkler, som stiller store krav til dem for å fikse et problem de er født inn í. Problemet er ikke enkeltmennesker på den måten, hvor hver enkelt konsument må velge riktig innen det gjeldende systemet, for å skape endring må det mye større systemiske forandringer til, det er ikke et spørsmål om individuelle valg, samtidig som en kollektiv innsats er vårt beste våpen for å skape politisk press, kan jeg ikke klandre kidsa som ikke ser vitsen (selv om de annerkjenner klimaendringer som et reellt fenomen), og håpe at de som gjør det ikke blir utbrent av hvor vanskelig vei de må gå. 1
Salvesen. Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden wampster skrev (11 minutter siden): Jepp og flere og flere velger å gjøre ingenting, ettersom de som forteller dem om at de burde gjøre mye/noe/litt (politikere/miljø-aktivister/osv) ofte er blant verstingene. Den "gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør" greia blir man fort lei av, uansett hva det gjelder Som sagt, jeg opplever det ikke slik. Spesielt på de små, jeg blir stadig rettet på av min datter på 5. I tillegg til at hun påpeker ting som andre har gjort eller gjør. Og jeg opplever de fleste unge også har holdninger langt utenfor det jeg og min generasjon hadde og kanskje har, selv om jeg prøver å bli bedre. MEN, det er ingen tvil om at vi er "rike" og derfor verstinger på mange måter ift konsum. Men jeg opplever i det minste at folk "prøver" å konsumere på bedre måter. 1
Karltorbj Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Salvesen. skrev (4 minutter siden): Som sagt, jeg opplever det ikke slik. Spesielt på de små, jeg blir stadig rettet på av min datter på 5. I tillegg til at hun påpeker ting som andre har gjort eller gjør. Og jeg opplever de fleste unge også har holdninger langt utenfor det jeg og min generasjon hadde og kanskje har, selv om jeg prøver å bli bedre. MEN, det er ingen tvil om at vi er "rike" og derfor verstinger på mange måter ift konsum. Men jeg opplever i det minste at folk "prøver" å konsumere på bedre måter. Jeg sliter med meieripeoduktene, det er min daarlige samvittighet. jeg er veldig glad i ost, melk og smoer. Men kan jo gjoere en innsats, paa de andere problemene. Paa meierivarer, maa jeg nok presses paa pris, ser at jeg finner alibier som, skal jeg slutte med det, det staar jo tonnevis av det her i butikken. Er det noe poeng, at lille meg slutter? Fikk et glass med rismelk, til broedmaten, for en stund siden. Funket bra det. 1
Frank Olsen Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden (endret) Karltorbj skrev (7 minutter siden): Jeg sliter med meieripeoduktene, det er min daarlige samvittighet. jeg er veldig glad i ost, melk og smoer. Men kan jo gjoere en innsats, paa de andere problemene. Paa meierivarer, maa jeg nok presses paa pris, ser at jeg finner alibier som, skal jeg slutte med det, det staar jo tonnevis av det her i butikken. Er det noe poeng, at lille meg slutter? Fikk et glass med rismelk, til broedmaten, for en stund siden. Funket bra det. Og hvor bærekraftig er rismelk ? Noe av der verste du kan kjøpe av det som kalles "melk" 🙂 Bærekraftproblemer Vannforbruk: Risdyrking krever store mengder vann, noe som kan være en stor belastning i områder hvor rent vann er en knapp ressurs. Klimagassutslipp: Produksjonen av ris gir høye utslipp av metan og lystgass, spesielt når rismarker holdes oversvømte. Transport: Rismelk som er produsert i utlandet har et stort klimaavtrykk på grunn av transport. Endret 1 time siden av Frank Olsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå