Gå til innhold

Telenor eller Telia

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Lurer på å velge en av de, Telenor eller Telia. Kun de to valgene og ingen underleverandør.
Vil ha ubegrenset data.

Hva er aller best prismessig og generell dekning.

Jeg tror at dekningsmessig er de ganske så like i dag. Men Telia har et større forsprang på 5G.

Klarer liksom ikke å velge. Tror selv at Telia er ett bedre valg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke mulig å gi deg en anbefaling basert på dekning når du ikke spesifiserer nøyaktig hvor du benytter deg av mobilen.

Rent erfaringsmessig så gjør Telia nøyaktig samme tabbe med 5G som med 4G.

Svært dårlig kapasitet utenfor bysentrum 

Telia bygger ny teknologi først, Telenor kommer senere og gjør det riktig.

• Liker 1
Skrevet

Telenor har nok bedre dekning utenfor tettbygd strøk, stort sett. Så det spørs hva som er viktig for deg der du ferdes. Samt priser. 

Skrevet (endret)

Hvorfor ikke en underleverandør? Telia og Telenor er de to desidert dyreste alternativene som eksisterer i Norge. Chilimobil (Telia) og Happybytes (Telenor) gir deg samme nivå av dekning, men mye mer for pengene. De leier kapasitet av samme nettet som eierne bruker. Portering av nr tillater deg å bytte operattør ganske så fort om noe ikke fungerer som det skal. Jeg var en lojal kunde hos telia fra 1999 til 2014. Etter det fant jeg andre og billigere operatører og så meg aldri tilbake.

*Edit*

Du kan jo gå for en løsning der du har ice som hoved abonnement, de roamer hos Telenor der de ikke har bygd ut selv. Om telefonen din støtter 2 simkort, kan du gå for et kontantkort hos Chili Mobil, OneCall eller Telia. Da har du dekning hos alle tre netteierne. Sett opp viderekobling i ice appen til kontantkortet når du er utenfor dekning. Ellers kan alt stå på talepost. I innstillingene på iPhone og Samsung tillates at man kan flytte bruk av mobildata til alternativt simkort når hovedsim er utenfor dekningsområde. Da er man sikret i både "hode og ræv" for tilgang. Om ikke det rekker, går det an å kjøre full geek survival mode og gå for satellittelefon, walkie talkie og starlink. 🤓

Endret av Kynxx
Skrevet

Det er rart at statlige aktører som Posten Bring, Forsvaret og spesielt Politiet velger Telia til sin teleoperatør.
Hvorfor velger dem ikke Telenor som er "statseid"?

Har en følelse på at Telia er litt lengre frempå enn Telenor.

Men det er jo en full jungeltelegraf for å velge god og riktig her...

Skrevet (endret)
Maxma skrev (30 minutter siden):

Det er rart at statlige aktører som Posten Bring, Forsvaret og spesielt Politiet velger Telia til sin teleoperatør.
Hvorfor velger dem ikke Telenor som er "statseid"?

Har en følelse på at Telia er litt lengre frempå enn Telenor.

Men det er jo en full jungeltelegraf for å velge god og riktig her...

Telenor er jo å regne som et aksjeselskap idag, så det er ingen automatikk i at slike kontrakter automatisk går til selskapet som har størst andel statlig eierskap. Både Telenor og Telia sender sine tilbud til de statlige organene når det er på tide med ny anbudsrunde, og som følge av det, har flertallet valgt Telia. Både pris oh dekning er jo vurderingsmomenter her. Du kan f.eks søke opp hver enkelt utlysning på doffin.no.

Har Telia via jobben, og er veldig fornøyd med dem. Dekningsmessig vil jeg si at de har merkbart bedre dekning i de områdene jeg ferdes. På Østlandet, i Trøndelag, korte intervaller på togstrekningene Bodø-Trondheim og Trondheim-Oslo, f.eks, er strekninger jeg har merket bedre dekning enn folk med Telenordekning. Også er det ellers minimale forskjeller, og behovet for dekning de få sekundene man mister Telenordekning på toget er jo overlevbart. 

Skal også sies at jeg egentlig er mot den prisideologien som Telenor fører. De er jo «kjent» for å konstant lage nye og dyrere abonnement, og føre alle kundene over på dem. 

Endret av InfectedExo
Skrevet

Vi ble byttet over til telia men ble byttet tilbake etter 2-3 år. For vår del var telia sin dekning ubrukelig i flere områder. Det spiller liten rolle hva noe koster hvis det er ubrukelig. 

Skrevet

Telia sin kundeservice er jo nesten helt borte nå de har sluttet med Chat , enten tlf , AI bot eller epost / kontakt skjema hvor de svarer når de føler for det.

Telenor har og en ekstra nivå på ubegrenset data nemlig 200gb så 3mbit til 799.- mnd, og ingen andre som har fulgt etter på det tilbudet.

Skrevet

Telia har fallt uendelig mye bare på et par år. Som personen over sier. Kundeservice er ikke eksisterende. Den hjelpen du får fra chat-boten er "ring" Bra,akkurat den hjelpen jeg håpet på.

Telia tar seg også friheter ved å sende faktura på ting man ikke har benyttet,som f.eks forsikring. Såklart umulig å få tak i rett person som kan fikse dette problemet. Du kan også sende de en perfekt mobil,og de finner noe galt med den,som koster 5-6000 å fikse. 

Tar lang tid for å komme gjennom på telefon. Abonnementene er dyre,og ikke verdt det.

Ville gitt de en høy score for noen år siden. Men etter de fikk et driftsresultat de mener var langt under forventet,så har alt bare blitt uendelig dårlig. Terningkast 1! Håper noen fra Telia leser dette. DERE SUGER! Hva med å forbedre seg,slik dere var før? 

Dekningen min har vært helt grei. 

Telenor har alltid vært for dyrt til at jeg har giddet å bry meg,så kan ikke svare på deres service.

Skrevet

Jeg slår et slag for ice i denne tråden. Rent subjektivt sett opplever jeg God kundeservice, god pris og godt produkt. Ja de har sine feil de og som alle andre har, men totalen er så bra at jeg ikke ser grunnen til å bytte med mitt bruk per nå. JEG HAR 60 GB til 299,- med tvilling og data sim. 

Alternativet hadde blitt Happybytes med fri data til 298,- med tvilling og data sim. Mye mat for penga og 80 GB inkl bruk i EU.

Eneste grunnen til at folk flest benytter Telia og Telenor i dag er rett og slett merkevarenavn og tilgjengeligheten av butikkene deres på kjøpesentrene. Prisene er høye, og alt av tjenester de inkluderer ellers i abonnementene, som låser kundene til en operatør, får man gratis andre steder.

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)
Kynxx skrev (På 20.10.2025 den 15.13):

(Telia) og Happybytes (Telenor) gir deg samme nivå av dekning, men mye mer for pengene. De leier kapasitet av samme nettet som eierne bruker. 

Spørs hvilke tjenester kunden ønsker seg, for best mulig støtte for det meste av nettverkstjenester ville jeg i alle fall holdt meg til en MVNO som bruker Telia / Telenor APN-er, hvis ice ikke er aktuelt. Er behovene helt elementære, så bør volte, vowifi og 5G fungere ut av boksen som minimum.

Endret av mandela
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...