Trulss Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Jeg skal primært zoome inn 1000 meter avstand slik at jeg kan se ansikter (om det er mulig). Jeg er helt grønn så vet ikke hva jeg ber. Dette utstyret er ment å stå fastmontert for overvåkning og da helst med en opptaksfunksjon. Bør jeg se etter kamera, en type "månekikkert" eller hva? Som sagt er jeg helt grønn.
Trulss Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden Salvesen. skrev (8 minutter siden): Er dette lovlig?😅 Ja, det er egen eiendom vi snakker om her. Altså en bolig oppe i lia som skal filme nedover i lia til en plass vi har der hvor det oppbevares saker og ting, og hvor det registrert uvedkommende. Av ulike grunner ønsker jeg utføre dette fra boligen som ligger øverst fremfor å montere utstyr på selve plassen. Litt av grunnen er at utstyret jeg ønsker å kjøpe også kan brukes til andre ting som en vanlig kikkert. Altså se på på fjorden og annet man måtte ønske, eller som et vanlig fotokamera/videokamera, men dette er ikke primærbehovet. Videre ser jeg fordelen av å kunne justere linsen litt til høyre og venstre om noe skulle dukke opp.
Axefjord Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Lovligt eller ikke, så tror jeg det er vanskelig å få til i praksis. Temperatur og fuktighet i lufta fører til at bilde på 1000m blir utydelig, uansett hvilken linse man bruker. Men gitt svært gode værforhold og godt lys, så kan det gå, ref: https://www.youtube.com/shorts/FWZWAUeEAlI Nikon P1000 ellerno lignende er nok enkleste måten å få det til. Alternativt 600mm objektiv med systemkamera eller stjernekikkert med montering for systemkamera. Men om du skal ha bevegelses-sensor, så må du streame videoen videre til en pc, der pc'en kan oppdage bevegelse. Mange kamera har mulighet å ta ut video via HDMI (eller USB-C?), men man må ha en HDMI input eller lignende koblet til en pc. Alt i alt en kostnad rundt 15-30k tipper jeg, for noe som fungerer kun i godvær. Endret 6 timer siden av Axefjord 1
Trulss Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden Axefjord skrev (10 minutter siden): Lovligt eller ikke, så tror jeg det er vanskelig å få til i praksis. Temperatur og fuktighet i lufta fører til at bilde på 1000m blir utydelig, uansett hvilken linse man bruker. Men gitt svært gode værforhold og godt lys, så kan det gå, ref: https://www.youtube.com/shorts/FWZWAUeEAlI Nikon P1000 ellerno lignende er nok enkleste måten å få det til. Alternativt 600mm objektiv med systemkamera eller stjernekikkert med montering for systemkamera. Men om du skal ha bevegelses-sensor, så må du streame videoen videre til en pc, der pc'en kan oppdage bevegelse. Mange kamera har mulighet å ta ut video via HDMI (eller USB-C?), men man må ha en HDMI input eller lignende koblet til en pc. Alt i alt en kostnad rundt 15-30k tipper jeg, for noe som fungerer kun i godvær. Nikon p1000 kan jeg google, men så faller jeg litt ut når du nevner systemkamera med 600mm objektiv ller stjernekikkert med slik montering. Skal få sett youtube du linker til. Det å ha pc tilkoblet er ikke noe problem.
Trulss Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden Er Nikon kamaerat i videoen med 125X zoom og av modell P1000?
Aetius Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 22 minutes ago, Axefjord said: Lovligt eller ikke, så tror jeg det er vanskelig å få til i praksis. Temperatur og fuktighet i lufta fører til at bilde på 1000m blir utydelig, uansett hvilken linse man bruker. Men gitt svært gode værforhold og godt lys, så kan det gå, ref: https://www.youtube.com/shorts/FWZWAUeEAlI Nikon P1000 ellerno lignende er nok enkleste måten å få det til. Alternativt 600mm objektiv med systemkamera eller stjernekikkert med montering for systemkamera. Men om du skal ha bevegelses-sensor, så må du streame videoen videre til en pc, der pc'en kan oppdage bevegelse. Mange kamera har mulighet å ta ut video via HDMI (eller USB-C?), men man må ha en HDMI input eller lignende koblet til en pc. Alt i alt en kostnad rundt 15-30k tipper jeg, for noe som fungerer kun i godvær. Yep, what he said. Dette er ikke billig - eller hensiktsmessig.
Trulss Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden Aetius skrev (3 minutter siden): Yep, what he said. Dette er ikke billig - eller hensiktsmessig. Hva mener du? Kan jeg slippe unna med en rimeligere løsning?
Axefjord Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 1 minute ago, Aetius said: Yep, what he said. Dette er ikke billig - eller hensiktsmessig. Og ikke enkelt heller. Dette blir et "custom build", som krever kunnskap og/eller research. 1
Trulss Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden Axefjord skrev (1 minutt siden): Og ikke enkelt heller. Dette blir et "custom build", som krever kunnskap og/eller research. Ja, hmm - nå sitter jeg så ser på videoer som vedkommende har lagt ut på youtube, og der zoomer de inn månen med dette kameraet. Altså må det da duge til mitt bruk?
Comma Chameleon Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Trulss skrev (38 minutter siden): Mulig jeg spør dumt her, men hvorfor ikke bare ha et (eller flere) kamera der som tar opp og sender signalet digitalt, så kan du se på den fra mobilen hvor enn du er? Høres jo mye mer praktisk og rimelig ut.
Aetius Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 9 minutes ago, Trulss said: Hva mener du? Kan jeg slippe unna med en rimeligere løsning? Kanskje, men det krever kunnskap. Jeg ville ikke satset på lang tele for dette. Kjøp deg heller noen viltkamera eller noe annet med kortere rekkevidde. Ideen din med lang tele er ikke matnyttig, uansett.
Trulss Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden Comma Chameleon skrev (12 minutter siden): Mulig jeg spør dumt her, men hvorfor ikke bare ha et (eller flere) kamera der som tar opp og sender signalet digitalt, så kan du se på den fra mobilen hvor enn du er? Høres jo mye mer praktisk og rimelig ut. Jeg forsøkte noe slikt for en stund siden og det fungerte dårlig. Jeg hadde ikke nok zoom, bildene ble dårlige, automatikken som skal fange opp bevegelse fungerte ikke, og måtte ha powerbank. Så måtte det re-startes flere ganger osv. Derfor har jeg nå tenkt på en annen løsning som jeg kan få glede av på andre områder også. Betyr 125 x zoom at jeg får se på 8 meters avstand om avstanden til objektet er 1000 meter? (beklager et noe idiotisk spørsmål, men jeg må begynne et sted). Så jeg tenkte å spørre her inne om noen hadde en fornuftig og lettfattet løsning. Hva om jeg kjøper en form for stjernekikkert på biltema eller noe?
Simen1 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Det du ber om: Et systemkamera, adapter og stjernekikkert med kameratilkobling. Kostnad: ca 20-30k. Jeg har erfaring med akkurat en sånn kombinasjon og vil bare understreke at det ikke er mulig å identifisere ansikter på den avstanden. Ikke på grunn av for billig/dårlig utstyr, men på grunn av at luftforstyrrelser som normalt ikke er synlige, men som forsterkes når man har så sterk "zoom". Du vet når lufta dirrer og luftspeiler over varm asfalt? Det er samme fenomen, bare forsterket 100 ganger, så det skjer under alle slags værforhold. Jo klarere vær og mer sol, desto verre blir det. Når det er overskyet, regn, vind, tåke eller snø så er det ennå verre. Det er rett og slett ikke en særlig farbar vei. Du kan identifisere farge på jakke/bukse og telle antall personer, gjenkjenne bilmodell og farge, men du vil ikke være i nærheten av å kunne identifisere ansikter, kjennemerker på bil eller noe sånt. Det vil heller ikke være mulig om du "brenner penger" for å løse problemet. 100 000 kr løser ikke det du ber om. Alternativet: Viltkamera eller skjulte kamera inne på eiendommen. Dette er mulig, gir god bildekvalitet og ikke minst koster bare noen få tusenlapper pr stk, så her kan du eventuelt montere opp mange kamera for prisen av det du ba om. For best mulig bildekvalitet og litt avskrekkende effekt, sett også opp lyskastere med bevegelses-detektorer. Kjøp gjerne en vanlig kikkert (ikke lommevariant, men litt størrelse) og ha den stående på et passe høyt stativ ved vinduet så du raskt kan sjekke hva som skjer og ringe rundt hvis du ser lyskasterne lyse opp. Et alternativ er såkalt digital kikkert siden de har opptaksfunksjon. Du kan ikke identifisere ansikter, men greit for å skaffe oversikt over hva som skjer på eiendommen når lyskasterne lyser opp.
Trulss Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden Simen1 skrev (23 minutter siden): Det du ber om: Et systemkamera, adapter og stjernekikkert med kameratilkobling. Kostnad: ca 20-30k. Jeg har erfaring med akkurat en sånn kombinasjon og vil bare understreke at det ikke er mulig å identifisere ansikter på den avstanden. Ikke på grunn av for billig/dårlig utstyr, men på grunn av at luftforstyrrelser som normalt ikke er synlige, men som forsterkes når man har så sterk "zoom". Du vet når lufta dirrer og luftspeiler over varm asfalt? Det er samme fenomen, bare forsterket 100 ganger, så det skjer under alle slags værforhold. Jo klarere vær og mer sol, desto verre blir det. Når det er overskyet, regn, vind, tåke eller snø så er det ennå verre. Det er rett og slett ikke en særlig farbar vei. Du kan identifisere farge på jakke/bukse og telle antall personer, gjenkjenne bilmodell og farge, men du vil ikke være i nærheten av å kunne identifisere ansikter, kjennemerker på bil eller noe sånt. Det vil heller ikke være mulig om du "brenner penger" for å løse problemet. 100 000 kr løser ikke det du ber om. Alternativet: Viltkamera eller skjulte kamera inne på eiendommen. Dette er mulig, gir god bildekvalitet og ikke minst koster bare noen få tusenlapper pr stk, så her kan du eventuelt montere opp mange kamera for prisen av det du ba om. For best mulig bildekvalitet og litt avskrekkende effekt, sett også opp lyskastere med bevegelses-detektorer. Kjøp gjerne en vanlig kikkert (ikke lommevariant, men litt størrelse) og ha den stående på et passe høyt stativ ved vinduet så du raskt kan sjekke hva som skjer og ringe rundt hvis du ser lyskasterne lyse opp. Et alternativ er såkalt digital kikkert siden de har opptaksfunksjon. Du kan ikke identifisere ansikter, men greit for å skaffe oversikt over hva som skjer på eiendommen når lyskasterne lyser opp. Takk for en grundig forklaring. Jeg trodde jeg kunne ha en fordel siden jeg har fri sikt, men forstår jeg må over til andre løsninger. Skal sjekke ut digital kikkert da jeg kun har en gammeldags arvegods. Og så skal jeg høre om noen i vennegjengen har P1000 eller tilsvarende, bare for å få testet ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå