Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tiguan underkjent på EU «Feil ET»- Har jeg eller verkstedet/vegvesenet rett?


bzzlink

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutes ago, Hollabaloo said:

Nei, min innpress og maks sporvidde er ikke å anse som et intervall.

Ja enig, strengt tatt så er det 2 intervaller. Med 1 ukjent i hvert av intervallene.

Problemet her var at de alternative hjulkombinasjonene var listet på både vognkort og vegvesen.no, men uten noen ET indikasjon. 

Verkstedet hadde tilgang til dataene, men gadd ikke sjekke

Vegvesenet sine retningslinjer behandler minimums og maksimumsverdier som originalt tall

Skrevet (endret)
bzzlink skrev (42 minutter siden):

Ja enig, strengt tatt så er det 2 intervaller. Med 1 ukjent i hvert av intervallene.

Problemet her var at de alternative hjulkombinasjonene var listet på både vognkort og vegvesen.no, men uten noen ET indikasjon. 

Verkstedet hadde tilgang til dataene, men gadd ikke sjekke

Vegvesenet sine retningslinjer behandler minimums og maksimumsverdier som originalt tall

Enten så er det et intervall med to tall for samme type, eller er det ikke et intervall. Det er 0 intervaller for innpress, og 0 intervaller for sporvidde på deres vognkort.

Vognkortet er designet sånn, er sånn for min bil også. Du har også sannsynligvis flere dekk/felg-varianter på typegodkjenningen enn de 4 som er på vognkortet, så det mangler ikke bare data for de 4 variantene du faktisk har, det mangler varianter også.

En ide, og jeg vet ikke hvor realistisk det er, er om en kontrollør hos vegvesenet kunne ført opp de manglende dekk/felg-data for deres bil i merknadsfeltet på vognkortet. Det er åpenbart ingen løsning på kort sikt her og nå, men på lang sikt så ville dere da ikke havne i samme situasjon igjen ved neste eu-kontroll.

Endret av Hollabaloo
Skrevet
1 hour ago, Hollabaloo said:

Enten så er det et intervall med to tall for samme type, eller er det ikke et intervall. Det er 0 intervaller for innpress, og 0 intervaller for sporvidde på deres vognkort.

Vognkortet er designet sånn, er sånn for min bil også. Du har også sannsynligvis flere dekk/felg-varianter på typegodkjenningen enn de 4 som er på vognkortet, så det mangler ikke bare data for de 4 variantene du faktisk har, det mangler varianter også.

En ide, og jeg vet ikke hvor realistisk det er, er om en kontrollør hos vegvesenet kunne ført opp de manglende dekk/felg-data for deres bil i merknadsfeltet på vognkortet. Det er åpenbart ingen løsning på kort sikt her og nå, men på lang sikt så ville dere da ikke havne i samme situasjon igjen ved neste eu-kontroll.

Hadde en lang prat med en av de jeg snakket med på vegvesenet i løpet av prosessen. Han var ganske oppgitt over tingenes tilstand. Han kunne fortelle at fabrikantene hadde ansvaret med å legge inn dataene fra typegodkjenningene inn i deres system. Og det var de mange ganger slurvete med. 

Videre så var PKK nå så strenge at de hadde mange fortvilede folk på telefon. Han var oppgitt over at verkstedene ikke logget seg på og sjekket dataene. Det mange av de som ikke klarer det tydeligvis, var hans utsagn.

Det er heller ikke samme data på vegvesen.no, som det som står i vognkortet for det er 2 system. Feltene de har for å legge inn data i vogn kortet er for små, slik at det ikke er plass til å skrive inn det som trengs.

Jeg er fortsatt uenig med deg når det gjelder intervall. Dersom man sier minimum så angir det at det er et intervall, men der maksimum ikke er interessant å nevne, fordi det er irrelevant.

Skrevet
Hollabaloo skrev (7 timer siden):

Det var nok bedre for surrehuer og rotekopper som da kunne kjøre rundt i sine gamle vrak med alvorlige mangler, uten å bekymre seg for noe annet enn en og annen sporadisk teknisk kontroll langs veien.  

Det er en lang vei fra "surrehuer og rotekopper" til kollektiv, systemisk nevrotisisme der absolutt alt skal detaljreguleres. Det siste er uttrykk for et sykt samfunn. Jeg synes det får være grenser for den syke byråkratiseringen og kontrollbehovet over tilværelsen.

Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

Det er heller ikke samme data på vegvesen.no, som det som står i vognkortet for det er 2 system. Feltene de har for å legge inn data i vogn kortet er for små, slik at det ikke er plass til å skrive inn det som trengs.

Det jobbes sakte men sikkert mot at vognkort skal bli digitale, det vil forhåpentligvis løse problemet med mangelfull info på vognkort: Vognkortdirektivet

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Satan666 skrev (1 minutt siden):

Det er en lang vei fra "surrehuer og rotekopper" til kollektiv, systemisk nevrotisisme der absolutt alt skal detaljreguleres. Det siste er uttrykk for et sykt samfunn. Jeg synes det får være grenser for den syke byråkratiseringen og kontrollbehovet over tilværelsen.

Dessverre så er det sånn at i et samfunn der man har rotekopper og surrehuer som har en helt annen oppfattelse av hva som er rett, galt, fornuftig og ufornuftig enn de fleste andre, så trenger vi lover og regler for at samfunnet skal fungere. Jeg kjenner meg ikke igjen i din virkelighetsoppfattelse av at vi lever i et sykt samfunn der absolutt at skal detaljreguleres.

  • Liker 2
Skrevet
Hollabaloo skrev (9 minutter siden):

Jeg kjenner meg ikke igjen i din virkelighetsoppfattelse av at vi lever i et sykt samfunn der absolutt at skal detaljreguleres.

Du fortsetter jo bare med det samme argumentet, selv om jeg skrev at det er en lang vei fra den ene ytterkanten du beskriver som vill-vest, til ytterkanten jeg beskriver som et gjennomregulert kontrollsamfunn det absolutt alt er satt inn i et system. Det er i det siste vi faktisk befinner oss. Men du vil tydeligvis ha mer kontroll, mer lover og regler, mer rigid detaljstyring du kan "finne deg selv" i. Har du noen formening om når det kanskje er nok lover og regler og byråkrati, eller elsker du å leve i systemet?

Skrevet (endret)
Satan666 skrev (51 minutter siden):

Du fortsetter jo bare med det samme argumentet, selv om jeg skrev at det er en lang vei fra den ene ytterkanten du beskriver som vill-vest, til ytterkanten jeg beskriver som et gjennomregulert kontrollsamfunn det absolutt alt er satt inn i et system. Det er i det siste vi faktisk befinner oss. Men du vil tydeligvis ha mer kontroll, mer lover og regler, mer rigid detaljstyring du kan "finne deg selv" i. Har du noen formening om når det kanskje er nok lover og regler og byråkrati, eller elsker du å leve i systemet?

🙄 Jeg tror ikke det kommer noe mer konstruktivt ut av det her, men jeg vil bare si en ting til slutt:

Jeg elsker eu-kontrollen ❤️! 

(Inspirert av det liknende sitatet som kom fra denne valgvaken for de som har glemt det)

image.png.bc63c58c84adf70ce7663bb588f47f49.png

Endret av Hollabaloo
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Ordene min og maks i vognkortet er misvisende. 30 mm innpress er den verdien som er oppgitt, og sporvidden er den en får om en bruke det innpress som er oppgitt.

Om det hadde vært oppgitt to innpress verdier f.eks 30 mm og 40 mm så hadde der vært et intervall (23-47).

Endret av Svein M
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
OMyre skrev (18 timer siden):

En ting er å være bastant, men da bør en også være helt sikker i sin sak og ha rett. Det er værre med bastante bløffmakere som tror de har rett. 

Det er ofte de mest skråsikre som er mest usikre...

Skrevet (endret)
Svein M skrev (52 minutter siden):

Ordene min og maks i vognkortet er misvisende. 30 mm innpress er den verdien som er oppgitt, og sporvidden er den en får om en bruke det innpress som er oppgitt.

image.png.c440d6fa3c2659db141ce2e1dd60f69a.png
30 mm er den verdien som er oppgitt for en dekk/felg-variant ja, men det er det minste tillatte innpresset blant alle tillatte dekk/felg-varianter for kjøretøyet, og ikke nødvendigvis oppgitt innpress for "Std. felgdim" som står på samme linje (som ikke akkurat er lese-vennlig). For eksempelet over, fra hva jeg kan se på nett er ET30 innpress for felgdim 8JX18 for Tiguan. Innpress for "Std. felgdim" er ET33. Ref. wheel-size.com

image.png.e03837bea61907afa6d2797bfa343e28.png

 

 

Endret av Hollabaloo
Skrevet
Satan666 skrev (18 timer siden):

Kudos til TS som står på for mora si og slåss mot dette nevrotiske kontrollsystemet. Verkstedet burde ta seg en bolle, fremfor å gjøre livet vanskelig for hvermannsen.

Har på følelsen at det er siste gang ho mor bruker det verkstedet...

  • Hjerte 1
Skrevet
29 minutes ago, Hollabaloo said:

image.png.c440d6fa3c2659db141ce2e1dd60f69a.png
30 mm er den verdien som er oppgitt for en dekk/felg-variant ja, men det er det minste tillatte innpresset blant alle tillatte dekk/felg-varianter for kjøretøyet, og ikke nødvendigvis oppgitt innpress for "Std. felgdim" som står på samme linje (som ikke akkurat er lese-vennlig). For eksempelet over, fra hva jeg kan se på nett er ET30 innpress for felgdim 8JX18 for Tiguan. Innpress for "Std. felgdim" er ET33. Ref. wheel-size.com

image.png.e03837bea61907afa6d2797bfa343e28.png

 

 

Det bildet der fra wheel-size var det første jeg sendte verkstedet, og pekte på de alternative felgene som var listet i vognkortet og om de kunne sjekke opp…..

Man kan anta at man ved minimum ET er på maks sporvidde. 
Så ET30 sporvidde 1575mm

Det jeg ikke skjønner er hvordan retninglinjene til vegvesenet kan tillate å gå 15mm utenfor fabrikantens minimum og maksimum mål. 
 

Skrevet
1 hour ago, Hanhijnn said:

Har på følelsen at det er siste gang ho mor bruker det verkstedet...

Det er riktig.

Skal innrømme at jeg har tenkt tanken på å slå til på dette tilbudet, og legge ut e-mail historikken. Og slenge noen tusenlapper på en google keywordkampanje som kan kjøre 1 år eller 2

 

IMG_1687.jpeg

Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

Skal innrømme at jeg har tenkt tanken på å slå til på dette tilbudet, og legge ut e-mail historikken. Og slenge noen tusenlapper på en google keywordkampanje som kan kjøre 1 år eller 2

Det ville vel være det man på godt norsk kaller en overreaksjon :)

Skrevet
Just now, Hollabaloo said:

Det ville vel være det man på godt norsk kaller en overreaksjon :)

Ja jeg vet, men jeg har vært ganske frustrert i denne prosessen. Men jeg holder meg til en ærlig og balansert google review

  • Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (55 minutter siden):

Ja jeg vet, men jeg har vært ganske frustrert i denne prosessen. Men jeg holder meg til en ærlig og balansert google review

Forstår godt din frustrasjon her, og jeg skal IKKE vurdere hvorvidt det er rett fremgangsmåte. Men kanskje det kan komme noe positivt ut av det t.o.m.

Skrevet
bzzlink skrev (58 minutter siden):

Men jeg holder meg til en ærlig og balansert google review

Hmm, verkstedet har vel gjort mer enn det pkk veiledningen legger opp til (det du siterte ovenfor). Det er ikke meningen at de skal ringe Vegvesenet for å finne ut av ting eller sjekke (slå opp i) dokumentasjon som ikke er forelagt.

Det som selvfølgelig er skuffende er at de ikke har hørt om problemet tidligere. Tiguan er en bil det er mange av på norske veier. De burde allerede hatt kunnskap om dette og veiledet kunden om å skaffe dokumentasjon. Forelagt dokumentasjon ser det ut som pkk veiledning legger opp til at verkstedet må godta.

Skrevet
Satan666 skrev (22 timer siden):

Livet var definitivt bedre før innføringen av EU-kontroll/PKK.

Den gangen da man ble innkalt til kontroll på måfå, og kontrolløren selv kunne bedømme feil utifra eget forgodtbefinnende? Nei, da tar jeg mye heller en kontroll med faste regler og fast intervall.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...