Gjest 2b448...d68 Skrevet 30. september Skrevet 30. september Selskapet leier i dag et kontorlokale, det har vært brukt grenstaver og skjøtekabler fra fast installasjon for å tilfredsstille behovet til oss som bruker kontoret. Nå har utleier sagt at alt som ikke er fast installasjon ikke skal brukes lenger pga brannfare. Vi hadde elektriker innom som ga prisoverslag og estimerte til kostnad rundt 50k. Selv om vi fint klarer kostnaden så mener vi at dette er noe utleier bør ta, da det er en fast installasjon som de plutselig krever, og at det vil være til fordel for de, kontra oss. Vi blir bare møtt med "nei" Så vi står i et lite veiskille, kan de kreve at vi etterkommer installasjonen uansett ? Hva må evt stå i en kontrakt for at de kan kreve det av oss. ( Det er brukt standard utleie mal fra forbrukerrådet) Anonymous poster hash: 2b448...d68
Krig og fred Skrevet 30. september Skrevet 30. september Hva sier kontrakten, kontrakten skal spesifisere hva det er som faller på eier og hva som faller på leietager. Det mest vanlige er at eier dekker alt som ikke er vanlig wear and tear, altså vinduer, tak, kloakk etc. Mens inventar dekkes av leietager. Dere må vel ha noen kompetente som har signert kontrakten i sin tid? Når det kommer til brannfare så ville jeg ha hært med brannvesenet. Hvis dette ikke faller under noen forskrift, så har de ikke mye å komme med. 1
MailMan13 Skrevet 30. september Skrevet 30. september Ved leie av næringslokaler er det ikke uvanlig at leietaker bekoster de endringer de trenger for egen bruk og utstyr. Det har lav verdi for utleier siden ting som plassering av stikk og nettverkskontakter og sånt gjøres om på av neste leietaker uansett. Men les avtalen. Er det sånne typiske stolper og kabelkanaler som man har i kontorlokaler, så bør ikke arbeidet for å sette inn flere stikk være skrekkelig dyrt eller komplisert. 2
krikkert Skrevet 30. september Skrevet 30. september Utgangspunktet er at leietaker må følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleier har fastsatt for å sikre god husorden. Dette inkluderer sikkerhetsregler (så lenge de er vanlige eller rimelige). Kostnaden ved å følge disse ordensreglene faller på leietaker. Hvis kostnaden/investeringen utgjør en "vesentlig forbedring" kan leietaker kreve vederlag for dette (husleieloven § 10-4), men flere stikk og nettverksplasseringer regnes sjelden som en vesentlig forbedring. 3
The Avatar Skrevet 30. september Skrevet 30. september Med mindre det er skrevet inn ytterlege detaljar i Forbrukerrådets standardkontrakt så er det nok ikkje gjort nærmare avtale om dette. Normalt sett så vil det likevel være naturleg at partane har diskutert bruken av lokalet, og eventuelle behov for endringar i forkant av avtaleinngåinga. Der ein enten avtalar kven som skal bære kostnadandane ved endringar av lokalet, og ikkje minst aksept for at brukarens bruk av lokalet er i tråd med det utleigar ønsker lokalet skal brukast til. Det er ein tommelfingerregel om at skøyteledningar berre skal brukast midlertidig, og at ein skal lage fast opplegg for ting som treng straum over tid. Likevel så er det viktigaste vilkåret for god brannsikkerheit at utstyr på skøyteledning ikkje dreg mykje straum, det er derfor varmeovnar, vaskemaskiner og liknande aldri skal være tilkopla med skøyteledning.
Zepticon Skrevet 30. september Skrevet 30. september Jeg har enda til gode å jobbe på et kontor, privat, offentlig, nytt eller gammelt, der man ikke har benyttet seg av forgreningskontakter for å koble til IT-utstyr. Det er rett og slett ikke praktisk mulig. 3
Gjest e860e...6a5 Skrevet 7. oktober Skrevet 7. oktober Gjest 2b448...d68 skrev (På 30.9.2025 den 10.33): Nå har utleier sagt at alt som ikke er fast installasjon ikke skal brukes lenger pga brannfare. Her vil du ha stor nytte av å snakke med en elektriker for å avklare hva som er potensielt brannfarlig og i hvilket omfang dere fortsatt kan bruke strømforgrenere. Rundt hvem som betaler så faller det på dere normalt. Men forsøk å få de til å dekke 20%? Anonymous poster hash: e860e...6a5
Sjørøver Skrevet 7. oktober Skrevet 7. oktober Sjeldent rett frem med slike ting. Jeg ville nok sendt prisoverslaget videre til utleier. Om han nekter ville jeg spørt om han da ville se vekk fra oppsigelsestid så dere kunne finne dere et annet sted. Regner med at han enten betaler deler eller at dere står fritt til å finne et annet sted.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå