Spillredaksjonen Skrevet i går, 04:22 Skrevet i går, 04:22 Forskning kan ha avslørt hvorfor noen spiller med kontrolleren «opp ned» Les hele saken på Gamer.no»
Sjalottløk Skrevet i går, 08:40 Skrevet i går, 08:40 (endret) Jeg spiller opp-ned, eller inverted. Men det burde jeg vel ikke si høyt etter funnene i denne studien? Jeg har lurt selv på hvorfor jeg gjør det, og har egentlig konkludert med at det er pga. flightsim.. Så det var litt morsomt at denne artikkelen tok det opp. Det er også imponerende at 2 personer har dedikert 5 år på en slik sak. Endret i går, 08:41 av Sjalottløk 1
martin1872 Skrevet i går, 13:12 Skrevet i går, 13:12 Forskning... er det noe å forske på? Noen er jo bare dumme
Jomb Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Jeg har tidligere alltid spilt inverted. Stick opp = bøye hode framover og se ned. Logisk. Men uansett, hovedgrunnen til at jeg gjorde det var at det var default i Nintendo 64 spill. Ikke bare default, men eneste måte å spille på (man kunne ikke velge). Først for noen år siden spilte jeg et spill hvor det ikke gikk an å velge inverted, og ble dermed tvunget til å spille uten. Det var noe herk. Da jeg igjen begynte å spille et nytt spilt hvor det gikk an å toggle på inverted igjen skrudde jeg det på. Men ettersom jeg faktisk hadde begynt å vende meg til normal var det og ganske dritt, blandet fort opp og ned. Switched tilbake til ikke-inverted, og var like dritt. Muskel-minne mitt hadde blitt fanget i en slags state midt i mellom så ingenting funket lenger - og bestemte meg likegjerne for å committe 100% til ikke-inverted ettersom det er standarden i dag. Så dagen i dag spiller jeg «normalt» selv om jeg tidligere var en hardbarka «inverted».
The Avatar Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Har samme erfaring med at eg starta med inverted, men etter at eg tok ei lengre pause frå FPS og oppdaga at fleire spel ikkje støtta inverted så bruker eg i dag berre vanleg oppsett. For meg har det vært meir intuitivt å lene kroppen bakover for å sjå opp, eg kan ikkje forklare kvifor eg ikkje følger same logikk for høgre og venstre, men det kan kanskje ha noko med at det var få spel som tillot invertering av begge aksane? Men kanskje det er fordi dette reflekterer nakkebevegelsane om eg skal sjå meg rundt med stivt blikk sifan eg då bøyer meg fram for å sjå ned og til venstre for å sjå til venstre. Når det gjeld forskninga så veit eg ikkje om eg kjøper konklusjonen om at invertert går saktare men med meir nøyaktigheit utan at dette skal ha nokon som helst samanheng med flysimulatorar det nettopp rolege og nøyaktige bevegelsar på stikka er avgjerande. Det virker då veldig beleileg at løysinga som vart valgt til flystikka på grunn av mekaniske forhold også viser seg å være best eigna som flykontroll når ein flytter styinga til det digitale medium. Og med tanke på at dette er ein artikkel på gamer.no, er konklusjonen at vanleg oppsett er best for spray'n'pray, og inverted er best for snipers som må treffe på fyrste skuddet?
Gringorilla Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Jeg kan skilte med enda særere preferanser. Jeg foretrekker å spille med Legacy kontrollsystem (ofte også kalt old-school, classic, radical mm.), som vil si at man går frem/bak og svinger høyre/venstre med venstre analog og strafer og ser opp/ned med høyre analog. Og for å komplisere det hele bruker jeg invert aim på dette kontrolloppsettet, mens om jeg blir tvunget til standard kontrolloppsett så bruker jeg vanlig aim. Ønsker forskerne her lykke til med å analysere hvorfor jeg gjør det slik.
PaladinNO Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Jeg spillte nylig et gammelt spill på Nintendo64 emulator (Forsaken), som i praksis er et 3D flyspill, og som standard var joypad frem -> fly oppover. Jeg fikk helt panikk når jeg prøvde å spille slik i første kamp, for det føltes som flyet ikke gjorde som jeg ville i det hele tatt! Endret til joypad frem -> fly nedover, og det føltes mye bedre. Det sammen med scrolling på en PC-mus. Scrolle mot meg -> scrolle nedover. Det motsatte bare...føles feil. Og jeg tror det henger sammen, for enten man bruker en joypad i et spill eller et scrollhjul, og beveger det man ser i samme retning. At det har med hjernen å gjøre er det ingen tvil om - hvorfor er noen høyrehendte mens andre er venstrehendte? Det hele handler om en preferanse man har blitt programmert med. Og det finnes flere slike eksempler. Folder man hendene med høyre eller venstre tommel øverst? Folder man armene med høyre eller venstre arm nærmest kroppen? Det er flere slike særtrekk kroppen bare gjør i en bestemt rekkefølge, helt ubevisst. Og det føles feil, kanskje tilogmed ubehagelig, å gjøre det eksakt samme i motsatt rekkefølge.
Anfieldtheplacetobe Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Time splitters er min grunn for til dags dato bruke inverted. Droppa astrobot demoen til ps5 for der kunne man ikke stille inn inverted
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå