bzzlink Skrevet onsdag kl 20:27 Skrevet onsdag kl 20:27 (endret) Nå trenger jeg litt hjelp til å ettergå, slik at jeg er sikker på at jeg har rett. Verkstedet har rådført seg med vegvesenet, og nekter blankt å høre på meg, eller godkjenne bilen til mamma Noen som har noen gode kilder jeg kan bruke for å lære verkstedet hvordan de skal lese vognkort, og hvordan ET fungerer? Verkstedet sier: at «ET er mer enn 7mm avvik fra det som står hos vegvesenet» kjøp nye felger. (De har ikke notert ET som sto på felgene, og skillsa til muttern stoppet ved at hun klarte å ta bilde av riktig side i vognkortet, og riktig side av hjulet) Jeg sier: Vognkortet har forskjellige dimensjoner oppført. 30mm ET som står i vognkortet er minimumsmål. Så lenge ikke sporvidden avviker mer enn 7mm, så kan jeg ha den ET som passer for å oppfylle sporviddekravet. Verkstedet sier: Nei det er ikke sånn det funker, og uansett så vil endring i ET, endre sporvidde med samme antall mm Jeg sier: Nå er ikke jeg dekkmann, men bredere felg må vel ha høyere offsett enn en smalere? Verkstedet sier: Nå kan vi ikke bruke mer tid på deg, klag til vegvesenet det er de som har laget reglene. Jeg sier: Kan dere vær så snill å svare meg på hvordan dere forholder dere til de forskjellige godkjente dimensjonene i vognkortet? Tiguan 2013 4motion diesel. Reg opplysninger (tatt fra lik bil på finn, for ikke å utlevere muttern) https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger?registreringsnummer=PR15030 Her er det som er ført i vognkortet om felger og dekk Her er kontrollseddel Her er dekkene Endret onsdag kl 20:28 av bzzlink
mobile999 Skrevet onsdag kl 20:54 Skrevet onsdag kl 20:54 (endret) Det er ulovlig å kjøre med felger med 38 mm eller mer i innpress på denne bilen. Du kommer ingen vei med å bruke mer tid på å overbevise noen om noe annet. Endret onsdag kl 20:54 av mobile999
bzzlink Skrevet onsdag kl 22:10 Forfatter Skrevet onsdag kl 22:10 1 hour ago, mobile999 said: Det er ulovlig å kjøre med felger med 38 mm eller mer i innpress på denne bilen. Du kommer ingen vei med å bruke mer tid på å overbevise noen om noe annet. Hmm takk for tilbakemeldingen, skjønner at «minimum» og «maksimum» ikke har noe så si da. Jeg får se positivt på det og kjøpe noen 8Jx18 ET23 felger, så blir det skikkelig stuk på bilen til mamma 1
Svein M Skrevet i går, 05:17 Skrevet i går, 05:17 (endret) 235 dekk er 20mm bredere enn 215. Altså 10mm mer på hver side. Om en endrer fra 30mm innpress til 35mm innpress så flyttes dekket 5mm innover. ET må være 30 +/- 7.5mm, altså mellom 22.5 og 37.5 (om 30 er rett). Endret i går, 07:30 av Svein M
Patek Skrevet i går, 06:40 Skrevet i går, 06:40 Men hva slags ET er det på felgene? Så vidt jeg kan se har du jo ikke skrevet det. Det står som regel inni felgen, eller så måles det fra midtpunkt i felgen til overflate mot nav.
Zepticon Skrevet i går, 06:44 Skrevet i går, 06:44 I følge vognkortet ditt kan du ha minimum ET30 og maks ET som opfyller sporvidden. Hva er sporvidden med ET30 da?
