Gå til innhold

Støre velger bort jøder på Krystallnatt markering

Anbefalte innlegg

Skrevet
freedomseeker skrev (1 time siden):

Sympatien for islamistiske terrororganisasjoner er stor i Norge på venstresiden, det er vel derfor Støre var på et Antifa arrangement på Krystallnatten. Det er tross alt der velgergruppen hans er.

... og i mellomtida var Ulstein på eit møte i MAGA-rørsla. Ja, det er fint at det finst nokon som kan argumentere "sakleg".

• Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Tussi skrev (3 minutter siden):

Det er kun jøder som er ofre som blir akseptert, og helst etter de er døde/angrepet

Dette er en 100% latterlig påstand. I tillegg til en grov løgn.

Endret av Folkflesk
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Ballalaika skrev (32 minutter siden):
torbjornen skrev (56 minutter siden):

Ja, nettopp. Og då kan ikkje ein la dette bli ein dag som ingen andre enn ortodokse jødar får lov å markere.

Dette blir kanskje en stråmann?

Kven meiner du skal få lov til å markere dagen då? Er ein bonde frå Vestlandet velkommen? Er sosialistar velkomne? Muslimar eller palestinarar er absolutt ikkje velkomne? Eller?

• Liker 2
Skrevet (endret)
Tussi skrev (5 minutter siden):

Motbevis den

Gjerne. Jeg tilhører venstresiden og blant de politikerne jeg ikke bare aksepterer, men også liker er Bernie Sanders. Jeg liker også John Stewart som talk show-vert, Franz Kafka som forfatter og Einstein som vitenskapsmann.

Så kan du forklare meg at grunnen til at jeg liker disse personene er fordi de er "ofre".

Endret av Folkflesk
  • Hjerte 2
Skrevet
OleBrum2 skrev (32 minutter siden):

Problemet er jo hvordan den gjengen ikke har ønsket å ha noen dialog og apolitisk demo.

Se nå på antirasistisk senter står for da;

Men hvor rasistiske er egentlig de ansatte i Antirasistisk Senter?

Fida Jeries Baarli, mangeårig sekretær i Antirasistisk Senter, bruker sin åpne Facebook-profil til å dele sine antisemittiske holdninger.

«Israel har ikke noe rett til å eksistere. Palestina er vårt,» skrev hun 17. oktober.

«Israel er et sionistisk fascistisk prosjekt og en fortsettelse av hvit overherredømme!!» skrev hun 22. oktober.

Ifølge en skjermdump som MIFF har fått tilsendt, har Baarli også delt en melding på Facebook hvor Israel blir anklaget for å være ansvarlig for «alle massakrene som skjer i verden». Det blir særlig nevnt at Israel er ansvarlig for massakrene som skjer i «Gaza, Sudan, Syria, Libanon og Jemen». De har alle «én årsak: Israel».

Man trenger altså ikke å være antirasist for å jobbe i antirasistisk senter.

Da det ble inngått våpenhvile mellom Israel og Hamas i oktober, skrev hun: «Våpenhvile er ikke frigjøring. Våpenhvile er ikke et fritt Palestina. Vi vil ikke stanse. Vi vil ikke hvile. Inntil Palestina er fri.»

Beklager ellers kilden, men gjør deg ikke noe mindre sant. Vanlige medier skriver dessverre ikke om slike ting….men er man innom en slik demo fra disse og snakket med dem et dette gsnske gjengs.

https://miff.no/antisemittisme/2025/11/10sekretaer-i-antirasistisk-senter-israel-har-ingen-rett-til-a-eksistere.htm

Kjelda gjer at eg tek dette med ei klype salt. Men om dette stemmer burde folka der absolutt finne fram feiekosten og ta eit oppgjer med seg sjølv.

Skrevet
torbjornen skrev (3 minutter siden):

Kven meiner du skal få lov til å markere dagen då? Er ein bonde frå Vestlandet velkommen? Er sosialistar velkomne? Muslimar eller palestinarar er absolutt ikkje velkomne? Eller?

Jeg ser ingen som sier at de ikke skal "få lov å markere Krystallnatten"

• Liker 2
Skrevet (endret)
Folkflesk skrev (7 minutter siden):

Gjerne. Jeg tilhører venstresiden og blant de politikerne jeg ikke bare aksepterer, men også liker er Bernie Sanders. Jeg liker også John Stewart som talk show-vert, Franz Kafka som forfatter og Einstein som vitenskapsmann.

Så kan du forklare meg at grunnen til at jeg liker disse personene er fordi de er "ofre".

Det var ikke det jeg sa, og det vet du godt. Jeg sa at jøder kun blir akseptert når de er ofre, men ikke når de forsvarer seg. Jeg kunne lagt til at kun jøder med de rette meningene blir akseptert,. Men da blir man til gjengjeld fremmet som eksempel på.en god jøde

Endret av Tussi
  • Liker 5
Skrevet (endret)
Ballalaika skrev (33 minutter siden):

Anti-semittisme er irrelevant ifht markeringen av Krystallnatten?

Kan hende en tråd om markering av november-progromen fremfor noen kan holdes fri for anti-semittisme?

No er det vel fakta at dette står i ei eller anna skrift, på same måten som at det står mykje rart i bibelen. Det er poenget mitt. Dette kunne ha vore interessant i ein debatt om religionskritikk, men blir berre antisemittisme vas å blande inn dette i ein debatt om markeringa av krystallnatta.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Skrevet
Folkflesk skrev (32 minutter siden):

Ja, det var vel egentlig poenget mitt også. Kulturen i Sibir og Etiopia er ekstremt forskjellig fra hverandre og kan overhodet ikke regnes som EN kultur blant folk med samme religiøse tilhørighet. Eller for å si det på en annen måte: Mannen fra Sibir vil ligne andre russere, mens han fra Etiopia vil ligne andre etiopere. Hvis de hadde hatt samme kultur ville de ha lignet hverandre mer enn sine ikke-jødiske landsmenn.

Eg kjenner ikkje til kulturen til verken sibirske eller etiopiske jødar. For alt eg veit kan dei ha meir til felles enn berre religion.

Skrevet
torbjornen skrev (2 minutter siden):

No er det vel fakta at dette står i ei eller anna skrift, på same måten som at det står mykje rart i bibelen. Det er poenget mitt. Dette kunne ha vore interessant i ein debatt om religionskritikk, men blir berre antisemittisme vas å blande inn dette i ein debatt om markeringa av krystallnatta.

Det er ikke "religionskritikk", det er anti-semittisme.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Tussi skrev (9 minutter siden):

Det var ikke det jeg sa, og det vet du godt. Jeg sa at jøder kun blir akseptert når de er ofre, men ikke når de forsvarer seg. Jeg kunne lagt tiø at jun jøder.lwd de rette.menkngene blir akseptert,. 

Du er så ut på viddene nå at du trolig må hentes med redningshelikopter. Grunnen til at jeg liker Sanders og ikke kan fordra Netanyahu er fordi jeg liker meningene til førstnevnte og misliker meningene - og ikke minst handlingene - til sistnevnte.

Jeg driter vel i om de er jøder. Eller om Trump eller en annen avskyelig tass er protestant. Det som betyr noe er hva de står for politisk.

Endret av Folkflesk
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Tussi skrev (21 minutter siden):

Jeg sier ikke at alt som skjer i Gaza er rett, men eksempelet jeg brukte bekrefter poenget mitt. Selv når Israel i aller høyeste grad gjennomfører en operasjon for å redde jøder og israelere der hele resten av verden ikke gjorde noe, blir de fordømt. 

Det er en avsporing å begynne å diskutere Gaza eller meg når jeg nevner et spesifikt eksempel på det jeg sier. 

Det er kun jøder som er ofre som blir akseptert, og helst etter de er døde/angrepet

Det har vel vore mange kritiske israelske stemmer mot Netanyahu nettopp fordi han har prioritert krigen framfor å redde gislane.

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
torbjornen skrev (1 minutt siden):

Det har vel vore mange kritiske israelske stemmer mot Netanyahu nettopp fordi han har prioritert krigen framfor å redde gislane.

Men endrer ikke på poenget mitt.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Ballalaika skrev (16 minutter siden):

Jeg ser ingen som sier at de ikke skal "få lov å markere Krystallnatten"

Det er bra.

Sidan partane i konflikten ikkje greier å samarbeide vil det vel halde fram med å bli to markeringar i Oslo denne dagen. Ei lukka markering i regi av det mosaiske trussamfunn for medlemmene og for spesielt inviterte som f.eks. Ulstein og statsministeren. Og ei open offentleg markering med fakkeltog som er open for alle, men der arrangørane har ei viss politisk slagside.

Endret av torbjornen
Skrevet
Ballalaika skrev (11 minutter siden):

Det er ikke "religionskritikk", det er anti-semittisme.

Javel.

Kva er det dersom du finn noko rart i bibelen eller koranen? Er det også anti-eitt-eller-anna?

Skrevet (endret)
Tussi skrev (11 minutter siden):

Men endrer ikke på poenget mitt.

Som er kva for noko?

Skulle omverda ha gått inn i Gaza for å redde gislane? Det greier Israel fint sjølv. Men Netanyahu prioriterte endelaus krig og folkemord framfor å redde gislane.

Endret av torbjornen
Skrevet
torbjornen skrev (5 minutter siden):

Javel.

Kva er det dersom du finn noko rart i bibelen eller koranen? Er det også anti-eitt-eller-anna?

Hvis du er usikker på om det er anti-semittisme eller noen som fant noe rart i torahen så kan du starte kanskje med å hente frem link og sitat av det rare så kan vi ta det derfra.

• Liker 3
Skrevet
torbjornen skrev (5 minutter siden):

Som er kva for noko?

Skulle omverda ha gått inn i Gaza for å redde gislane? Det greier Israel fint sjølv. Men Netanyahu prioriterte endelaus krig og folkemord framfor å redde gislane.

Det er all grunn til å kritisere Israel for måten krigen er gjennomført på. Mitt siste innlegg i den tråden er også kritisk til Israel

Man kan også.kritisere de for bosettinger, mye. Men poenget mitt, som jeg viste ved å linke til omfattende kritikk av Israel da de reddet gislene i Entebbe f eks viser, synes jeg, at israel får kritikk mår det er fortjent,  og når det ikke er fortjent. Som da er grunnlaget for min påstand ar jøder kun aksepteres som ofre, aldri når de forvarer seg, helt uavhengig av Gaza krigen sp..selvsagt fortjener kritikk i måten den er gjennomført på

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...