Gå til innhold

Akseptere/ta i mot Jesus som sin frelser?!?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Subara skrev (6 minutter siden):

Ellers synes jeg at dobbeltmoralen - som jeg føler er et underliggende tema her? - finnes andre steder i samfunnet også, ikke bare blant kristne/religiøse. Feks. innen business og næringslivet. Man reklamerer for gode etiske forhold blant arbeidere i asia, mens sannheten er ofte en annen, tøffe arbeidsforhold og spredning av miljøgifter der.

Men at man kanskje forventer mer av kristne fordi de følger de 10 bud. På en måte fremstår de som veldig prektige, og kan virke dømmende overfor andre som har en mindre streng livsstil, samtidig som de ofte gjør like mye galt selv. Noen ganger kan det se ut som mer, når ting blir avdekket fra det skjulte. Katolske prester, trenger ikke si mer. 

Kirkens største feil, slik jeg ser det, er at man har hatt mer fokus på andres synd enn sin egen...

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Subara skrev (19 minutter siden):

Ellers synes jeg at dobbeltmoralen - som jeg føler er et underliggende tema her? - finnes andre steder i samfunnet også, ikke bare blant kristne/religiøse. Feks. innen business og næringslivet. Man reklamerer for gode etiske forhold blant arbeidere i asia, mens sannheten er ofte en annen, tøffe arbeidsforhold og spredning av miljøgifter der.

Men at man kanskje forventer mer av kristne fordi de følger de 10 bud. På en måte fremstår de som veldig prektige, og kan virke dømmende overfor andre som har en mindre streng livsstil, samtidig som de ofte gjør like mye galt selv. Noen ganger kan det se ut som mer, når ting blir avdekket fra det skjulte. Katolske prester, trenger ikke si mer. 

Det som er leit og kjedelig med kristendomm men som er viktig, er at folk utenfor bare ser det negative som blir fordreid.

Feks Knutby saken, Runar Søgård, Ting med Jehovas vitner osv.

Og da blir plutselig alle kristne slik, det er noen få som ødelegger for hele kristendommen.

Kristne er selvfølgelig ikke slik, Frelsesarmeen og Kirkens Bymisjon gjør mye bra for lokalsamfunnet og for verden. Men vi hører aldri om dette?

Det at Kriminelle er religiøse faller på sin egen urimelighet, mulig familien de kommer fra er religiøse.

Men Bibelen iallefall forlanger at du skal følge de 10 bud, samt i nye testamentet står det at man også skal innordne seg å følge lovene til samfunnet man lever i...

Kriminalitet dreier seg ofte om jakt på svarte penger, bryte loven, egne normer og rus, osv, dette er stikk motsatt av det som står i Bibelen...

Jeg tror også Koranen også er opptatt av lover og regler, men jeg kan ikke så mye om det.

Endret av Gouldfan
Skrevet
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Det som er leit og kjedelig med kristendomm men som er viktig, er at folk utenfor bare ser det negative som blir fordreid.

Og da blir plutselig alle kristne slik, det er noen få som ødelegger for hele kristendommen.

Kristne er selvfølgelig ikke slik, Frelsesarmeen og Kirkens Bymisjon gjør mye bra for lokalsamfunnet og for verden. Men vi hører aldri om dette?

Det at Kriminelle er religiøse faller på sin egen urimelighet, mulig familen de kommer fra er religiøse.

Men Bibelen iallefall forlanger at du skal følge de 10 bud, samt i nye testamentet står det at man også skal innordne seg å følge lovene til samfunnet man lever i...

Kriminalitet dreier seg ofte om jakt på svarte penger og rus, osv, dette er stikk motsatt av det som står i Bibelen...

Så flott skrevet! 

• Hjerte 2
Skrevet (endret)
Gouldfan skrev (12 minutter siden):

Det at Kriminelle er religiøse faller på sin egen urimelighet, mulig familien de kommer fra er religiøse

Tror greia er at religiøse ikke kan påberope seg noen høyere moral enn ikke-religiøse, eller at de er i besittelse av noen objektiv moralsk sannhet. Det er ingen som påstår at uten religion ville fengslene stått tomme, liksom.

Endret av Griever
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Griever skrev (14 minutter siden):

Tror greia er at religiøse ikke kan påberope seg noen høyere moral enn ikke-religiøse, eller at de er i besittelse av noen objektiv moralsk sannhet. Det er ingen som påstår at uten religion ville fengslene stått tomme, liksom.

Tro meg, om alle virkelig fulgte Bibelen, da hadde fengslene stått tomme.

Men vi er mennesker, og vi har feil og mangler. Slik iallefall jeg forstår det. Og derfor er det folk i fengsel, og derfor er det noen råttne egg også i kristendommen som ødelegger for resten.

Men det som er i media om religion er kraftig fordreid.. Sikkert for å få oppmerksomhet.

Når vi så får ett Oss mot Dem vibber så er vi på avveie.

Det virker å være litt sånn i denne tråden også...

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Griever skrev (På 22.10.2025 den 19.28):

Du tror sannsynligvis også på en hel del ting, og det er i grunn det samme, bare et annet sted på spekteret.

Hvis du har sterke meninger om et tema, og du leser forskning som støtter dine meninger, er det en stor sannsynlighet for at du vil tro på det uten å gå forskningsrapporten i sømmene for å selv avgjøre om det er troverdig eller ikke. Du ville kanskje ikke tenkt over at forskningen kan være full av feilkilder og vanskelig kan replikeres. Kanskje du til og med ville forkastet forskning som sier det motsatte av hva du mener.

Her blander du kortene med vilje (?), det ligger i Foskningens natur at man finner nye teorier å da evnt korrigerer gamle teriorer som viser seg å ikke stemme 100% lenger, dette er en naturlig del av forskningen. Men av Naturlige årsaker fungerer ikke Religion slik, tvært imot gjøres det forsøk på å trykke religion inn i allerede godt dokumentert forskning uten å gi et snev av logisk forklaring så det blir forkastet som forskning å stemplet som hjernevasking. (Edit: Grunnen er ofte at Religiøse ønsker å overbevise flere/seg selv ved å forsøke å få Religion til å passe inn i dagens Forskning)

Endret av simalarion
  • Liker 2
Skrevet
Gouldfan skrev (9 minutter siden):

Det at Kriminelle er religiøse faller på sin egen urimelighet, mulig familien de kommer fra er religiøse.

Kriminalitet dreier seg ofte om jakt på svarte penger, bryte loven, egne normer og rus, osv, dette er stikk motsatt av det som står i Bibelen...

Jeg tror også Koranen også er opptatt av lover og regler, men jeg kan ikke så mye om det.

Jeg tror det kan gjelde for alle grupperinger som skiller seg ut, at man henger seg opp i det negative, og så får de det stempelet. Siden det er færre kristne enn tidligere, kan de oppleve seg som en minoritet.

Frelsesarmeen og Kirkens Bymisjon tenker jeg har gode ord på seg, også blant mange som ikke er kristne. Vi har Frelsesarmeens julegryte på Karl Johan i Oslo. Og jeg var selv vitne til at en fra Kirkens Bymisjon tok seg av en mann som sov eller var ruset på Oslo S. Mannen visste nok ikke hvor han var, og det var tydelig at han ikke var i stand til å ta vare på seg selv. "Bli med meg", en vennlig arm, også fikk mannen antagelig både et varmt måltid og omsorg, betingelsesløst.

Jeg tror at kirken har blitt mer opptatt av at religion skal være en frivillig sak. Presten tilpasser feks. teksten i begravelse i forhold til om de har med en familie å gjøre som er personlig kristne eller ikke.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Hvis alle hadde fulgt loven hadde de også stått tomme.

Når vi så får ett Oss mot Dem vibber så er vi på avveie.

Absolutt. Så hvorfor har så mange religiøse et så tydelig fokus på at de er moralskt overlegne oss andre? 

Endret av Griever
  • Liker 3
Skrevet
Gouldfan skrev (22 minutter siden):

Du må huske på en ting er det er ikke opp til deg å avgjøre om noen er religiøse, det er en personlig tro, man kan fint tro og være kriminell, det er ingen motsetning.

Gouldfan skrev (23 minutter siden):

Det er bud her du bryter relativt ofte, du har brutt ett av dem i dag.  

Gouldfan skrev (25 minutter siden):

Bibelen er åpen for ganske mye lovløs oppførsel, slaveri, vold og folkemord blant annet. 

Gouldfan skrev (6 minutter siden):

Det er ikke noe jeg kan tro på, du finner på ting hele tiden. 

• Liker 2
Skrevet
Gouldfan skrev (49 minutter siden):

Kjenner du virkelig kriminelle religiøse som kom seg ut av kriminalitet når de ble ateister?

Jepp.

Gouldfan skrev (49 minutter siden):

Når jeg ble 17-18 år så kom jeg inn i et kriminelt miljø via skolen, faktisk når jeg noe uskyldig ville ta en halvliter på en pub da jeg ble 18..

Da har du egenopplevde erfaringer fra et kriminelt miljø, men det betyr ikke at du kan si at du har mer kunnskap om emnet enn det andre har, relatert til forskning om hvilken religion eller ikke - religion de tilhører de fleste som er kriminelle. 

Subara skrev (51 minutter siden):

Tja, gjør de egentlig det? Følger de 10 bud altså? Men enig i at enkelte fremstår veldig prektige, mens de gjerne er "de verste" selv. Så ja, dobbeltmoral er nok et tema her. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
simalarion skrev (1 minutt siden):

Her blander du kortene med vilje (?), det ligger i Foskningens natur at man finner nye teorier å da evnt korrigerer gamle teriorer som viser seg å ikke stemme 100% lenger, dette er en naturlig del av forskningen. Men av Naturlige årsaker fungerer ikke Religion slik, tvært imot gjøres det forsøk på å trykke religion inn i allerede godt dokumentert forskning uten å gi et snev av logisk forklaring så det blir forkastet som forskning å stemplet som hjernevasking. 

Jeg forventer ikke at du skal lese gjennom en haug av innlegg i tråden, men dette har vi gått igjennom.

Jeg har understreket nøyaktig det du prater om der, ingen kort er blandet. Med all respekt så føler jeg meg veldig ferdig med å snakke om det temaet, og har ikke lyst til å fortsette på det 😃

Skrevet (endret)
leticia skrev (6 minutter siden):

Jepp.

Da har du egenopplevde erfaringer fra et kriminelt miljø, men det betyr ikke at du kan si at du har mer kunnskap om emnet enn det andre har, relatert til forskning om hvilken religion eller ikke - religion de tilhører de fleste som er kriminelle. 

Tja, gjør de egentlig det? Følger de 10 bud altså? Men enig i at enkelte fremstår veldig prektige, mens de gjerne er "de verste" selv. Så ja, dobbeltmoral er nok et tema her. 

Da kan vi jo vise til Jesus igjen som talte hardt mot de skriftlærde fariseerne... Det handler om akkurat det du skriver om.

Men det vet du kanskje om?

Kriminalitet går stikk i strid med religion som Bibelen.

Selvfølgelig hender det at innsatte finner troen i fengsel. Men da bryter de oftest ut av det kriminelle miljøet..

Endret av Gouldfan
Skrevet
Griever skrev (3 minutter siden):

Absolutt. Så hvorfor har så mange religiøse et så tydelig fokus på at de er moralskt overlegne oss andre? 

Jeg har ikke en følelse av å være moralsk overlegen andre, og jeg kjenner få irl som mener det. Ser man OL så er det åpenbart at du har rett ift en del. 

Men hele grunnlaget for kristen tro er jo at vi som mennesker er syndere og trenger frelse, og da at man ikke på noe vis er bedre enn andre. Selv om, som jeg sa, kirkens største feil er at man fokuserer mer på andres synd enn sin egen

Det andre spørsmålet ditt franigår skal jeg svare på senere idag når jeg sitter med oc

Skrevet
leticia skrev (Akkurat nå):

De 10 bud er strenge, så ikke sikkert det er mulig? Har glemt en del av dem, så jeg får slå dem opp:

Al:

Her er en oversikt over de ti bud: 

Du skal holde hviledagen hellig.

Du skal ære din far og din mor.

Du skal ikke slå i hjel.

Du skal ikke bryte ekteskapet.

Du skal ikke stjele.

Du skal ikke tale usant om din neste.

Du skal ikke begjære din nestes hus, eller hans ektefelle eller andre som hører til hos din neste.

Du skal ikke ha andre guder enn meg.

Du skal ikke lage deg gudebilder.

Du skal ikke misbruke Guds navn.

• Liker 1
Skrevet
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Da kan vi jo vise til Jesus igjen som talte hardt mot de skriftlærde fariseerne...

Selvfølgelig hender det at innsatte finner troen i fengsel. Men da bryter de oftest ut av det kriminelle miljøet..

Ja og nei. Vi er pålagt å følge lovene i samfunnet, men vi har også religiøse plikter. En lov som påbyr å drepe guttebarn f eks, kan vi ikke følge. Ei heller en lov som forbyr å fortelle evangeliet

Skrevet
Tussi skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke en følelse av å være moralsk overlegen andre, og jeg kjenner få irl som mener det

Så bra :) Jeg kjenner så mange som har det at akkurat dette med moral har jeg helt opp i halsen 😅 

Tussi skrev (2 minutter siden):

Men hele grunnlaget for kristen tro er jo at vi som mennesker er syndere og trenger frelse, og da at man ikke på noe vis er bedre enn andre. Selv om, som jeg sa, kirkens største feil er at man fokuserer mer på andres synd enn sin egen

Jeg er helt enig i at det er en stor og ganske ironisk feil. Det er mye kniving om å være "guds beste barn" og om du tenker på det vil jeg tippe  et par ansikter poppet opp i tankene dine rimelig fort. :)

Tussi skrev (4 minutter siden):

Det andre spørsmålet ditt franigår skal jeg svare på senere idag når jeg sitter med oc

Tusen takk, det er ikke noe stress 👍

• Liker 1
Skrevet
Gouldfan skrev (6 minutter siden):

Da kan vi jo vise til Jesus igjen som talte hardt mot de skriftlærde fariseerne...

Kriminalitet går stikk i strid med religion som Bibelen?  Nei, kriminalitet går ikke stikk i strid med Bibelen. Hvor mange drap har ikke ifølge skriftene bibelens gud selv foretatt mot uskyldige? 

Bibelguiden - drap og grusomheter

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Tussi skrev (12 minutter siden):

Jeg har ikke en følelse av å være moralsk overlegen andre, og jeg kjenner få irl som mener det. Ser man OL så er det åpenbart at du har rett ift en del. 

Men nå skriver ikke du på en måte som gir inntrykk av at du er det heller. Men det er andre, spesielt konservative kristne, som tenker nettopp i de baner. Unge meninger: Kristne verdier er bedre

• Liker 5
Skrevet
leticia skrev (2 minutter siden):

Men nå skriver ikke du på en måte som gir inntrykk av at du er det heller. Men det er andre, spesielt konservative kristne, som tenker nettopp i de baner. Unge meninger: Kristne verdier er bedre

Jeg bekymrer meg litt for den kristen-konservative bølgen. Bla. at de mener de kristne verdiene er bedre enn verdier i andre religioner eller humanetiske verdier generelt. Greit å være stolt av norsk kultur, men de fremstår sneversynte. Kulturelt selvhat er absolutt ikke hva som foregår. 

Fra kommentarfeltet: 

Skal vi leve sammen på tvers av religion (og kultur), er vi avhengige av å identifisere det som er vi har felles.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Subara skrev (8 minutter siden):

Skal vi leve sammen på tvers av religion (og kultur), er vi avhengige av å identifisere det som er vi har felles.

👍👍👍👍

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...