Gå til innhold

Kristendom, en eneste sannhet?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Subara skrev (2 minutter siden):

Unge konverterer til katolisismen..

Vanskelig å ikke se det i sammenheng med den russiske og amerikanske høyre ekstremismen som har mer enn et lite hint av fundamentalistisk kristendom i seg, en syk og motbydelig ekstremisme som helt uhindret har lagt sin klamme hånd på favoritt leketøyet til landets barn og ungdom, vi trenger faktisk om ikke forbud mot mot SOME så i det minste aldersgrense, solid regulering, store bøter når de bryter reglene, og regelrett fengselsstraff når det virkelig blir for ille. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
skaftetryne32 skrev (6 minutter siden):

Vanskelig å ikke se det i sammenheng med den russiske og amerikanske høyre ekstremismen som har mer enn et lite hint av fundamentalistisk kristendom i seg, en syk og motbydelig ekstremisme som helt uhindret har lagt sin klamme hånd på favoritt leketøyet til landets barn og ungdom, vi trenger faktisk om ikke forbud mot mot SOME så i det minste aldersgrense, solid regulering, store bøter når de bryter reglene, og regelrett fengselsstraff når det virkelig blir for ille. 

Var det jeg lurte på. Men vil tro at det ikke bare er fundamentalistisk.

Skrevet
afterall skrev (2 timer siden):

Hvorfor tror du ikke på andre religioner med øyenvitner? 

Har da aldri sagt jeg ikke tror på andre religioners øyenvitner. Jeg vet det finnes mange guder, men👇🏼

Jesus sa da til de jødene som var kommet til tro på ham: «Hvis dere blir i mitt ord, er dere virkelig mine disipler. 32 Da skal dere kjenne sannheten, og sannheten skal gjøre dere fri.» 

og👇🏼

Jesus sier: «Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Far uten ved meg. 

Skrevet
PÃ¥inter skrev (Akkurat nå):

Har da aldri sagt jeg ikke tror på andre religioners øyenvitner. Jeg vet det finnes mange guder, men👇🏼

Jesus sa da til de jødene som var kommet til tro på ham: «Hvis dere blir i mitt ord, er dere virkelig mine disipler. 32 Da skal dere kjenne sannheten, og sannheten skal gjøre dere fri.» 

og👇🏼

Jesus sier: «Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Far uten ved meg. 

Ok - du siterer Jesus - fra Bibelen - men du velger bort ting fra Bibelen du ikke liker? Bestem deg...

Skrevet
sofiemyr skrev (16 minutter siden):

Ok - du siterer Jesus - fra Bibelen - men du velger bort ting fra Bibelen du ikke liker? Bestem deg...

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg, hva tror du han skal sette oss fri fra? Sannheten skal gjøre dere fri sa Jesus, fri fra hva?👇🏼

«Det finnes nok såkalte guder i himmelen eller på jorden, ja, det er mange guder og mange herrer.
6 Men for oss er det én Gud, vår Far.
Alt er fra ham, og til ham er vi skapt.
Og det er én Herre, Jesus Kristus.
Alt er til ved ham, og ved ham lever vi.
7 Men ikke alle har denne kunnskapen. «

Skrevet
PÃ¥inter skrev (1 minutt siden):

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg, hva tror du han skal sette oss fri fra? Sannheten skal gjøre dere fri sa Jesus, fri fra hva?👇🏼

«Det finnes nok såkalte guder i himmelen eller på jorden, ja, det er mange guder og mange herrer.
6 Men for oss er det én Gud, vår Far.
Alt er fra ham, og til ham er vi skapt.
Og det er én Herre, Jesus Kristus.
Alt er til ved ham, og ved ham lever vi.
7 Men ikke alle har denne kunnskapen. «

Hvis du vil diskutere Bibelen så la oss gjøre det - jeg kan min Bibel... Ingenting av det du poster her bekrefter at kristendom er den eneste sannhet...

• Liker 1
Skrevet
sofiemyr skrev (13 minutter siden):

Hvis du vil diskutere Bibelen så la oss gjøre det - jeg kan min Bibel... Ingenting av det du poster her bekrefter at kristendom er den eneste sannhet...

Det har du all rett til å mene, kanskje du skulle slå opp i din bibel igjen?

Skrevet
PÃ¥inter skrev (28 minutter siden):

Legg merke til hvordan @PÃ¥inter svarer på et saklig innlegg fra @sofiemyr:

Først "Det har du all rett til å mene"  som alle forstår at egentlig betyr noe sånt som "dette er så dumt at det ikke trenger motargument"

Så "kanskje du skulle slå opp i din bibel igjen?" som insinuerer at @sofiemyr ikke husker eller ikke forstår hva som står i Bibelen.

Begge disse delene er barnslige, usaklige ikke-svar, som bare er egnet til å irritere alle på begge sider som ønsker en voksen debatt - og det inneholder nøyaktig null argument eller begrunnelse - helt som vanlig fra @PÃ¥inter med andre ord.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
afterall skrev (3 timer siden):

Jeg spurte jo om hva som leder deg fra tanken om abiogenesis til troen på kristendom som den ene sanne religion. 

Som jeg skrev her👇🏼

PÃ¥inter skrev (21 timer siden):

Abiogenesis er antagelsen om at en organisme kan oppstå av seg selv, uavhengig av foreldreorganismer. 
La oss anta at universet er uendelig….

Jeg ønsker ikke primært å basere livet mitt på antagelser. Den Jesus bibelen forteller om er reell, få opplyste mennesker bestrider hans eksistens. Hans handlinger og oppførsel har satt så dype spor i menneskehetens historie at det er verdt å la seg undersøke. Jeg tror på det som bibelen forteller om.

Abiogenesis er en antagelse gjort av mennesker 4.6 milliarder år senere enn de antagelige «hendelsene», så basert på beviser presentert for en abiogeneesis, så avventer jeg å tro på den.   

Skrevet
skaftetryne32 skrev (5 timer siden):

På norsk kaller vi det pisspreik. 

For øvrig så er vi blitt enige om at alle udokumentert påstander er ugyldige påstander så det er egentlig bare en vennlig påminnelse. 

Legene dokumenterer at pasienten skal dø, det blir umulig at pasienten overlever.  Folk ber til Gud og pasienten overlever og blir helt frisk . Alt dokumenteres av legene, ingen kan forklare hvordan det skjedde. 

Skrevet
jjkoggan skrev (9 minutter siden):

Legene dokumenterer at pasienten skal dø, det blir umulig at pasienten overlever.  Folk ber til Gud og pasienten overlever og blir helt frisk . Alt dokumenteres av legene, ingen kan forklare hvordan det skjedde. 

Hva i all verden er poenget med dette eventyret? Er du blitt en leverandør av KI Søppel? Nei takk jeg trenger det ikke JJ. 

Skrevet
skaftetryne32 skrev (5 minutter siden):

Hva i all verden er poenget med dette eventyret? Er du blitt en leverandør av KI Søppel? Nei takk jeg trenger det ikke JJ. 

Så i prinsipp er dette ingen dokumentasjon ifølge deg?

Skrevet
jjkoggan skrev (12 minutter siden):

Så i prinsipp er dette ingen dokumentasjon ifølge deg?

Ikke bare i prinsipp, det er åpenbart ikke dokumentasjon, i beste fall er det anekdotisk bevis, men det har ekstremt liten verdi om du ikke kan legge ved dokumentasjon. 

Si meg har ikke du fortalt meg at du er forsker? Da tenkte jeg at det var jobben din, kanskje ikke*, men hvordan kan du anse deg som en forsker når du har ett ikke eksisterende forhold til faktiske bevis? 

*Forsker er ikke en beskyttet tittel i Norge.

Skrevet
skaftetryne32 skrev (6 timer siden):

Bomberom er faktisk noe vi har latt forfalle🤔

Problemet er hvilken politisk retning disse kirkene velger, mange menigheter i usa er jo rene ekko kamre, religionen er mer politisert i usa enn noe annet demokratisk land hvert fall, om usa fremdeles er demokratisk da, kanskje ikke. Statsstøtten irriterer, men så lenge de folka får penger så sier de hva vi vil, og det er bra vi kan kontrollere deres verste impulser, det er dessverre det samme vi ser i usa, de får pengene sine via donasjoner, og prestene sier hva folket vil høre, som i enkelte tilfeller er rent hatprat. 

Jeg har aldri hørt en prest snakke om politikk i kirken fordi det finnes både demokrater og republikanere i menigheten.  Det er rart at presten risikerer å irritere en god del av menigheten 

Skrevet
jjkoggan skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri hørt en prest snakke om politikk i kirken fordi det finnes både demokrater og republikanere i menigheten.  Det er rart at presten risikerer å irritere en god del av menigheten 

Fint det, men jeg nevnte faktisk ikke din kirke, jeg bare sier at det er et åpenbart problem dere har. 

Skrevet
PÃ¥inter skrev (1 time siden):

Skal vi diskutere Bibelen da - eller er du bekymret for at det du tror ikke samsvarer med hva basisen for kristendom er? Bibelen går så langt som for det første innrømme at det finnes andre guder enn Jahve men også at den samme Jahve er så lite allmektig at det er nedfelt i budene at du ikke skal ha andre guder enn han?

Skrevet
skaftetryne32 skrev (26 minutter siden):

Fint det, men jeg nevnte faktisk ikke din kirke, jeg bare sier at det er et åpenbart problem dere har. 

Det du nevner er rart, ikke bare i min kirke. Det er mer insentiv å unngå politikk enn omvendt.  

Skrevet
sofiemyr skrev (15 minutter siden):

Skal vi diskutere Bibelen da

Det kan vi gjerne. Kanskje greit du lager ny tråd i prekestolen så det ikke kommer beskyldninger om preking som enkelte lirer av seg her. 

sofiemyr skrev (17 minutter siden):

eller er du bekymret for at det du tror ikke samsvarer med hva basisen for kristendom er?

Jeg er nok ikke av den lettskremte typen. Men du må regne med å få skriftsteder i svarene jeg kommer med i tillegg. 

sofiemyr skrev (20 minutter siden):

Bibelen går så langt som for det første innrømme at det finnes andre guder enn Jahve men også at den samme Jahve er så lite allmektig at det er nedfelt i budene at du ikke skal ha andre guder enn han?

Du mener Jahve skal lyve om at det finnes andre guder? 
Det bibelen viser er at det finnes masse guder men det finnes ‘en Jahve.👇🏼

Elia trådte fram for hele folket og sa: «Hvor lenge vil dere halte til begge sider? Er Herren Gud, så hold dere til ham; og er Ba'al Gud, så hold dere til ham!» Men folket svarte ikke et ord.  22 Da sa Elia til dem: «Jeg er den eneste som er igjen av Herrens profeter. Men av Ba'als profeter er det fire hundre og femti.  23 La oss nå få to okser! Så kan de velge seg den ene oksen, dele den opp og legge den på veden; men de må ikke tenne ild på. Og jeg skal stelle til den andre oksen og legge den på veden, men ikke tenne ild. 24 Så kan dere kalle på guden deres, og jeg vil kalle på Herren. Den guden som da svarer med ild, han er Gud.» Hele folket svarte: «Ja, la det være slik!» 25 Da sa Elia til Ba'al-profetene: «Velg dere en av oksene og stell den til først, siden dere er flest! Kall så på guden deres, men tenn ikke ild!» 26 Så tok de den oksen han hadde gitt dem, stelte den til og ropte på Ba'al fra morgen til middag. «Svar oss, Ba'al!» sa de. Men det kom ikke en lyd; det var ingen som svarte. Imens hinket de omkring det alteret de hadde reist.
27 Da det var blitt middag, begynte Elia å spotte dem og sa: «Rop høyere! Han er jo gud. Han er vel falt i tanker, eller han er gått avsides eller er ute på reise. Kanskje han sover og må våkne først.» 28 Så ropte de enda høyere og rispet seg med sverd og spyd, som de hadde for skikk, til blodet rant ned over dem.  29 Da det led over middag, kom de i profetisk henrykkelse. Slik holdt de på til den tid da grødeofferet blir båret fram. Men det kom ikke en lyd; det var ingen som svarte og ingen som enste dem. 
30 Da sa Elia til folkemengden: «Kom hit til meg!» Og hele folket gikk bort til ham. Så bygde han opp igjen Herrens alter, som var revet ned. 31 Han tok tolv steiner, en for hver av stammene etter sønnene til Jakob, han som Herren hadde talt dette ordet til: «Israel skal være ditt navn.»  32 Av disse steinene bygde han et alter i Herrens navn. Og rundt omkring alteret gravde han en grøft så stor at den svarte til en åker som tar to mål såkorn.  33 Han la veden til rette, delte opp oksen og la den oppå veden. 34 Så sa han: «Fyll fire krukker med vann og øs det ut over brennofferet og veden!» Og han sa: «Gjør det en gang til!» Så gjorde de det for annen gang. Da sa han: «Gjør det enda en gang!» Så gjorde de det for tredje gang. 35 Vannet fløt rundt omkring alteret. Til og med grøften fylte han med vann.
36 Da tiden for grødeofferet var kommet, trådte profeten Elia fram og sa: «Herre, Abrahams, Isaks og Israels Gud! La det i dag bli kjent at du er Gud i Israel, at jeg er din tjener, og at det er på ditt ord jeg har gjort alt dette. 37 Svar meg, Herre! Svar meg, så dette folket kan skjønne at du, Herre, er Gud, og at du vender deres hjerte til deg igjen.» 38 Da fór Herrens ild ned og fortærte både offeret og veden, steinene og jorden, og slikket opp vannet som var i grøften.  39 Da folket så det, kastet de seg til jorden og sa: «Herren, han er Gud! Herren, han er Gud!»  40 Elia sa til dem: «Grip Ba'al-profetene! La ikke én av dem slippe unna!» Da grep de Ba'als profeter, og Elia førte dem ned til Kisjon-bekken og drepte dem der.

Kanskje bibelen også avslører hvilke guder som er falske, så når Jahve ber deg ikke om å ha andre guder enn seg så er det til beskyttelse?

«Disse er falske apostler, troløse arbeidere som opptrer som om de var Kristi apostler.  14 Det er ikke noe å undres over, for selv Satan skaper seg om til en lysets engel.»

Hmmm… Og vær så snill å ikke komme den vante påstanden, ikke bruk Bibelen som bevis for bibelen.

Bibelen er sitt eget tidsvitne og sannhetsvitne.👇🏼

Summen av ditt ord er sannhet,
dine rettferdige lover varer evig.

Skrevet
jjkoggan skrev (34 minutter siden):

Det du nevner er rart, ikke bare i min kirke. Det er mer insentiv å unngå politikk enn omvendt.  

Jeg tror ikke det, det amerikanske samfunnet er åpenbart veldig ødelagt å veldig polarisert akkurat nå, og mange drar til den kirken som preker til den politiske retningen de foretrekker, om det er demokratiske verdier, eller republikanske har ikke så mye å si, men det er åpenbart at det er valg som tas, og jeg tror du vet dette. 

Det er selvfølgelig et insentiv i å lage et ekkokammer, det er snakk om religion og politikk her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...