Gå til innhold

Høyresidens nyttige idioter: Hvordan milliardærenes PR-maskin fikk arbeidsfolk til å tro at formuesskatten angår dem.

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutes ago, obygda said:

Jeg eier et hus til 6 millioner markedsverdi...det er alt..ingen båt..ingen hytte, ingen motorsykkel...men betaler formueskatt så det renner etter. Det er SABLA enkelt å spare seg til formuende i dette landet. Jeg handler klær 2-3 ganger i året. Lever på havregrøt og melk - aldri ute å spiser...reiser lite..osv...Jeg bruker søren ta meg ikke penger..da er det ENKELT å spare seg til million når man har en grei inntekt...

Godt og saklig innlegg. Du ville spart mye på en partner haha. Men om grensa var doblet så ville du gått fri. Det kunne vært en løsning. Men bolig er kun 300k over grensa, hvor mye skatter du av det? 3000kr i året? Eller om du har spart opp en million i tillegg, så kanskje en tusenlapp i måneden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Abigor skrev (Akkurat nå):

Godt og saklig innlegg. Du ville spart mye på en partner haha. Men om grensa var doblet så ville du gått fri. Det kunne vært en løsning. Men bolig er kun 300k over grensa, hvor mye skatter du av det? 3000kr i året? Eller om du har spart opp en million i tillegg, så kanskje en tusenlapp i måneden?

Jeg betaler over 100.000 i formueskatt i året. Jeg har hatt formue i mange år...Jeg har aldri tatt opp lån foruten byggelån en gang. Jeg har spart en del millioner opp gjennom årene...og ALLE kan få til dette. Det handler bare om å forbruke mindre. Jeg har en god inntekt, men ikke noe ekstremt. Men jeg har EKSTREMT lite forbruk i forhold til normalen... Som liten samlet jeg flasker...og hadde allerede når jeg skulle studere nok til både bil og hybel. Og som student tjente jeg gode penger - aldri følt meg så rik som da faktisk. Jeg var sikkert en slik Onkel Skrue type mhp å bruke penger - jeg likte det ikke - ga meg ingenting - så jeg sparte heller....Jeg anser det ikke vanskelig å bli formuende i Norge. Huset bygde jeg selv også. Alle kan få til dette om de gidder. Men folk i dag står ikke opp kl 0500 og jobber til 22.00 år etter år  - helger som hverdager. Og kombinasjonen hardt arbeid og lite forbruk...det gir deg garantert formue. Men det er klart du må forsake mye - sånn er det bare.  

• Liker 1
Skrevet

Ja. Saken er at du sitter på mye penger. Mye mer enn folk flest. Og du sier jo selv du ikke bruker pengene. og nå kommer noen av de pengene fellesskapet til gode istedenfor.

Av nysgjerrighet, hva sparer du til?

• Liker 1
Skrevet

Ja. Saken er at du sitter på mye penger. Mye mer enn folk flest. Og du sier jo selv du ikke bruker pengene. og nå kommer noen av de pengene fellesskapet til gode istedenfor.

Av nysgjerrighet, hva sparer du til?

Jeg sparer ikke til noe spesielt - jeg tenkte kanskje jeg kunne gå av med pensjon tidlig samt gi vår datter en god start på livet. Det er alt - ikke noe mer spesielt enn det.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Abigor skrev (59 minutter siden):

Så du kan si det er skummelt hvor lite som skal til. Men kan ikke si hvor lite som skal til?

Fordi jeg betalte ut boliglånet i fjor så ble jeg plutselig belønnet med kr 16.500,- i formueskatt.
Har leilighet som er verdt ca. 7 mill. og lønn ca. millionen i 2024. Pluss bankinnskudd noen få mill.
Ca. 3/5 av formueskatt gikk til kommunen, resten til staten.

Beregnet skatt ca. 350.000,-
Man skulle tror det var nok med 335.000,- i skatt, men nei. 

Synes du generelt 34% skatt er for lite på alminnelig arbeid?

Endret av Neptun1
Skrevet
Neptun1 skrev (Akkurat nå):

Fordi jeg betalte ut boliglånet i fjor så ble jeg plutselig belønnet med kr 16.500,- i formueskatt.
Har leilighet som er verdt ca. 7 mill. og lønn ca. millionen i 2024.
Ca. 3/5 av formueskatt gikk til kommunen, resten til staten.

Beregnet skatt ca. 350.000,-
Man skulle tror det var nok med 335.000,- i skatt, men nei. 

Synes du generelt 34% skatt er for lite på alminnelig arbeid?

Jeg har høyt 40%..faktisk nærmer jeg meg 50% i rekordfart..

Skrevet
wampster skrev (11 timer siden):

Var det det du skrev da? Det var jo ikke det... Du mente at det var bedre om de som arbeidet der p.d.d. skulle få eierskap i bedriften. Hva med de som var med å startet den opp men ikke lenger jobber der? Skal alle få en lik andel? Hvorfor skal de bare få sin del av bedriften når de ikke gikk inn med kapital/arbeid da noen tok sjansen og startet den?

Ville du sagt det samme om/når/hvis bedriften går konkurs? At alle de ansatte burde være med å dekke tapet, eller er det bare når det går bra at de ansatte skal få sin del av kaka? Utrolig selektivt det du foreslår dersom ikke de ansatte skal være med å dekke tap/underskudd/konkurs i så fall?

Når eieren sitter på mye større verdier enn han selv har verdiskapning til å støtte opp under, da er det noe fundamentalt feil.
Dersom de var med å starte opp, men ikke jobber der, så skaper de jo ikke lenger noen verdier for bedriften. Hvorfor skal de få lov å hente ut overskudd av en verdiskaping de selv ikke bidrar til?

De som tok sjangsen og startet den skapte sin egen arbeidsplass, og dersom de har drevet bedriften veldig godt så henter de ut veldig mye verdi fra denne. Men de har ikke bidratt i noe særlig større grad enn noen av de andre til å gjøre  det mulig. Penger er EN muliggjører. Tid er en annen. Kunnskap er en tredje. Evner er en fjerde. Hvilken av disse er mest verdt for en oppstartsbedrift? 

Tar han som stiller med penger en større risiko enn han som stiller med tiden sin? Eller en annen som velger å jobbe for denne bedriften fremfor en annen? Jeg har flere kollegaer som har forlatt trygge jobber med milionlønn for å jobbe i startups der lønna er lavere og risikoen høyere. 

Alle som jobber der fra vaskehjelp til CEO burde få lik del av overskuddet som genereres. En vaskehjelp er like viktig for bedriften som CEO. Ingen av dem produserer verdier, men de fasiliterer de som gjør det. Når du slutter så mister du selvsagt alt eierskap i bedriften. Du er jo ikke lengere en del av den.

Hvorfor skulle de ansatte dekke tapet bed konkurs? Er da ingen bedriftseiere som har måttet gjøre dette, så hvorfor skal dette være en spesialregel nå plutselig når det er ansatteid? Bedriften er en egen juridisk enhet, og en eventuell konkurs går like lite ut over eierne enten det er Per, Pål og Espen, eller Røkke og Reitan.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Og jeg er ikke rik.
Jeg er uføre etter en stygg arbeidsulykke.
Og jeg klarer å se hvor skadelig denne skatten er for landet.

Eksempel: 2 bedrifter i Bodø rett ved siden av hver andre som produserer det samme og tjener ca. like mye. Eierne i ene bedriften må betale formueskatt
mens eierne av den andre slipper å betale formueskatt for eierne der er fra og bor i Kina.
Den kinesisk eide bedriften har da råd til å senke prisene på varene sine og tar over hele markedet for det de 2 bedriftene produserer i løpet av noen år.
Da mister Bodø en bedrift som har støttet lokal samfunnet i generasjoner.
Og flere og flere bedrifter vil havne i utenlandske hender.

Er det målet til partiene på venstre siden, vel da gjør de en god jobb.

Se på Røkke som jobbet som fisker og bygde opp kapital.
Det har kommet mange selskaper ut av Aker konsernet.

Men hatet mot de som lykkes er jo stort blant venstre partiene, Røkke flyttet da ut av Norge til Sveits.
Selv om han er eier og med eier av mange selskaper i Norge så har nå begynt å investere mer utenlandsk.

Hvor skal privat kapital komme fra når venstre siden ber de rike reise til helvete.
Du skaper ikke ett nærings vennlig samfunn, men også et samfunn der en ser ned på de som lykkes og en driver vekk investerings viljen når en blir behandlet slik av LO og deres blod røde partnere på venstre siden.

• Liker 1
Skrevet (endret)
obygda skrev (6 minutter siden):

Jeg har høyt 40%..faktisk nærmer jeg meg 50% i rekordfart..

Det er jo alt alt for mye.

Så kommer mva og særavgifter på toppen....fort oppe i 70% samlede skatter og avgifter.

Endret av Neptun1
Skrevet (endret)
halnes1 skrev (9 minutter siden):

Og jeg er ikke rik.

Eksempel: 2 bedrifter i Bodø rett ved siden av hver andre som produserer det samme og tjener ca. like mye. Eierne i ene bedriften må betale formueskatt
mens eierne av den andre slipper å betale formueskatt for eierne der er fra og bor i Kina.
Den kinesisk eide bedriften har da råd til å senke prisene på varene sine og tar over hele markedet for det de 2 bedriftene produserer i løpet av noen år.
Da mister Bodø en bedrift som har støttet lokal samfunnet i generasjoner.
Og flere og flere bedrifter vil havne i utenlandske hender.

Er det målet til partiene på venstre siden, vel da gjør de en god jobb.

Se på Røkke som jobbet som fisker og bygde opp kapital.
Det har kommet mange selskaper ut av Aker konsernet.

Men hatet mot de som lykkes er jo stort blant venstre partiene, Røkke flyttet da ut av Norge til Sveits.
Selv om han er eier og med eier av mange selskaper i Norge så har nå begynt å investere mer utenlandsk.

Hvor skal privat kapital komme fra når venstre siden ber de rike reise til helvete.
Du skaper ikke ett nærings vennlig samfunn, men også et samfunn der en ser ned på de som lykkes og en driver vekk investerings viljen når en blir behandlet slik av LO og deres blod røde partnere på venstre siden.

Helt rett...man deler ut gullkort til utlendinger som vil drive butikk i Norge...og straffer landets egne innbyggere. Alt fordi man er redd for at noen skal snike seg unna skatt. En skatt som i realiteten betyr lite for landet. Hadde politikere brukt like mye energi på å gjøre landet effektivt så kunne vi bare glemt hele skatten.....Det er så forvridd tankesett som gjelder blant venstresiden i norsk politikk at man kan bli kvalm. Man snakker om inkludering, men de som er annerledes enn man selv - de liker man ikke!

Endret av obygda
  • Liker 2
Skrevet
Neptun1 skrev (2 minutter siden):

Det er jo alt alt for mye.

Så kommer mva og avgifter på toppen....fort oppe i 75% samlede skatter og avgifter.

Ja - det er jeg sikkert. Jeg har først begynt å reagere nå som jeg nesten må betale 50% av inntekten i skatt. Da synes jeg det blir for galt rett og slett. Jeg arbeider ikke for Støre for å si det slik. Problemet er at venstresiden ser ikke at enkelte mennesker er mer effektive enn andre - de aksepterer ikke at folk er ulike - og de klarer ikke forestille seg at man kan begynne som liten å samle flasker og ende opp som mange millionær, men "bare" fast ansatt i en vanlig jobb bare fordi man bruker lite penger...Det går liksom ikke ann det der..Man er farget av sitt eget liv - og ser ikke at andre kan leve sitt helt annerledes.

• Liker 1
Skrevet
Zepticon skrev (13 minutter siden):

Når eieren sitter på mye større verdier enn han selv har verdiskapning til å støtte opp under, da er det noe fundamentalt feil.
Dersom de var med å starte opp, men ikke jobber der, så skaper de jo ikke lenger noen verdier for bedriften. Hvorfor skal de få lov å hente ut overskudd av en verdiskaping de selv ikke bidrar til?

Spør Meta, Microsoft, Apple, Google og andre internasjonale selskaper som opererer i Norge. Nå har også folk som har flyttet til utlandet, investert i Norge. Selskapene er registeret utenfor Norges grenser. Intet formueskatt og lavere skatter generelt sett.

Skrevet

Med det argumentet så er ikke formueskatt i seg selv problemet, men at ikke alle andre land også har det. Minner om slaveri, pelsdyr og slikt.

• Liker 1
Skrevet
Abigor skrev (1 time siden):

Er du ikke bekymret for at dette er en påvirkningkampanje som noen betaler mye penger for å overtale deg, for å spare enda mer penger?

Er du like bekymret over LO sine påvirkningskampanjer som du er for disse imaginære påvirkningskampanjene til "rikingene".

Skrevet
Abigor skrev (1 minutt siden):

Hvilke påvirkningskampanjer? Eller er det enda en gang noe jeg bare må finne ut selv?

Du kan jo vise til påvirkningskampanjene rikingene holder på med. Altså kampanjer.. ikke uttalelser/intervjuer.

Så skal jeg lete frem kampanjene til LO

Skrevet (endret)

Er det imaginært at det er kjøpt og betalt påvirkningskampanje for å snu folk mot formueskatten?

Hvilke(n) kampanje ?

edit: Man trenger ikke snu normale folk mot formuesskatt. Det er naturlig å ikke ønske å måtte skatte av allerede høyt beskattede midler i all fremtid

Endret av wampster
  • Liker 1
Skrevet
halnes1 skrev (1 time siden):

Det er jo det mange gjør, ikke starte eget land men flytte fra Norge å satse i Sverige for eksempel.

Si du har en bedrift med 1 eier og 1000 arbeidere som tjener 1 000 000 i året.
Bedriften er verdt 100 milliarder, og meste parten av verdiene er maskiner og fabrikk haller.
Eieren sier til deg og de 999 andre at dere tar over eierskapet.
Dere 1000 stk skal da betale ca. 1 000 000 kroner i formueskatt pr. stk.
Bedriften gikk med 100 millioner i overskudd det året, 22 millioner går i selskap skatt .
Bedriften har 100 millioner på konto + 78 millioner blir 178 millioner.
Nå er alle dere arbeiderene som eier bedriften i store problemer.
For det første så har dere skatter av lønnen og bruker penger på gjeld og leve kostnader.
Så dere alle har da ca. 200 000 kroner på konto og til sammen blir det 200 millioner + bedriften har 178 millioner.
Dere har 378 millioner men skal betale 1 milliard i formueskatt.
Dere er nå konkurs hvis dere da ikke selger bedriften.

Hahahah selvsagt går vi konkurs når hele premisset ditt er å lage en bedrift som går konkurs. 
Kan du finne et faktisk eksempel på en bedrift som har disse tallene?
Litt merkelig at bedriften har 100 milioner kroner i egenkapital bundet opp i fabrikker og utstyr PER ansatt :D

Vi kan se på noen faktiske eksempler:

SKF i Sverige (produsent av kulelager):
SFK består jo av 80 underselskap og har i hovedselskapet 25 miliarder i egenkapital. De har totalt 38 000 ansatte.
De har en markedsverdi på ca 100 miliarder kroner i følge internett. Så da sitter hver ansatt på rolige 600.000kr i formue i selskapet. I fjor hadde SKF 2,7 miliarder i resultat, som om det ble betalt ut til eierne ville vært 71.000kr

I norge ville dette gitt 0 formueskatt per eier, og 71.000kr i årlig bonus per eier dersom det var ansatteid.

Equinor i Norge (Statol på norsk):
De har 109 miliarder i egenkapital og 21528 ansatte. Årsresultatet er på 8 miliarder.
Ved ansatteierskap ville vi da hatt 5,6 milioner kroner i formue per ansatt, og 371 000kr i overskudd per ansatt.
Med bunnfradrag på formueskatten er formueskatt på 3,9 milioner må hver eier ut med 39.000kr i formueskatt.

Med ansatteid selskap vil hver ansatt sitte med 200.000kr i bonus etter skatt.

Så jo, formueskatt blir kun et problem for folk som eier mye mer enn de selv produserer av verdier. De er drager som vi som samfunn ikke trenger overhode.

• Liker 1
Skrevet
36 minutes ago, halnes1 said:

Og jeg er ikke rik.

For det første, kjipt å høre at du har vært i arbeidsulykke som kostet deg helsa. For det andre, skatt finansierer blant annet trygden din. For det tredje, borgerlige partier har null interesse i syke og uføres vilkår. Har du noen gang hørt borgerlige partier fronte uføres sak?

Og til slutt, for det fjerde, ufattelig trist at du biter på propagandaen til oligarkene. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...