Frank Olsen Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Vokteren skrev (4 timer siden): En tragisk konsekvens av USAs nedstenging ? : https://www.vg.no/nyheter/i/3ML4mL/meldinger-om-flystyrt-i-louisville-i-usa Motor som løsner under avgang har ingenting med flygeledere å gjøre.
Krig og fred Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden On 10/3/2025 at 11:18 PM, DukeNukem3d said: U-landet USA? U-landene i Europa kan det fort bli på sikt... INGEN europeiske selskap inne på top 20. Hvordan kommer dette amerikanere til gode? Eller den amerikanske staten. Over 40 millioner amerikanere er avhengige av matkuponger, og USA har et enormt budsjettunderskudd. Og de har et politisk system som er kjøpt og betalt av disse selskapene.
DukeNukem3d Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Krig og fred skrev (1 minutt siden): Hvordan kommer dette amerikanere til gode? Eller den amerikanske staten. Over 40 millioner amerikanere er avhengige av matkuponger, og USA har et enormt budsjettunderskudd. Og de har et politisk system som er kjøpt og betalt av disse selskapene. Og skaper mange millioner arbeidsplasser med gode lønninger da, men oh well. Jeg ville hatt mellomtingen mellom USA og Norge. Dette skremselsbildet av USA som alle driver og maler og kaller det "bananrepublikk" går jeg ikke med på, median-inntekt i USA er 1143 dollar i uken for heltidsansatte. Poenget er at man må skaffe seg en jobb der, "NAV" er ikke noe å trakte etter.
Krig og fred Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 10 minutes ago, DukeNukem3d said: Og skaper mange millioner arbeidsplasser med gode lønninger da, men oh well. Jeg ville hatt mellomtingen mellom USA og Norge. Dette skremselsbildet av USA som alle driver og maler og kaller det "bananrepublikk" går jeg ikke med på, median-inntekt i USA er 1143 dollar i uken for heltidsansatte. Poenget er at man må skaffe seg en jobb der, "NAV" er ikke noe å trakte etter. Inntekten spiller liten rolle når du kan gå konkurs av et sykehusbesøk. USA holdes oppe av et par ting, som de selv holder på å ødelegge. Reservevaluta og mål nummer en for investorkapital. Forsvinner det, forsvinner USA.
DukeNukem3d Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Krig og fred skrev (1 minutt siden): Inntekten spiller liten rolle når du kan gå konkurs av et sykehusbesøk. USA holdes oppe av et par ting, som de selv holder på å ødelegge. Reservevaluta og mål nummer en for investorkapital. Forsvinner det, forsvinner USA. De fleste arbeidsgivere betaler helseforsikring. Men ja, det er absolutt mye kritikkverdig med systemet. Man skal ikke gå konkurs pga sykehusopphold og det risikerer man i noen settinger i USA.
Krig og fred Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Just now, DukeNukem3d said: De fleste arbeidsgivere betaler helseforsikring. Riktig. Problemet er at forsikringsselskapene gjør alt de kan for å ikke betale det de skal. I USA kan en lege si at du har kreft og trenger behandling for å overleve, bare for at forsikringsselskapene sier at nei, de er uenige. Resultatet er at folk dør. Dette er drap i profittens navn. Quote But despite repeated arguments from the MD Anderson surgeon who said the procedure could save Tracy Pike’s life, Blue Cross and Blue Shield of Illinois continued to reject the treatment. Angela said the last straw came when she learned that one of the insurer’s physicians who had rejected the treatment was not a cancer doctor at all. He was an obstetrician-gynecologist. In January 2024, Tracy Pike died, leaving behind his wife of 22 years and their three children. https://www.nbcnews.com/news/investigations/-lived-health-insurance-companies-deny-cancer-care-patients-rcna182611
Neptun1 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Krig og fred skrev (12 minutter siden): Inntekten spiller liten rolle når du kan gå konkurs av et sykehusbesøk. USA holdes oppe av et par ting, som de selv holder på å ødelegge. Reservevaluta og mål nummer en for investorkapital. Forsvinner det, forsvinner USA. I USA må man ha helseforsikring. Mange ting jeg liker -og ikke liker ved deres samfunnsstruktur - men jeg bor ikke der og det er ikke min sak. Skjønner ikke den abnorme interessen i Norge og da særlig fra venstresiden for hvordan amerikanerne velger å organisere sitt land og leve sine liv. Er mange andre land som fortjener langt større oppmerksomhet og bekymringer hos dem som til daglig er helt oppslukt av USA. Endret 3 timer siden av Neptun1 1
jjkoggan Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Neptun1 skrev (9 minutter siden): I USA må man ha helseforsikring. Mange ting jeg liker -og ikke liker ved deres samfunnsstruktur - men jeg bor ikke der og det er ikke min sak. Skjønner ikke den abnorme interessen i Norge og da særlig fra venstresiden for hvordan amerikanerne velger å organisere sitt land og leve sine liv. Er mange andre land som fortjener langt større oppmerksomhet og bekymringer hos dem som til daglig er helt oppslukt av USA. Det nyter europeiske politikere å peke på hva som er galt med USA. Det bidrar til den abnorme interesse og siden USA er en supermakt blir det lite motstand til kritikken selv om det er usaklig og overfladisk eller feil. Det blir OK å si at USA er et shithole land men ikke et fattig land i Afrika for eksempel. Det betyr ikke at det ikke er enorme problemer som er veldig kritikkverdige noe vi peker på selv.
Sovna Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Frank Olsen skrev (1 time siden): Motor som løsner under avgang har ingenting med flygeledere å gjøre. Nei, men kanskje har amerikanske flyprodusenter fått trøbbel i tårnet? Mcdonell Douglas, dårligere forutsetninger i produksjon/vedlikehold..
Sovna Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Neptun1 skrev (1 time siden): I USA må man ha helseforsikring. En forsikring arbeidsgivere dekker. Er i alle fall slik overfor et par jeg kjenner der borte. Tror ikke de er unntaket. Er du lutfattig så kommer likevel en 911 og henter deg. Skulle du ende opp på det offentlige(fattig)-sykehuset så har de nok noe bedre enn strikk og binders til å lappe deg sammen igjen. Dyptgående utredninger, kanskje ikke like enkelt.
James G Skrevet 42 minutter siden Skrevet 42 minutter siden jjkoggan skrev (2 timer siden): Det blir OK å si at USA er et shithole land men ikke et fattig land i Afrika for eksempel. Det betyr ikke at det ikke er enorme problemer som er veldig kritikkverdige noe vi peker på selv. Hvis du finner en haug med bæsj når du går på do om morgenen, er det ekkelt, men du kan bare grimasere og skylle det bort. Men hvis du finner en haug med bæsj på spisebordet, bør du i tillegg til å rydde opp skikkelig også sette deg ned og tenke nøye over hva som gikk galt.
James G Skrevet 35 minutter siden Skrevet 35 minutter siden Neptun1 skrev (På 5.10.2025 den 12.15): Startinnlegget gjenspeiler kunnskapsnivået hos venstresiden. USA, nasjonen som har vært flere ganger på månen, utviklet bla. fly, kjernekraft, data, smarttelefoner, filmindustrien og gitt oss Marshall hjelp til gjenoppbygging av landet etter tyskernes ugjerninger omtales som "u-land" av venstresiden. - Det gjør de fordi de er hjernevasket av venstremediene NrK, TV2, Dagbladet, VG, Nettavisen, Aftenposten osv samt sine foretrukne politikere og SV-lærere som bedriver historieforfalskning i stor stil. Å være sterk på én måte = å være sterk på alle måter = rettferdighet. Jeg snakket nettopp om dette med barnet mitt som går i barnehagen i går kveld, og jeg hadde ikke forventet å måtte snakke om det igjen med voksne her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå