Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Overtar nytt hus i november. Nåværende utleiebolig har oppsigelse til desember. Hvordan kan vi bli enige om å utsette utflyttingen til februar?

Valkyria

Anbefalte innlegg

Skrevet

10. November overtar jeg og min samboer et nytt hus. I dag er sokkelleiligheten leid ut til et studentpar, som fikk oppsigelse for noen måneder siden, og skal etter planen flytte ut 1. Desember. Når de flytter ut er planen vår å ta tilbake sokkelleiligheten og bruke arealer selv. 

Vi har snakket med de som bor der nå, og for deres del var det å flytte ut 1. Desember ganske mye stress pga eksamener og juletiden, og vi har nå en muntlig avtale på at de skal få bo til 1. Februar med samme leieavtale som de har I dag med nåværende huseier. 

Såvidt jeg skjønner er det ikke mulig å skrive en kortvarig leiekontrakt. En kontrakt må være på minst 3 år, eller så kan man ha korttidsleie I 30 dager eller mindre. Hvordan kan vi gjøre det sånn rent praktisk for at både vi og leietaker skal få en forutsigbar fremtid frem til 1. Februar? Er det "trygt"/lovlig å la de bo der uten noen kontrakt i 2 mnd? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er uproblematisk at gammel eier, dere, og leietaker avtaler at oppsigelsestiden på eksisterende leieavtale forlenges. Dere som nye eiere trer da inn i leieavtalen på eiersiden fra overtakelse. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...