SpecialForce Skrevet 4. oktober Skrevet 4. oktober Har du snakket med NAV om de kan tilby deg et truckførerkurs? Det trengs alltids hjelp på et lager. Ofte så krever de et skriftlig jobbtilbud. Men kanskje de gjør et unntak?
kåre b Skrevet 4. oktober Skrevet 4. oktober Veldig bra at du har lyst til å komme deg ut i jobb! Jeg tenker butikk, lager eller diverse enkle produksjonsbedrifter. Disse er en grei start, i starten er fet viktig å være åpen til leder rundt at man har litt utfordringer. Normale folk møter det med forståelse og vil hjelpe. lykke til ! 1
Letterboxd Skrevet mandag kl 21:41 Forfatter Skrevet mandag kl 21:41 Rawls skrev (På 1.10.2025 den 19.46): Det er hvertfall tre ting man kan spørre seg selv: - Hva er man mest interessert i? - Hva er man best i? - Hva slags arbeidsoppgaver er det man tror man trives best med? Så må man ta en vurdering på om det er realistisk at du klarer å få deg jobb i de yrkene du kan se for deg. Jeg tenker du bør fokusere mest på hva slags arbeidsoppgaver du tror du trives mest med og om du tenker det er realistisk at du klarer å få en slik jobb. Når det gjelder studier så er det lurt å se på stillingsannonser, se hva slags jobber som man kan få med utdanningen og prøve å se for deg om du vil trives i en slik jobb. Det er en del utdanninger hvor det er stor forskjell på hva man utdanner seg til og hva slags arbeidsoppgaver man har. Takk for svar. Problemet mitt er at jeg ikke er interessert i noe. Usikker på grunnen, men jeg jobber med psykologer på lang sikt. Og jeg vet ikke hva jeg er best i eller hva slags oppgaver jeg trives best med fordi jeg har null erfaring! Så det er relativt vanskelig for meg. Vet ikke hvorfor jeg er så rar. Ser på alt slags forskjellige ting: - Lagerjobb - Servitør/bartender - Sosionom/barnevern utdanning - Bibliotekar utdanning Men jeg mangler en drive og en vilje. Kanskje jeg bør bare studere noe random eller ta en random jobb? Jeg vil bli en normal person og sette meg ut i livet for første gang som 30 åring men jeg må ha tips fra andre normale voksne hvordan jeg skal unngå feil.
Sjørøver Skrevet mandag kl 21:49 Skrevet mandag kl 21:49 Du må bare begynne et sted, så finner du fort ut hva du ikke liker og dertil hva du liker. Jobb, ikke studer. Studer når du har retning. Jeg klarer feks ikke å jobbe der ansvar er uavklart. 2
comadore Skrevet mandag kl 21:51 Skrevet mandag kl 21:51 Letterboxd skrev (På 1.10.2025 den 16.45): Hei. Jeg ha flere tråder på dette forumet der jeg prøver finne ut hva jeg vil med fremtiden, håper dere kan hjelpe. Jeg har ingen å diskutere livet mitt med. Jeg er 30 år gammel uten mye erfaring og utdanning grunnet ekstrem sosial angst. Nå får jeg hjelp for å overkomme dette og jeg vil bli en normal person som jobber som andre arbeiderklasser mennesker og sparer til bolig. Nå har jeg et dilemma - Studier, yrkesfag VGS som voksen eller gå rett i jobb. Studier - mye sosialiserings muligheter hos NTNU Trondheim. Jeg har sett på sosionom, barnevern, Yrkesfag/VGS - Jeg kontakt NAV/kommunen og de sa det er mulig å ta yrkesfag som voksen. Det er også mulig for menn å ta Menn i Helse som hjelper menn inn i jobber som sykepleier. Jobb - Jobber som ikke trenger direkte utdanning og erfaring, f.eks lager jobb, butikk, vask/rydding, dressman, etc. Hva tenker dere? Hva bør man begynne med når man er 30 år men ikke har normal erfaring som man skal ha? Personlig så angrer jeg veldig på at jeg ikke valgte noe fysisk/praktisk. Jeg var alltid interessert i idrett, bevegelse og praktiske gjøremål. Men valgte studiespesialiserende og deretter økonomi grunnet venne omkrets. Dessverre så angrer jeg på dette i etterkant. Mitt råd ville vært: Hva trives du best med i hverdagen? Hva trivdes du best med på skolen? Hva var best når du var med venner/familie? Jeg trodde selv at jeg skulle "overvinne frykten" av det å sitte i ro inne på et kontor eller i et møte, men selv etter flere år, så misliker jeg det fortsatt sterkt og på mange måter hadde jeg gjort noe annet hvis økonomi/familieliv hadde tillatt meg det. 1
Gjest e334b...f15 Skrevet tirsdag kl 02:03 Skrevet tirsdag kl 02:03 Letterboxd skrev (På 3.10.2025 den 23.04): Takk for alle svar. Jeg ser nå på Lagerarbeider vs Servitør/Bartender vs Renholder vs Butikk arbeid bak kassa. Noen tanker om hva som er best for person med jobb for første gang? Lagerarbeid. Som servitør så blir man veldig utsatt for ufine kunder. Anonymous poster hash: e334b...f15
Letterboxd Skrevet torsdag kl 21:06 Forfatter Skrevet torsdag kl 21:06 Takk for alle svar. Problemet mitt er at jeg liker ingenting og er mest fokusert på å bli normal. Da prøver jeg å bli sosial, så vet ikke om jobb er utdanning er det mest logiske. Jeg har ikke preferanser, ambisjoner eller en vilje som normale mennesker skal ha. Uansett er jeg takknemmeling for alle svar. Men tror dessverre bare løsning kan komme fra psykologer, som er dumt. Tror ikke det kommer til å virke til slut
BadCat Skrevet torsdag kl 22:45 Skrevet torsdag kl 22:45 Innholdsskaper. Det krever dog at man opparbeider seg mange ferdigheter.
pølsemaker Skrevet i går, 05:31 Skrevet i går, 05:31 Letterboxd skrev (7 timer siden): Takk for alle svar. Problemet mitt er at jeg liker ingenting og er mest fokusert på å bli normal. Da prøver jeg å bli sosial, så vet ikke om jobb er utdanning er det mest logiske. Jeg har ikke preferanser, ambisjoner eller en vilje som normale mennesker skal ha. Uansett er jeg takknemmeling for alle svar. Men tror dessverre bare løsning kan komme fra psykologer, som er dumt. Tror ikke det kommer til å virke til slut Glem normal. Vær deg selv. Livet blir til mens du går. Liker du ingenting er mulighetene store. Du trenger ikke vite hva du liker å gjøre. Har du ingen ambisjoner kan det være en fordel. Arbeidslivet er egentrlig enkelt. Møter du på jobb etter avtale er du gull verdt for en arbeidsgiver. Får du i tillegg utført tilfredstillende arbeide er du en diamant i arbeisgivers øyne. Du finner fort ut hva du behersker. Både gjennom hvordan du opplever arbneidsoppgaven(e) og arbeidsgivers tilbakemelding. Ser at sterk angst kan være en høy terskel for å iverksette. NAV kan kanskje sette deg i kontakt med et arbeidsformidlingsfirma. Trenger hjelp til å komme i jobb - nav.no Forøvrig. Det finnes tusenvis av jobber der ute å prøve seg i. Det er bare å begynne et sted. Det tøffeste du kan gjøre er å se deg ut en bedrift, banke på døra til sjefen og si du ønsker deg en jobb. Mange arbeidsplasser har et hull i arbeidstokken de trenger å fylle. Oppsøkende virksomhet er aldri feil. Det er neppe lett med angst. Men har du en god dag, så grip dagen! Å fysisk oppsøke arbeidsplasser blir lagt merke til. Å få avlslag er en øvelse og prøvelse i seg selv, men du dør ikke av det. Stoltheten får seg en knekk og skammen kryper innunder huden. Men det er ingen pil ned fra himmelen som peker på deg merket mislykket forsøk. Regner med psykologen din kan hjelpe deg med strategier i denne sammenheng. Uansett, har du sterk angst er det kanskje greit å ha en person å støtte seg på, en slags mentor. Har du det? Letterboxd, nicket tyder på filminteresse? Finner du visse sjangre mer underholdende enn andre? Kan hende det ligger noen ledetråder der.
Gjest 28ca5...ec8 Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Gavekort skrev (På 17.9.2025 den 16.07): Jeg jobber bla. med rekruttering, så kan dele min erfaring. Fortsett å søke. Delta på jobbsøkerkurs hos NAV. Vanlig feil er jeg ser hos mange er tynne søknader og kandidater som ikke virker engasjert i jobben. Salg og service, lager/logistikk, resepsjon, produksjon og hospitering er vanlige bransjer der det ikke er krav om noe formell utdanning. Men desto viktigere er det at du viser at du har et engasjement. Det er ingen som forventer at du skal brenne for å jobbe på et varelager, men om du kommer daffende inn og leverer en CV som sier null og niks om hvorfor de skal velge deg så er det ikke mange rekrutterende ledere som gidder å bruke tid på å evaluere deg noe videre. Å søke jobb er forresten ikke lett. Men om du merker at du får lite respons fra de du søker hos så ville jeg fått tilbakemelding på CV og evt. om du mangler noe kompetanse til de jobbene du søker på. Jeg mener NAV kan hjelpe deg med dette. Kan dele litt er erfaring. Jeg sitter og mottar søknader om utplassering fra skole elever i yrkesfag. Vi får om dagen inn veldig mange, da egentlig alle skal ha 1-2 utplasserings uker nå straks. Vi ser veldig enkelt hvem som bare har kopiert det læreren har sagt eller gitt som eksempel. Enkelte skriver bare søker utplassering uke XX i emnefeltet og legger ved bare CV søknad, og ikke ett eneste ord ellers. Alt dette viser mangel på engasjement som du nevner, så hvorfor skal vi gidde å bruke resursser på dem, når de i søknaden ikke viser at de vil ut og jobbe. Det tar litt mer tid å gjøre ting mer "personlig" mot de man søker til, men det kan gjøre at man skiller seg litt ut. Til TS: Det er nok veldig viktig at du er helt ærlig i søknaden, og vær åpen om hvorfor du ikke har jobb erfaring. Ville det å jobbe i matbutikk vært problematisk med tanke på angsten din? Hvis ikke, så prøv å søk hos Rema butikker. De har ofte personer med nedsatt arbeidsevne i arbeid. De hjelper ofte til å sette varer i hyllene osv. Så ikke vær redd for å måtte starte tidlig om morgenen, da de ofte får varer tidlig, og driver å setter inn varer i hyllene tidlig, både litt før og i timene etter åpningstid Anonymous poster hash: 28ca5...ec8
lada1 Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Lite tips: ta et eller flere online kurs på et tema som du tror du er god på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå