Gå til innhold

Høyresidens nyttige idioter: Hvordan milliardærenes PR-maskin fikk arbeidsfolk til å tro at formuesskatten angår dem.

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 hours ago, wampster said:

Sammenligner du det å være diktator for et helt land med å være eier av en bedrift du selv har startet og jobbet iherdig for å bli profitabel? (Som ble startet under/i et fritt marked og som forholder seg til og skatter etter landets lover og regler)

Er du seriøs?

Edit: i så fall sier jeg i hvert fall "Hei Stalin"

Nei for all del, sammenlig  heller fordeling av eierskap i en bedrift med verdens største massemorder. 

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
halnes1 skrev (11 minutter siden):

Volvo måtte som andre selskap på sokkelen betale 78% skatt av overskuddet.

Var det bestemt allerede da? Link til saken, takk.

Skrevet

Eg lurer på hvordan tilværelsen er for de som hyller formueskatten høyest. Eg kan ikkje forstå at de blir så fyrt opp fordi noen ikkje liker formueskatten. Eg kan ikkje forstå at de ikkje ser hvor "lite" formue som skal til før den begynner å slå kraftig ut. 

Skrevet
halnes1 skrev (3 timer siden):

Det var snakk om 2 oljefelt, altså en veldig liten del av den norske sokkelen.

En annen sak er at det er en rekke utenlandske selskap som utvinner olje på norsk sokkel.

Det er petroleumsbeskatningen (78%) for all utvinning som gjør Norge rike.
Men venstresiden vet ikke sånt, de bare gjengir hva meningsfeller skriver.

• Liker 1
Skrevet
Jarmo skrev (20 minutter siden):

Var det bestemt allerede da? Link til saken, takk.

Petroleumsskatteloven, som ble sanksjonert 13. juni 1975, er 50 år i 2025. Loven har vært sentral for at fellesskapet har kommet til gode inntektene fra olje- og gassnæringen, blant annet gjennom å bidra til Statens pensjonsfond utland (Oljefondet). En samlet skattesats på 78 % (ordinær selskapsskatt på 22 % og særskatt på 71,8 %) er et viktig kjennetegn ved ordningen. 

......................................................................................................................................................................................................

Skrevet
Drunkenvalley skrev (6 timer siden):

Ok, så sida du tydeligvis ikkje tar poenget: Kva har dei med formueskatten å gjere?

"Folk flest," eller middelklasse, kva enn du velje kalle dei så skal det ein del til for at dei fleste er berørt i det heila tatt av formueskatten.

Det er en "sannhet" med ganske store modifikasjoner.
Er ikke uten grunn at formueskatten omtales som eldreskatt da 1/3 av folk over 65 år betaler formueskatt fordi de har orden på økonomien sin. Folk med lave inntekter belønnes med formueskatt av staten. Så kjekt.

• Liker 1
Skrevet
Zepticon skrev (10 timer siden):

Om du synes formueskatten er en dårlig ide, så får du starte et egent land uten formueskatt,

Det er jo det mange gjør, ikke starte eget land men flytte fra Norge å satse i Sverige for eksempel.

Si du har en bedrift med 1 eier og 1000 arbeidere som tjener 1 000 000 i året.
Bedriften er verdt 100 milliarder, og meste parten av verdiene er maskiner og fabrikk haller.
Eieren sier til deg og de 999 andre at dere tar over eierskapet.
Dere 1000 stk skal da betale ca. 1 000 000 kroner i formueskatt pr. stk.
Bedriften gikk med 100 millioner i overskudd det året, 22 millioner går i selskap skatt .
Bedriften har 100 millioner på konto + 78 millioner blir 178 millioner.
Nå er alle dere arbeiderene som eier bedriften i store problemer.
For det første så har dere skatter av lønnen og bruker penger på gjeld og leve kostnader.
Så dere alle har da ca. 200 000 kroner på konto og til sammen blir det 200 millioner + bedriften har 178 millioner.
Dere har 378 millioner men skal betale 1 milliard i formueskatt.
Dere er nå konkurs hvis dere da ikke selger bedriften.

• Liker 2
Skrevet
Neptun1 skrev (10 minutter siden):

Det er en "sannhet" med ganske store modifikasjoner.
Er ikke uten grunn at formueskatten omtales som eldreskatt da 1/3 av folk over 65 år betaler formueskatt fordi de har orden på økonomien sin. Folk med lave inntekter belønnes med formueskatt av staten. Så kjekt.

Det er selvfølgelig enkelt å være for å øke formueskatten når man selv er i et økonomisk rot og aldri vil betale det selv også :) Denne saken viser en av demokratiets svakheter. Flesteparten betaler ikke formueskatt = formueskatt blir en vinnersak i valg. Og da selv hvis formueskatten skulle være skadelig for Norge så vil den da mest sannsynlig bli beholdt fordi majoriteten ikke forstår seg på de store sammenhengene.

• Liker 1
Skrevet
25 minutes ago, Villfaren said:

Eg lurer på hvordan tilværelsen er for de som hyller formueskatten høyest. Eg kan ikkje forstå at de blir så fyrt opp fordi noen ikkje liker formueskatten. Eg kan ikkje forstå at de ikkje ser hvor "lite" formue som skal til før den begynner å slå kraftig ut. 

Hvor lite skal til for å slå kraftig ut?

Skrevet
DukeNukem3d skrev (5 minutter siden):

Det er selvfølgelig enkelt å være for å øke formueskatten når man selv er i et økonomisk rot og aldri vil betale det selv også :) Denne saken viser en av demokratiets svakheter. Flesteparten betaler ikke formueskatt = formueskatt blir en vinnersak i valg. Og da selv hvis formueskatten skulle være skadelig for Norge så vil den da mest sannsynlig bli beholdt fordi majoriteten ikke forstår seg på de store sammenhengene.

Nettopp derfor babord side omtaler "de rike" på inn -og utpust.
Samtidig som de forakter rike og samfunnet har de veldig store forventninger til begge deler.
Slabbedaskene krever "rettferdig" fordeling :yes:

• Liker 1
Skrevet
Krig og fred skrev (4 timer siden):

Kun folk med et tvilsomt forhold til etikk og moral vil hevde at det å følge lover og regler, vil straffe seg. 

Omtrent alle altså? For meg er etikk og moral ofte et spørsmål om å handle riktig, innrømme feil og ta konsekvensene.

Som feks når Støre ble forferdet og indignert av Sylvi Listhaug når hun var "opportunistisk" og besøkte Sverige for flere år siden for å lære om de farene som truet Norge pga masseinnvandring. Alt det Støre kommenterte dette stuntet med burde diskvalifisere et voksent menneske fra politisk ansvar. Likevel, han sitter som Norges Statsminister. Dette eksempelet forteller det meste om malen for moralsk standard i Norge. Moral spiller ingen rolle lenger. Det er øyeblikket som teller. Moralen er blitt digital.

• Liker 2
Skrevet
Abigor skrev (1 minutt siden):

Hvor lite skal til for å slå kraftig ut?

Det regner eg med du helt fint klarer å regne ut selv siden du så aktivt er for skatten. La oss bare si at det er skummelt for en privatperson å bygge noe som er verdt noe. 

• Liker 1
Skrevet
Krig og fred skrev (4 timer siden):

Kun folk med et tvilsomt forhold til etikk og moral vil hevde at det å følge lover og regler, vil straffe seg. 

Etikk og moral er ikke penger. Mat og levekostnader må betales med ekte penger, det samme må bedrifter gjøre ang. skatter. Osv..

Skrevet

Jeg har hus til 3.4 mill, senere oppgradert med en mill så la oss si 4.4. Inkludert dobbel garasje, 2 biler (uten lån), motorsykkel, boblebad, båtplass og snart båt også. Alt dette sammen med min samboer. Så om hus var nedbetalt så blir det ligningsverdi på kanskje 1.3 mill totalt. 650k på meg. Om vi hadde lagt på en hytte til 5 mill, ligningsverdi 1.25, delt på to, så er fortsatt formuen min godt under grensa. Hvor mye mer skal man ha da? Er ikke pent lite luksus man får plass til under formuegrensa. Jeg kommer aldri over i dette livet.

Skrevet
DukeNukem3d skrev (41 minutter siden):

Folk flest driter i formueskatten - de fleste er bare opptatt av at ingen skal slippe å betale skatt. De ser  ikke at formueskatten er noe som kommer på toppen til en del vanlige arbeidstakere som kanskje allerede betaler mest skatt sett opp mot inntekt her i landet. Jeg ligger på denne rikinglisten som lokalavisene slenger ut - men jeg er ikke noe rik sett opp mot de rikeste der..langt,langt derfra....men tar du og setter opp brøken skatt/inntekt...da ligger jeg der å vaker opp mot toppen. En helt vanlig arbeidstaker - som betaler MEST skatt av omtrent alle i hele kommunen sett opp mot skattbar inntekt. Burde fått en j..diplom av Støre, men isteden slenger partier som SV dritt etter deg. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Abigor skrev (2 minutter siden):

Jeg har hus til 3.4 mill, senere oppgradert med en mill så la oss si 4.4. Inkludert dobbel garasje, 2 biler (uten lån), motorsykkel, boblebad, båtplass og snart båt også. Alt dette sammen med min samboer. Så om hus var nedbetalt så blir det ligningsverdi på kanskje 1.3 mill totalt. 650k på meg. Om vi hadde lagt på en hytte til 5 mill, ligningsverdi 1.25, delt på to, så er fortsatt formuen min godt under grensa. Hvor mye mer skal man ha da? Er ikke pent lite luksus man får plass til under formuegrensa. Jeg kommer aldri over i dette livet.

Ikke hvis du er eier i en familie bedrift som det finnes mange av rundt om i hele Norge, der eier ikke er interessert i å ta  utbytte men  heller vil investere i bedriften.
De mellom store bedriftene må tappe selskapet for penger til formue skatten.
Penger de heller ville bruke på oppgradering og ansette flere arbeidstakere.

Venstre siden er så opptatt av å ta de rike at de nå tar hele det private næringsliv.
Må huske at kostnadene for bedriftene har økt også, samme som for oss vanlige folk.

Kommune økonomien har ikke vært verre på 40 år.
Sykehusene rundt hele landet må kutte i ansatte, mens det står 200 000 mennesker i sykehus kø.

Det jeg vil frem til er at venstre siden har ikke kontroll på noe.
De sier "vi følger nøye med" mens det ikke skjer noe.

• Liker 1
Skrevet
Abigor skrev (10 minutter siden):

Jeg eier et hus til 6 millioner markedsverdi...det er alt..ingen båt..ingen hytte, ingen motorsykkel...men betaler formueskatt så det renner etter. Det er SABLA enkelt å spare seg til formuende i dette landet. Jeg handler klær 2-3 ganger i året. Lever på havregrøt og melk - aldri ute å spiser...reiser lite..osv...Jeg bruker søren ta meg ikke penger..da er det ENKELT å spare seg til million når man har en grei inntekt...

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (7 minutter siden):

Folk flest driter i formueskatten - de fleste er bare opptatt av at ingen skal slippe å betale skatt. De ser  ikke at formueskatten er noe som kommer på toppen til en del vanlige arbeidstakere som kanskje allerede betaler mest skatt sett opp mot inntekt her i landet. Jeg ligger på denne rikinglisten som lokalavisene slenger ut - men jeg er ikke noe rik sett opp mot de rikeste der..langt,langt derfra....men tar du og setter opp brøken skatt/inntekt...da ligger jeg der å vaker opp mot toppen. En helt vanlig arbeidstaker - som betaler MEST skatt av omtrent alle i hele kommunen sett opp mot skattbar inntekt. Burde fått en j..diplom av Støre, men isteden slenger partier som SV dritt etter deg. 

Ja, selvsagt bryr ikke folk flest seg noe særlig om noe de ikke må betale :) Jeg ser jo den. Og for dem gjør det jo ikke noe at andre må betale den. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...