sofiemyr Skrevet 30. september Skrevet 30. september https://www.vg.no/nyheter/i/Gy4Lz9/den-norske-kirke-vil-si-unnskyld-til-skeive Hva med å legge vekk denne boken som helt tydelig fordømmer alt annet enn mann+kone=ekteskap istedet for å late som disse tekstene ikke eksisterer? 1 1
Capitan Fracassa Skrevet 30. september Skrevet 30. september (endret) Ja, det blir litt absurd for kirken å si unnskyld for å følge lovene Gud har gitt oss å følge i all evighet, i følge Bibelen, selv om jeg selvsagt synes det er fint at den ledende kirken i Norge er så humanistisk. Men strengt tatt har ikke Den Norske Kirke fulgt disse lovene, for loven sier jo «Når en mann ligger med en annen mann slik en ligger med en kvinne, da har de begge gjort noe avskyelig. De skal dø, deres blod skal komme over dem.» Kirken i Norge has så vidt jeg vet ikke fulgt Bibelens lover og gitt dødsstraff for dette, slik Jesus sier de skal - noe jeg selvsagt er glad for. Endret 30. september av Capitan Fracassa 2
Capitan Fracassa Skrevet lørdag kl 15:34 Skrevet lørdag kl 15:34 Colin. skrev (16 timer siden): Ja, wokefiseringen har begynt her også. Hvis du med "wokifisering" mener at det ikke er greit å forfølge og drepe homofile, så har heldigvis Den Norske Kirke blitt wokifisert. Har du et problem med det @Colin.? 1
AtterEnBruker Skrevet lørdag kl 15:42 Skrevet lørdag kl 15:42 Hvis det er wokefisering, så er hele opplysningstiden wokefisering. Selv foretrekker jeg en woke fisering enn en drakonisk, undertrykkende fisering. 1
Tussi Skrevet lørdag kl 20:47 Skrevet lørdag kl 20:47 Capitan Fracassa skrev (På 30.9.2025 den 10.02): Ja, det blir litt absurd for kirken å si unnskyld for å følge lovene Gud har gitt oss å følge i all evighet, i følge Bibelen, selv om jeg selvsagt synes det er fint at den ledende kirken i Norge er så humanistisk. Men strengt tatt har ikke Den Norske Kirke fulgt disse lovene, for loven sier jo «Når en mann ligger med en annen mann slik en ligger med en kvinne, da har de begge gjort noe avskyelig. De skal dø, deres blod skal komme over dem.» Kirken i Norge has så vidt jeg vet ikke fulgt Bibelens lover og gitt dødsstraff for dette, slik Jesus sier de skal - noe jeg selvsagt er glad for. Hvor har Jesus sagt det? Han sa vel tvert imot at de som er uten synd skal kaste den første stein
Capitan Fracassa Skrevet søndag kl 08:18 Skrevet søndag kl 08:18 (endret) Tussi skrev (12 timer siden): Hvor har Jesus sagt det? 3. Mosebok 20:13 «Når en mann ligger med en mann slik som en ligger med en kvinne, har de begge gjort en styggedom; de skal dø. Deres blod er over dem.» Dette er et bud som i følge GT kom direkte fra Gud, og i følge Kristendommen har Jesus alltid vært en del av Gud - selv om Treenigheten er logisk irrasjonell. Jesus sa for øvrig i følge Matteus: Matteus 5:18-19 «For sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå, før alt er skjedd. Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket. » Så Jesus er i følge Matteus-evangeliet helt tydelig på at disse lovene fortsatt skal gjelde og skal følges. Tussi skrev (12 timer siden): Han sa vel tvert imot at de som er uten synd skal kaste den første stein Gjorde han det? Du tenker på fortellingen om kvinnen som var grepet i ekteskapsbrudd (Johannes 7:53–8:11). Denne historien er ikke original i Johannes-evangeliet, men mangler helt i alle manuskriptene, fram til den begynner å dukke opp først på 400-tallet. Det er absolutt steder i evangeliene som gir inntrykk av at Jesus ønsket å reformere noen av lovene, men samtidig er det steder (som Matteus over) hvor han gjør det helt tydelig at alle lovene skal gjelde den til den minste bokstav. Jeg kjenner jo selvsagt godt til mange kristnes forestilling om at Jesus var en helt annen personlighet enn GTs Gud - men dette er jo i direkte strid med den kristne lære om at Jesus er og alltid har vært Gud, og at Gud er uforanderlig. Det stemmer derimot adskillig bedre med en hypotese om at Jesus ikke var verken Messias eller Gud, men bare enda en av mange profeter som hadde sin forestilling om hvordan det var best å leve - en hypotese som det er god grunn til å tro. Bibelen har enormt mange selvmotsigelser - også innad i NT - og det er lett å kirsebærplukke de stedene som støtter eget syn, noe jeg selv også kan være skyldig i. Men jeg har fortsatt ikke sett noen god forklaring på hvordan kristne kan se bort fra Matteus 5:18-19, eller at Jesus i følge treenighetslæren er den samme uforanderlige guden som kom med lovene i GT og forlangte at de skulle holdes for alltid. Endret søndag kl 09:15 av Capitan Fracassa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå