Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leietaker har ikke tegnet strømavtale, hva gjøres?


Gjest a8cd2...21f

Anbefalte innlegg

Gjest a8cd2...21f
Skrevet

Har en leietaker som flyttet inn i Mars i år. I kontrakten står at leietaker skal tegne eget abonnement. Men nå har forrige beboer klaget flere ganger over at de fremdeles får regninger. Jeg har gitt all kontaktinfo til ny leietaker. Men svarer ikke dem. Svarer heller ikke meg på epost eller melding angående strøm. Sendte all info til lokal stømselskap. De sier de må ha D-nummer og samtykke fra leietaker. Men når jeg ikke får noe kontakt, hva skal man gjøre? Be de kutte strømmen?

Anonymous poster hash: a8cd2...21f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemet er at gammel leietaker ikke har avsluttet avtalen. Hvis han ikke ønsker å avslutte avtalen kan han gjerne betale for strømmen til den nye leietakeren i stedet. Hvis han allerede har mottatt fakturaer så må han kanskje det. Uansett er dette et forhold mellom leietaker og strømselskap/netteier, og utleier trenger ikke å involvere seg i det. 

  • Liker 5
Skrevet

Netteier har leveringsplikt, det blir ikke mørkt umiddelbart. Men man kommer på en dyrere avtale med netteier mot vanlige strømselgere sine. 

  • Liker 2
Skrevet
53 minutes ago, Guest a8cd2...21f said:

Men nå har forrige beboer klaget flere ganger over at de fremdeles får regninger.

Rart. Det er ikke så mye jobb å sende en epost til strømselger med beskjed om hvilke dato de fikk levert inn nøklene, og dermed ikke lengre besitter eiendommen.
Det er veldig fort gjort å sende ballen videre.

Skrevet
hagenlund skrev (2 timer siden):

utleier trenger ikke å involvere seg i det. 

Riktig, men det kan være høflig og behjelpelig å stille som rådgiver på sidelinjen. TS: Bare gjør det helt klart at du har en rådgivende rolle og ikke har noen kontraktsmessig rolle.

Gammel leietaker bør anbefales å ta kontakt med sine leverandører og si opp begge avtalene (nettselskap og kraftselskap)

Ny leietaker bør anbefales å bestille de samme. Gjør gjerne også oppmerksom på at eventuelle skader på husværet, inkludert frostskader, som leietaker påfører leieobjektet som følge av grov uaktsomhet må repareres for leietakers regning. Å ikke abonnere på strøm og betale for seg er grovt uaktsomt.

Skrevet (endret)
2 hours ago, kremt said:

Netteier har leveringsplikt, det blir ikke mørkt umiddelbart. Men man kommer på en dyrere avtale med netteier mot vanlige strømselgere sine. 

Helt riktig: man går først over til dyrere "nødstrøm". Den leveres fra nettselskapet i stedet for strømselskapet, og netteier tar seg veldig godt betalt for det.

Så ny leietager kan jo bare gå i sikringsskapet og ringe billigste strømselskap og så fortelle dem nummeret som står på sikringsboksen. Spørsmålet er om han bør gjøre det - siden han tydeligvis får gratis strøm fra den gamle leietageren uansett. 

Endret av hagenlund
Skrevet

Et eksempel fra mitt eget liv:

Varmtvannet slutter å funke i den nye leiligheten, og du sjekker sikringsskapet - men finner ingen sikring for varmtvannstanken. Du sjekker naboens sikringsskap og finner sikringen, men hele boksen lyser rødt. Du ringer netteier, gir dem nummeret som står på boksen, bestiller nødstrøm i ditt navn og fakturerer utleier i ettertid.

Det netteier-nummeret vi fant sto selvsagt på naboen sitt abonnement, og han avsluttet den tjenesten da han flyttet ut to uker før - sånn som man gjør. 

Skrevet
hagenlund skrev (36 minutter siden):

Helt riktig: man går først over til dyrere "nødstrøm". Den leveres fra nettselskapet i stedet for strømselskapet, og netteier tar seg veldig godt betalt for det.

Veldig godt betalt er jo en veldig stor overdrivelse.

"Prisen for kundar på leveringsplikt er regulert. Prisen dei første seks vekene blir sett lik områdepris på Nord Pool Spot pluss 5 øre per kWh i påslag eksklusive avgifter. Etter dei første seks vekene skal prisen setjast lik områdepris pluss 8 øre per kWh i påslag eksklusive avgifter."
https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/kunde/stroem/leveringsplikt/

Skrevet
37 minutes ago, oddeh said:

Veldig godt betalt er jo en veldig stor overdrivelse.

"Prisen for kundar på leveringsplikt er regulert. Prisen dei første seks vekene blir sett lik områdepris på Nord Pool Spot pluss 5 øre per kWh i påslag eksklusive avgifter. Etter dei første seks vekene skal prisen setjast lik områdepris pluss 8 øre per kWh i påslag eksklusive avgifter."
https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/kunde/stroem/leveringsplikt/

Fortsatt greit betalt sammenliknet med minuspriser som man ofte får andre steder, men det er helt greit - jeg kan stryke ordet" veldig". De tar seg godt betalt. Poenget mitt er uansett at dette er forhold som leietager og tidligere leietager styrer, og begge de to kan ta grep for å rette opp i det. Den ene ved å kansellere abonnementet og dermed slutte å motta fakturaer fra gammel adresse - og den andre ved å bestille en strømleveranse fra en leverandør. Hvis ingen tar grep for å korrigere forholdet vil ubetalte fakturaer føre til at boligen går over fra vanlig strømabonnement til nødstrøm, og så fra nødstrøm til ingen strøm i det hele tatt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...