Griever Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Colin. skrev (5 minutter siden): Egen erfaring, oppfyller absolutt alle krav til ung-ufør tillegget, men får det ikke. Er mann. Det er da ingen regler som sier at du ikke kan få ung ufør om du er mann. Jeg antar at NAV da er uenig i at alle kravene oppfylles? 2
Colin. Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 7 minutes ago, Griever said: Det er da ingen regler som sier at du ikke kan få ung ufør om du er mann. Jeg antar at NAV da er uenig i at alle kravene oppfylles? De bruker skjønn, må vite. Å bare så vidt overleve operasjon, alvorlig kronisk skadet for livet, aldri hatt inntektsgivende arbeid, uføretidspunkt i tenårene. Åja, for å ikke glemme, kvinnene gav meg 60% trygd før mann fra annet kontor oppjusterte det til 100%. Hva mener du jeg skal tenke, om det ikke har med hvilket kjønn jeg har?
Griever Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) @Colin.Skjønn er ikke det samme som regler. Det er ingen regler som sier at menn ikke har like rettigheter på ung-ufør som kvinner. Jeg vil minne om at mitt spørsmål var eksempel på reglene du snakket om. Nav må uansett redegjøre for avslaget. Og begrunnelsen var vel ikke "du er mann". Jeg vet ikke hva du skal tenke, jeg kjenner ikke til saken din. Men jeg ser ingen grunn til å tenke at det er kjønnsbasert. Endret 3 timer siden av Griever 4
Drunkenvalley Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Hvis du har slåss for uføretrygd må eg berre uttrykke at det er ein tragedie at det er vanskelig. Eg har sett fleire som har sitti i ein skikkelig dritt-situasjon på grunn av kor dritt NAV er på det, og det er ekstremt frustrerende. Med det sagt trur eg det neppe har med at du er mann. 4
Colin. Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 3 minutes ago, Griever said: @Colin.Skjønn er ikke det samme som regler. Det er ingen regler som sier at menn ikke har like rettigheter på ung-ufør som kvinner. Jeg vil minne om at mitt spørsmål var eksempel på reglene du snakket om. Nav må uansett redegjøre for avslaget. Og begrunnelsen var vel ikke "du er mann". Jeg vet ikke hva du skal tenke, jeg kjenner ikke til saken din. Men jeg ser ingen grunn til å tenke at det er kjønnsbasert. Men jeg oppfyller alle krav. Avslagene er basert på skjønn ala ikke alvorlig nok. Så hva er alvorlig nok blir spørsmålet. Hadde det vært mer alvorlig i mitt tilfelle, så hadde jeg ikke sittet her, uten å gå dypere i detaljene enn det. På facebook leser jeg om mange kvinner som har det og er i stand til å jobbe til og med. Det er så sykt å vite. Selvfølgelig står det ikke eksplisitt i noen regler at man ikke kan få det pga man er mann eller at det er ulike regler for den eller den, men jeg vet utifra hvordan jeg har blitt behandlet, hvordan ting ligger ann her på berget.
Griever Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Colin. skrev (7 minutter siden): uten å gå dypere i detaljene enn det Nei, det var ikke meningen å få deg til å utlevere noen ting. Jeg mente bare generelt at de må ha hatt en begrunnelse. Jeg trenger selvsagt ikke vite noen detaljer om hva begrunnelsen eller lidelsen din er. Colin. skrev (10 minutter siden): Selvfølgelig står det ikke eksplisitt i noen regler at man ikke kan få det pga man er mann eller at det er ulike regler for den eller den, men jeg vet utifra hvordan jeg har blitt behandlet, hvordan ting ligger ann her på berget. Det er veldig trist at du har blitt behandlet dårlig av Nav. Det er alt for mange slike historier. Men du kan nok slå fra deg at det er pga du er mann. Klager vil også bli behandlet av noen andre enn de som gav første avslag. Colin. skrev (13 minutter siden): Men jeg oppfyller alle krav. Avslagene er basert på skjønn ala ikke alvorlig nok. Så hva er alvorlig nok blir spørsmålet. Det er veldig trist når systemer svikter folk som burde ha hjelp. Ingen tvil om det. Men jeg ser det som sannsynlig at det er nettopp her problemer ligger, ikke i at du er mann. Altså i en undervurdering av alvorlighetsgrad. En svakhet i systemet er jo at man langt på vei er prisgitt hvilke behandlere man får, og kompetansen deres. 3
leticia Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Colin. skrev (24 minutter siden): Men jeg oppfyller alle krav. Avslagene er basert på skjønn ala ikke alvorlig nok. Så hva er alvorlig nok blir spørsmålet. Hadde det vært mer alvorlig i mitt tilfelle, så hadde jeg ikke sittet her, uten å gå dypere i detaljene enn det. På facebook leser jeg om mange kvinner som har det og er i stand til å jobbe til og med. Det er så sykt å vite. Selvfølgelig står det ikke eksplisitt i noen regler at man ikke kan få det pga man er mann eller at det er ulike regler for den eller den, men jeg vet utifra hvordan jeg har blitt behandlet, hvordan ting ligger ann her på berget. Du, jeg har bidratt i en sak om ung uføretillegg for en som fikk uføretidspunkt satt til da hun var 21 år. Aldri fått fullført noe skole etter ungdomsskolen. 13 år tok det å få innvilget uføretrygd, og det er enda en "kamp " for å få innvilget ung uføretillegget. Også hun reagerer på at andre tilsynelatende friskere kan være 50 % uføre og likevel få ung uføretillegget, men ikke hun. Om du skal legge skyld et sted, så må det være hos politikerne som endret lovverket fra at alle unge under 26 år fikk tillegget, til at det kun var de med "alvorlig" grad som fikk det. Alvorlig grad vil nødvendigvis bli et vurderingsspørsmål i hver enkelt sak. Det handler ikke om at du er mann eller kvinne, men hvilke medisinske opplysninger de har å gå ut ifra. 3
Colin. Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 20 minutes ago, leticia said: Du, jeg har bidratt i en sak om ung uføretillegg for en som fikk uføretidspunkt satt til da hun var 21 år. Aldri fått fullført noe skole etter ungdomsskolen. 13 år tok det å få innvilget uføretrygd, og det er enda en "kamp " for å få innvilget ung uføretillegget. Også hun reagerer på at andre tilsynelatende friskere kan være 50 % uføre og likevel få ung uføretillegget, men ikke hun. Om du skal legge skyld et sted, så må det være hos politikerne som endret lovverket fra at alle unge under 26 år fikk tillegget, til at det kun var de med "alvorlig" grad som fikk det. Alvorlig grad vil nødvendigvis bli et vurderingsspørsmål i hver enkelt sak. Det handler ikke om at du er mann eller kvinne, men hvilke medisinske opplysninger de har å gå ut ifra. Ansvaret ligger ene og alene i min sak hos de feministene som behandlet saken min ifra start til slutt, før en mann på et annet kontor skrev et dokument som gjorde at de som sitter andre steder i landet og vurderer saker, oppjusterte til 100% trygd. Alt er godt dokumentert i min sak også, så det har ikke med det heller. Det finnes ingen unnskyldninger som kan brukes for avslagene jeg har fått. Det er forskjellsbehandling deluxe.
obygda Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Det er alt for mange unge uføre i dette landet. Det er uten tvil flere unge uføre som aldri skulle vært det. Jeg har en i familien som er ung ufør - som jeg naturligvis kjenner svært godt. Jeg mener vedkommende ikke burde vært ung ufør. Vedkommende har masse arbeidsevne - men vedkommende valgte å sitte å spille under studietiden og ble helt hektet på spill. Så det gikk rett til helvete med studiene og vedkommende fant ut at denne ville heller bare bo på en enkel hybel og spille resten av livet. Og det er gått ca 10 år nå...og vedkommende har fått innvilget uføretrygd - akkurat som vedkommende ønsket...og nå sitter vedkommende der og spiller hele forbaskede natten gjennom. Og har venner hele verden rundt..som denne sparer opp penger til og besøker. Vedkommende er smart som fy...har null fysiske utfordringer...men det er det psykiske som vedkommende er blitt ufør på. Men både jeg og folk i familien som har jobbet lenge i psykiatrien og er utdannet innen faget mener det er bare tull alt sammen. Dette familiemedlemmet har valgt dette selv - og kjempet for å få det til i flere år..og lykkes med det. Mao systemet klarer ikke stoppe folk som går etter en diagnose og til slutt får den. Klart - vedkommende har alt denne ønsker..vedkommende ønsker ikke stor eiendom,bil osv..og lever enkelt..forsåvidt det samme som meg selv så jeg kjenner jo igjen tankesettet at man trenger ikke så mye egentlig - bare man finner noe man trives med. Og denne personen liker å spille...og da med venner over hele verden..og alt annet oppleves kjedelig. Det er null rus problemer eller problemer med omgang med andre sosialt..men vedkommende har en sterk vilje og da var det i praksis ingen som kunne stoppe denne fra å få det denne ville ha..nemlig en enkel hybel, penger nok til litt mat og å kunne sitte å spille døgnet rundt. Jeg synes jo dette er å misbruke velferdssamfunnet - men er man tøff nok,sterk nok..og vil det nok..og kanskje smart nok..så kan man få uføretrygd i dette landet om man vil... Jeg tror rett og slett vi har en generasjon som har vokst opp og sett at vi har velferdsordninger i dette landet som kan fungere for dem - og går for den løsningen med viten og vilje. Dette høres jo sykt ut å sitte å skrive - for det finnes garantert mange der ute som helt klart ER uføre i alle ordets betydninger - og for dem vil det jo være veldig provoserende det jeg skriver. Jeg forstår det veldig godt..men jeg er 100% sikker i den konkrete saken jeg kjenner..at dette er noe vedkommende selv ville...ikke noe vedkommende havnet utforskyldig i. Og jeg tror ikke tilfellet er unikt.Og jeg tror slike tilfeller har vært med på å løfte antall unge uføre i dette landet. Folk som rett og slett nærmest går inn i uføre situasjonen frivillig. De ødelegger egentlig for de som faktisk havner i uførefellen av helt legitime grunner. Om ordningene ikke var "gode nok" så ville nok flere valgt å jobbe - eller at man løpende revurderte uføre statusen - da ville nok også noen hoppet av. Men for noen så trenger man ikke så mye - har man nok til kneip..havregrøt og litt melk..så er det mer enn nok for en del. 1
Griever Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Colin. skrev (1 time siden): Ansvaret ligger ene og alene i min sak hos de feministene som behandlet saken min Og du tenker disse avslår menns søknader fordi de er feminister? 3
Colin. Skrevet 21 minutter siden Skrevet 21 minutter siden 28 minutes ago, Griever said: Og du tenker disse avslår menns søknader fordi de er feminister? Jeg kunne sagt mer, men velger å ikke si mer nå.
Drunkenvalley Skrevet 20 minutter siden Skrevet 20 minutter siden 2 hours ago, Colin. said: Ansvaret ligger ene og alene i min sak hos de feministene som behandlet saken min ifra start til slutt, Kvifor meine du at dei er feminister? 🤔
Griever Skrevet 1 minutt siden Skrevet 1 minutt siden Colin. skrev (18 minutter siden): Jeg kunne sagt mer, men velger å ikke si mer nå. Fair. Btw, det tok en stund, men tror jeg omsider koblet nicket og bildet ditt. The wolf among us, ikke sant?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå