Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mazda 5 - Lokalisering av vannpumpe

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hanhijnn skrev (Akkurat nå):

Står ikke det skift-intervallet i Serviceheftet?

Det kan vere. Det er hvertfall på 120K i følge forhandler. Noe som var litt lite…?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ludvig86 skrev (Akkurat nå):

Det kan vere. Det er hvertfall på 120K i følge forhandler. Noe som var litt lite…?

Høres normalt ut. Var det samme på en Citroën 2,0 HDi-motor jeg hadde. Der røyk reg.reima på 96000km, når bilen var 6 år gammel. Men Citroën Norge fikset alt på goodwill likevel. Fikk t.o.m. leiebil i de 6 ukene bilen var på verksted, uten at jeg ba om det. 🤩 Citroën Norge! 👍👍

Skrevet
Hanhijnn skrev (4 minutter siden):

Høres normalt ut. Var det samme på en Citroën 2,0 HDi-motor jeg hadde. Der røyk reg.reima på 96000km, når bilen var 6 år gammel. Men Citroën Norge fikset alt på goodwill likevel. Fikk t.o.m. leiebil i de 6 ukene bilen var på verksted, uten at jeg ba om det. 🤩 Citroën Norge! 👍👍

God service er gull verdt!

• Hjerte 1
Skrevet

Finnes det gode manualer som er å få kjøpt? Ser at både eManuals og Sribdt har, men er de noe tess? Dumt å betale flere hundre kroner for så å ikke inneholde det jeg trenger. 

Skrevet

De manualene innholder ikke det du trenger. De kan dessuten lastes ned andre steder uten å betale noe.

Bytte av registerreim og vannpumpe finner du sannsynligvis beskrevet i en Haynes manual for Mazda 6 eller i en YouTube video.

Veivaksel og kamakseldrev låses vanligvis med verktøy. Det samme med dieselpumpe.

• Liker 1
Skrevet
mobile999 skrev (Akkurat nå):

De manualene innholder ikke det du trenger. De kan dessuten lastes ned andre steder uten å betale noe.

Bytte av registerreim og vannpumpe finner du sannsynligvis beskrevet i en Haynes manual for Mazda 6 eller i en YouTube video.

Veivaksel og kamakseldrev låses vanligvis med verktøy. Det samme med dieselpumpe.

Takk for innspill! Det er så og si samme motor i en Mazda 5 og 6? 

Skrevet
mobile999 skrev (12 minutter siden):

Man finner motoren med betegnelse MZR-CD (RF) i Mazda 6 også (årsmodellavhengig). Jeg regner med at det er den som er montert i din 5.

Jeg får opp CR19. Om det er motorbetegnelsen. 

Skrevet
Ludvig86 skrev (1 time siden):

Kan RF7J10180 bety noe?

Du har en RF7J motor, 10180 er mest sannsynlig serienummer på motoren og kan påvirke hvilken vannpumpe du trenger, hva som passer.

RF7J er, etter hva jeg kan finne, en videreutvikling av RF5C, som var et samarbeidsprosjekt med Ford og PSA. Denne motoren hadde registerkjede og ting tyder egentlig på at RF7J også har kjede. Er dekselet utenpå registeret av metall eller plast? Første kan indikere kjede, da dette smøres med olje og trenger et tett hus.

• Liker 1
Skrevet

I videoene jeg ser, så merkes det av både på beltet og på hjulene. Men hva er det som merkes? Og hvordan finner man ut hvor merkene skal vere? 

Det kommer dårlig frem i videoene. 

Skrevet
Ludvig86 skrev (52 minutter siden):

I videoene jeg ser, så merkes det av både på beltet og på hjulene. Men hva er det som merkes? Og hvordan finner man ut hvor merkene skal vere? 

Det kommer dårlig frem i videoene. 

Tror jeg fant utav det. Der er noen merker på noen av hjulene og på selve motoren som skal stå ovenfor hverandre. Men hvorfor merkes det gamle beltet som taes av? Spiller det noen rolle hvor det nye beltet står? Det er vel likt hele veien rundt? 

Skrevet (endret)
Ludvig86 skrev (27 minutter siden):

Men hvorfor merkes det gamle beltet som taes av?

De merkene kan overføres til det nye beltet for å sikre at det blir like mange tenner mellom drevene med det nye beltet.

Slik jeg forstår det må kamaksel drevet og dieselpumpedrevet demonteres for å bytte vannpumpa.

Endret av mobile999
Skrevet
mobile999 skrev (24 minutter siden):

De merkene kan overføres til det nye beltet for å sikre at det blir like mange tenner mellom drevene med det nye beltet.

Slik jeg forstår det må kamaksel drevet og dieselpumpedrevet demonteres for å bytte vannpumpa.

Det stemmer! 

Men det er trygt å demontere beltet og drevene når motoren er rotert dit den skal? At de merkene er på de stedene de skal vere? Eller er det mer jeg må tenke på før jeg begynner å demontere? 

Skrevet (endret)

Så lenge det er merker på veivaksel drev, kamaksel drev og dieselpumpe drev og motoren er rotert dit, bør ting være ok. Dersom du i tillegg har merket gammel reim samt de tre drevene -> suverent.

Jeg vet ikke om dieselpumpedrevet har merker. Det ser ut som at det kan låses.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tegnet på merker selv med hvit tusj, på beltet og alle reimhjulene. så satte jeg på nytt belte på samme plass. Da har det ikke noe å si hvordan posisjonen på motoren er så lenge du ikke rører tannhulene på veiv og kam. Og at du har overført merkene fra gammel til ny reim korrekt.

Endret av Zepticon
  • Liker 2
Skrevet

Det høres riktig ut for meg.

Man pleier å rotere motoren 2 eller 4 ganger for å se om merkene på drevene fremdeles er korrekt i forhold til merkene på motoren. Merkene på reima har nok forskjøvet seg etter rotasjonene.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...