Krig og fred Skrevet 10. november Skrevet 10. november Fant ut at jeg ikke skulle falle for fristelsen å kjøpe nesespray, så jeg kjøpte en av de løsningene hvor man spruter masse saltvann opp i det ene neseboret via en klemme-flaske, og ut det andre. Jeg forsøkte nå for første gang da jeg kjente at jeg begynte å bli litt tett. Men, her er greia, jeg ble enda mer tett etter å ha brukt denne neseskylleren. Er det noen som vet hvordan jeg skal tolke det resultatet?
Karltorbj Skrevet 10. november Skrevet 10. november Krig og fred skrev (25 minutter siden): Fant ut at jeg ikke skulle falle for fristelsen å kjøpe nesespray, så jeg kjøpte en av de løsningene hvor man spruter masse saltvann opp i det ene neseboret via en klemme-flaske, og ut det andre. Jeg forsøkte nå for første gang da jeg kjente at jeg begynte å bli litt tett. Men, her er greia, jeg ble enda mer tett etter å ha brukt denne neseskylleren. Er det noen som vet hvordan jeg skal tolke det resultatet? Har du brukt den andre nesesprayen, veldig mye? 1
Krig og fred Skrevet 10. november Forfatter Skrevet 10. november (endret) 15 minutes ago, Karltorbj said: Har du brukt den andre nesesprayen, veldig mye? Ja. Quote Saltvann igjen i bihulene. Allright. Endret 10. november av Krig og fred
sverreb Skrevet 10. november Skrevet 10. november 50 minutes ago, Krig og fred said: Fant ut at jeg ikke skulle falle for fristelsen å kjøpe nesespray, så jeg kjøpte en av de løsningene hvor man spruter masse saltvann opp i det ene neseboret via en klemme-flaske, og ut det andre. Jeg forsøkte nå for første gang da jeg kjente at jeg begynte å bli litt tett. Men, her er greia, jeg ble enda mer tett etter å ha brukt denne neseskylleren. Er det noen som vet hvordan jeg skal tolke det resultatet? Snyte nesa etterpå så hjelper det ofte. Salvannet kan skylle ut en del slim, men mye blir igjen men mer tyntflytende og lettere å bli kvitt. Om du er mye tett og ofte merker at du blir tett i nesa uten at du er forkjølt eller allergisk (særlig om du legger merke til ensidig tetthet) så ta deg en tur til ØNH. Problemer med forstørrede nesemuslinger eller avvikende septum er ganske vanlig og lar seg lett fikse. 1 1
Karltorbj Skrevet 10. november Skrevet 10. november (endret) Har ei venninne som er avhengig av nesespray og tror desverre, at du ogsaa har blitt det. Da er det bare den som nytter. Endret 10. november av Karltorbj 1
Krig og fred Skrevet 10. november Forfatter Skrevet 10. november Da blir det noen kjipe dager fremover.
sverreb Skrevet 10. november Skrevet 10. november Otrivin er fandens oldemor, det må man for all del ikke bruke mye av. Vedlegget sier vel maks 10 dager, men jeg ville begrenset til en dag eller tre maks. Om man har brukt slike nesesprayer ofte så kan det i seg selv være problemet, men kontakt lege for å få hjelp til å slutte med de. Det er meget mulig at man kan få hjelp via reseptbelagte medikamenter. Ingen grunn til å skulle lide i stillhet. Ventilasjon av nese og bihuler er viktig på lang sikt, man kan få komplikasjoner når man blir eldre om det ikke er på stell. Nesesprayene løser ingenting, så om man føler behov for avsvellende ofte bør man få ting utredet ordentlig. Prøv i så fall å få tatt en CT av sinus det vil avdekke eventuelle problemer som kan og bør rettes opp i kirurgisk. 1
Leo_ Skrevet 10. november Skrevet 10. november (endret) Dette kjenner jeg godt til, jeg har forøvrig vært avhengig av Otrivin og vært operert to ganger... Det er minst to måter å være tett i nesa på, at man er full av snørr eller har hovne slimhinner (om du ikke i tillegg har trange nesepassasjer, men det er en annen sak). Er du full av gørr i nesa hjelper det å skylle. Det jeg har pleid å gjøre er å kjøpe Physiomer Strong Jet saltvannsskylling (den er billigere pr volum enn den som ikke er trykksatt), lagt meg på rygg og fylt opp i ene neseboret til det nesten kommer ut av det andre. Det krever litt trening, men man lærer seg å slappe av og ligger man sånn i 15min er det i all hovedsak bare å snyte ut gørra etterpå. Dette hjelper ingenting mot hovne slimhinner, faktisk kan skylling få slimhinnene til å hovne opp enda litt mer en kort stund. Har du hovne slimhinner er det såvidt jeg vet kun Otrivin eller tilsvarende som hjelper umiddelbart. Rinexin skal virke avsvellende på slimhinner, hvordan den er i forhold til Otrivin vet jeg ikke. Endret 10. november av Leo_ 1
Karltorbj Skrevet 10. november Skrevet 10. november Krig og fred skrev (1 time siden): Da blir det noen kjipe dager fremover. https://www.apotek1.no/ore-nese-hals/avhengig-av-nesespray 1
^fmj Skrevet 10. november Skrevet 10. november Krig og fred skrev (6 timer siden): Da blir det noen kjipe dager fremover. Har du nylig stoppet med nesespray etter langvarig bruk? Forstår det slik, men spør for å være sikker. Om det ble akutt verre etter skylling med nesehorn hadde jeg i alle fall sjekket at det ikke er saltvann som ligger igjen. Jeg opplevde det flere ganger før jeg fikk inn teknikken ordentlig. Saltvann kan man fint lage selv, ser 1 liter er oppe i 50-70 kroner nå, sjokkerende pris. 1
del_diablo Skrevet 10. november Skrevet 10. november Avvenning på Otrivin er vel 1-3 måneder. Øvelsene mot TMDJ har effekt i løpet av 2-5 uker. Men har kun noen form for effekt vis du allerede har fikset på neseskilleveggen, og du fortsatt har en side av nesen som er dominant i stede for kun å være ledende. Det finnes også fysioterapi for pustefunksjonene, men hovedsakelig siktet på tunge/svelg. Og effekten for pust er begrenset vis du allerede har normal muskulatur rundt larynx. Og som bonus er det nesten ikke søkbart via google. Spoiler The effectiveness of oropharyngeal exercises compared to inspiratory muscle training in obstructive sleep apnea: A randomized controlled trial https://doi.org/10.1016/j.hrtlng.2020.07.014 1
kremt Skrevet 11. november Skrevet 11. november 1-3 uker høres lite ut. Jeg har hørt omtrent 500 dager. Men mange har holdt på over 5 år uten å lykkes. Virker som djevelens middel disse sprayene. 1
Leo_ Skrevet 11. november Skrevet 11. november Jeg var tett i nesa i 30 år før jeg begynte med Otrivin, da kunne jeg puste normalt, men det ble jo selvfølgelig verre uten spray. Mange er som meg - født dett i desa
sverreb Skrevet 11. november Skrevet 11. november 2 hours ago, Leo_ said: Jeg var tett i nesa i 30 år før jeg begynte med Otrivin, da kunne jeg puste normalt, men det ble jo selvfølgelig verre uten spray. Mange er som meg - født dett i desa Det kan ofte fikses. Jeg ville oppsøkt ØNH.
sverreb Skrevet 11. november Skrevet 11. november 19 hours ago, ^fmj said: Saltvann kan man fint lage selv, ser 1 liter er oppe i 50-70 kroner nå, sjokkerende pris. 9g salt i 1l vann blir en finfin saltløsning for neseskylling. Husk å koke vannet først. Ikke skyll nesen med vann som ikke er sterilisert. Det er sjeldent men det finnes noen ekle bugs du kan pådra deg via neseskylling med usterilt vann.
del_diablo Skrevet 11. november Skrevet 11. november 3 hours ago, sverreb said: Det kan ofte fikses. Jeg ville oppsøkt ØNH. På generelt grunnlag er ØNH kranglete, lite samarbeidsvillige, og de baserer seg på skriv fra fastlegen som ikke har kunnskaper om emnet. Uten noen reele råd for å gå frem med forsøket, er generiske råd ganske dødfødte.
Leo_ Skrevet 11. november Skrevet 11. november sverreb skrev (5 timer siden): Det kan ofte fikses. Jeg ville oppsøkt ØNH. Har vært operert to ganger med beskjed om at det IKKE var ønskelig med en tredje. Akseptabelt resultat etter andre gang, selv om jeg skulle ønske det var mer åpent. Ble kvitt Otrivinen.
sverreb Skrevet 12. november Skrevet 12. november 15 hours ago, del_diablo said: På generelt grunnlag er ØNH kranglete, lite samarbeidsvillige, og de baserer seg på skriv fra fastlegen som ikke har kunnskaper om emnet. Uten noen reele råd for å gå frem med forsøket, er generiske råd ganske dødfødte. Om du har mulighet dra til en privat ØNH. Koster ikke allverden og du må ikke ha henvisning. ØNH i det offentlige er desverre overbelastet så det holder.
Karltorbj Skrevet torsdag kl 11:55 Skrevet torsdag kl 11:55 Hvorfor i alle verden, selges denne nesesprayen reseptfritt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå