Capitan Fracassa Skrevet 26 minutter siden Skrevet 26 minutter siden HasuUser skrev (12 minutter siden): Det var jo akkurat det han svarte på lol. Nei, det var ingenting i det han svarte på som påsto "At kristendom skulle være årsak til krigen i Ukraina". Påstandene han svarte på sier bare at den russiske kirken er en viktig støtte for Putin i krigen, noe vel alle er enige i. Sitat Hvorfor går dere ikke til Ukraina-tråden og argumenterer for at kristendom har skylden? Hvorfor skulle vi det når ingen her mener det eller argumenterer for det? 2
HasuUser Skrevet 23 minutter siden Skrevet 23 minutter siden 3 minutes ago, Capitan Fracassa said: Nei, det var ingenting i det han svarte på som påsto "At kristendom skulle være årsak til krigen i Ukraina". Påstandene han svarte på sier bare at den russiske kirken er en viktig støtte for Putin i krigen, noe vel alle er enige i. Hvorfor skulle vi det når ingen her mener det eller argumenterer for det? Hvorfor lyver du? Det står jo svart på hvitt at han ikke ser relevansen til krigen i Ukraina. 1
DukeNukem3d Skrevet 17 minutter siden Skrevet 17 minutter siden Dette var et jeg skrev: "Så jeg ser ikke hvordan kristendom kan kobles til den uprovoserte russiske krigføringen i Ukraina." Da var jeg "unyansert og kunnskapsløs" fordi han googlet seg frem til dette bestillingsverket fra Kreml til den russisk ortodokse kirke 10 år (2-3) inn i krigen. Så da har kristendom på et eller annet vis skylden for Putin sin uprovoserte krig i Ukraina. Selv om ekspertene har begrunnet den grundig og godt i flere år og religion er vel knapt nevnt i noe som helst av det.
afterall Skrevet 11 minutter siden Skrevet 11 minutter siden (endret) DukeNukem3d skrev (1 time siden): At kristendom skulle være årsak til krigen i Ukraina er selvsagt bare rent humbug. Totalt useriøst og kunnskapsløst. Jeg anbefaler dere å lese igjennom tråden om Ukraina på forumet her for litt basic kunnskap om konflikten. At den russisk ortodokse kirke etter ordre fra Putin og langt inn i krigen sier dette betyr da ingenting. Alternativet er å bli kastet ut av vindu og da er man vel villig til å si det meste. Vis meg gjerne en seriøs ekspert som mener kristendom er bakgrunn for Russland sin uprovoserte krig mot Ukraina (som også er et kristent land) AI oppsummerer det godt og nevner ikke kristendom som faktor i det hele tatt, hvorfor ikke? "Russlands invasjon av Ukraina skyldes en blanding av imperialistiske ambisjoner om å gjenopprette russisk innflytelse, sikkerhetsbekymringer (NATO-utvidelse) og et ønske om å hindre et vestlig orientert Ukraina, spesielt etter «Majdan-revolusjonen» i 2014. Putin ser et demokratisk Ukraina som en trussel mot sitt eget autoritære styre og ønsker å hindre at landet blir medlem av NATO, og har dermed også uttrykt krav om en ny europeisk sikkerhetsorden. Hovedårsaker: Imperialisme og stormaktspolitikk: Russlands mål om å gjenetablere seg som en stormakt, der Ukraina er en strategisk viktig brikke, og å skape en russisk innflytelsessfære. NATO-utvidelse: Russland ser NATO-utvidelsen mot øst, og Ukrainas ønske om medlemskap, som en direkte sikkerhetstrussel, og krevde garantier for at dette ikke skulle skje. Ukrainas vestlige orientering: Putins regime ønsket å stoppe Ukrainas bevegelse mot EU og vestlige demokratiske verdier, særlig etter at en russiskvennlig president ble avsatt i 2014. «Sikkerhetsgarantier» og krav: Russland krevde at NATO skulle trekke seg tilbake fra Øst-Europa og love at Ukraina aldri skulle bli medlem, noe NATO avviste. Forløpet (siden 2014): «Euromajdan» 2014: Protester i Ukraina førte til at den russiskvennlige presidenten Janukovitsj flyktet. Annektering av Krym og krig i Donbas (2014): Russland svarte med å invadere og annektere Krym, samtidig som de støttet separatister i Donbas-regionen, noe som startet en pågående konflikt. Fullskala invasjon 2022: Etter militær oppbygging og avviste krav, startet Russland en fullskala invasjon i februar 2022, med flere angrepsfronter. Konflikten er dermed en del av et større geopolitisk maktspill mellom Russland og Vesten, der Ukraina har blitt arenaen" Takk @Capitan Fracassa, som helt riktig påpeker at jeg på ingen tidspunkt argumenterte for at den russisk-ortodokse kirken står bak Ukraina-krigen. Jeg har ellers lest Ukraina-tråden ca. daglig siden krigens start, lytter daglig til hver eneste episode av fantastiske Ukraine: The Latest, og anser meg selv som relativt godt informert. Mitt argument er at du - akkurat når det passer deg - frikjenner kristendom for alt, og skylder på alt annet: politikk, polarisering, blablabla. Du trekker helt unaturlige skillelinjer. Endret 8 minutter siden av afterall
skaftetryne32 Skrevet 10 minutter siden Skrevet 10 minutter siden DukeNukem3d skrev (2 timer siden): Alle i Russland er Putler allierte fordi alternativet er å bli kastet ut av et vindu. Det er et godt alternativ, jeg synes ikke det er for mye forlangt av russlands befolkning å vise litt baller, spesielt kirken deres. DukeNukem3d skrev (2 timer siden): Jeg har enda ikke hørt noen ekspert på Russland omtale kristendom som relevant for denne krigen. Anti lgbtq greia deres som er varmt omfavnet av magatroll er gjerne begrunnet med moralske regler fra abrahamittisk religion, denne omfavnelsen av dette hatet fra russiske troll fabrikker ser vi også i Norge nå, de klikker i vinkel over et flagg med feil farger og babler om norske kristne verdier, norske verdier fra Midtøsten? Ja ja, stusselig syn på Norge sine ekte verdier spør du meg.
DukeNukem3d Skrevet 7 minutter siden Skrevet 7 minutter siden (endret) afterall skrev (5 minutter siden): Takk @Capitan Fracassa, som helt riktig påpeker at jeg på ingen tidspunkt argumenterte for at den russisk-ortodokse kirken står bak Ukraina-krigen. Jeg har ellers lest Ukraina-tråden ca. daglig siden krigens start, lytter daglig til hver eneste episode av fantastiske Ukraine: The Latest, og anser meg selv som relativt godt informert. Du svarte altså at jeg er "unyansert og kunnskapsløs" for uttalelsen "jeg ser ikke hvordan kristendom kan kobles til den uprovoserte russiske krigføringen i Ukraina." (Du har selv sitert blant annet det) Da må du vel begrunne hvorfor du i motsetning til alt av seriøse eksperter kan koble religionen kristendom til Putin sin uprovoserte angrepskrig i 2022 og 2014. For ingen av de har nevnt det nemlig. Heller ikke AI sin oppramsing om bakgrunn for krigen nevner religion. Det eneste du har kommet med til nå er altså en uttalelse du i panikk har googlet deg frem til fra den russisk ortodokse kirke 10 år (!) inn i krigen, som antagelig er et bestillingsverk fra Kreml (noe som bare bygger opp under begrunnelsene for krigen forøvrig) Endret 5 minutter siden av DukeNukem3d
afterall Skrevet 5 minutter siden Skrevet 5 minutter siden DukeNukem3d skrev (Akkurat nå): Du svarte altså at jeg er "unyansert og kunnskapsløs" for uttalelsen "jeg ser ikke hvordan kristendom kan kobles til den uprovoserte russiske krigføringen i Ukraina." (Du har selv sitert blant annet det) Da må du vel begrunne hvorfor du i motsetning til alt av seriøse eksperter kan koble religionen kristendom til Putin sin uprovoserte angrepskrig i 2022 og 2014. For ingen av de har nevnt det nemlig. Heller ikke AI sin oppramsing om bakgrunn for krigen nevner religion. Igjen, jeg har ikke hevdet og hevder ikke kristendommen er en ÅRSAK til krigen, men det er du som forherliger kristendommen og roper hurra over hvor flott den er. Mener du at kristendommen slik den praktiseres i Russland stiller seg nøytral til krigen? Mener du at kristendommen slik den praktiseres i USA stiller seg nøytral til MAGA?
skaftetryne32 Skrevet 3 minutter siden Skrevet 3 minutter siden HasuUser skrev (35 minutter siden): Det var jo akkurat det han svarte på lol. Hvorfor går dere ikke til Ukraina-tråden og argumenterer for at kristendom har skylden? Ehh nei, det jeg skrev er at russland, og usa for den saks skyld bruker kristendommen sin for alt det er verdt i propagandaøyemed, og det står jeg for, noen påstander om at kristendommen er ansvarlig for å starte krigen har jeg aldri ytret, punktum finale.
DukeNukem3d Skrevet 2 minutter siden Skrevet 2 minutter siden afterall skrev (Akkurat nå): Igjen, jeg har ikke hevdet og hevder ikke kristendommen er en ÅRSAK til krigen, men det er du som forherliger kristendommen og roper hurra over hvor flott den er. Mener du at kristendommen slik den praktiseres i Russland stiller seg nøytral til krigen? Mener du at kristendommen slik den praktiseres i USA stiller seg nøytral til MAGA? Hvorfor kaller du meg da kunnskapsløs fordi jeg sa "jeg ser ikke hvordan kristendom kan kobles til den uprovoserte russiske krigføringen i Ukraina."? Ingen tørr å ta side mot Putin i Russland, da blir de hivd ut vindu. Hva har Putin sine mafiametoder med kristendom å gjøre? Nei, jeg er tvert om veldig negativ til polariseringen i USA. Som fører til at mange blir mer konservativt kristne igjen. Nærmest som et pek mot venstresiden får jeg inntrykk av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå