Gå til innhold

Dagens boligpriser? Synkende skip?

Gentlemanful

Anbefalte innlegg

Skrevet
sedsberg skrev (Akkurat nå):

At boliger har blitt en investering og at det ikke bygges flere boliger i frykt for at investeringene skal tape seg?

Jeg vet ikke, har kun som sagt erfaring i fra å besøke stedet via min søster og bedre halvdel. Og det jeg husker er at det er ufattelig dyre boliger der som brukes som sommer perler til de som har mye penger. 

Så tenker det sannsynligvis drar prisene opp i området. Men jeg kan såklart ta feil ang det! 

Utrolig vakkert da! Men mye snø er det vell ikke? 😛

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Lillesand er vell "ruinert" av rike ift ferieplasser? 

Min søster og bedre halvdel hadde hytte der tidligere. Solgte for en stund tilbake og prisene var helt hinsides husker jeg. Hadde på en av øyene der ute. Blind ett eller annet, leia? 

Fantastisk sommerplass dog! Hadde mange fine stunder der :)

Hytter og boliger er to veldig forskjellige markeder

Lillesand leilighet (176kvm med biloppstillingplass) ca 3 MNOK

Grimstad enebolig (155kvm med nesten 2 mål tomt) ca 5 MNOK

Vet ikke om det er representativt, men å kalle det dyrt er å ta i, synes jeg.
I hvert fall når begge objektene er i gangavstand til/i sentrum

Skrevet
1 minute ago, wampster said:

Hytter og boliger er to veldig forskjellige markeder

Lillesand leilighet (176kvm med biloppstillingplass) ca 3 MNOK

Grimstad enebolig (155kvm med nesten 2 mål tomt) ca 5 MNOK

Vet ikke om det er representativt, men å kalle det dyrt er å ta i, synes jeg.
I hvert fall når begge objektene er i gangavstand til/i sentrum

Boliger og leiligheter blir ofte kjøpt opp for å brukes som ferieboliger.

Og 5 mill er dyrt! Samme type bolig en time inn i landet går for rundt 2 mill.

Skrevet (endret)
26 minutes ago, Salvesen. said:

Hva er det egentlig med boligmarkedet som er "ødelagt", eller må fikses? 

Befolkningen har nesten doblet seg, befolkningseksten har aldri vært høyere, men boligbyggingen har falt. Synes du ikke det må fikses?

I tillegg har vi nesten sluttet å bygge gode boliger for familier. I 1971 til 1980 bygget vi 210K eneboliger og 53K rekkehus. Fortsetter vi i samme hastighet (noe vi ikke kommer til å gjøre siden boligbyggingen faller) så vil vi bygge 57K eneboliger og 35K rekkehus. 

image.thumb.png.8d055312a31c330da69160d395b583d4.png

https://www.ssb.no/bygg-bolig-og-eiendom/bygg-og-anlegg/artikler/det-bygges-stadig-faerre-eneboliger--men-de-er-storre-og-gronnere-enn-for

Endret av Camlon
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Ser ut som området ligger ca 20% over prisene her:

https://www.krogsveen.no/prisstatistikk/grimstad-og-lillesand-quarterly?gad_source=1&gad_campaignid=23230332196&gbraid=0AAAAADQ5X6XVSENfo_1izSLsnRAEi2Mpu&gclid=Cj0KCQiA1czLBhDhARIsAIEc7ugnZAZHRWmZpe9bG05rRDbfLOsDVcGdC00i_tTF2v_eAZwxYaAssucaAluMEALw_wcB

Så å skaffe seg bolig til under 2 millioner bør være mulig. Dog spørs det jo hvilke krav en stiller til boligen men vill ikke si at prisene er forskrekkende ut i fra denne lenken. Det er fortsatt 1/3 av oslo. 

Skrevet

Under 2 mill er fullt mulig. Men det blir enten veldig liten leilighet eller oppusningsobjekt.

Det som bekymrer er forøvrig prisveksten. Ikke nødvendigvis hva det koster nå idag.

Skrevet

Hvordan vil eldrebølgen påvirke boligprisene?

Når denne toppen dør ut eller havner på hjem vil det jo bli frigjort endel boliger.

Skrevet
sedsberg skrev (10 minutter siden):

Boliger og leiligheter blir ofte kjøpt opp for å brukes som ferieboliger.

Og 5 mill er dyrt! Samme type bolig en time inn i landet går for rundt 2 mill.

5 mill er ikke dyrt.
Skulle man bygget samme bolig nå ville vel materialer og arbeid alene (uten tomt)
kostet 5-6 millioner. 

Prisnivåer (ca. 2024/2025)
Enkel standard: 25 000 – 30 000 kr/kvm (med egeninnsats).
Gjennomsnittlig/standard: 30 000 – 45 000 kr/kvm.
Høy standard/arkitekttegnet: 40 000 kr/kvm og oppover.

Ferdighus (nøkkelferdig): Ofte fra 35 000 kr/kvm, men kan gå opp til 50 000 kr/kvm+.

Folk må F meg slutte å mene/tro at man skal kunne kjøpe hus og tomt i ok strøk til 2 årslønner ass. Herregud

Skrevet (endret)
25 minutes ago, sedsberg said:

At boliger har blitt en investering og at det ikke bygges flere boliger i frykt for at investeringene skal tape seg?

Problemer er heller byrokrati og reguleringer i Norge. https://byggmesteren.as/2025/08/08/norske-byggeregler-gjor-boligene-11-millioner-dyrere-enn-i-sverige/

Norske byggeregler gjør boligene 1,1 millioner dyrere enn i Sverige

Hovedfunn fra rapporten:

• Totalt merkostnadsnivå i Norge:
    18 000 kr/m² BRA-S høyere enn i Sverige.

nettavisen hadde en artikle ang dette for noen månder siden, ang særkrav i Norge som ingen andre land har. klarer desverre ikke finne den artiklen igjen

Endret av paatur
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

5 mill er dyrt for et gammelt/brukt hus. Kan ikke sammenligne med byggepris. Blir også feil å sammenligne med Oslo. Der er det jo eksepsjonelt dyrt.

Skrevet
8 minutes ago, paatur said:

Problemer er heller byrokrati og reguleringer i Norge. https://byggmesteren.as/2025/08/08/norske-byggeregler-gjor-boligene-11-millioner-dyrere-enn-i-sverige/

Norske byggeregler gjør boligene 1,1 millioner dyrere enn i Sverige

Hovedfunn fra rapporten:

• Totalt merkostnadsnivå i Norge:
    18 000 kr/m² BRA-S høyere enn i Sverige.

nettavisen hadde en artikle ang dette for noen månder siden, ang særkrav i Norge som ingen andre land har. klarer desverre ikke finne den artiklen igjen

Samtidig står det i artikkelen: "og henter tall fra Norsk Prisbok, faktiske entreprisetilbud og kalkyler fra begge land."

Så det er jo flere faktorer her. I snitt har ingeniører i bygg og annlegg 37% høyere lønn i Norge enn i Sverge (kilde)
Snekkere/Tømrere har høyere lønn i Norge, og det gjelder jo alle andre former for leverandører etc. også.

Skrevet

jeg fant endelig artiklen på nettavisen. https://www.nettavisen.no/okonomi/eiendomstopp-ber-regjeringen-ta-boliggrep-900-000-kroner-dyrere-enn-i-sverige/s/5-95-2758463

• Lyskrav: Det er strenge krav til sollys, mener Molvik. Leiligheten skal ha dagslys til visse klokkeslett og utearealet skal også være belyst. Kravene gjør det vanskelig å lage gode planløsninger, sier Molvik.
  • Støykrav: Leiligheter må isoleres bedre enn før. Det er høyere krav til tykkelsen på etasjeskillere, som et eksempel. Kravene er for å dempe støyen, både mellom leiligheter og utenfra.
  • Sprinkleranlegg: I Norge er det krav om sprinkleranlegg i nye boligbygg i Norge. Molvik mener det ikke er nødvendig og viser til at leilighetene i nybygg er brannceller.
  • Rullestolsirkelen: En rullestolbruker skal kunne snu seg i leiligheter som bygges i Norge. Her skal diameteren være på 150 cm i leilighetene. Det mener Molvik er for langt.
  • Balansert ventilasjon: Det er krav til balansert ventilasjon i nye boliger. Ventilasjonsanleggene koster mye, samtidig blir effekten luftet ut med en gang beboeren åpner opp vinduet, forklarer Molvik.

Mens vi i Norge krever at snuarealet skal ha en diameter på 150 centimeter, krever svenskene kun 130 centimeter. I Norge får altså rullestolbrukere litt mer plass til å snu seg.

– Det bør ikke være større enn det som er nødvendig. Svenskene vet dette, det er de som bygger rullestolen, påpeker han.

Kravet fører til at leilighetene må være større i Norge enn i Sverige, sier Molvik.

– I Sverige er det rimeligere å bygge, da man kan bygge mindre soverom og mindre leiligheter. Leilighetene blir et par kvadratmeter mindre, men det blir enklere å løse planløsningen for hele blokken.

Skrevet (endret)
sedsberg skrev (16 minutter siden):

5 mill er dyrt for et gammelt/brukt hus. Kan ikke sammenligne med byggepris. Blir også feil å sammenligne med Oslo. Der er det jo eksepsjonelt dyrt.

Hvorfor kan det ikke sammenlignes med byggepris? Hva annet er det du vil sammenligne det med? En campervan?

Byggepris er byggepris, uavhengig hvor i landet det er. Det er samme TEK/krav...
Edit: Det kan kanskje være noe billigere i utkantstrøk

Endret av wampster
Skrevet

Ja, det er jo et resultat at boliger nå er investeringsobjekter. Men det blir som om jeg skulle krevd nypris for bilen min på Finn. Folk ville bare ledd av meg.

• Liker 1
Skrevet
sedsberg skrev (23 minutter siden):

Hjelper lite hvis befolkningsøkningen er lik eller større?

Noen automatikk i det? Hele Europa vil kraftig redusere innvandringen, det vil jo også gjelde norge.

Skrevet
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Ja, det er jo et resultat at boliger nå er investeringsobjekter. Men det blir som om jeg skulle krevd nypris for bilen min på Finn. Folk ville bare ledd av meg.

Å sammenligne en bolig med en bil må være noe av det dummeste jeg har lest.
Hvorfor mener du at en bolig skal gå ned i verdi på samme måte som en bil?

Skrevet
1 minute ago, agvg said:

Noen automatikk i det? Hele Europa vil kraftig redusere innvandringen, det vil jo også gjelde norge.

Har jeg liten tro på før jeg ser det. Og noen kommuner gjør jo nærmest sport i å ta imot flest mulig flyktninger.

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 minutes ago, wampster said:

Å sammenligne en bolig med en bil må være noe av det dummeste jeg har lest.
Hvorfor mener du at en bolig skal gå ned i verdi på samme måte som en bil?

Det er kun et resultat av at man bruker de for å investere. Hadde boliger vært til å bruke som boliger ville verdien sunket med alderen. Gamle boliger ville blitt rimeligere og nye dyrere. Nå er det kraftig manko så alle boliger blir dyrere.

Og boligeiere vil jo selvsagt reagere på alle uttalser om at boliger bør bli rimeligere. Det ville fullstendig ødelagt for hvor rike de kan fremstille seg.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...