torbjornen Skrevet 11. november Skrevet 11. november Ballalaika skrev (2 minutter siden): Hvis du er usikker på om det er anti-semittisme eller noen som fant noe rart i torahen så kan du starte kanskje med å hente frem link og sitat av det rare så kan vi ta det derfra. Vel, dersom eg er heilt på jordet - greit! Men eg oppfatta iallefall det som vart sagt fleire sider tilbake i tråden, at det var noko som stod svart på kvitt i ei eller anna skrift. Ein får nesten spørje hen som starta denne metadiskusjonen om dokumentasjon. 2
torbjornen Skrevet 11. november Skrevet 11. november (endret) Tussi skrev (13 minutter siden): Det er all grunn til å kritisere Israel for måten krigen er gjennomført på. Mitt siste innlegg i den tråden er også kritisk til Israel Man kan også.kritisere de for bosettinger, mye. Men poenget mitt, som jeg viste ved å linke til omfattende kritikk av Israel da de reddet gislene i Entebbe f eks viser, synes jeg, at israel får kritikk mår det er fortjent, og når det ikke er fortjent. Som da er grunnlaget for min påstand ar jøder kun aksepteres som ofre, aldri når de forvarer seg, helt uavhengig av Gaza krigen sp..selvsagt fortjener kritikk i måten den er gjennomført på Du har heilt sikkert rett i at Israel av og til får meir kritikk enn fortent. Men at jødar berre blir godtekne når dei er offer, men ikkje forsvarar seg er ikkje sann. Israel fekk mykje sympati i dagane etter 7/10 2023, men har på eiga hand, og heilt uavhengig av kva jødar rundt omkring i verda måtte meine, på eiga hand skjemt seg ut og gjort seg sjølv til ein pariastat. Israel, og spesielt den høgrevridde israelske regjeringa representerer ikkje verdas jødar. Som det er sagt tidlegare i tråden grensar ei slik forestilling til antisemittisme. Å dra fram hendingar som har skjedd for mange tiår sidan er vel ikkje så relevant i denne debatten? Israel har uansett snart 80 år med krig og konflikt bak seg, og palestinarar og arabarar må ta ein stor del av skulda for dette. Endret 11. november av torbjornen 3 1
Tussi Skrevet 11. november Skrevet 11. november (endret) torbjornen skrev (8 minutter siden): Du har heilt sikkert rett i at Israel av og til får meir kritikk enn fortent. Men at jødar berre blir godtekne når dei er offer, men ikkje forsvarar seg er ikkje sann. Israel fekk mykje sympati i dagane etter 7/10 2023, men har på eiga hand, og heilt uavhengig av kva jødar rundt omkring i verda måtte meine, på eiga hand skjemt seg ut og gjort seg sjølv til ein pariastat. Israel, og spesielt den høgrevridde israelske regjeringa representerer ikkje verdas jødar. Som det er sagt tidlegare i tråden grensar ei slik forestilling til antisemittisme. Sympati av noen ja, men da var de offer. Og la meg påpeke, til denne dag har verken FNs generalforsamling eller FNs sikkerhetsråd fordømt massakren,.utfra det jeg har fått med meg Generalsekretæren har. Det skal han ha Men det er merkelig at minoriteter skal kuppes av venstresiden. Et man svart må man ha de rette meningene, eller iallefall ikke feil, for å få sympati https://www.npr.org/2020/05/22/861202511/biden-says-african-american-voters-who-are-not-sure-whom-to-vote-for-aint-black Det samme gjelder kvinner, homofile og ja. Jøder. Endret 11. november av Tussi 2 1
torbjornen Skrevet 11. november Skrevet 11. november Tussi skrev (5 minutter siden): Sympati av noen ja, men da var de offer. Og la meg påpeke, til denne dag har verken FNs generalforsamling eller FNs sikkerhetsråd fordømt massakren,.utfra det jeg har fått med meg Generalsekretæren har. Det skal han ha At offer og ikkje angripar (HAMAS) får sympatien er vel sjølvsagt. Akkurat det same gjeld når palestinarane er offer og Israel aggressoren. Sympatien var ikkje der i utgangspunktet, fordi det var palestinarane ved HAMAS som starta dette. Men sympatien har vokse etter kvart som ein har sett den brutale framferda til Israel, som har vart i 2 år. Dette er vel eigentleg ganske naturleg. 3 1
Tussi Skrevet 11. november Skrevet 11. november torbjornen skrev (2 minutter siden): At offer og ikkje angripar (HAMAS) får sympatien er vel sjølvsagt. Akkurat det same gjeld når palestinarane er offer og Israel aggressoren. Sympatien var ikkje der i utgangspunktet, fordi det var palestinarane ved HAMAS som starta dette. Men sympatien har vokse etter kvart som ein har sett den brutale framferda til Israel, som har vart i 2 år. Dette er vel eigentleg ganske naturleg. Du forstår åpenbart ikke hva jeg prøver å si Men la meg si det sånn, artikkelen som ble linket til tidligere i tråden,.der jøder ikke engang ble invitert til markering av krystallnatten i sverige fordi man visste markeringen var imot jøder,.sier det meste Jeg avslutter der 6
torbjornen Skrevet 11. november Skrevet 11. november Tussi skrev (11 minutter siden): Men det er merkelig at minoriteter skal kuppes av venstresiden. Et man svart må man ha de rette meningene, eller iallefall ikke feil, for å få sympati https://www.npr.org/2020/05/22/861202511/biden-says-african-american-voters-who-are-not-sure-whom-to-vote-for-aint-black Det samme gjelder kvinner, homofile og ja. Jøder. Det er vel eit faktum at det ofte er venstresida som har talt minoritetane si sak. Høgresida har vel i større grad vore imot mangfald og inkludering. Men dette er ikkje svart-kvitt. Problemet med venstresida er ofte at dei går altfor langt, noko som i ein del tilfelle fører til det motsette av det ein ynskjer. Samt at ein får ein reaksjon fordi mange av dei fornuftige meiningane blir fremja av høgresida. 2 3
Mannen med ljåen Skrevet 11. november Skrevet 11. november (endret) Ytre venstreside ønsker revolusjon for å bli kvitt etablerte maktstrukturer. Islam er en mektig alliert med samme utgangspunkt. Resultatet blir som i Iran. Når islamistene ikke trenger kommunistene lengre, er de de første som blir drept. Endret 11. november av Mannen med ljåen 4 1
torbjornen Skrevet 11. november Skrevet 11. november Tussi skrev (2 minutter siden): Du forstår åpenbart ikke hva jeg prøver å si Men la meg si det sånn, artikkelen som ble linket til tidligere i tråden,.der jøder ikke engang ble invitert til markering av krystallnatten i sverige fordi man visste markeringen var imot jøder,.sier det meste Jeg avslutter der Ja, det var ei merkeleg sak. Ein får håpe at markeringane i Norge greier å fokusere på det som skal markerast denne dagen, uavhengig av kven som arrangerer og kva meiningar dei elles måtte ha. 3
Tussi Skrevet 11. november Skrevet 11. november torbjornen skrev (1 minutt siden): Ja, det var ei merkeleg sak. Ein får håpe at markeringane i Norge greier å fokusere på det som skal markerast denne dagen, uavhengig av kven som arrangerer og kva meiningar dei elles måtte ha. Enig 1 1
Folkflesk Skrevet 11. november Skrevet 11. november (endret) Mannen med ljåen skrev (14 minutter siden): Ytre vnstreside ønsker revolusjon for å bli kvitt etablerte maktstrukturer. Islam er en mektig alliert med samme utgangspunkt. Resultatet blir som i Iran. Når islamistene ikke trenger kommunistene lengre, er de de første som blir drept. Har du noen flere eksempler på dette enn Iran? Det var en spesifikk setting der folket ble holdt nede av et korrupt og undertrykkende monarki. Så gjorde islamistene et kupp i revolusjonen og innførte noe enda verre. Men det var vel nesten ingen iranere som støttet Sjahen til slutt, bortsett fra de privilgerte. Derfor måtte ham flykte til de som hadde bestukket ham gjennom mange år. Som forøvrig var de samme som ødela demokratiet i landet på 50-tallet. Endret 11. november av Folkflesk 2 3
Tussi Skrevet 11. november Skrevet 11. november Mannen med ljåen skrev (7 minutter siden): Ytre venstreside ønsker revolusjon for å bli kvitt etablerte maktstrukturer. Islam er en mektig alliert med samme utgangspunkt. Resultatet blir som i Iran. Når islamistene ikke trenger kommunistene lengre, er de de første som blir drept. https://www.theguardian.com/us-news/2023/jun/17/hamtramck-michigan-muslim-council-lgbtq-pride-flags-banned 4 1
torbjornen Skrevet 11. november Skrevet 11. november Mannen med ljåen skrev (5 minutter siden): Venstresiden ønsket revolusjon for å bli kvitt etablerte maktstrukturer. Islam er en mektig alliert med samme utgangspunkt. Resultatet blir som i Iran. Når islamistene ikke trenger kommunistene lengre, er de de første som blir drept. Det er i dag ingen større politiske parti på norsk venstreside som har revolusjon som mål, tvert imot er desse partia sjølv ein del av den etablerte maktstrukturen. Islam er heldigvis ikkje "mektig" i Norge, og det får ein håpe at dei aldri blir. 2
torbjornen Skrevet 11. november Skrevet 11. november Tussi skrev (2 minutter siden): https://www.theguardian.com/us-news/2023/jun/17/hamtramck-michigan-muslim-council-lgbtq-pride-flags-banned Desse muslimane burde bli omfamna av Trump og MAGA-rørsla. Det er diverre ein liten del av verdas befolkning som lever i land som er liberale, fyrst og fremst Europa. (Her er vel kanskje Israel eit lyspunkt?) Kristenfundamentalistane i USA, islamistar, Putins styresett i Russland og autoritære krefter i store deler av verda har mykje til felles. 2 1
Folkflesk Skrevet 11. november Skrevet 11. november (endret) torbjornen skrev (13 minutter siden): Desse muslimane burde bli omfamna av Trump og MAGA-rørsla. Det er diverre ein liten del av verdas befolkning som lever i land som er liberale, fyrst og fremst Europa. (Her er vel kanskje Israel eit lyspunkt?) Delvis, men disse bosetterne og ortodokse skrullingene er like gærne som islamister. Og når man i tillegg har slike folk på toppen av regjeringen som blir stadig sterkere så kan man lure på hvor mye som blir igjen av demokratiet der. Endret 11. november av Folkflesk 3
Ballalaika Skrevet 11. november Skrevet 11. november torbjornen skrev (1 time siden): Kjelda gjer at eg tek dette med ei klype salt. Men om dette stemmer burde folka der absolutt finne fram feiekosten og ta eit oppgjer med seg sjølv. Jeg ville sagt dette var folk jeg ville hatt forståelse for at hvem som helst hadde vegret seg for å samarbeide med om hva som helst. Utover at de er anti-sionister og om de er anti-semitter, og om det er passende i en markering av Krystallnatten - disse folka fremstår jo generelt koko. (Uten at jeg har giddet å faktasjekke artikkelen vel og merke) 6
Subara Skrevet 11. november Skrevet 11. november trn100 skrev (22 timer siden): Sammenheng mellom religiøs tro og lavere intelligens De påpeker i rapporten at de ikke har sett på andre intelligenstyper, slik som skapende og emosjonell intelligens. Egil Asprem mener begrensningene gjør at resultatet kan tolkes på flere måter. – Studien har funnet at mer analytisk kapable mennesker tror mindre på ånder og guder, og det er et interessant funn. Fra et religionsvitenskapelig perspektiv er det kanskje vel så interessant å tolke disse funnene til at mennesker med høy analytisk intelligens er annerledes religiøs, snarere enn mindre religiøse, sier Asprem. 3
OleBrum2 Skrevet 11. november Forfatter Skrevet 11. november Folkflesk skrev (2 timer siden): Så dette er den norske venstresiden? Skjønner. Ikke tro at norsk venstreside, og med det mener jeg ekstrem-venstre, dvs AKP m.l med flere var noe bedre. Palestina komiteen har utspring fra dem, og har mye med kamp mot USA/kapitalismen å gjøre. Palestina aktivister på den tiden hadde aksjoner for to ting; hindre folk i Norge fra å se filmen om Enbedde raidet (som de IKKE likte at Israel utførte, de støttet den syke morderen Idi Amin…slå ham opp om du ikke har sett «the last king of Scotland) og de ville hindre israelere å gjesteforelese på universiteter. I Trondheim trommet de sammen 7-800 for å stanse nordmenn fra å se filmen om Enbedde. Du kan lese historien om Palestina bevegelsen her…det jeg skrevet er på side 67. Forøvrig skrevet av en som er med i «rørsla». Utspringet til bevegelsen forklarer mye av hvordan bevegelsen ble som den ble forresten… og de har blitt verre med årene. https://files.core.ac.uk/download/30880345.pdf 6 2
Folkflesk Skrevet 11. november Skrevet 11. november (endret) OleBrum2 skrev (31 minutter siden): Palestina aktivister på den tiden hadde aksjoner for to ting; hindre folk i Norge fra å se filmen om Enbedde raidet (som de IKKE likte at Israel utførte, de støttet den syke morderen Idi Amin…slå ham opp om du ikke har sett «the last king of Scotland) Jeg vet godt hvem det er, og det som er interessant er at han opprinnelig var en alliert av Israel, som hjalp ham til makten som erstatter for den venstreorienterte Milton Obote. Fra The New Yorker: "The coup had taken Britain’s High Commissioner to Uganda, Richard Slater, by surprise, so the next morning he paid a visit to Colonel Bar-Lev, who happened to be sitting with Amin. Bar-Lev informed Slater that Amin had control of the entire Army. Officers sympathetic to Obote were out of action—some were dead, others had fled their barracks. The bullet-ridden cars of Cabinet ministers now stood abandoned on Kampala’s streets. The Israelis would continue to provide advice for weeks afterward, while the last traces of resistance to the coup were eliminated. Arye Oded, who was in charge of Ugandan affairs in Israel’s Foreign Ministry at the time, denies that Bar-Lev had anything to do with Amin’s coup, but Bar-Lev himself told the Times, Slater, and the historian Ofer otherwise. Amin’s first diplomatic visit was to Israel, followed by Britain, where he dined with Queen Elizabeth. But relations with both countries soon soured, especially after Israel refused to sell Amin fighter planes with which he hoped to bomb Tanzania, where Obote was then raising a rebel army". https://www.newyorker.com/news/news-desk/idi-amins-israeli-connection Så Israel har langt mer åpenbare svin på skogen i forhold til Amin enn den Dragvoll-gjengen som mange tiår senere protesterte mot en film om Entebbe. Hadde de gjort hjemmeleksa si så hadde de også vært klar over at Israel og Amin gikk lenger tilbake enn Entebbe. Endret 11. november av Folkflesk 4
Ballalaika Skrevet 11. november Skrevet 11. november Folkflesk skrev (17 minutter siden): Jeg vet godt hvem det er, og det som er interessant er at han opprinnelig var en alliert av Israel, som hjalp ham til makten som erstatter for den venstreorienterte Milton Obote. Fra The New Yorker: "The coup had taken Britain’s High Commissioner to Uganda, Richard Slater, by surprise, so the next morning he paid a visit to Colonel Bar-Lev, who happened to be sitting with Amin. Bar-Lev informed Slater that Amin had control of the entire Army. Officers sympathetic to Obote were out of action—some were dead, others had fled their barracks. The bullet-ridden cars of Cabinet ministers now stood abandoned on Kampala’s streets. The Israelis would continue to provide advice for weeks afterward, while the last traces of resistance to the coup were eliminated. Arye Oded, who was in charge of Ugandan affairs in Israel’s Foreign Ministry at the time, denies that Bar-Lev had anything to do with Amin’s coup, but Bar-Lev himself told the Times, Slater, and the historian Ofer otherwise. Amin’s first diplomatic visit was to Israel, followed by Britain, where he dined with Queen Elizabeth. But relations with both countries soon soured, especially after Israel refused to sell Amin fighter planes with which he hoped to bomb Tanzania, where Obote was then raising a rebel army". https://www.newyorker.com/news/news-desk/idi-amins-israeli-connection Så Israel har langt mer åpenbare svin på skogen i forhold til Amin enn den Dragvoll-gjengen som mange tiår senere protesterte mot en film om Entebbe. Hadde de gjort hjemmeleksa si så hadde de også vært klar over at Israel og Amin gikk lenger tilbake enn Entebbe. Hvorfor protesterte norske Palestina-aktivister mot visningen av filmen om Entebbe-raidet? 5
Folkflesk Skrevet 11. november Skrevet 11. november Ballalaika skrev (2 minutter siden): Hvorfor protesterte norske Palestina-aktivister mot visningen av filmen om Entebbe-raidet? Sikkert fordi de trodde at Amin var en ekte afrikansk nasjonalistleder og Palestina-venn og ikke en marionett for Israel og Storbritannia - som var langt nærmere sannheten. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå