Tussi Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Subara skrev (1 minutt siden): Ja, på en måte undervurderer man kvinnens beslutningsevne og intellekt ved å bruke nemd. Det bør i hvert fall være en frivillig sak. Kan hun ikke spørre abortlegen? https://www.nrk.no/kultur/40-ar-siden-loven-om-selvbestemt-abort-ble-vedtatt-1.14059861 Aanesen mener fortsatt man må være på vakt, den dag i dag (2018). – Det er viktig å kjenne historien, fordi viljen til å gjøre om på dette er sterkt til stede – og abortkampen foregår fortsatt over hele verden i dag. Det vil alltid være sentralt for de som har makten å prøve å ha kontroll på kvinners reproduksjon, rett og slett. Jeg ville ikke tenkt sånn i 2018, men i mellomtiden har kvinners abortrettigheter blitt skrenket inn i verden og Europa. Og presset om å føde flere barn fra samfunnet. Ellers blir vi ikke mange nok til å ta oss av de gamle. Det handler ikke om å kontrollere kvinners reproduksjon, det handler om å beskytte allerede eksisterende menneskeliv, ellers så må hun gjøre akkurat hva hun vil.
Subara Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Tussi skrev (7 minutter siden): Det handler ikke om å kontrollere kvinners reproduksjon, det handler om å beskytte allerede eksisterende menneskeliv, ellers så må hun gjøre akkurat hva hun vil. Og ulike meninger om når et foster kan kalles et menneskeliv... Ingen prevensjon er 100% sikker, selv om hun/de har gjort sitt beste for å beskytte seg. Endret 1 time siden av Subara 1
Drunkenvalley Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 11 minutes ago, Subara said: Ellers blir vi ikke mange nok til å ta oss av de gamle. Heilt ærlig er dette meir eller mindre samme greia som karbonavtrykk - propaganda fra segmenter som ynskje fraskrive seg ansvaret ved å heller dytte det på andre. Me har på alle måter ressursene til å ta vare på dei eldre, men me gjør det ikkje økonomisk gunstig for folk å velje eit så uattraktivt yrke. Samtidig så vil me ikkje ta i mot openbare alternativer som løser det heller, f.eks å hente inn utenlandske, fordi me er rasistiske rasshøl som fantaserer om ein "great replacement". 1 1
leticia Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Tussi skrev (Akkurat nå): Det handler ikke om å kontrollere kvinners reproduksjon, det handler om å beskytte allerede eksisterende menneskeliv, ellers så må hun gjøre akkurat hva hun vil. Beskytte allerede eksisterende menneskeliv? Joda, det er viktigere å beskytte en liten celleklump enn en voksen eksisterende kvinne. Dette handler absolutt om å kontrollere kvinners reproduksjon. Ikke noe annet. Kvinnefiendtlig religion er moden for skraphaugen. 5
Snikpellik Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Subara skrev (9 minutter siden): Og ulike meninger om når et foster kan kalles et menneskeliv... Ingen prevensjon er 100% sikker, selv om hun/de har gjort sitt beste for å beskytte seg. De fleste er nok enige om at et foster er et menneskeliv. Men å kalle et foster for «barn» er absurd. 3
leticia Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Snikpellik skrev (3 minutter siden): De fleste er nok enige om at et foster er et menneskeliv. Men å kalle et foster for «barn» er absurd. Jeg tok en abort i uke 7, når det enda er snakk om et embryo på 1 cm. Dette var på legens anbefaling (han mente det ville være fare for min helse hvis jeg skulle fullføre svangerskapet). Dette var en abort jeg virkelig ikke ønsket å ta. Så lite ønsket jeg det at da jeg ble gravid mot alle odds et halvt år etterpå, så trosset jeg legen og fullførte dette svangerskapet. Dette har gjort at jeg bare har blitt mer bestemt på at det skal være kvinnens valg, ikke legens, og ikke en nemnd. 4
Subara Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Snikpellik skrev (11 minutter siden): De fleste er nok enige om at et foster er et menneskeliv. Men å kalle et foster for «barn» er absurd. Ja, det var bedre formulert. Det var noen diskusjoner her i går om når grensen burde gå tidsmessig for å kunne ta abort i forhold til fosterets utvikling osv. Endret 1 time siden av Subara 2
Tussi Skrevet 45 minutter siden Skrevet 45 minutter siden leticia skrev (1 minutt siden): Beskytte allerede eksisterende menneskeliv? Joda, det er viktigere å beskytte en liten celleklump enn en voksen eksisterende kvinne. Dette handler absolutt om å kontrollere kvinners reproduksjon. Ikke noe annet. Kvinnefiendtlig religion er moden for skraphaugen. Du kan tro hva du vil, men di har selv sagt et foster har verdi, selv om du mener kvinnens selvbestemmelse trumfer den. Er det så fryktelig vanskelig å tro at noen faktisk mener liv trumfer selvbestemmelse?
Subara Skrevet 12 minutter siden Skrevet 12 minutter siden Kom over denne talen til Gro Harlem Brundtland fra en abortkonferanse i Oslo i 1996. Her var det mange kloke ord, så det blir vanskelig å velge. Hun har med litt historie. Gro var utdannet lege, så kvinnehelse var nok viktig for henne. Jeg tror hun også hadde et sterkt, internasjonalt engasjement. Den første abortloven kom i Norge i 1964, og før det måtte kvinner benytte kloke koner. Den kloke konen hadde ikke noen bakgrunn fra sykepleie. Hun jobbet i en tobakksforretning et sted i byen og leide et rom av en venn som bodde på et hospits, der hun foretok sine - ja - utgravninger. Hun brukte en tynn gummislange eller noe sånt. Det holdt på å gå galt, og venninnen min endte på sykehus. Ikke bare selvbestemt abort, men selvbestemt svangerskap. for å vektlegge at familieplanlegging og det å kunne velge sin egen framtid er positivt. Fra Gros tale, slutten: Spoiler 1
leticia Skrevet 11 minutter siden Skrevet 11 minutter siden Tussi skrev (18 minutter siden): Du kan tro hva du vil, men di har selv sagt et foster har verdi, selv om du mener kvinnens selvbestemmelse trumfer den. Er det så fryktelig vanskelig å tro at noen faktisk mener liv trumfer selvbestemmelse? Det er ikke vanskelig å tenke seg til at noen er så kvinnefiendtlige at de ikke vil at kvinner skal bestemme over sine egne kroppsdeler nei. Jeg mener at fostre har verdi, det er riktig, og jeg skulle gjerne sett at man unngikk abort så langt som mulig. Men, jeg mener det skal være hver enkelt kvinne sitt valg hva hun ønsker å ha boende inni kroppen sin. Hvis man blir kreftsyk så kan man nekte å ta imot behandling fordi man selv bestemmer over kroppen sin. Vaksiner er ikke obligatoriske fordi man bestemmer hva man vil ha inn i kroppen sin. Det burde ikke være noen forskjell på den selvbestemmelsen og om man ønsker å være "vert" for et annet liv sol ikke er levedyktig utenfor kroppsdelen din. Jeg vet det kan høres hardt og kynisk ut. Å ta abort er ikke noe jeg selv ville ønsket å gjøre, men jeg syns det blir feil at hva mine og dine holdninger om dette er, skal få en innvirkning på resten av noen andre kvinner og deres familie sitt liv. Man er forelder litt lenger enn i 9 måneder, evt til myndighetsalder som regel. Det er en livslang forpliktelse, og hvis man føder et sterkt pleietrengende barn så vil det ha sterk innvirkning på søsken også. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå