Gå til innhold

Tradwife-debatten

Tussi

Anbefalte innlegg

Skrevet
Tussi skrev (58 minutter siden):

Det er lett å si når du tilhører det kjønnet som får yrkesskadeerstatning. Har du noe positivt å si om kvinner egentlig?

Har jeg sagt noe negativt om kvinner egentlig? Hvor? 

Jeg avsporer ikke tråden med å diskutere yrkesskadeerstatning, jeg sa jeg kjenner ikke reglene. Er det urettferdig så er det urettferdig sa jeg, og stolte på det som ble sagt, av deg. Når jeg adresserte syting og klaging så var det for å avslutte avsporingen om yrkesskadeerstatning og ikke kommentere noe jeg ikke har greie på, annet enn syting, generelt sett. Det er det for mye av synes jeg. Folk er alt for kravstore og sytete. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
leticia skrev (1 time siden):

Om man ser etter problemer eller løsninger så vender man samme mynt. Man må ha et problem før man kan løse det. Jeg sitter bare på andre løsninger enn deg. I et parforhold må begge partene sikres økonomisk med tanke på et samlivsbrudd, sykdom, ulykker og bortgang.  Kjemikalieproblemet er veldig reelt, så det er bare å finne frem vaskafilla boys...

Nei dette er ikke to sider av samme mynt, dette er å skape problemer, finne problemer over alt. Kjemikalier i vask er et veldig lite problem. Du kan vaske med grønnsåpe, eddik, sitronsyre og alt mulig annet enn kjemikalier. Så her er du bare vrang for å finne problemer, problemer som kan løses før de oppstår, om du har viljen til det.

Du ser andre løsninger det gjør du, men de spriker i alle retninger, alt etter hva som framstiller kvinner som offer i samfunnet. Det er en stakkarslig holdning. Hadde kvinner vært mer direkte og spilt kortene riktig og vært kvinner, framfor å forsøke å trenge seg inn på menn for å vise at de er like gode, da hadde løsningene vært både bedre og enklere. Kvinner fortjener like mange fordelere og rettigheter, lønn og vilkår generelt, det er utvilsomt. Men det betyr ikke at de egner seg like godt som menn overalt, det er ikke veien å gå for å få like rettigheter. Det er like feil og misforstått som det motsatte. Og det er denne holdningen som gjør at vi i dag har mange store problemer i samfunnet. Kvinner som latterliggjøres på sosiale medier, med rette vil mange si, som de to kvinnene i politiuniformer som med alvorlig manneansikt forsøker å gi inntrykk av at de har kontroll, eller "god oversikt" som de selv sier. Det høres mistenkelig likt ut med Støre og "følger situasjonen nøye". Det holder rett og slett ikke i det samfunnet de selv er havnet i, for å bevise at de er like gode som menn, til det aller meste.

Skrevet (endret)
leticia skrev (3 timer siden):

Tror du ikke at din oppvekst på landet har bidratt til dette?

Jo, på en måte. Jeg tror mulighetene for å lære, og behovet for å beherske slikt arbeid henger sammen med å ha vokst opp på gård. 

Og tror du ikke også at kvinner som har hatt omtrent samme oppveksten som deg også er opplært til å gjøre de fleste praktiske oppgaver?

Ikke som min oppvekst, jeg er stort sett selvlært, og har brukt betydelig med tid av tenårene og voksenlivet på å opparbeide meg bred kompetanse. Ikke så dyptgående kompetanse da. Typisk sånn "jack of all trades, master of none".

Men om man har foreldre som setter fokus på slik opplæring, bor landlig til og man har interesse for slikt så ligger forholdene godt til rette for en god og svært bred opplæring, absolutt. 

Selv om jeg ikke lærte mye utearbeid som guttunge, så lærte jeg mye innearbeid av min mor da, og det var forventet at jeg tok meg av og stelte småsøskene mine. Det var fra svært ung alder. Jeg tørr påstå st det har gitt meg et fortrinn i den delen av livet, sammenlignet med kameratene mine og slikt. Jeg vil jo si at den opplevelsen er i tråd argumentet ditt?

Tror du ikke at kvinner slik som mine søstre har en fordel i livet? Tror du ikke at de også har en fordel i forhold til menn som ikke har den samme brede erfaringen / opplæringen? Og i forhold til kvinner som ikke har den brede erfaringen / opplæringen? 

Jo, det tror jeg så absolutt.

Jeg ville til og med sagt at selv om man så skulle glemme eller ikke har bruk for ferdighetene som voksen, så har man uansett en verdifull pakke med erfaringer om at det er fullt mulig å lære seg noe man ikke kan.

Jeg ønsker at alle skulle få en bred opplæring, slik at folk i mye større grad får lov å være seg selv, ikke bli presset inn i en kjønnsboks de kanskje ikke føler seg hjemme i

Det tror jeg genuint ville gjort verden til et bedre sted, om det er lov å bruke en så slitt klisjé.

Jeg er langt på vei enig i resten du sa også. 

Endret av Griever
  • Liker 2
Skrevet
Klote skrev (10 minutter siden):

Kjemikalier i vask er et veldig lite problem.

Fortell det til alle renholdsarbeiderne som er yrkesskadet pga astma og / eller kols. 

Norsk studie: Renholdsarbeid ødelegger lungene dine

Man har blitt mer oppmerksom på dette i senere tid, men det er nok veldig mange som enda bruker rengjøringsspray og andre kjemikalier når de vasker hjemme. Forøvrig interessant at du tror at f.eks grønnsåpe er kjemikaliefritt. 

Klote skrev (23 minutter siden):

Du ser andre løsninger det gjør du, men de spriker i alle retninger, alt etter hva som framstiller kvinner som offer i samfunnet.

På ingen måte. Hvis det var en mann som satte seg i en økonomisk dårlig / tåpelig situasjon ved å "bare gå hjemme" og miste sin inntekt, tilknytning til arbeidslivet og pensjonsopptjening, så hadde svaret vært akkurat det samme. 

Klote skrev (26 minutter siden):

Hadde kvinner vært mer direkte og spilt kortene riktig og vært kvinner, framfor å forsøke å trenge seg inn på menn for å vise at de er like gode,

Hadde kvinner vært kvinner, trenge seg inn på menn. Are you for real ??? :nei: 

Klote skrev (33 minutter siden):

Kvinner fortjener like mange fordelere og rettigheter, lønn og vilkår generelt, det er utvilsomt. Men det betyr ikke at de egner seg like godt som menn overalt, det er ikke veien å gå for å få like rettigheter. Det er like feil og misforstått som det motsatte. Og det er denne holdningen som gjør at vi i dag har mange store problemer i samfunnet.

Jeg har allerede sagt meg enig i at menn passer bedre til visse ting, som f.eks ved arbeid som krever fysisk styrke og til renholdsarbeid. Men det har ikke noe med rettigheter å gjøre. Hvis du tenker at likestilling betyr like mye av hvert kjønn i hvert yrke så har du rett og slett misforstått ordet likestilling. Likestilling betyr at begge kjønn skal få like rettigheter og muligheter, litt sånn som du selv beskriver over her. Holdningen som gjør at vi har mange problemer i samfunnet, er slike holdninger som du fremviser over her, om at kvinner ikke er kvinner, og trenger seg inn på menns "områder".  

Klote skrev (39 minutter siden):

Kvinner som latterliggjøres på sosiale medier, med rette vil mange si, som de to kvinnene i politiuniformer som med alvorlig manneansikt forsøker å gi inntrykk av at de har kontroll, eller "god oversikt" som de selv sier. Det høres mistenkelig likt ut med Støre og "følger situasjonen nøye". Det holder rett og slett ikke i det samfunnet de selv er havnet i, for å bevise at de er like gode som menn, til det aller meste.

Jeg har ikke sett denne videoen, men jeg regner med at politikvinner har bestått fysiske tester før de kan bli politi. 

• Liker 3
Skrevet
Griever skrev (18 minutter siden):

Selv om jeg ikke lærte mye utearbeid som guttunge, så lærte jeg mye innearbeid av min mor da, og det var forventet at jeg tok meg av og stelte småsøskene mine. Det var fra svært ung alder. Jeg tørr påstå st det har gitt meg et fortrinn i den delen av livet, sammenlignet med kameratene mine og slikt. Jeg vil jo si at den opplevelsen er i tråd argumentet ditt?

Ja, bare med motsatt fortegn ;) 

Jeg kommenterer ikke resten av innlegget ditt, pga jeg ikke har noe å tilføye, og vi er stort sett enige der :) 

• Liker 2
Skrevet

Det er ikkje å stikke under stolen at politi er ein av oppgåvene menn kanskje har enklere med enn kvinner, men mykje av det sirkler meir tilbake til kjønnsroller og forventninger heller enn konkret basert i nokon biologisk fakta.

På eit punkt så er det ofte berre greit å sjå større og sterkere ut, sjølv om det ikkje nødvendigvis er ein sjølvfølge at det har nokon relevans for jobben generelt. Politiet driv sjeldent med så mykje vold egentlig, og sjølv den dei driv med er jo normalt med fulle folk som knapt kan treffe låvedøra.

• Liker 3
Skrevet
3 hours ago, Tussi said:

Tull, kvinner som er uføre pga løfteskader i jobben får sjeldnere yrkesskadeerstatning enn menn med samme problem

Ikke at jeg skal betvile det du sier stemmer, men jeg vil bare minne om at menn f.eks, som meg selv, ikke får ung ufør-tillegg, fordi vi har blitt behandlet av hardbarka feminister, selv om vi oppfyller alle krav til ung ufør-tillegget.

Skrevet
Tussi skrev (12 timer siden):

Tull, kvinner som er uføre pga løfteskader i jobben får sjeldnere yrkesskadeerstatning enn menn med samme problem

For en patetisk måte å avskrive mine argumenter på. Bitter fordi jeg ikke fikk barn?  Nei, det var mitt valg, og selv om det er trist ville jeg valgt det samme om igjen. Jeg er overhodet ikke bitter. Misogynien i denne tråden er åpenbar

Standard "comeback" for enkelte menn. Å, du lever et annet liv enn JEG mener du burde? Du er bitter! Du har valgt feil! Du er ulykkelig! Men kjøper ikke helt at disse mennene er gift, har barn osv. I så tilfelle er det med en dame de ikke kan kommunisere ordentlig med. Så de sitter der uten barn og kone/mamma, og mener at damer er like ulykkelige som de. 

Men det er en velkjent sak at kvinner "taper" i ekteskap, mens menn "vinner" alt. Så det gir mening at de oppfører seg sånn. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Tussi skrev (18 timer siden):

Men vi får ikke yrkesskadeerstatning for våre skader

Og vi (menn) får det for alle våre skader? Nordsjødykkere måtte vel gjennom 30 år i retten for å få en kjennelse fra EMD på skader som var umulig å få annet enn på/gjennom jobben de utførte.

Det er heldigvis heller ingen menn som ikke har fått erstatning for å jobbe i Nordsjøen og/eller med Petroleumsvirksomhet i det landet her. Ikke har det vært oppslag om slikt angående Melkøya og lignende i avisene i det siste heller. Da ser vi selvfølgelig bort fra alle som har død (hovedsakelig om ikke utelukkende menn), vanskelig å få yrkesskade erstatning når en er dø.

Antall dødsfall etter kjønn: (Her tar man ikke med Norsk sokkel/Nordsjøen)
2024: 18 menn og 2 kvinner døde på jobb i det landbaserte arbeidslivet.
2023: 25 menn og 1 kvinne omkom i landbaserte arbeid.

Denne statistikken viser et konsekvent bilde av at menn er overrepresentert når det gjelder arbeidsskadedødsfall i Norge.

Antall arbeidsskader
  • Omlag 120 000 årlig: 
    En rapport fra STAMI fra 2023, som analyserer data fra 2020, viser at det var 120 000 arbeidsskader blant sysselsatte på norske arbeidsplasser, noe som tilsvarer en skadeforekomst på 3,3 %. 
  • Variasjon i tall: 
    Andre kilder, som en eldre rapport fra SSB, har beregnet et noe lavere antall på rundt 90 000 arbeidsskader årlig, men understreker at dette tallet inkluderer skader som ikke meldes til NAV. 

De vanligste typene og konsekvensene 
  • Fall: 
    Fallulykker er den vanligste årsaken til arbeidsulykker, spesielt i bygge- og anleggsvirksomhet og transport og lagring.
Hvem er mest utsatt? 
  • Alder og kjønn: 
    Yngre menn har høyest skaderisiko, noe som delvis kan skyldes at de jobber i mer risikoutsatte yrker og har mindre rutine, men også kan ha en tendens til å ta større sjanser.
  • Farlige yrker: 
    Bygge- og anleggsnæringen, samt primærnæringene (jordbruk, skogbruk, fiske), har de høyeste årlige skaderisikoene, med tømrere og anleggsarbeidere blant de mest utsatte.
Hvor kan du finne mer informasjon?

Med slik statistikk er det nesten utrolig at kvinner fortsetter å gå på jobb. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
wampster skrev (22 minutter siden):

Og vi (menn) får det for alle våre skader? Nordsjødykkere måtte vel gjennom 30 år i retten for å få en kjennelse fra EMD på skader som var umulig å få annet enn på/gjennom jobben de utførte.

Det er heldigvis heller ingen menn som ikke har fått erstatning for å jobbe i Nordsjøen og/eller med Petroleumsvirksomhet i det landet her. Ikke har det vært oppslag om slikt angående Melkøya og lignende i avisene i det siste heller. Da ser vi selvfølgelig bort fra alle som har død (hovedsakelig om ikke utelukkende menn), vanskelig å få yrkesskade erstatning når en er dø.

Antall dødsfall etter kjønn: (Her tar man ikke med Norsk sokkel/Nordsjøen)
2024: 18 menn og 2 kvinner døde på jobb i det landbaserte arbeidslivet.
2023: 25 menn og 1 kvinne omkom i landbaserte arbeid.

Denne statistikken viser et konsekvent bilde av at menn er overrepresentert når det gjelder arbeidsskadedødsfall i Norge.

Antall arbeidsskader
  • Omlag 120 000 årlig: 
    En rapport fra STAMI fra 2023, som analyserer data fra 2020, viser at det var 120 000 arbeidsskader blant sysselsatte på norske arbeidsplasser, noe som tilsvarer en skadeforekomst på 3,3 %. 
  • Variasjon i tall: 
    Andre kilder, som en eldre rapport fra SSB, har beregnet et noe lavere antall på rundt 90 000 arbeidsskader årlig, men understreker at dette tallet inkluderer skader som ikke meldes til NAV. 

De vanligste typene og konsekvensene 
  • Fall: 
    Fallulykker er den vanligste årsaken til arbeidsulykker, spesielt i bygge- og anleggsvirksomhet og transport og lagring.
Hvem er mest utsatt? 
  • Alder og kjønn: 
    Yngre menn har høyest skaderisiko, noe som delvis kan skyldes at de jobber i mer risikoutsatte yrker og har mindre rutine, men også kan ha en tendens til å ta større sjanser.
  • Farlige yrker: 
    Bygge- og anleggsnæringen, samt primærnæringene (jordbruk, skogbruk, fiske), har de høyeste årlige skaderisikoene, med tømrere og anleggsarbeidere blant de mest utsatte.
Hvor kan du finne mer informasjon?

Med slik statistikk er det nesten utrolig at kvinner fortsetter å gå på jobb. 

Tviler ikke på at det du sier stemmer. Men likevel så:

Like mange kvinner som menn melder yrkesskader til Nav. Men realiteten er at sju av ti som får godkjent yrkesskade, er menn. Ved yrkessykdommer er kjønnsforskjellen enda større; ni av ti som får godkjent yrkessykdom, er menn.

Yrkesskaderegelverket er laget for et annet arbeidsliv. Det ble laget for 65 år siden, for menn i industrien.

På kvinnedagen krever vi rettferdige yrkesskaderegler!

Yrkesskadeerstatning: Kvinner og menn — Elin Ørjasæter

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

Vanskelig å ikkje få inntrykk av at menn som argumenterer "for" menns rettigheter i diskusjoner som dette ikkje argumenterer for menns rettigheter, men i mot kvinners rettigheter fordi menn ikkje fekk det.

Kanskje slåss dykk eige kamp, heller enn å prøve ta sleggen til knærna på kvinner i staden?

• Liker 3
Skrevet
leticia skrev (25 minutter siden):

Tviler ikke på at det du sier stemmer. Men likevel så:

Like mange kvinner som menn melder yrkesskader til Nav. Men realiteten er at sju av ti som får godkjent yrkesskade, er menn. Ved yrkessykdommer er kjønnsforskjellen enda større; ni av ti som får godkjent yrkessykdom, er menn.

Yrkesskaderegelverket er laget for et annet arbeidsliv. Det ble laget for 65 år siden, for menn i industrien.

På kvinnedagen krever vi rettferdige yrkesskaderegler!

Yrkesskadeerstatning: Kvinner og menn — Elin Ørjasæter

Det er nok praktiske årsaker til skjevheter på dette området, noe som kan forklares med den siste uthevede setningen. Regelverket er kanskje utdatert, og kvinners plager er ikke like konkrete og enkle å identifisere som menns. Det blir mye fibromyalgi og følelser. Det er for diffust, og da er det vanskeligere å fastslå.  

Drunkenvalley skrev (6 minutter siden):

Vanskelig å ikkje få inntrykk av at menn som argumenterer "for" menns rettigheter i diskusjoner som dette ikkje argumenterer for menns rettigheter, men i mot kvinners rettigheter fordi menn ikkje fekk det.

Kanskje slåss dykk eige kamp, heller enn å prøve ta sleggen til knærna på kvinner i staden?

Men er ikke dette mer synsing og typisk mannebias i møte med kvinner? For meg ser det slik ut. 

Skrevet (endret)
Drunkenvalley skrev (16 minutter siden):

Hvem er det som slåss mot kvinners rettigheter her?

Jeg kommenterte en påstand "Men vi (ref kvinner) får ikke yrkesskadeerstatning for våre skader" som ga uttrykk for at kvinner er det eneste kjønnet som enten ikke får eller må kjempe hardt for yrkesskadeerstatning.

Noe som bare kategorisk er feil.

Endret av wampster
  • Liker 1
Skrevet
Klote skrev (46 minutter siden):

Det er nok praktiske årsaker til skjevheter på dette området, noe som kan forklares med den siste uthevede setningen. Regelverket er kanskje utdatert, og kvinners plager er ikke like konkrete og enkle å identifisere som menns. Det blir mye fibromyalgi og følelser. Det er for diffust, og da er det vanskeligere å fastslå.  

Regelverket er utdatert ja, og derfor så er det en lovendring på gang. Fibromyalgi er ikke en jobbrelatert diagnose. 

Nå tenker ikke jeg at man gjør bevisst forskjell på erstatning for kvinner og menn. En kvinne som jobber i industrien vil få den samme erstatningen som en mann med den samme skaden. Det er mer forskjellen i lovverket,  og hvem lovverket var ment for som skaper forskjellene. 

Forskjellen ligger i at det må en ytre hendelse til, som ikke regnes som en normal del av arbeidet. Så hvis man i industrien får en klemskade så er man dekket, mens hvis man blir slått jevnlig på jobb innen psykiatrien og ender opp med fysiske varige skader, så er det en "vanlig del av arbeidet man bare må regne med". Belastningslidelser er et typisk eksempel som vil havne utenfor regelverket man har i dag, og man må også kunne bevise at årsaken ligger til yrket. 

Jeg vet om kvinner som har endt opp med yrkesskadeerstatning nettopp pga renholdsarbeid, så det er derfor jeg tok det opp tidligere. Det er jo ikke slik at kvinner ikke får erstatning, men at menn får oftere,  fordi reglene er laget for industrien og i en tid da det var vanligere at menn jobbet utenfor hjemmet og kvinner i hjemmet. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvis reglene er laget for industrien, så vet man ihvertfall hvem reglene er laget for i det offentlige, regler laget i en tid der den modige og sterke skulle opp og frem.

Skrevet
Colin. skrev (26 minutter siden):

Hvis reglene er laget for industrien, så vet man ihvertfall hvem reglene er laget for i det offentlige, regler laget i en tid der den modige og sterke skulle opp og frem.

Har du eksempler på noen av disse reglene?

• Liker 4
Skrevet

Regler som ivaretar andres velvære er ikkje skapt for dei sterke; dei "sterke" treng det ikkje. Det er lagt for å hjelpe dei som er utsatt i samfunnet.

From each according to his ability, to each according to his needs, som ein seie.

• Liker 1
Skrevet (endret)
28 minutes ago, Griever said:

Har du eksempler på noen av disse reglene?

Egen erfaring, oppfyller absolutt alle krav til ung-ufør tillegget, men får det ikke. Er mann.

7 minutes ago, Drunkenvalley said:

Regler som ivaretar andres velvære er ikkje skapt for dei sterke; dei "sterke" treng det ikkje. Det er lagt for å hjelpe dei som er utsatt i samfunnet.

From each according to his ability, to each according to his needs, som ein seie.

😂

Endret av Colin.
Skrevet
leticia skrev (1 time siden):

Belastningslidelser er et typisk eksempel som vil havne utenfor regelverket man har i dag, og man må også kunne bevise at årsaken ligger til yrket

Jeg er 100% enig i at det er et urettferdig system, men hvordan skulle man endret dette på en god måte, tro? Det er jo notorisk vanskelig å bevise kobling mellom, spesielt psykiske, belastningskader og yrker. Og jeg ser jo poenget med at de ikke betaler ut erstatning uten tydelig kobling.

Til og med søskenbarnet mitt, som ble bokstavelig talt og fullstendig uten å overdrive, nesten slått ihjel på jobb, kunne se langt etter erstatning da de varige skadene var psykiske og ikke fysiske. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...