VifteKopp Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden cuberen skrev (12 minutter siden): Av dem selv eller Gud. Verbet er middle/passive voice, så det er enten noe du gjør mot deg selv, eller en annen gjør mot/for deg så langt jeg ser. Jeg tenker at det normale er at Jesus er veien til Faderen/mellommann mellom Gud og mennesker, og det livet man lever etter det, men at det ofte et eller flere unntak fra en norm eller regel. På samme måte som alle skal la seg døpe, så har vi i følge Lukas evg et tilfelle en som hang på korset med Jesus og ikke kunne la seg døpe. Jesus gav han likevel lov å komme til paradis utfra hans respons i de omstendigheter. Derfor tenker jeg i dette tilfellet at Gud dømmer litt som oss. Vi dømmer annerledes når en ikke kan forstå eller ikke har kunnskap, ikke har mulighet osv kontra det motsatte. Så den som ikke kjenner til Jesus eller bibelens lover, må bare håpe på at Gud liker ham, og blir sendt til evig lidelse? 1
PÃ¥inter Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden VifteKopp skrev (1 time siden): Men hvordan kan man tro på noe man ikke vet eksisterer, slik som menneskene i Sør-Amerika før kristendommen kom til kontinentet? Vil du påstå at de var ateister før kristendommen kom?
VifteKopp Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden PÃ¥inter skrev (1 minutt siden): Vil du påstå at de var ateister før kristendommen kom? Jeg antar de trodde på ulike lokale religioner, men jeg er ikke spesielt godt kjent med pre-columibiansk sør-amerikansk historie.
PÃ¥inter Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden VifteKopp skrev (Akkurat nå): Jeg antar de trodde på ulike lokale religioner Da trodde de vel på noe som man «ikke visste eksisterte» før kristendommen kom?
VifteKopp Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden PÃ¥inter skrev (2 minutter siden): Da trodde de vel på noe som man «ikke visste eksisterte» før kristendommen kom? De kunne ikke tro på Jesus, ettersom de ikke visste om Jesus på det tidspunktet. De trodde på de lokale religionene de hadde blitt lært av sine foreldre.
PÃ¥inter Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden VifteKopp skrev (2 minutter siden): De kunne ikke tro på Jesus, ettersom de ikke visste om Jesus på det tidspunktet. De trodde på de lokale religionene de hadde blitt lært av sine foreldre. Er du nå tilbake til de som er døde uten å ha lært om jesus? 👇🏼 PÃ¥inter skrev (6 timer siden): Det er vi helt einige i, og her er forsikringen til de som har dødd uten å ha hørt budskapet: Apostlenes gjerninger For jeg tror alt som er skrevet i loven og profetene, 15 og jeg har det samme håpet til Gud som disse har: at rettferdige og urettferdige en gang skal stå opp fra de døde
cuberen Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 13 minutes ago, VifteKopp said: Så den som ikke kjenner til Jesus eller bibelens lover, må bare håpe på at Gud liker ham, og blir sendt til evig lidelse? Skjønner ikke helt.
VifteKopp Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden PÃ¥inter skrev (1 minutt siden): Er du nå tilbake til de som er døde uten å ha lært om jesus? 👇🏼 Ja, fordi du skrev så at: uten tro er det umulig å behage Gud. Disse menneskene tror ikke på Jesus, fordi de ikke vet om Jesus. Men likevel skal de stå opp fra de døde. Så da trenger de ikke å tro. Hvis jeg skjønner logikken rett.
VifteKopp Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden cuberen skrev (2 minutter siden): Skjønner ikke helt. Beklager. Det skulle stå en eller der. Altså, hvis en person som ikke vet om Jesus dør, og dermed ikke kan tro på ham, så må han satse på at Gud liker ham, hvis ikke blir han sendt til helvete. Det høres litt urettferdig ut. Vanligvis får vi vite reglene til et spill før vi begynner å spille.
Griever Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden leticia skrev (1 time siden): Som jeg sa over her, så er ikke det å ha høy IQ og det å være smart helt det samme. Det nytter ikke med høy IQ hvis man ikke kan anvende IQen Nei, men som du vet er det en sterk og robust korrelasjon mellom høy IQ og høy intelligens. Betydelig sterkere og mer robust enn studien du viste til angående religiøse og IQ. Så jeg synes ikke det er urimelig å anta at et svar som viser til en studie om religiøse og lavere IQ, som svar på et innlegg som bestrider at religiøse har lav intelligens, er et argument i retning av at religiøse har lavere intelligens enn ikke-religiøse. Selv om du påpekte at det ikke nødvendigvis var noe likhetstegn. 👍 Men ok. Jeg tror deg hvis du sier det ikke var det du mente. leticia skrev (1 time siden): Religion kan føles trygt og godt hvis man kommer i et godt miljø Ja, jeg tror miljø er en svært viktig faktor. De fleste kristne har fått kristendommen inn med morsmelka. Det er langt flere voksne kristne som kommer fra kristne familier enn det er kristne som kommer fra ateistiske familier, og så har det blitt en del av deres verdensbilde. Jeg tror mye av grunnlaget er lagt der. Og så har man jo den store stygge ulven som venter på oss all. Kristendommen gjør jo døden til en dør til evig liv. Det finnes forskning som viser at religiøse har mildere negativ respons til død enn ikke-religiøse. Faktisk finnes det studier som indikerer at selv ateister kan bli mer religiøse om man tydelig minner de på deres og deres kjæres dødelighet.
PÃ¥inter Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden VifteKopp skrev (16 minutter siden): Ja, fordi du skrev så at: uten tro er det umulig å behage Gud. Disse menneskene tror ikke på Jesus, fordi de ikke vet om Jesus. Men likevel skal de stå opp fra de døde De som er død får tydeligvis en ny mulighet for å bli kjent med budskapet. 👇🏼 For jeg tror alt som er skrevet i loven og profetene, 15 og jeg har det samme håpet til Gud som disse har: at rettferdige og urettferdige en gang skal stå opp fra de døde Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som hører mitt ord og tror på ham som har sendt meg, har evig liv og kommer ikke for dommen, men er gått over fra døden til livet. ……………..26 For slik Far har liv i seg selv, har han også gitt Sønnen å ha liv i seg selv, 27 og han har gitt ham myndighet til å holde dom fordi han er Menneskesønnen. 28 Undre dere ikke over dette, for den tiden kommer da alle de som er i gravene, skal høre hans røst. 29 De skal komme fram
VifteKopp Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden PÃ¥inter skrev (16 minutter siden): De som er død får tydeligvis en ny mulighet for å bli kjent med budskapet. 👇🏼 For jeg tror alt som er skrevet i loven og profetene, 15 og jeg har det samme håpet til Gud som disse har: at rettferdige og urettferdige en gang skal stå opp fra de døde Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som hører mitt ord og tror på ham som har sendt meg, har evig liv og kommer ikke for dommen, men er gått over fra døden til livet. ……………..26 For slik Far har liv i seg selv, har han også gitt Sønnen å ha liv i seg selv, 27 og han har gitt ham myndighet til å holde dom fordi han er Menneskesønnen. 28 Undre dere ikke over dette, for den tiden kommer da alle de som er i gravene, skal høre hans røst. 29 De skal komme fram Så når du dør som uvitende så får du en slags kjapp presentasjon av bibelen og dens budskap, og så må du ta stilling til om du tror eller ikke?
cuberen Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 31 minutes ago, VifteKopp said: Beklager. Det skulle stå en eller der. Altså, hvis en person som ikke vet om Jesus dør, og dermed ikke kan tro på ham, så må han satse på at Gud liker ham, hvis ikke blir han sendt til helvete. Det høres litt urettferdig ut. Vanligvis får vi vite reglene til et spill før vi begynner å spille. Ok "Liker", basert på hva vi tok opp tidligere ja. Basert på sine gjerninger utfra sine omstendigheter. Reglene er verre jo mer du kan og vet. Dermed er nok den verste straffen for kristne som velger å leve ondt når en vet mer enn nok at det er feil. Feks ledere osv som misbruker Guds vilje for egen vinning, og nytelse. Litt som Jesus gikk veldig hardt mot Fariserene og deres hykkleri osv da de skulle vite bedre.
PÃ¥inter Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden VifteKopp skrev (32 minutter siden): Så når du dør som uvitende så får du en slags kjapp presentasjon av bibelen og dens budskap, og så må du ta stilling til om du tror eller ikke? Hvorfor skulle det være en kjapp presentasjon?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå