Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte bremseskiver og klosser?

mfb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde nettopp bilen på EU-kontroll, og den ble godkjent. Like etterpå skiftet jeg til vinterdekk, og når dekkene var av tok jeg bilder av bremseskivene og klossene.

Utifra hva jeg kan se virker det som at bremseklossene ikke er så slitt, at det er mye kloss igjen.

Men skivene ser jo ikke helt bra ut, MEN, jeg har ingen kompetanse til å vurdere dette. 

Noen som kan hjelpe?

thumbnail_IMG_1297.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos Snap-drive hvor jeg pleier å ta EU-kontroll måler mye de hvor mye skivene er slitt og om de må byttes.  Sist gang fikk jeg beskjed om at skivene foran begynner å nærme seg, men ikke nødvendig ennå.

Kommer mye an på kjørestil hvor fort klosser og skiver slites - jeg bremser sjelden, men avpasser fart ved å lette på gasspedalen i god tid/planlegge kjøringen.

Skrevet

Disse skivene er helt fine. En liten kant på de som er ganske normalt når de begynner å bli noen år. Hvis du er litt mekanisk av deg er det ikke så veldig vanskelig å skru av skivene og gi de omgang med vinkelsliper og "flap-disc", særlig på kanten. Etterpå kan du spraylakkere med f.eks zink-spray for å beskytte mot rust. Det som tar de til slutt er mye gravrust grunnet treghet i systemet eller kombinasjon av mye vegsalt, dårlig vasking og lite bruk av bremsene. Det er også en nedre grense på tykkelse som du vil få feil på til slutt, f.eks hvis de er 27 mm tykke når de er nye kan grensen være 25 mm for når de må byttes. Da er det lite å gjøre annet enn å bytte men rust og kant som regel kan pusses bort selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...