Gå til innhold

Søndagsåpne butikker

Anbefalte innlegg

Skrevet
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Denne logikken gir ikke mye mening, personlig mener jeg det bør være opp til butikkene. 

Det er ikke opp til hver enkelt butikk. Butikkene følge etter på grunn av kundeflukt hvis det blir forskjell mellom butikk A og B. Dette gjør søndagspent til et bransjespørsmål og ikke et individ-spørsmål. Man må ta et valg på vegne av en hel bransje.

skaftetryne32 skrev (8 minutter siden):

kan vi ikke bruke denne logikken resten av uka også? Rent hypotetisk, hvorfor skal jeg betale for arbeidere hele uka når jeg handler på et fast tidspunkt på mandag, kanskje alle skal handle på mandag?

Personlig mener jeg folk/butikker/næringsdrivende/firma selv skal få velge når de vil være åpne, om det er hver eneste dag inkludert søndagen, og 24 timer i døgnet eller bare et par timer i uka på en tirsdag.

Nei, det er ikke plass til alle kunder samtidig på mandag. Det er også ekstremt ugunstig for arbeidsmarkedet å ha 500 stk 4%-stillinger per butikk. Stillingsprosentene bør være i tråd med hva ansatte ønsker seg. Det vil si kanskje 70% av stillingene er 100%-stillinger og de resterende er deltidsstillinger som passer f.eks studenter, folk med to jobber osv. Da lander vi logisk på at åpningstidene bør ta utgangspunkt i de 100%-stillingene som har barn i barnehage eller SFO og utvide åpningstidene derfra til å dekke et minimumsbehov for folk som ikke har mulighet til å handle på hverdager mellom 8 og 16. Mitt forslag fra tidligere i tråden er 8-22 på hverdager og 10-20 på lørdager. Det gir såpass romslig tid for 8-16 ansatte til å handle at det ikke blir en tsunami av folk i kassene.

Men den felles - synkrone fridagen vår bør holdes synkron og fri. Nettopp for å legge til rette for den norske søndags-kulturen der de aller fleste familiemedlemmer og venner har jobbmessig mulighet til å delta på felles aktiviteter.

Søndagsåpen daglivare vil være et mye større tilbakeslag for søndagskulturen enn bare de ca 4% av sysselsatte som jobber i dagligvarebransjen fordi det går ut over hele familien eller vennegjengen som ellers kunne gjort felles akvititeter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
15 hours ago, Salvesen. said:

Så du tenker det er ok om din arbeidsgiver setter deg opp til å jobbe hver søndag, en lørdag her og der og i retur får du fri på tirsdager?

tror de fleste er uenig i dette. 

Ja, hvorfor ikke? Men det borde självklart vara mer än tirsdager fri i ditt eksempel och så som samfunnet fungerar idag så bör man ikke jobba alla helger. 

‘hele’ verden har lagt opp til at lørdag/søndag er fri. Om en da omgjør dette i Norge alene byr det på masse problemer.

Er mange länder som har öppna butiker på söndagarna. 

og hva får vi egentlig for det? Enda en dag å bruke penger?

Möjlighet att lägga upp sin helg bättre. Hvis det er sol på lördagen och regn på söndagen så kan man ta turen på lördagen och handla och fiksa ting på söndagen. 

• Liker 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (8 minutter siden):

Det samme kan en si om åpningstider, mange butikker er åpne til 23.00, det er et valg, mange fulgte etter, nå har mange igjen snudd, og stenger tidligere, det og er et valg,

det beviser jo at det ikke trengs noen ytterligere liberalisering?

man skal ha en veldig snål livsstil hvis man ikke greier få unnagjort sine innkjøp i løpet av 5 dager mellom kl. 07.00 til 23.00 (+ lørdag)

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Det er ikke opp til hver enkelt butikk. Butikkene følge etter på grunn av kundeflukt hvis det blir forskjell mellom butikk A og B.

Det er lite som tyder på det, butikker har varierende åpningstider, folk flest har en fast butikk som de bruker, søndagshandel er ikke vanlig og kommer neppe til å bli det, om noen velger å ha åpne noen timer på en søndag så vil ikke det utkonkurrere noen som helst. 

Simen1 skrev (3 minutter siden):

Nei, det er ikke plass til alle kunder samtidig på mandag.

Nei det er ikke det , og mange lørdager er det ikke nok plass til folk da heller, logikken er som sagt svak, om en butikk vil ha åpent på søndag så la dem nå få lov til det. 

Simen1 skrev (5 minutter siden):

Men den felles - synkrone fridagen vår bør holdes synkron og fri.

Men den er verken synkron eller fri, så mange av oss må jobbe på en søndag uansett så det er jo ikke noe poeng i utgangspunktet. 

Simen1 skrev (6 minutter siden):

Nettopp for å legge til rette for den norske søndags-kulturen der de aller fleste familiemedlemmer og venner har jobbmessig mulighet til å delta på felles aktiviteter.

Aktiviteter som ikke kan være åpen fordi det er søndag da eller? Det man kan gjøre på en søndag kan man som foreslått gjøre på en onsdags ettermiddag også. 

• Liker 1
Skrevet
Mr.M skrev (Akkurat nå):

man skal ha en veldig snål livsstil hvis man ikke greier få unnagjort sine innkjøp i løpet av 5 dager mellom kl. 07.00 til 23.00 (+ lørdag)

Hvis man har en snål livsstil da? Beviser ikke det da at vi trenger det? Og var det en liberalisering? Så vidt jeg vet så er var det butikkenes eget valg å være åpent til 23.00, hvorfor kan de ikke velge selv om de skal holde åpent på en søndag?

Skrevet
skaftetryne32 skrev (5 minutter siden):

hvorfor kan de ikke velge selv om de skal holde åpent på en søndag?

fordi søndag er en etablert hviledag/fridag i det norske samfunnet, og slik vil folk flest ha det.

Skrevet
Mr.M skrev (21 minutter siden):

er ikke så enkelt, da dette har smitteeffekt og konkurransehensyn kan da indirekte tvinge andre butikker i samme bransje å holde åpent selv om de egentlig ikke vil.

Det er så enkelt, de gjør dette i Sverige og du ser ikke noe enorm forskjell der. Tvert i mot syntes jeg å høre at våre svenske kunder ikke har noe vondt å si om denne løsningen, de som holder oppe holder oppe når det gir profitt, de andre ikke.

Vi liker å tro vi vet utfallet av sånt før vi faktisk har prøvd, det er det som er feil her.

Det er ingen "skam" å snu heller dersom alt av markeder hadde knekt på grunn av dette hvis det på magisk hvis er alt som skal til for at det går den veien er at det er nordmenn som står for det.

Det var tilsvarende bekymring folk hadde når netthandel kom ut i full fart også. 
Supply and demand. 

Alt det til side, så hvis det går så langt, så er det jo for en god grunn at andre butikker ville måtte holdt åpent, da er det penger å tjene.
"Ingen" butikker ville holdt åpent hvis de tapte penger på det over tid når det er snakk om fritt valg.
Hvis storsentrene rundt om hadde fått lov til å kreve noe derimot..Ja da snakker vi om regler igjen som må på plass.
Alt jeg er interessert i er å prøve først, for som sagt, ingen skam å snu.

Min erfaring av søndagsåpne storsentre i Sverige ( ikke de største og populære områdene) er at der er det fritt fram, noen åpner 10, andre 12, noen 13, og noen 14
Noen åpner ikke opp overhodet og det ser ut til å funke bra.

Skrevet
Mr.M skrev (1 minutt siden):

fordi søndag er en etablert hviledag/fridag i det norske samfunnet, og slik vil folk flest ha det.

Men det er jo ikke det, for mange er det en arbeidsdag, hvorfor forskjellsbehandling av butikkmedarbeidere? Og jeg ser ingen beviser for at dette er sånn folk flest vil ha det, det mistenker jeg er synsing. 

Og om man har en snål livsstil da? Hva da?

Skrevet
LD93 skrev (2 minutter siden):

"Ingen" butikker ville holdt åpent hvis de tapte penger på det over tid når det er snakk om fritt valg.

men de tjener vel heller ikke noe, bare sprer salget over 7 dager i stedet for 6 dager, ergo ganske meningsløst.

Skrevet
Simen1 skrev (45 minutter siden):

Men det er ikke opp til hver enkelt butikk. Alle butikker MÅ følge etter, eller så taper de omsetning. Dette er et "spill" der enten må det holdes i sjakk med lover, konsesjoner, avgifter og regler eller så MÅ alle følge etter får å ikke tape. Dette er et være eller ikke være for hundretusenvis av ansatte i hele dagligvarebransjen. For det er naivt å tro at det er fritt valg for enkeltbutikker eller for enkeltansatte. Dette blir en byrde og rasering av arbeidsvilkår som vil smøres jevnt utover hele bransjen og alle ansatte.

Ansatte som har barn i barnehage eller SFO er spesielt utsatt siden disse alltid har søndagsstengt. Skal barna være med på jobb da? Det er vanskelig nok å få fri på kvelder og lørdager for de det gjelder. Ofte må man avslutte karrieren innen dagligvare når man får barn fordi det blir vanskelig for arbeidsgiver å finne egnede vakter. Flere andre bransjer sliter med det samme problemet med barnehage og SFO åpningstider versus helt andre arbeidstider. For enslige mødre betyr dette karriereslutt. For par med barn betyr det at maksimalt en av foreldrene kan jobbe utenom barnehage og SFO åpningstider. Hvis stadig flere jobber blir utenfor barnehage og SFO åpningstider så blir det verre for stadig flere barnefamilier.

Problemet er mer enn stort nok allerede med en dagligvarebransje med åpningstider fra 7-23 på hverdager og 8-22 på lørdager. Det er samfunnsproblem og behov for å stramme inn, ikke løsne opp.

Hele grunnlaget her baseres altså på at ansatte blir tvunget til å jobbe mer dersom det blir søndagsåpent?

Er mange variabler så klart.
Men ettersom vi allerede har netthandel på de større aktørene, som spiser av de små sin omsetning.
Så tror jeg ikke Søndagsåpent hadde gjort vondt verre..Selvfølgelig etter at et godt regelverk hadde vært på plass.

• Liker 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (29 minutter siden):

Men den er verken synkron eller fri, så mange av oss må jobbe på en søndag uansett så det er jo ikke noe poeng i utgangspunktet. 

Joda, for de aller fleste er søndagen synkront fri. Det er nettopp denne fellesheten som åpner muligheter for at mange kan gjøre felles aktiviteter på søndager. At noen jobber i nødetater og museumer er selvsagt en ulempe for de de gjelder men så lenge dette holdes på et lavt nivå så blir ikke problemet kjempestort. Men det er svært viktig at nødetater og museumer er åpne nettopp på søndager - i motsetning til dagligvarebutikker. Det er helt unødvendig. Ingen har et reelt behov for å måtte handle dagligvarer på søndager.

fredrik2 skrev (31 minutter siden):

Ja, hvorfor ikke? Men det borde självklart vara mer än tirsdager fri i ditt eksempel och så som samfunnet fungerar idag så bör man ikke jobba alla helger.

Hvis man ikke har venner, ikke har familie og ikke "et liv" så kan man vel jobbe 8-23 alle 7 dagene i uka?

Men hva skjer om den ansatte plutselig får barn i vente? Melde seg arbeidsledig? Tigge om å få bytte vakter med en kollega som har 8-16 jobb?

Skrevet
Mr.M skrev (37 minutter siden):

skaftetryne32 skrev (34 minutter siden):

Hvis man har en snål livsstil da? Beviser ikke det da at vi trenger det? 

nei, fordi slike individer fins knapt.

eller kan du beskrive hverdagen til et "slikt" menneske i tilfelle jeg har gått glipp av noe? :p

• Liker 1
Skrevet
Mr.M skrev (11 minutter siden):

men de tjener vel heller ikke noe, bare sprer salget over 7 dager i stedet for 6 dager, ergo ganske meningsløst.

Jeg sitter ikke med regnskapet på alt og alle, så jeg vet ikke.

Jeg vil dog kunne lene meg på en bekjent som driver 2 butikker over grensa, ikke på storsenter men i en gågate.

Etter at hun åpnet for Søndager så har hun økt omsetning tilsvarende det hun omsatte normalt for lørdagene også.
Kostnadene er litt høyere riktignok for å holde åpent på Søndagene i form av mer lønnskostnad.

Som jeg nevner i et annet svar tror jeg helt ærlig bare at netthandel er søndagsåpent for oss slik det funker i dag, og ved å åpne butikker flytter vi kanskje bare den handelen over til flere butikker.
Ikke nødvendigvis at man tjener seg noe rikere på det som eier, men det blir snakk om noe mer enn bare profittjaging.
Mer lønn til de som ønsker det, åpner opp for at flere unge kan få jobbe bare 1 dag i uken feks.
Fasiten vet jeg ikke, men vi burde ikke avskrive noe før vi har prøvd det, når det gjelder dette med Søndagsåpne butikker.

Skrevet
Simen1 skrev (1 minutt siden):

At noen jobber i nødetater og museumer er selvsagt en ulempe for de de gjelder men så lenge dette holdes på et lavt nivå så blir ikke problemet kjempestort.

Men det er jo ikke på et lavt nivå, søndag er ikke en magisk dag der sykdom plutselig tar ferie, bøndene er alltid på vakt, brann venter ikke til mandag, kriminelle venter ikke til mandag, de pleietrengende venter ikke med bleia full, er det virkelig et lavt nivå?

Simen1 skrev (3 minutter siden):

Men det er svært viktig at nødetater og museumer er åpne nettopp på søndager - i motsetning til dagligvarebutikker. Det er helt unødvendig. Ingen har et reelt behov for å måtte handle dagligvarer på søndager.

Hvem har et reelt behov for å gå på museum, eller kino, eller den lokale kaffisjappa, mat er ganske viktig faktisk, så det kan faktisk skje at noen får et reelt behov for å måtte handle på en søndag, et større behov enn å skulle gå på et museum, museum er ikke viktig, en kan gjøre det når som helst. 

Jeg skjønner virkelig ikke logikken med at det er nettopp butikkmedarbeidere som på død og liv skal ha fri på søndagen, men samtidig så er det greit at bensinstasjonene er åpne? Ja absolutt alt annet egentlig, kino, teater kafe, restaurant, så mange forskjellige typer fritidstilbud, skiheiser, jeg kan sikkert fortsette, men butikk ansatte, de må få fri, hvorfor? 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mr.M skrev (43 minutter siden):

Kan kun snakke for meg selv her.

Mandag-Fre 07-17 Jobb/kjøring -> Middag->Fritidsaktivitet med barn, hjemme kl 19:30/20:00
Dette er med bare 2 barn, hjelpes de som har 3+
Lørdager/Søndager går som regel dagtid med til kamper / cup i sine respektive sesonger.

Sier jeg at det alene skal være en grunn for det vi snakker om her? Nei nei absolutt ikke. Vi velger jo å ha barna på disse aktivitetene
Sier jeg at jeg ikke har noe tid overhodet? Nei, jeg har det, "masse" av det også etter leggetid.
men er det da jeg vil løpe ut av huset for å handle? Nei. 

men selv så løser jeg det ved å bruke Netthandel på alt, siste jeg var i en butikk for noe mer enn svipptur for noe som haster er mindre enn 5 ganger i året.

Men vil bare snakke om det du nevner, tror det er flere av oss enn det mange tror.

MEN! det jeg derimot kan si, er at de få helgene i året hvor jeg ligger der på søndagen og det ikke har skjedd noe på lørdagen som har vært "recovery" dagen vår..Så hadde jeg likt å kunne dra ut på Søndag å handle det neste uke trenger++

Igjen så klarer jeg meg fint uten Søndagsåpent som du skjønner, sier bare at det beste hadde vært å gitt det en sjanse for å se om det var til det bedre, både for butikk, arbeidsliv og Ola nordmann.

Skrevet
LD93 skrev (2 minutter siden):

Jeg sitter ikke med regnskapet på alt og alle, så jeg vet ikke.

Jeg vil dog kunne lene meg på en bekjent som driver 2 butikker over grensa, ikke på storsenter men i en gågate.

Etter at hun åpnet for Søndager så har hun økt omsetning tilsvarende det hun omsatte normalt for lørdagene også.
Kostnadene er litt høyere riktignok for å holde åpent på Søndagene i form av mer lønnskostnad.

med all respekt, men kan ikke sammenligne grensebutikker i Sverige, som i praksis er nærmest som turiststeder å regne, med tanke på tilstrømningen av tilfeldige norske kunder. Ikke overrasket over at søndagsåpent i dette scenario kan være lønnsomt.

Men på et vanlig tettsted/by i Norge, som har et fast nedslagsfelt/område med et visst antall mennesker, så er omsetningen ganske statisk, så der bare sprer man omsetningen fra 6 dager til 7 dager ved å åpne på søndag.

• Liker 1
Skrevet
Mr.M skrev (8 minutter siden):

eller kan du beskrive hverdagen til et "slikt" menneske i tilfelle jeg har gått glipp av noe? :p

Du vet av alle "ville" stammer av mennesker vi kjenner til så er det alltid noen som er våkne i de stammene, mens resten sover, det er sikkerhet å ha noen som er våkne, passer på bålet, mens rovdyrene sirkler rundt å ser etter en mulighet, ikke alle mennesker er a4. 

Om en butikk velger å ha søndagsåpent, hva er problemet med det?  

Skrevet
Mr.M skrev (Akkurat nå):

med all respekt, men kan ikke sammenligne grensebutikker i Sverige, som i praksis er nærmest som turiststeder å regne, med tanke på tilstrømningen av tilfeldige norske kunder. Ikke overrasket over at søndagsåpent i dette scenario kan være lønnsomt.

Men på et vanlig tettsted/by i Norge, som har et fast nedslagsfelt/område med et visst antall mennesker, så er omsetningen ganske statisk, så der bare sprer man omsetningen fra 6 dager til 7 dager ved å åpne på søndag.

Det er akkurat mitt poeng også.
Da holder man jo ikke oppe disse stedene hvis man ikke ser noe behov for det.

Der det er behov og ønske/mulighet = Kjør på.
Der det ikke er behov, la være

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...