bzzlink Skrevet i går, 07:05 Forfatter Skrevet i går, 07:05 3 minutes ago, Zepticon said: I følge vognkortet ditt kan du ha minimum ET30 og maks ET som opfyller sporvidden. Hva er sporvidden med ET30 da? Det var slik jeg tolket det også. Men verkstedet og @mobile999 sier at det ikke er slik det funker De leser ET tallet i vognkortet og så leser de innpresstallet på felgen og teller på fingrene til 7. Dersom de kommer til 8 så blir det 2’er feil. De måler ikke sporvidde på bilen. Så sporvidde med ET30 er ukjent. Sporvidde med felgene som sitter på som den ble underkjent med er 1570mm det jeg klarte å måle med bilen på bakken. Jeg vet ikke ET på de bare at de er mer enn 7mm fra et30 Har bestilt typegodkjenningspapirene fra Møller for å se hva som står der Så må jeg bestille visningstime på biltilsynet og søke ombygging av bilen av det jeg leser. Min gamle mor er litt fortvila. Og jeg er forbanna på hva man skal bruke tid på. Det er ikke verkstedet sin skyld av det jeg kan finne ut. Skal ringe å prate med teknisk telefon hotlinen til BT i dag
bzzlink Skrevet i går, 07:43 Forfatter Skrevet i går, 07:43 (endret) 2 hours ago, Svein M said: 235 dekk er 20mm bredere enn 215. Altså 10mm mer på hver side. Om en endrer fra 30mm innpress til 35mm innpress så flyttes dekket 5mm innover. ET må være 30 +/- 7.5mm, altså mellom 22.5 og 37.5 (om 30 er rett). Ja slik de tolker tallene ET30 er ikke et minimumskrav. De tolker det til «riktig ET» Maks sporvidde er ikke et maksimumskrav det er «riktig sporvidde» Bor ikke i samme by som mamma, så har ikke fått nøyaktig målt den faktiske sporvidden på bilen (gjorde det med lasermåler ved å ligge underbilen og da fikk jeg 1570mm med de felgene som står på som er mer enn 7mm «feil» et. Tenkte å ta med bilen til mitt eget verksted, å måle sporvidden nøyaktig, men tror ikke jeg kommer noen vei medet, for det må gjøres av biltilsynet. Søke ombygging og skrive inn i vognkort, da kan man gå tilbake og få bilen EU godkjent. Endret i går, 07:45 av bzzlink
Zepticon Skrevet i går, 07:53 Skrevet i går, 07:53 Men er ikke dette orginale vinterfelger fra VW da? Ser sånn ut nemlig. Så da er det jo bare å ringe møller og høre va som er opp. 1
Patek Skrevet i går, 07:55 Skrevet i går, 07:55 Nå endrer jo ikke ET kun sporvidden på bilen, det har jo også noe å si for kjøreegenskaper (merker nok ikke stor forskjell fra ET30 til ET40, men uansett). Jeg har alltid tolket det slik at det er ET tall i felgen +- 7,5 som gjelder. Men hvis du har TÜV papirer på at felgen er godkjent til bilen går det fint å få det godkjent. Hvis sommerfelgene har riktig ET hadde jeg skyndet meg og lagt om til sommerdekk mens det er fortsatt er bra med plussglader. Så bytte tilbake igjen rett etterpå... 1
bzzlink Skrevet i går, 08:02 Forfatter Skrevet i går, 08:02 5 minutes ago, Zepticon said: Men er ikke dette orginale vinterfelger fra VW da? Ser sånn ut nemlig. Så da er det jo bare å ringe møller og høre va som er opp. Det er ikke originale VW felger. Har bestilt typegodkjenningspapirene, håper det står noen fra - til tall på sporvidde der.
bzzlink Skrevet i går, 08:09 Forfatter Skrevet i går, 08:09 8 minutes ago, Patek said: Nå endrer jo ikke ET kun sporvidden på bilen, det har jo også noe å si for kjøreegenskaper (merker nok ikke stor forskjell fra ET30 til ET40, men uansett). Jeg har alltid tolket det slik at det er ET tall i felgen +- 7,5 som gjelder. Men hvis du har TÜV papirer på at felgen er godkjent til bilen går det fint å få det godkjent. Hvis sommerfelgene har riktig ET hadde jeg skyndet meg og lagt om til sommerdekk mens det er fortsatt er bra med plussglader. Så bytte tilbake igjen rett etterpå... Problemet mitt er et den maksimale sporvidden på bilen, blir tolket som opprinnelig sporvidde. Og minimum ET blir tolket som opprinnelig ET. Så blir det opp til meg å bevise at typegodkjenning sier noe annet. Og verkstedet har fått streng beskjed om å ikke måle sporvidde, de bare sjekker ET. PKK veilederen til verkstedene er dette 5.2.2. Felg Innpress Ved kontroll av felgenes innpress skal det som utgangspunkt ikke ilegges mangelmerknad dersom sporvidden er endret med inntil 15 mm. Det vil si at felgenes innpress som utgangspunkt kan være endret med inntil 7,5 mm uten at det skal ilegges mangelmerknad. Dokumentasjon på endring av innpress skal ikke kontrolleres som en del av PKK. Når man beregner den maksimalt tillatte endringen (grensen for ileggelse av mangelmerknad ved PKK) skal det tas utgangspunkt i opplysninger fra kjøretøyfabrikanten. Opplysninger fra kjøretøyfabrikanten kan være i form av enten data fra Statens vegvesen, dokumentasjon/bekreftelse fra fabrikant, opplysninger i COC/typegodkjenning, original klistrelapp på kjøretøyet eller informasjon i instruksjonsbok hvor det tydelig kommer frem alternativ innpress for aktuell modell. Eksempel: Dersom det for et konkret kjøretøy er oppgitt alternative innpress der laveste verdi er angitt som 40 og høyeste er angitt som 50, vil det utgjøre mangelmerknad ved PKK dersom innpress er mindre enn 32,5 eller høyere enn 57,5. En forutsetning for denne praksisen er at plassforholdene i hjulhuset fremdeles er tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser. En forutsetning er også at kravene til skjerming av hjul for aktuell kjøretøytype fremdeles er oppfylt. Det skal ilegges mangelmerknad dersom sporvidden er endret mer enn 15 mm og/eller dersom forutsetningene som nevnt ovenfor ikke er oppfylt. Ny presisering 19. august 2025 (her markert med strek i venstre marg): Dersom innpress ikke er endret like mye på høyre/venstre side og/eller foran/bak, bør man være ekstra oppmerksom på forhold som kan påvirkes, som hjulskjerming, plass i hjulhus samt retningsstabilitet/selvoppretting.
bzzlink Skrevet i går, 08:53 Forfatter Skrevet i går, 08:53 Snakket med teknisk på vegvesenet. I systemet hans står det alternativ innpress 43mm. Men når man søker opp bilen for vandlige dødelige, så står det bare alternative dekk og felgdimensjoner, men innpress er ikke listet. Så nå må muttern på 75 år, ta med typegodkjenningspapirene og vise bilen på bilstilsynet, for å få skrevet inn informasjon i vognkortet, som allerede ligger i vegvesenets systemer… 1 2
bzzlink Skrevet i går, 11:43 Forfatter Skrevet i går, 11:43 14 hours ago, mobile999 said: Det er ulovlig å kjøre med felger med 38 mm eller mer i innpress på denne bilen. Du kommer ingen vei med å bruke mer tid på å overbevise noen om noe annet. Dette bastante utsagnet ditt viste seg å være feil. Bilen er listet med alternativ innpress 43mm i typegodkjenning og hos vegvesenet. Vognkortet lister opp felgen som har ET43 som alternativ. Det er bare det at det ikke står ET der. Så min tolkning at «minimum ET30» faktisk betyr minimum. Og «maksimum sporvidde 1575mm» faktisk betyr hva som er maksimum sporvidde virker å være riktig. Hadde vegvesenet vært litt mindre bastante mot verkstedet, og verkstedet litt mindre bastant mot meg, så hadde mamma sluppet alt dette. Hun gråt i telefonen i stad når jeg forklarte gangen i hva hun må gjøre. Kjøre til dekkhotellet og få de til å løfte sommerhjulene inn bilen hennes Levere bilen på etterkontroll og få de til å sette på sommerhjulene og løfte vinterhjulene inn i bilen for henne Kjøre til dekkhotellet og få de til å bytte tilbake til vinterhjul Bestille time hos statens vegvesen Samle samme typegodkjenningspapirene og snakke med kontrollørene hos SVV om hva hun trenger. Få det skrevet inn i vognkortet Det har vært vanskelig nok for meg å snakke med folk som er like bastante som deg i denne prosessen. Muttern som er dårlig til bens, ikke har lyst til å være til bry for noen, og ikke den med mest penger i verden fortjener ikke å stå oppe i dette. All infoen som verkstedet trengte, står allerede i vognkortet. Det manglet ET, men en kjapp telefon til SVV kunne ha klart opp i det. 4
sedsberg Skrevet i går, 11:49 Skrevet i går, 11:49 Hvorfor ikke ta etterkontroll på et ordentlig verksted? NAF f.eks. burde jo ha kontroll på slikt? 2
Patek Skrevet i går, 12:01 Skrevet i går, 12:01 Enig med posten over, du kan alltids ta en ringerunde til andre verksted, forklare situasjonen og høre om de kan ta etterkontroll på bilen. Du må absolutt ikke bruke samme verksted. 3
OMyre Skrevet i går, 12:08 Skrevet i går, 12:08 bzzlink skrev (22 minutter siden): Dette bastante utsagnet ditt viste seg å være feil. Bilen er listet med alternativ innpress 43mm i typegodkjenning og hos vegvesenet. Vognkortet lister opp felgen som har ET43 som alternativ. Det er bare det at det ikke står ET der. Så min tolkning at «minimum ET30» faktisk betyr minimum. Og «maksimum sporvidde 1575mm» faktisk betyr hva som er maksimum sporvidde virker å være riktig. Hadde vegvesenet vært litt mindre bastante mot verkstedet, og verkstedet litt mindre bastant mot meg, så hadde mamma sluppet alt dette. Hun gråt i telefonen i stad når jeg forklarte gangen i hva hun må gjøre. Kjøre til dekkhotellet og få de til å løfte sommerhjulene inn bilen hennes Levere bilen på etterkontroll og få de til å sette på sommerhjulene og løfte vinterhjulene inn i bilen for henne Kjøre til dekkhotellet og få de til å bytte tilbake til vinterhjul Bestille time hos statens vegvesen Samle samme typegodkjenningspapirene og snakke med kontrollørene hos SVV om hva hun trenger. Få det skrevet inn i vognkortet Det har vært vanskelig nok for meg å snakke med folk som er like bastante som deg i denne prosessen. Muttern som er dårlig til bens, ikke har lyst til å være til bry for noen, og ikke den med mest penger i verden fortjener ikke å stå oppe i dette. All infoen som verkstedet trengte, står allerede i vognkortet. Det manglet ET, men en kjapp telefon til SVV kunne ha klart opp i det. En ting er å være bastant, men da bør en også være helt sikker i sin sak og ha rett. Det er værre med bastante bløffmakere som tror de har rett.
mobile999 Skrevet i går, 12:10 Skrevet i går, 12:10 (endret) bzzlink skrev (28 minutter siden): Hun gråt i telefonen i stad når jeg forklarte gangen i hva hun må gjøre Du har sitert fra pkk veiledningen over at det er nok å vise fram typegodkjenningen der det står at alternativ ET er 43 og få bilen godkjent uten å gjøre alt det der. Endret i går, 12:11 av mobile999 1
bzzlink Skrevet i går, 12:21 Forfatter Skrevet i går, 12:21 (endret) 11 minutes ago, mobile999 said: Du har sitert fra pkk veiledningen over at det er nok å vise fram typegodkjenningen der det står at alternativ ET er 43 og få bilen godkjent uten å gjøre alt det der. Typegodkjenningen er på vei i posten… så den rekker ikke frem. Jeg fikk vegvesenet til å sende meg screenshots fra sine systemer nå, som jeg har mailet til verkstedet. Så får vi håper de kan legge det til grunn. Han på Vegvesenet var klar på at dette var informasjon verkstedet kunne finne hvis de logget seg på selv… Det er verkstedet som sa at eneste alternativ var å få skrevet det inn i vognkort, da kunne de godkjenne, ellers måtte vi sette på sommerhjul for kontrollen. Endret i går, 12:22 av bzzlink 1
Satan666 Skrevet i går, 12:38 Skrevet i går, 12:38 Fy faderullandei for et sykt samfunn vi har, som klarer å frembringe et så rigid, rotete og dysfunksjonelt system. Hvis vi summerer alle ressurser og tidsbruk som i denne saken er utført av ulike aktører, inkludert vi som leser og skriver her på forumet, så er det sikkert ikke lite. Kudos til TS som står på for mora si og slåss mot dette nevrotiske kontrollsystemet. Verkstedet burde ta seg en bolle, fremfor å gjøre livet vanskelig for hvermannsen. Livet var definitivt bedre før innføringen av EU-kontroll/PKK. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå