Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Salvesen. skrev (3 timer siden):

aha, jeg troddet det gikk fra 200 til 100. my brad! 

Arbeiderpartiets forslag i forrige statsbudsjett var 200, som da ble forhandlet opp til 500. 

• Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tussi skrev (5 timer siden):

Norge trenger flere barn. 

Å kutte i engangsstøtten til kvinner som ikke har jobb, kutte i foreldrefradrag..

Usolidarisk og smålig

Det er vel ikke så rart man kutter i foreldrefradraget når barnehagen blir såpass mye billigere? Da har man ikke det samme behovet for like stort fradrag. 

Å kutte i engangsstønad for kvinner som ikke har jobb er er todelt spørsmål. Kan det hjelpe innvandrerkvinner ut i jobb? Jeg vet ikke, men hvis det gjør det er det positivt. 

• Liker 4
Skrevet
7 minutes ago, ole_marius said:

1. Rally-løp.
- Bryr meg ikke, dem har nok uansett en inntektskilde med bred appell som bistår med lavere billettkostnader.
2. Soppkurs.
- Finner nok av små selvstendige frivillige grupper for dette. En av dem har årlig kurs på Ekeberg i Oslo, hyggelig det, deltatt en gang. Dog er små grasrotaktiviteter med skog som fokus ikke sammenlignbart. 
3. Basehopping.
- Risikosport med døden til følge. Greit nok at jeg har deltatt på et par kunstgallerier med for mye gratis vin og nesten død, men dog ikke helt sammenlignbart med basehopping.
4. Andre fritidssysler.
- Det er allerede i statsbudsjettet.

Skal ikkje sei skråsikkert, men eg mistenker flere av disse gjerne mottar viss mengde støtte, direkte eller indirekte.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
leticia skrev (6 minutter siden):

Det er vel ikke så rart man kutter i foreldrefradraget når barnehagen blir såpass mye billigere? Da har man ikke det samme behovet for like stort fradrag. 

Å kutte i engangsstønad for kvinner som ikke har jobb er er todelt spørsmål. Kan det hjelpe innvandrerkvinner ut i jobb? Jeg vet ikke, men hvis det gjør det er det positivt. 

Tja. Barn skal ha klær, fritidsaktiviteter, mat... det koster ca 1mill å betale for et barn til de er 18 år. Og selv om barnehagen er billigere er den ikke gratis.

Engangsstøtten går i hovedsak til kvinner som ikke har jobb. Utstyr, klær etc koster. Den varer nok ikke så lenge ar det hindrer kvinner i å gå ut i jobb, det er snakk om et forslag på 5200 per mnd hvis man deler det på 12. Det er ikke noe man er hjemme på utover permisjonstiden vanlige kvinner har

Det er summen av disse kuttene som er totalt uakseptabelt. Det rammer de fattigste, dvs de uten jobb, enslige foreldre etc. Det er nesten målrettete kutt not de fattigste foreldrene

Endret av Tussi
  • Liker 1
Skrevet

Igjen for lite som blir øremerket til barnehage/skole. Nå går flere lokale barnehager konkurs pga for lite tilskudd per barn og kommunene bare trekker på skuldrene.

Elever som sitter i helsefarlige rom i skolen som råtner bort. 

Plutselig står vi der uten skoler og barnehager på grunn at staten skal spare for nåtiden istedet for å investere i fremtiden. 

Skrevet (endret)

Trur neppe akkurat basehopping får forøvrig, hovudsakleg fordi eg trur det er relativt uorganisert, men hvis dei driv med meir "kjedelig" ekstremsporten fallskjermhopping så er det fort støtte som har gått til diverse organisasjoner som styrer med småfly deriblant. Tidligere kollega av meg veit eg var involvert ganske mykje med slikt - som småfly-pilot forøvrig.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (1 minutt siden):

Tja. Barn skal ha klær, fritidsaktiviteter, mat... det koster ca 1mill å betale for et barn til de er 18 år. Og selv om barnehagen er billigere er den ikke gratis.

Foreldrefradraget skal ikke dekke alt dette,  det er et fradrag for betalt pass av barn, som barnehage, SFO eller privat betalt barnepass. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
leticia skrev (7 minutter siden):

Foreldrefradraget skal ikke dekke alt dette,  det er et fradrag for betalt pass av barn, som barnehage, SFO eller privat betalt barnepass. 

Greit nok, men:

ingen inflasjonsjustering av barnetrygden

Kutt på 32 000 i engansstøtten til kvinner som ikke har rett på permisjonspenger

Kutte ut overgangsstøtten til enslige foreldre (bortsett fra særlig ressurskrevende barn)

fjerne kravet om at barnetrygden holdes utenfor sosialhjelpsberegnningen (et reelt kutt på nesten 2000kr til fattige foreldre)

Kutt i foreldrefradraget

Dette er en krig mot fattige foreldre med fattige barn. At de i tillegg kutter i skolehelsetjenesten og reduserer kommunenes andel av formuesskatten vil medøfre enorme konsekvenser for barn som allerede har store utfordringer

Ekstremt usosialt, jeg er sjokkert. Skulle tro budsjettet var lagt frem av Høyre uten å trenge støtte fra noen, ikke noen som vil ha "små forskjeller"

Endret av Tussi
  • Liker 2
Skrevet
Fantomtegningen skrev (14 minutter siden):

Igjen for lite som blir øremerket til barnehage/skole. Nå går flere lokale barnehager konkurs pga for lite tilskudd per barn og kommunene bare trekker på skuldrene.

Elever som sitter i helsefarlige rom i skolen som råtner bort. 

Plutselig står vi der uten skoler og barnehager på grunn at staten skal spare for nåtiden istedet for å investere i fremtiden. 

Vi ser allerede i noen kommuner barn som har lovfestet krav på barnehage som ikke får det, og foreldre må ta ulønnet permisjon

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (7 minutter siden):

Greit nok, men:

ingen inflasjonsjustering av barnetrygden

Du, i perioden fra 1996 til 2019 (da jeg mottak mesteparten av barnetrygden for mine)  så var barnetrygden på 970 kroner per barn. Altså ingen inflasjonsregulering på 23 år... Barnetrygden ligger faktisk ganske høyt per barn nå syns jeg. 

Tussi skrev (10 minutter siden):

Kutt på 32 000 i engansstøtten til kvinner som ikke har rett på permisjonspenger

Jeg er enig med deg i at det er et stort kutt, men er forsåvidt enig i begrunnelsen eller tanken bak, at de vil ha folk i jobb. 

Tussi skrev (12 minutter siden):

fjerne kravet om at barnetrygden holdes utenfor sosialhjelpsberegnningen (et reelt kutt på nesten 2000kr til fattige foreldre)

Dette er ugreit, men samtidig så er jeg enig i at kostnaden til sosialhjelp må ned. 

Tussi skrev (13 minutter siden):

Kutt i foreldrefradraget

Det har jeg allerede gitt deg en forklaring på. Det er fordi kostnadene til barnepass har blitt redusert. 

Tussi skrev (15 minutter siden):

Ekstremt usosialt, jeg er sjokkert. Skulle tro budsjettet var lagt frem av Høyre uten å trenge støtte fra noen, ikke noen som vil ha "små forskjeller"

Noen steder må man kutte. Det vil alltid være noen som blir misfornøyd. Av alt du har poengtert, så syns jeg det med 32.000 kroners kutt i engangsstønaden er der verste. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
leticia skrev (8 minutter siden):

Du, i perioden fra 1996 til 2019 (da jeg mottak mesteparten av barnetrygden for mine)  så var barnetrygden på 970 kroner per barn. Altså ingen inflasjonsregulering på 23 år... Barnetrygden ligger faktisk ganske høyt per barn nå syns jeg. 

Jeg er enig med deg i at det er et stort kutt, men er forsåvidt enig i begrunnelsen eller tanken bak, at de vil ha folk i jobb. 

Dette er ugreit, men samtidig så er jeg enig i at kostnaden til sosialhjelp må ned. 

Det har jeg allerede gitt deg en forklaring på. Det er fordi kostnadene til barnepass har blitt redusert. 

Noen steder må man kutte. Det vil alltid være noen som blir misfornøyd. Av alt du har poengtert, så syns jeg det med 32.000 kroners kutt i engangsstønaden er der verste. 

Jeg skjønner at man vil ha kvinner i jobb. Men av de som mottar engangsstøtte er det kvinner som er i jobb, de har kanskje nettopp fått en jobb, de har kanskje fått barn nr to på rappen uten å ha opptjent rett til ny permisjon. Og det er kvinner som er arbeidsledige eller uføre som er blitt gravide, ikke alltid man planlegger slikt. Vi legger opp til et samfunn der kvinner utenfor jobb enten må velge abort eller få en enda dårligere økonomi enn idag. At de kutter i abortrådgivningen hjelper forsåvidt ikke heller. Vi snakker ofte om kvinner som er gravide under ikke alltid optimale omstendigheter, f eks arbeidsledighet eller ikke opptjent permisjon. Som samfunn trenger vi også disse barna

Edit: de fjerner jo også overgangsstøtten til enslige foreldre, en ordning som forutsetter at forelderen er i jobb eller utdanning...

Endret av Tussi
  • Liker 1
Skrevet

Det virker nesten som om Ap bevisst prøver å provosere sine egne samarbeidspartnere. Skattelettelser til de rikeste, skatteøkninger for fattige, kutt til barnefamilier, ingen gratis ferger og moms på elbiler. Det er vanskelig å se hvordan dette skal samle venstresiden.

Jeg begynner å lure om dette statsbudsjettet er et strategisk spill. Ap vil at venstresiden skal si nei, slik at de kan vende seg mot Høyre og få det skatteforliket de har snakket så varmt om.

• Liker 2
Skrevet
Camlon skrev (6 minutter siden):

Det virker nesten som om Ap bevisst prøver å provosere sine egne samarbeidspartnere. Skattelettelser til de rikeste, skatteøkninger for fattige, kutt til barnefamilier, ingen gratis ferger og moms på elbiler. Det er vanskelig å se hvordan dette skal samle venstresiden.

Jeg begynner å lure om dette statsbudsjettet er et strategisk spill. Ap vil at venstresiden skal si nei, slik at de kan vende seg mot Høyre og få det skatteforliket de har snakket så varmt om.

Budsjettet er så usolidarisk at jeg er sjokkert over at det kommer fra venstresiden i det hele tatt

• Liker 2
Skrevet (endret)
15 minutes ago, Camlon said:

For meg virker det åpenbart. Det er ren strategi. Dette er åpenbare ting Rødt og SV ikke vil finne seg i. Trolig ikke MdG heller. Så da blir det jo å vende seg til Høyre da. Bare det med å skattelegge uføre ekstra er utrolig smålig. Men klassisk noe Høyre hadde foreslått i første utkast. 

Blir i hvertfall spennende å se hva som vil skje. Dette statsbudsjettet er åpenbart ikke inkluderende for noe venstreside parti.

Endret av BamseMums80
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
BamseMums80 skrev (12 minutter siden):

For meg virker det åpenbart. Det er ren strategi. Dette er åpenbare ting Rødt og SV ikke vil finne seg i. Trolig ikke MdG heller. Så da blir det jo å vende seg til Høyre da. Bare det med å skattelegge uføre ekstra er utrolig smålig. Men klassisk noe Høyre hadde foreslått i første utkast. 

Blir i hvertfall spennende å se hva som vil skje. Dette statsbudsjettet er åpenbart ikke inkluderende for noe venstreside parti.

Bare AP og Høyre kan presentere et så umenneskelig budsjett sammen

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (24 minutter siden):

Jeg skjønner at man vil ha kvinner i jobb. Men av de som mottar engangsstøtte er det kvinner som er i jobb, de har kanskje nettopp fått en jobb, de har kanskje fått barn nr to på rappen uten å ha opptjent rett til ny permisjon. Og det er kvinner som er arbeidsledige eller uføre som er blitt gravide, ikke alltid man planlegger slikt. Vi legger opp til et samfunn der kvinner utenfor jobb enten må velge abort eller få en enda dårligere økonomi enn idag. At de kutter i abortrådgivningen hjelper forsåvidt ikke heller. Vi snakker ofte om kvinner som er gravide under ikke alltid optimale omstendigheter, f eks arbeidsledighet eller ikke opptjent permisjon. Som samfunn trenger vi også disse barna

Edit: de fjerner jo også overgangsstøtten til enslige foreldre, en ordning som forutsetter at forelderen er i jobb eller utdanning...

Jeg ser poenget ditt, og må bare legge til at jeg hadde faktisk ikke jobb jeg heller da jeg fikk mine, fordi jeg var student ved hver fødsel, og dermed mottok engangsstønaden selv. Også dette beløpet lå  ganske så lavt  akkurat som barnetrygden i samme periode, og begynte ikke å øke skikkelig før etter jeg fikk mitt siste barn ... om jeg ikke husker helt feil lå beløpet et sted mellom 11 og 22 tusen de aktuelle årene... (beløpene ville ved inflasjon vært endel større i dag, men ikke så mye som de 92.000 stønaden i dag er på). 

Jeg tror ikke at forslaget om engangsstønad kommer til å bli stående når Rødt, SV og MDG har fått en finger på rattet. 

• Liker 2
Skrevet
Tussi skrev (10 minutter siden):

Bare AP og Høyre kan presentere et så umenneskelig budsjett sammen

Men Høyre er ikke stort nok nå til at de 2 partiene har flertall. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
leticia skrev (4 minutter siden):

Men Høyre er ikke stort nok nå til at de 2 partiene har flertall. 

Nei, men slik jeg forstår det holder det at hvert enkelt forslag får flertall.... Etter at AP og H gjorde en avtale om det forrige periode

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...