Gå til innhold

Skyte blink på ekorn. For rekreasjonens skyld?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Phantom Software skrev (3 timer siden):

Akkurat denne forstår jeg ikke helt, jeg vil tro svært få dyr har noen formening om at de blir jaktet på når de blir skutt - de fleste jegere vil være stille av seg.

Kan nå få en formening sv det kår det er drivjakt? Jeg har ikke vært så mye med på det, men vil tro det. Jeg sitter stort sett bare på post. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, skaftetryne32 said:

Kevlar er vel enkelt penetrert med riktig pil og bue. Jeg tror norske politi bruker kevlar, om de bruker mer vet jeg ikke, men minner om mister pil og bue i Kongsberg, og den pinlige feige opptreden til politiet da, de var tøffere mot en fyr de trodde var ubevæpna gitt.

Hvis riktig pil og bue fører til penetrering vil også riktig skytevåpen gjøre det etter min forståelse.

45 minutes ago, The Avatar said:

Litt off-topic, men kevlar vest og liknande materialer fungerer best mot kuler som treffer med stor kraft slik at kula blir flat og dekker eit større område. Ein kniv eller også piler som er spisse og har mindre energi kan kutte ein og ein tråd og på den måten ta seg gjennom det beskyttende laget.
Er det snakk om "ekte" skuddsikre vester som har keramiske plater eller liknende i tillegg så vil den plata lett stoppe også kniv og piler.

Sjølv om eg er einig i at det det er like greit at det fortsatt er ulovleg å jakte med pil og bue, særleg med tanke på snikjakt og kriminelle handlingar. Så er er det slik at teknologien har gått framover også på meir primitive våpen. Moderne jaktbuer og jaktpiler påfører ikkje nødvendigvis dyra meir liding, i enklelte tilfeller blir det argumentert for at avlivingen er meir skånsom enn ved tradisjonell jaktammunisjon som fungerer ved at dyret får blunte skadar etter sjokkbølga frå treffet. Ei jaktpil med sylskarpe blad har større sannsynlegheit til å forårsake så store og raske blødningar at dyret mister bevistheita nesten momentant.
Eit dyr som har blitt skadeskutt med jaktvåpen har mykje større muligheit for å stikke av og dermed få lengre liding sidan skuddsåret blør relativt lite, kontra eit dyr som har blitt skadeskutt med jaktpil og har ei djup flenge som blør mykje nesten uansett kvar på kroppen pila traff.

La meg se om jeg forstår..

I første avsnitt her snakker du altså om at kula blir flat og det derfor blir stor diameter i treffområdet.. Tyder på bruk av ekspanderende ammo. Med helmantlet ammo vil man ikke få den samme deformasjonen, eksempelvis en 7,62 (30-06 eller .308 som er de vanligste typene 7,62) finnes i begge varianter og et utall ulike typer av de er ekspanderende.

Videre skriver du som om all ammo er helmantlet siden det poengteres at de lager så liten sårkanal..

Ved det meste av jakt i Norge stilles det krav om bruk av ekspanderende ammo nettopp for å få en stor sårkanal som gjør at dyret forblør fort.

Ammoen ekspanderer når den treffer noe som er hardt nok til å få den til å ekspandere. Å mene at et sår blør like mye nesten uansett hvor på kroppen det treffer kan tyde på noe manglende forståelse for hvordan blodomløpet i et dyr fungerer.

Døden inntreffer etter svært kort tid med et godt rettet rifleskudd. Mitt første reinsdyr bevegde seg ikke i det hele tatt etter at det fikk et perfekt, dødelig skudd som traff i venstre bog og maltrakterte lungene på sin vei gjennom dyret. Det falt rett og slett over på siden umiddelbart.

Sjokkbølgen som treffer dyret vil føre til at dyret mister bevisstheten nærmest umiddelbart, det er det viktigste i jakt.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snylter skrev (22 minutter siden):

Hvis riktig pil og bue fører til penetrering vil også riktig skytevåpen gjøre det etter min forståelse.

Disse prosjektilene fungerer veldig annerledes mener jeg, riktige piler kan kutte gjennom kevlar, kuler ikke i like stor grad, og de riktige kulene vil bli fanget opp av kevlar nesten som et nett, kevlar er fiber og kan kuttes, det er sånn jeg har forstått det hvert fall, men det er ikke stort jeg forstår om emnet for å være ærlig. 

Skrevet

Atle Antonsen sier sitt om Ekorn jakta, sånn rent personlig hva jeg har lært om dette, så virker den helt meningsløs, det er nok ikke så mange som spiser ekorn lenger, og det er ikke noen amerikanske ekorn i norsk natur, at jakta er midt i yngletida gjør det bare mer idiotisk, jeg slenger meg på forby, hvert fall sånn som jakta er nå. Enhver form for trofe å underholdnings jakt bør egentlig forbys, er ikke jakta for matauk så bør det forbys.

https://www.dagbladet.no/kjendis/reagerer-ganske-ufattelig/83855385

Skrevet

Litt på siden av trådens tema, så trenger organisasjonen Nettverk for dyrs frihet støtte.
Det dreier seg riktignok ikke om søte frie ekorn, men dyrene vi holder fanget for å lage mat av.
Nettverk for dyrs frihet jobbet blant annet i 2015-2021 med å inspisere 85 grisefarmer over hele Norge, og leverte en rapport om ganske grusomme forhold som flere kanskje husker NRK plukket opp, og førte til gjennomgang av regelverket i stortinget (dette ble forøvrig gjort som en oppfølging etter Brennpunkt-dokumentaren Griseindustriens hemmeligheter, hvor bransjen lovet full opprydding).
Nettverk for dyrs frihet har jobbet i 15 år med å avsløre forbrytelser i det industrielle landbruket, de har dokumentert forholdene på norske buregg-farmer og vist hvordan høner lever i trange metallbur, uten mulighet for å strekke ut vingene.
Anmeldt en rekke produsenter for grov dyremishandling, hatt møter med politikere, sendt bekymringsmeldinger til Mattilsynet som har ført til hyppigere kontroller av farmer. 

Nå har deres største støttespiler økonomisk falt fra, som innebærer at 25% av midlene de er avhengig av, forsvinner.
Og spør dermed etter støttespillere andre steder.

Man trenger ikke være veganer for å støtte deres arbeid, selv folk som spiser kjøtt, ønsker vel likevel at industrien skal forholde seg til en standard, og at dyrene skal ha det så godt som mulig?

Hjelp Nettverk for dyrs frihet dokumentere, avsløre og bekjempe dyremishandling her, enten med en engangssum eller som månedlig giver.

• Liker 1
Skrevet
Atib Azzad skrev (21 minutter siden):

Litt på siden av trådens tema, så trenger organisasjonen Nettverk for dyrs frihet støtte.
Det dreier seg riktignok ikke om søte frie ekorn, men dyrene vi holder fanget for å lage mat av.
Nettverk for dyrs frihet jobbet blant annet i 2015-2021 med å inspisere 85 grisefarmer over hele Norge, og leverte en rapport om ganske grusomme forhold som flere kanskje husker NRK plukket opp, og førte til gjennomgang av regelverket i stortinget (dette ble forøvrig gjort som en oppfølging etter Brennpunkt-dokumentaren Griseindustriens hemmeligheter, hvor bransjen lovet full opprydding).
Nettverk for dyrs frihet har jobbet i 15 år med å avsløre forbrytelser i det industrielle landbruket, de har dokumentert forholdene på norske buregg-farmer og vist hvordan høner lever i trange metallbur, uten mulighet for å strekke ut vingene.
Anmeldt en rekke produsenter for grov dyremishandling, hatt møter med politikere, sendt bekymringsmeldinger til Mattilsynet som har ført til hyppigere kontroller av farmer. 

Nå har deres største støttespiler økonomisk falt fra, som innebærer at 25% av midlene de er avhengig av, forsvinner.
Og spør dermed etter støttespillere andre steder.

Man trenger ikke være veganer for å støtte deres arbeid, selv folk som spiser kjøtt, ønsker vel likevel at industrien skal forholde seg til en standard, og at dyrene skal ha det så godt som mulig?

Hjelp Nettverk for dyrs frihet dokumentere, avsløre og bekjempe dyremishandling her, enten med en engangssum eller som månedlig giver.

Donert.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...