Vokteren Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Tussi skrev (2 timer siden): Det var ironi https://www.vg.no/nyheter/i/GyoLlx/regjeringen-skal-se-paa-loenningene-til-helsetopper Mens sykehusene kutter i tilbud, sier opp ansatte og går i massiv minus, stemmer Stortinget med AP i spissen imot å be helseforetakene holde seg til statens maksimallønnsnivå på 2 104 000 kr i fremtidige ansettelser. Dette kommer etter de vanvittige lederlønningene i helse Nord der lederen får 3.2 mill for å kjøre økonomien på ræva og si opp ansatte mens pasientene må reise stadig lengre Kommunikasjonsdirektøren har en massiv lønnspakke for den mest tragiske kommunikasjonen vi har sett i et offentlig foretak på lenge Og regjeringen? De stemte imot en fornuftig regulering av lederkønnkngene som har provosert helsearbeidere i hele Norge Nå skal man se på det. Moderasjon er åpenbart ikke for ledere i offentlig sektor. Det er de private rike som skal tas. Igog pengene gis til Støres kompiser Lederlønninger i offentlig helsesektor har blitt skandaløse. Dette begynte da lege Gro Harlem Brundtland styrte Norge. Og det har fortsatt under de fordekte AP-kapitalistene Vestre og Støre. Hvilke signaler sender dette til de mange hundre tusen i offentlig sektor som daglig opplever en knuslete arbeidsgiver ? 1
Tussi Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden (endret) aklla skrev (7 minutter siden): Er fokuset hva enkelt-ledere tjener eller hva sykepleierlønna generellt er? Skal man fordele f.eks Lind sin lønnøkning utover sykepleiere så snakker man ett tillegg på ca 3kr i året. At Lind tjener så mye er kanskje ikke riktig avgjørelse uten at jeg har satt meg inn i det, men det er altså ikke Lind som drar med seg brorparten av lønnsøkningen her. Tar man for seg bare Helse Nord, som har ca 20 000 ansatte, snakker man om ett tillegg på 160kr pr ansatt om man kvitter seg med Lind og ikke ansetter en erstatter. Ikke at jeg er enig i lønnsøkningen til toppene, men ser man større på det, så er det på ingen måte der pengene forsvinner. Husk at helsenorge har ca 400 000 ansatte, det er ikke en "håndfull" ansatte i ledelsen som har flere millioner i lønn som utgjør det meste av lønnsutgiftene.. Sett heller fingeren der den hører hjemme, de som bevilger penger til sykepleierlønna. Det er selvsagt ikke de som utgjør den store lønnsmassen. Men, det er umusikalsk, det er grådighet, og det medfører store reaksjoner fra de ansatte. Hvis du vil ha med de ansattepå reformer må de ansatte føle at de har en plass, at de betyr noe, at de blir tatt på alvor og ikke utnyttet. Alle burde kunne se at å få beskjed om at man skal være 8 på jobb istedetfor 10 for å spare penger, provoserer de ansatte heller enn å medvirke til innsats når forskjellene er på Denne måten Og når dette gildet for enkeltpersoner i tillegg betales av det som skal Finansiere vår felles helsetjeneste, så hiø Jeg tro med rette, at det er sykepleieren som løper fra rom til rom,og ikke lederen, som får sympatien. Forhåpentligvis. Det handler om skamvett rett og slett Og ikke minst handler det om ansvarsfraskrivelse fra regjeringen. De svikter vanlige folk til fordel for en offentlig elite, gang på gang Endret 6 timer siden av Tussi 1
freedomseeker Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Rart at de samme som forsvarer disse absurde lederlønningene, også er de som skylder på matbaronene for de økte matprisene...
Tussi Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden freedomseeker skrev (2 minutter siden): Rart at de samme som forsvarer disse absurde lederlønningene, også er de som skylder på matbaronene for de økte matprisene... Åpenbart greit med grådighet så lenge det er offentlig. Minner om at regjeringen idet SP gikk ur økte taket på offentlige lederlønninger med 104 000. Men det var åpenbart ikke godt nok for fremtidige ledere i helsetjenesten 😅regjeringen er aktivt med på å presse opp lønningene i statlig sektor og sykehussektoren 1
Vokteren Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Tussi skrev (4 minutter siden): Det er selvsagt ikke de som utgjør den store lønnsmassen. Men, det er umusikalsk, det er grådighet, og det medfører store reaksjoner fra de ansatte. Hvis du vil ha med de ansattepå reformer må de ansatte føle at de har en plass, at de betyr noe, at de blir tatt på alvor og ikke utnyttet. Alle burde kunne se at å få beskjed om at man skal være 8 på jobb istedetfor 10 for å spare penger, provoserer de ansatte heller enn å medvirke til innsats når forskjellene er på Denne måten Og når dette gildet for enkeltpersoner i tillegg betales av det som skal Finansiere vår felles helsetjeneste, så hiø Jeg tro med rette, at det er sykepleieren som løper fra rom til rom,og ikke lederen, som får sympatien. Når lønnsforskjellene øker på denne måten, er det ikke merkelig at helsepersonell flykter. Det offentlige helsevesenet er AP/LOs store sandkasse. Der er det store penger i omløp og mange ansatte som kan behandles som kveg. Eliten vet å skumme fløten og passe på hverandre. 2 1
freedomseeker Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Politikere og det norske byråkratiet ser ut til å tro at flere ledere er løsningen på alt. I praksis betyr det bare mer rot, mindre ansvar, økte kostnader og stadig dårligere styring. 1
Tussi Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden Vokteren skrev (3 minutter siden): Når lønnsforskjellene øker på denne måten, er det ikke merkelig at helsepersonell flykter. Det offentlige helsevesenet er AP/LOs store sandkasse. Der er det store penger i omløp og mange ansatte som kan behandles som kveg. Eliten vet å skumme fløten og passe på hverandre. Ja. Det er rart. Venstresiden snakker om små forskjeller... Men det gjelder tydeligvis ikke for alle. Jeg er skarp i denne debatten, det er jeg klar over. Men jeg jobber i helse selv, og jeg ser konsekvensene når man skal kutte i tjenestene. Jeg ser konsekvensene når andre ikke får samme helsehjelp som jeg fikk fordi det er færre plasser i psykiatrien. Når våre pasienter er urolige og må ha mer medisiner fordi vi ikke har tid til å sette oss med dem Andre steder,f eks I Oslo ligger pasienter i timesvis i avføring fordi det er for få pleier.e. De tisser i buksa fordi det tar 40 minutter å få hjelp til å gå på do En pasient døde på akuttmottaket på Haukeland, og ingen svarte da han ringte om hjelp, før det var gått 50 minutt. På akuttmottak!. Legetjenesten ved flere sykehus kollapser mens ferdigutdannede leger venter på LIS1-plass! Mens det er flere direktører enn intensivplasser Og titalls av disse tjener 2-3mill uten å blunke,med ekstra fridager. 3
del_diablo Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Jeg ser både herzeleid og hoodoo gjør samme logiske feilsluttning. De antar at siden stillingen finnes, er det en reel stilling, med en reel handlingsmakt og reel kontroll på f.eks budsjett og foretak. Så viderefører man den logiske bristen til resten av administrasjonen. Men samme argumentrekke har også et følgespørsmål: Vis direktørstillingen faktisk er reel med det som det innebører, hvorfor holder man kursen mot avgrunnen? Hadde media vært litt hardere, så har de gravet fram serien med vennetjenester som leder til dagens administrasjoner i de forskjellige helsefortakene, og hestehandelen som har ledet til. Lind er ikke i media for dagens saker, Lind er i media etter flere elendige parreringer av søkelyset. Endret 6 timer siden av del_diablo 1
Tussi Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden aklla skrev (8 minutter siden): Hva tenker du en fornuftig løsningen er? Å vedta det flere partier foreslo, at fremtidige ansettelser skal forholde seg til statens lønnstak på 2 104 000 kr 1
aklla Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Tussi skrev (Akkurat nå): Å vedta det flere partier foreslo, at fremtidige ansettelser skal forholde seg til statens lønnstak på 2 104 000 kr Og dette vil løse? Man snakker om vel besparelser på maks noen få millioner her. Vil sykepleierlønna bli bra nok etter dette lønnstaket holdes?
del_diablo Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 11 minutes ago, aklla said: Hva tenker du en fornuftig løsningen er? Det store spørsmålet er om f.eks Vestre er redd for retaliasjon vis han f.eks begynner å gripe inn ved å kutte stillinger, eller f.eks går inn for å fjerne fallskjermene mange har. Det spørsmålet strekker seg videre til Kjerkol, Høie, Støre, Strøm-Erichsen, Hanssen, Brustad, etc. Man kunne også ha begynt å sniffe for at ved flere ansatterepresentatnter, kan de få en samlet vetorett.
Vokteren Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden aklla skrev (10 minutter siden): Hva tenker du en fornuftig løsningen er? En krevende omstilling krever en dyktig og ressurssterk ledergruppe som klarer å skape engasjement og involvering. En krevende omstilling skal ikke være evigvarende, men skal ende opp som et velsmurt og selvgående maskineri. En overbetalt gallafigur på toppen er mer et hinder enn en garanti for et vellykket resultat. 1
Tussi Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden (endret) aklla skrev (9 minutter siden): Og dette vil løse? Man snakker om vel besparelser på maks noen få millioner her. Vil sykepleierlønna bli bra nok etter dette lønnstaket holdes? Det er ikke det det er snakk om, det er snakk om å ha et lønnsnivå som ikke gjør både ansatte og øvrig befolkning som venter på helsetjenester forbanna. Et lønnsnivå som fremmer samarbeid og ikke frustrasjon. Det er ikke snakk om at de skal ha mindre fordi vi skal ha mer. Det er ikke sykepleiens lønn dette handler om. Det handler kanskje mer om sykepleierne som må løpe raskere fordi kollegaen ble sagt opp for å spare penger mens sjefen har en lønn tilsvarende 5 sykepleiere, gratis pendlerbolig OG ekstra fridager Endret 5 timer siden av Tussi 1
aklla Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Ah ok. Trodde det var sykepleierlønna som var hovedproblemet her men åpenbart ikke.
Tussi Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden (endret) aklla skrev (1 minutt siden): Ah ok. Trodde det var sykepleierlønna som var hovedproblemet her men åpenbart ikke. Nei... lederlønna OG at regjeringen nektet å sette et tak på den i fremtidige ansettelser Endret 5 timer siden av Tussi 1
Hugo_Hardnuts Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden herzeleid skrev (2 timer siden): Det kan godt hende, jeg kjenner alt for lite til hvordan styringen egentlig foregår, men da tenker jeg det er organisering heller enn lønn som er problemet. Absolutt. Foretaksmodellen har - i likhet med pseudo-privatiseringen av jernbanen - gitt organisasjoner som er stadig mer topp-tunge. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå