Gå til innhold

Hvorfor forsvarer så mange milliardærenes interesser?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Inge Rognmo skrev (1 time siden):

Man skal tolke det akkurat slik DukeNukem3d skrev det.

Norsk grunnkurs del 1: det er forskjell på "stygg-rik" og "en av de stygge rike" (ironisk ment også)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Dette er rene sprøyt og propaganda mot USA. Mange amerikanske selskaper tar godt vare på sine ansatte, ofte bedre enn norske bedrifter. Noen av godene de tilbyr er også mye bedre enn det man får i Norge, for eksempel et antall timer hos tannlege, optiker og psykolog inkludert i arbeidsavtalen. Drømmen blant mennesker over hele verden, inkludert her i Europa, er å få jobbe i Google, Microsoft, Tesla og Meta. Altså amerikanske tech selskaper.

Jeg er urolig for fremtiden til Europa når man ser hvor få, nye, hurtigvoksende industrier og selskaper man har i forhold til Kina og USA.

De største selskapene i Europa sliter og er etablert for mange tiår siden. Dette inkluderer bilprodusenter, energiselskap, banker og andre finansinstitusjoner, luksusmerker og produsenter av enkle varer som øl, legoklosser og møbler (Ikea).

Innovasjon er nærmest ikke-eksisterende i Europa. Mer og mer av unge i vesten inkludert europa blir mer radikalisert og spesielt blant venstreekstreme unge er det gjort undersøkelser om at vold mot meningsmotstandere er akseptabelt og at mye høyere skatter og store, offentlige utgifter er et mål, samtidig som man ikke skal begrense masseinnvandringen. Dette kan fort føre til demonstrasjoner, borgerkrig, revolusjon og kommunisme. Jeg tror Frankrike kan få store problemer de neste ti årene der de vil få vansker med å finansiere generøse pensjoner og utgifter til arbeidsløs ungdom.

USA vil derimot greie seg helt fint.

Glimrende innlegg!

Helt enig, USA har en stor gjeld man bekymre seg for - men med så mange verdensledende selskap så har de muligheter til å gjøre justeringer i fremtiden også som vi ikke kan.

Skrevet
Krig og fred skrev (4 timer siden):

Listen over amerikanske selskaper som ikke hadde klart seg i Norge er lang, for amerikanske selskaper driver rovdrift på sine ansatte. Ubetalt overtid, liten til ingen betalt ferie, osv osv.  Vi hadde Think, men de gikk dukken da de ikke designet biler som folk faktisk ville ha. 

I Norge kalles det rovdrift når alle må bidra ekstra for å komme i gang med en bedrift. Det finnes veldig få suksesshistorier hvor alle jobber bare innenfor tariffbestemt arbeidstid. Derfor er det atskillig flere og større suksessbedrifter i USA enn det er i Norge. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
16 hours ago, Klote said:

I Norge kalles det rovdrift når alle må bidra ekstra for å komme i gang med en bedrift. Det finnes veldig få suksesshistorier hvor alle jobber bare innenfor tariffbestemt arbeidstid. Derfor er det atskillig flere og større suksessbedrifter i USA enn det er i Norge. 

Kalles det *rovdrift* i Norge?  Navnet skjemmer ingen. Slike navn har da ikke påvirket at jeg har jobbet 12 timer/døgn i lange perioder🙂  

Og er det sikkert at det er lettere å starte egne bedrifter i USA?  Jeg er ikke 100 prosent overbevist. Verden er forøvrig ikke så enkel at å adoptere deler av USA-systemet vil gjøre susen i Norge. "Failed state" er også et begrep.

Endret av lada1
  • Liker 2
Skrevet

Jeg må le når folk ser opp til USA. Et land som har satt inn nasjonalgarden i flere storbyer og er på full fart inn i borgerkrig. Ja slik vil vi gjerne ha det i Norge! (s).

• Liker 6
Skrevet
JornHansen skrev (55 minutter siden):

Jeg må le når folk ser opp til USA. Et land som har satt inn nasjonalgarden i flere storbyer og er på full fart inn i borgerkrig. Ja slik vil vi gjerne ha det i Norge! (s).

Ja i Norge går alt på skinner. Med like "mange" innbyggere som omtrent halvparten av NYC har vi hatt 2 granatangrep !! og et avverget granatangrep siste 2 ukene. Og dette med et samfunn som er mye mer sosialistisk og en befolkning som er vesentlig mer homogen enn i USA.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
13 hours ago, wampster said:

Ja i Norge går alt på skinner. Med like "mange" innbyggere som omtrent halvparten av NYC har vi hatt 2 granatangrep !! og et avverget granatangrep siste 2 ukene. Og dette med et samfunn som er mye mer sosialistisk og en befolkning som er vesentlig mer homogen enn i USA.

Jeg ser ikke bort fra at vi av ren  intellektuell sløvhet er på vei til å bli som USA - ledet av "sosialister" og flott prat: Fattigdom.  Og du går mindre trygt ute om kvelden. Og noen steder må "hvite" holde seg unna. Foreløbig er store deler av Norge skånet for slikt.

Skrevet
lada1 skrev (7 timer siden):

Jeg ser ikke bort fra at vi av ren  intellektuell sløvhet er på vei til å bli som USA - ledet av "sosialister" og flott prat: Fattigdom.  Og du går mindre trygt ute om kvelden. Og noen steder må "hvite" holde seg unna. Foreløbig er store deler av Norge skånet for slikt.

Har du noe som helst erfaring med noen andre enn hvite folk?

• Liker 2
Skrevet
wampster skrev (21 timer siden):

Antallet drap per innbygger i USA er 8-9 ganger så høyt PER innbygger, men matematikk er nok ikke din sterkeste side...

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
lada1 skrev (På 7.10.2025 den 6.07):

Kalles det *rovdrift* i Norge?  Navnet skjemmer ingen. Slike navn har da ikke påvirket at jeg har jobbet 12 timer/døgn i lange perioder🙂  

Og er det sikkert at det er lettere å starte egne bedrifter i USA?  Jeg er ikke 100 prosent overbevist. Verden er forøvrig ikke så enkel at å adoptere deler av USA-systemet vil gjøre susen i Norge. "Failed state" er også et begrep.

Jøss, har du jobbet 12 timer i døgnet i lange perioder. Jeg vet også om noen som har jobbet 12 timer, jeg har selv jobbet 12 timer i døgnet. Hvilken viktig informasjon bringer det inn i diskusjonen? Du tror kanskje at fagorganisasjoner er like innflytelsesrike og statstøttede i USA som i Norge?

Ja, det er sikkert at det er lettere å starte en bedrift i USA. Og det er jeg 100% sikker på. 

Skrevet
JornHansen skrev (1 time siden):

Antallet drap per innbygger i USA er 8-9 ganger så høyt PER innbygger, men matematikk er nok ikke din sterkeste side...

Og så bebreider du Trump for å rydde opp... du ler til og med hånlig.

JornHansen skrev (23 timer siden):

Det handler ikke om se opp til USA, det handler om å lære av det som er vellykket i andre samfunn. I Norge holder vi nå på og legger til rette for borgerkrig. Takket være den venstrevridde politikken som går ut på splitte befolkningen og legge bedre til rette for organisert kriminalitet. 

Skrevet (endret)
JornHansen skrev (1 time siden):

Skjønner at lesing definitivt ikke er din sterke side, eller logisk tankegang, eller "cause and effect" (årsak og virkning).

Du fikk ikke med deg eller skjønte delen av innlegget so omhandlet homogen befolkning? I Norge har vi hatt en meget homogen befolkning frem til nå nylig. Så fort vi har fått en mindre homogen befolkning (som USA har hatt i lang tid) har vi sett veldig lignende tendenser/utvikling som man har gjort/gjør i USA. Det skjer selvfølgelig ikke over natten.

Kanskje du burde roe ned person-angrep når intelligensen din er fraværende?

Endret av wampster
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Mag ne skrev (På 26.9.2025 den 11.01):

I vestlige demokratier er det mange, særlig unge menn, som står på for interessene til aller aller rikeste. Hva er grunnen til det? Hun her forklarer det litt fra samme synspunkt som jeg selv har:

Man må balansere mellom beskyttelse av middelklassen, og ivareta et godt samfunnsøkonomisk grunnlag for nye gründere og verdiskapere. Den norske formuesskatten er et godt eksempel på hva man *ikke* bør gjøre.

Vi trenger ikke Ronald Reagans "trickle down economy" eller markedsmonopoler. Men å systematisk straffe intelligente, produktive og dyktige mennesker som klarer å bli søkkrike, da nærmer man seg faretruende en marxistisk og kommunistisk tankegang. Da driver man stadig mer av økonomien til utlandet, som nå skjer i Norge - og fører bl.a. til lavere økonomisk produktivitet og svak krone.

Mye venstreradikalt tankegods har blitt "mainstream" i Vesten, som f.eks. interseksjonalitet og identitetspolitikk - kombinert med multikulturalisme og korttenkt "grønn" ideologi som skader samfunnsøkonomien. Klassekamp og moderne identitetskamp er begge tuftet på ytre venstre-ideologi, og bidrar til konflikter og nedbrytning av samfunnet. Det er akkurat hva vi ser i Vesten - jevnfør Frankrike, Tyskland, Italia, England, USA m.fl. Dette er det reelle problemet - ikke Musk, Trump eller Gates.

Samfunn tuftet på venstreradikal symbolpolitikk ender alltid med fattigdom, korrupsjon, og tap av demokrati og ytringsfrihet. Hvis man får nyhetene sine fra NRK og co - så eksisterer jo ikke venstreradikalisme, kun høyreradikalisme, men slik blir det når nyhetsbildet i stor grad formes av venstreraddiser og MDGere (se Medieundersøkelsen).

Trump, Musk og co er ikke kilden til alle våre problemer. Åpne grenser med altfor snille velferdsgoder, multikulturalisme og korttenkt "grønn" politikk derimot, det er en oppskrift for katastrofe.

Endret av Peter Johansen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
59 minutes ago, Klote said:

Jøss, har du jobbet 12 timer i døgnet i lange perioder. Jeg vet også om noen som har jobbet 12 timer, jeg har selv jobbet 12 timer i døgnet. Hvilken viktig informasjon bringer det inn i diskusjonen? Du tror kanskje at fagorganisasjoner er like innflytelsesrike og statstøttede i USA som i Norge?

Ja, det er sikkert at det er lettere å starte en bedrift i USA. Og det er jeg 100% sikker på. 

Poenget mitt er at bare en del av verdiskapingen/arbeidet som utføres (også i Norge) blir gjort av "ansatte". 

Jeg venter på at politikere som Bård Hoksund tar opp problemstillinger for de som jobber i eget ENK uten å underholde kostbare direktører🙂

Endret av lada1
  • Liker 1
Skrevet
Peter Johansen skrev (14 minutter siden):

Man må jo balansere mellom beskyttelse av middelklassen, vs. ivareta et godt samfunnsøkonomisk grunnlag for nye gründere og verdiskapere. Dvs. hva vi *ikke* gjør i Norge, med bl.a. formueskatten.

Vi trenger ikke Ronald Reagons "trickle down economy" eller markedsmonopoler. Men å systematisk straffe spesielt intelligente, produktive og dyktige mennesker, "bare" fordi at de klarer å bli milliardærer - da nærmer man seg faretruende en marxistisk og kommunistisk tankegang. Da driver man stadig mer av økonomien til utlandet, noe som skjer i Norge i disse dager, og vi får stadig mindre økonomisk produktivitet over tid.

Imidlertid, mye venstreradikalt tankegods har blitt "mainstream" i Vesten i dag, som f.eks. interseksjonalitet og identitetspolitikk - kombinert med multikulturalismen. Dvs. klassekamp og moderne identitetskamp er begge tuftet på ytre venstre-ideologi, og bidrar til splid, konfliktdannelser og nedbrytning av samfunnet. Det er akkurat hva vi ser i Vesten nå - jevnfør Frankrike, Tyskland, Italia, England, USA osv.

Vi vet hvordan samfunn tuftet på kommunisme og venstreradikalisme ender i 100% av tilfellene, dvs. i fattigdom, vold, tap av demokrati og ytringsfrihet, korrupsjon og generell dysfunksjonalitet. Men hvis man får nyhetene sine fra NRK, CNN og co - så eksisterer jo ikke venstreradikalisme, kun høyreradikalisme, men slik er det når venstreraddiser og MDG-ere får dominere nyhetsnarrativet i de tradisjonelle mediene (jevnfør bl.a. medieundersøkelsen i Norge).

Det er en mesterlig masterplan som ligger bak, det skal de røde ha: Sosialdemokrater, for å dempe sosialismen i dette, og MDG som er intet annet enn kommunister kamuflert i buskene. Når de i tillegg endelig har fått kontroll på det aller meste av medier, da er et globalt kupp veldig nært.

Finnes det egentlig kritiske aviser i Europa lenger? Jeg vet ærlig talt ikke om andre enn Die Welt. Men jeg må innrømme at jeg ikke har inngående kjennskap til medieverden i Europa, annet enn sporadiske sitater og tilfeldige linker til ulike aviser, jeg tar gjerne i mot navn fra dere som vet mer enn meg. Er det noen dominerende blå aviser igjen i Europa?

• Liker 1
Skrevet
9 minutes ago, Klote said:

Det er en mesterlig masterplan som ligger bak, det skal de røde ha: Sosialdemokrater, for å dempe sosialismen i dette, og MDG som er intet annet enn kommunister kamuflert i buskene. Når de i tillegg endelig har fått kontroll på det aller meste av medier, da er et globalt kupp veldig nært.

Finnes det egentlig kritiske aviser i Europa lenger? Jeg vet ærlig talt ikke om andre enn Die Welt. Men jeg må innrømme at jeg ikke har inngående kjennskap til medieverden i Europa, annet enn sporadiske sitater og tilfeldige linker til ulike aviser, jeg tar gjerne i mot navn fra dere som vet mer enn meg. Er det noen dominerende blå aviser igjen i Europa?

Foreslår at du spisser mer mot konkrete problemstillinger.  Generelt snakk overfor menigheten er ikke så interessant for de utafor 🙂

• Liker 1
Skrevet (endret)
Abigor skrev (7 minutter siden):

Saklig?

Like saklig som personen jeg svarte?

edit: Eller mener du at en person skal kunne ty til person-angrep uten at den andre personen skal svare på samme måte? 

Endret av wampster

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...