Gå til innhold

Hva har skjedd med prisene?

SahandJ

Anbefalte innlegg

Skrevet
Markiii skrev (På 5.12.2025 den 23.44):

Får vel kjøre 2x8 DDR4 i stedet for 2x16 DDR5 😥

Ja kan bruke AM4 for neste maskin med 2x8 DDR4 om ytelse kravet ikke er for stort.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe sært å klage på. Prisen går i bølger. Noen er for tidlig ute, andre for sent. Perioden med lav pris er lengre enn høy.

image.png.58b6b3a14eadd80b06ae9c19b9d6024b.png

image.png.c7c1e3c2d34f5b53285fb5bda94819b4.png

Jeg var for tidlig ute. Kjøpte mange sett da prisen var 3k og enda flere da den var 2k500. Hadde jeg ventet litt var settene nede i 1279 kr, men da hadde jeg så mange sett at det ikke gav mening å kjøpe flere sett.

Hvis man ikke har fått somlet seg til å kjøpe et sett de 2 årene prisen var lav, får man enten punge ut eller vente. Det samme hvis man er early adopter for en DDR-generasjon, betal med glede eller vent ca. 1 år.

Minneprisene har svinget slik i tiårsvis. Dyrt først, rimeligere senere, så periodisk dyrt når noe skjer i markedet, så blir minnet svært dyrt når det fases ut og kun new old stock er igjen.

Det samme skjedde med DDR4 både da hastighetene var 2133-2666 MHz og senere med 3200-3600 MHz.

Jeg betalte 2400 kr for 8x8GB DDR4 2666 MHz og neste år steg prisen til over 10k.

Skrevet

Prisene stiger når det kommer nytt minne. Logisk nok. Det meste er dyrest når det er nytt og så faller prisene. At prisene stiger så ekstremt på allerede eksisterende minne er ikke vanlig.

Når DDR6 kommer så vil prisene på disse igjen bli veldig høye. Det vanlige da ville vært at DDR5 hadde holdt prisen eller muligens blitt billigere.

Skrevet
Markiii skrev (14 timer siden):

Jeg skjønner ikke helt, hva mener han med at industrien er korrupt? Er det korrupt at bedrifter som ønsker å tjene penger, satser på markeder der det ligger mer penger og venter?

Han refererer til denne videoen bl.a: 

Usikker om korrupt blir rett ord, men det er definitivt shady oppførsel. 

Skrevet
edge skrev (7 timer siden):

Han refererer til denne videoen bl.a: 

Usikker om korrupt blir rett ord, men det er definitivt shady oppførsel. 

Ja, det vi ser her er problematisk, da det blir et slags ponzi-opplegg. Men dette handler om verdien på selskaper, og er noe annet enn at hardware-produsenter beveger seg ditt profitten er. De som lager RAM vil jo tjene gode penger på dette.

Skrevet
Markiii skrev (22 timer siden):

Jeg skjønner ikke helt, hva mener han med at industrien er korrupt?

Er litt usikker selv. Men jeg reagerer på at prisene hos samtlige tilbydere stiger i ukene før Micron/Crucial melder seg ut av forbrukermarkedet.

At all ram stiger voldsomt i pris på kort tid, uten noen annen forklaring enn "AI", lukter prissamarbeid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...