leticia Skrevet i går, 20:09 Skrevet i går, 20:09 Gjest 5c087...397 skrev (2 timer siden): At menn skal være følsome betyr at de skal være følsomme når kvinnen trenger forståelse. Kvinnen har ingen interesse av å høre om mannens følelser eller problemer. De har selvsagt mer enn nok med sine egne. Dette høres veldig feil ut. Det er oftere en frustrasjon (i venninnegjengen) at mennene skjuler sine følelser eller problemer. Kvinnene vil altså høre mer om livet til mannen. For hvis han "skjuler" følelser / smerter så føler hun at han ikke er tilknyttet til henne. Det blir dermed et brudd i båndet mellom dem, som faktisk kan føre til at det blir et brudd i kjærligheten også, slik at hun blir lei og stikker. M.a.o, ikke vær en martyr og skjul følelsene dine. 5
Theo343 Skrevet i går, 20:12 Skrevet i går, 20:12 (endret) Følsomhet synes jeg best kan oppsummeres med å evne å være empatisk med de rundt seg. Lytte mens man er stille, uten å alltid skulle fikse eller nødvendigvis forklare (menn er ofte fixers... ). Å være der og lytte samt vise forståelse i en vanskelig tid - er ofte den følsomheten mange ønsker seg i en partner. Men også at du ikke stenger den andre ute. Disse ordatakene som får mye kjeft i dag. "Man har fått 2 ører og 1 munn...". (phun intended - man har fått 10 fingre....) Men det gjelder altså begge parter i et forhold (eller alle om man foretrekker polygami). Det nytter ikke å forvente det av den andre hvis man ikke evner det selv. Å være sensitiv er dog noe annet, og ikke nødvendigvis det folk legger av negative annotasjoner på det. Endret i går, 20:29 av Theo343
Griever Skrevet i går, 20:36 Skrevet i går, 20:36 Karltorbj skrev (1 time siden): Veldig bra formulert, hadde jeg kunnet gitt deg seks lyspaerer, saa hadde jeg gjort det. 👍 Tusen takk, det var en hyggelig tilbakemelding å få 🙂 1
DukeRichelieu Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden (endret) Kan du gi konkrete eksempler gjennom ditt 50 år gamle liv hvor du har vist følelser og du har blitt "dumpet" etterpå som en konsekvens? Hva du mener med å vise følelser kan være noe helt annet enn hva jeg mener. Gråt du når dere så Titanic sammen eller hva er det snakk om? Virker som du blander litt begreper og er litt høyt og lavt. Å vise usikkerhet (dine ord) er jo ikke nødvendigvis det samme som å vise følelser. At kvinner liker menn som er selvsikre er jo gammelt nytt. Endret 23 timer siden av DukeRichelieu
Gjest aae6d...1aa Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden 4 hours ago, Guest b87fa...e88 said: Ok, så hva er din erfaring? min erfaring er noe annet.. Anonymous poster hash: b87fa...e88 Deler alle mine bekymringer, vært sammen med samme dama i 20 år nå. Ikke noe problem å vise svakhet. Det som funket for meg er komplimenter, godt etterfult av humor. Anonymous poster hash: aae6d...1aa
vampyrica Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden (endret) 9 hours ago, Griever said: Jeg må si at jeg synes det er fryktelig trist at dette er hva du sitter igjen med etter femti år. For å være litt flåsete så trenger du å møte bedre damer, og det er mulighet for helt andre relasjoner enn hva du beskriver. (Nå er det snart 6 pærer og fortjener full pott for beskrivelsen din) Jeg ser meg selv som en ganske tradisjonell mann. Jeg fikser og skrur og løfter og slåss. Jeg tar hånd om hva jeg skal ta hånd om, og er mannen i familien. Kona mi setter helt klart pris på disse sidene. Men jeg har også tvil, sorg, skam, usikkerhet, frykt, sinne og hele spekteret av følelser. Noen ganger trenger jeg å snakke om ting, noen ganger trenger jeg råd, noen ganger trenger jeg trøst og andre ganger trenger jeg et spark i ræva. Når ting er vanskelig og forvirrende er kona mi mitt vater og anker. Og jeg gjør mitt beste for å være det for henne når hun trenger det. Uten henne ville livet vært fattig, og det vet hun veldig godt at jeg synes. Aldri på noe tidspunkt har jeg følt at hun ser ned på meg fordi jeg viser disse sidene. Om noe tror jeg vi umulig kunne hatt samme relasjonen uten denne dynamikken. Jeg ser ikke en gang på det som å vise svakhet, eller noe sånt. Det er en del av å være et helt menneske, og det burde ikke noen få deg til å føle at det er ugreit å være. Det er ingenting galt med at du er en følsom mann, og om dama ikke liker det... vel, da er dere ikke noen god match da. En partner som hadde ydmyket meg eller forlatt meg på grunn av slikt skulle fått min velsignelse til å gå, for å si det sånn. Det du beskriver her er hva et ordentlig forhold består av og synes du ordla deg meget bra med din opplevelse. Har selv det samme og aldri hatt noe problem med motsatte kjønn tidligere forhold, verken rik eller må vise falsk side (ikke bra å lyve eller ikke være seg selv), datet suksessfulle kvinner, da jeg alltid må ha noe hjerne for å kunne snakke om alt. Høres litt gammeldags ut hvordan tankegangen er og råd som kan komme, kan man ikke være seg selv er det et liv man ønsker å leve? Som nevnt man vil jo med tid bli gjennomskuet hvis man later som man har god selvtillit og selvsikker, så blir jo å kaste bort år på å være noe annet. Aner ikke hvordan generasjonen under 25-ish er, men har en lillebror på i overkant midten av tyveårene som er i samme situasjon, er seg selv og ikke rik, men ikke problemer med ordentlige bra damer heller som venner eller forhold. Tror det er en misoppfatning hva kvinner ønsker generelt (noe visse influence sikkert ikke har vært til hjelp for noen), men går man å later som noe man ikke er vil det jo være et rødt flagg i seg selv til slutt. Vær deg selv, ærlig og direkte så kommer man langt og tenker det om begge kjønn. Endret 16 timer siden av vampyrica Morgen skrive feil 3
Gjest 5c087...397 Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Det tydeligste ekemplet på dette i det siste er han stakkarn som prøvde å skrive kronikk om at han var ensom i pappaperm og ønsket noe tilsvarende som barselgrupper, bare for menn i perm. Det manglet ikke på kvinnelige kronikkforfattere som mente han skulle slutte å syte, ta seg sammen, og fikse selv. Så mye for den følsome og åpne mannens plass i samfunnet. Anonymous poster hash: 5c087...397
Gjest 0d9a3...3e7 Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Jeg tror ts har rett i hovedpoenget. Kvinner vil ha en sterk og trygg mann. Men usikkerhet, tvil og feil hos en mann er ikke et problem, det er måten du håndterer det på som kan være negativt. Styrke er å akseptere egne feil og heve seg over dem. Det samme gjelder partnerens feil og mangler. Som mann bør du ta ansvar og være løsningsorientert. At du har følelser og viser dem er greit for de fleste, og betryggende. Anonymous poster hash: 0d9a3...3e7
leticia Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) Gjest 5c087...397 skrev (4 timer siden): Det tydeligste ekemplet på dette i det siste er han stakkarn som prøvde å skrive kronikk om at han var ensom i pappaperm og ønsket noe tilsvarende som barselgrupper, bare for menn i perm. Det manglet ikke på kvinnelige kronikkforfattere som mente han skulle slutte å syte, ta seg sammen, og fikse selv. Så mye for den følsome og åpne mannens plass i samfunnet. Anonymous poster hash: 5c087...397 Litt av "problemet" her er at veldig få menn tar ut mer permisjon enn de må, spesielt få er det som tar ut fra rett etter baby er født, samt fellesperioden. Ressursene på helsestasjonen er i tillegg knappe. Skal jeg være helt ærlig så har slike grupper mer føltes ut som en "tvang" enn noe kjekt og motiverende de gangene jeg har deltatt (2 av 5 tilfeller). Kvinner drar heller til sin venninne enn å knytte nye bånd med ukjente i en gruppe. Kanskje vanskeligere for menn å naturlig gjøre dette hos sine venner. Det hjelper kanskje heller ikke så mye å ha en gruppe hvis uansett det ikke er nok menn som er villige til å delta til at det blir en gruppe ut av det? Men ja, tilbudet burde vært der uansett, om det så bare var 1 oppstartsmøte for å finne andre menn som var i samme situasjon. Men det er heller ikke noe problem å starte noe selv hvis man vil det. Vi droppet faktisk barselgruppe i det hele tatt ved flere tilfeller fordi han ikke ble godtatt til å kunne ta "min plass" i barselgruppa. Det var han, og ikke jeg som var hjemme i permisjon. Vel og merke var dette 20 - 25 år siden, så ting kan ha endret seg noe siden da. https://www.nrk.no/rogaland/ny-forsking_-fedrar-opplever-at-dei-blir-ekskluderte-_-vil-vere-med-i-barselgruppe-og-pa-helsestasjon-1.16685639 Edit: Kvinner som reagerte negativt på artikkelen hans er nok kvinner som "føler seg truet" av at menn kommer inn på områder som de føler som "deres ". Litt på samme måte som "menn som føler seg truet av såkalte "sterke kvinner"... " Endret 11 timer siden av leticia edit 1
Gjest 5c087...397 Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Ja, men poenget var ikke barselgruppe eller ikke, men at når en mann offentlig gikk ut og sa han var ensom og ønsket den samme støtten som kvinner får ifb med barn og permisjon, så fikk han huden full fra kvinner. Som styrker teorien om at kvinner vil ha følsomme menn som bedre kan ta vare på kvinner, ikke for at mennene selv skal bli tatt vare på av andre, for da syter de. Anonymous poster hash: 5c087...397
leticia Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Gjest 5c087...397 skrev (6 minutter siden): Som styrker teorien om at kvinner vil ha følsomme menn som bedre kan ta vare på kvinner, ikke for at mennene selv skal bli tatt vare på av andre, for da syter de. Det er kanskje noe i den teorien. Men det kommer an på kvinnene. Du kan ikke ta utgangspunkt i noen få kvinner som reagerer på en artikkel, og tenke at kvinner generelt er sånn. Som nevnt lenger opp så er det en større oppfatning av de kvinnene jeg selv omgås at menn skjuler sine uffer og vondter fordi de selv ikke ønsker å fremstå svake, fordi de selv ser på seg som beskytteren av familien. Og med det så slipper de ikke kvinnene til for å støtte dem emosjonelt, selv om kvinnene så gjerne vil. 1
Griever Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden leticia skrev (46 minutter siden): Litt av "problemet" her er at veldig få menn tar ut mer permisjon enn de må, spesielt få er det som tar ut fra rett etter baby er født, samt fellesperioden. Ressursene på helsestasjonen er i tillegg knappe. Yeah. Hadde jeg hatt valget om å overføre mer av min permisjon hadde vi 100% sikkert gjort det også. Og jeg må jo si at jeg ikke har den minste interesse av å være i noen barselgruppe eller lignende, og det til tross for at jeg har vært hjemmeværende pappa og stortrivdes med det. Jeg har vanskelig for å se at det hadde blitt noen stor pågang på barseltreff for fedre i mitt nærområde, men selvsagt kjipt for de som savner et slikt tilbud. Har ikke lest artikkelen det er snakk om. Men det er alltid noen som skal kritisere uansett hva saken er. Man kan liksom ikke tillegge slikt noen betydning for holdningen til millioner på millioner av kvinner. 1
leticia Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Griever skrev (10 minutter siden): Yeah. Hadde jeg hatt valget om å overføre mer av min permisjon hadde vi 100% sikkert gjort det også. Og jeg må jo si at jeg ikke har den minste interesse av å være i noen barselgruppe eller lignende, og det til tross for at jeg har vært hjemmeværende pappa og stortrivdes med det. Ja, det er endel menn som vil ha minst mulig permisjon, og kvinner som vil ha mest mulig. Faktisk så var jo min mann hjemme i hele perioden med 2 av barna våre, men jeg tror heller ikke han savnet noe "fedregruppe". Tror han muligens var i en sånn "åpen" barnehage et par ganger, men det var jo for barnets del, ikke hans. Griever skrev (16 minutter siden): Jeg har vanskelig for å se at det hadde blitt noen stor pågang på barseltreff for fedre i mitt nærområde, men selvsagt kjipt for de som savner et slikt tilbud. Ja, det er min tanke også, som beskrevet, at de sannsynligvis ikke hadde fått noen "gruppe" ut av det. Spesielt siden perioden fedrene tar ut permisjon i mye større grad enn for kvinnene er av kortere varighet. Griever skrev (20 minutter siden): Man kan liksom ikke tillegge slikt noen betydning for holdningen til millioner på millioner av kvinner. Ja det var nettopp det. 1
rozon Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden 15 hours ago, Griever said: Jeg må si at jeg synes det er fryktelig trist at dette er hva du sitter igjen med etter femti år. For å være litt flåsete så trenger du å møte bedre damer, og det er mulighet for helt andre relasjoner enn hva du beskriver. Jeg ser meg selv som en ganske tradisjonell mann. Jeg fikser og skrur og løfter og slåss. Jeg tar hånd om hva jeg skal ta hånd om, og er mannen i familien. Kona mi setter helt klart pris på disse sidene. Men jeg har også tvil, sorg, skam, usikkerhet, frykt, sinne og hele spekteret av følelser. Noen ganger trenger jeg å snakke om ting, noen ganger trenger jeg råd, noen ganger trenger jeg trøst og andre ganger trenger jeg et spark i ræva. Når ting er vanskelig og forvirrende er kona mi mitt vater og anker. Og jeg gjør mitt beste for å være det for henne når hun trenger det. Uten henne ville livet vært fattig, og det vet hun veldig godt at jeg synes. Aldri på noe tidspunkt har jeg følt at hun ser ned på meg fordi jeg viser disse sidene. Om noe tror jeg vi umulig kunne hatt samme relasjonen uten denne dynamikken. Jeg ser ikke en gang på det som å vise svakhet, eller noe sånt. Det er en del av å være et helt menneske, og det burde ikke noen få deg til å føle at det er ugreit å være. Det er ingenting galt med at du er en følsom mann, og om dama ikke liker det... vel, da er dere ikke noen god match da. En partner som hadde ydmyket meg eller forlatt meg på grunn av slikt skulle fått min velsignelse til å gå, for å si det sånn. Flott skrevet. 1
Krig og fred Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden 1 hour ago, Guest 5c087...397 said: Ja, men poenget var ikke barselgruppe eller ikke, men at når en mann offentlig gikk ut og sa han var ensom og ønsket den samme støtten som kvinner får ifb med barn og permisjon, så fikk han huden full fra kvinner. Som styrker teorien om at kvinner vil ha følsomme menn som bedre kan ta vare på kvinner, ikke for at mennene selv skal bli tatt vare på av andre, for da syter de. Anonymous poster hash: 5c087...397 En lenke hadde vært greit. 1 1
Gjest 0d9a3...3e7 Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden DukeRichelieu skrev (13 timer siden): At kvinner liker menn som er selvsikre er jo gammelt nytt. Selvsikkerhet, i den grad det utstråler trygghet og ro, er attraktivt for alle. Kvinner er ikke noe unntak. Yngre og umodne kvinner liker også surrehuer, de blir sjarmert av det. Typisk Harald Rønneberg og Truls Svendsen. Menn foretrekker også selvsikre kvinner, ikke selvsikre fagidioter, men kvinner som er selvsikre i sin seksualitet. Anonymous poster hash: 0d9a3...3e7
Griever Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Gjest 5c087...397 skrev (2 timer siden): Ja, men poenget var ikke barselgruppe eller ikke, men at når en mann offentlig gikk ut og sa han var ensom og ønsket den samme støtten som kvinner får ifb med barn og permisjon, så fikk han huden full fra kvinner. Som styrker teorien om at kvinner vil ha følsomme menn som bedre kan ta vare på kvinner, ikke for at mennene selv skal bli tatt vare på av andre, for da syter de. Anonymous poster hash: 5c087...397 Fra NOEN kvinner. Det er det som er poenget. Man kan jo ikke forvente at alle fra ut utvalg av milliarder skal være fornøyd med hva du gjør.
Vokteren Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Gjest b87fa...e88 skrev (18 timer siden): Etter mange år i det "moderne" norge og dating scenen har jeg erfart og lagt merke til "gamle" ting som fortsatt gjelder, selvom feminismen og kvinner sier noe annet: Som mann må du aldri vise at du er svak eller vise at du er usikker, du kan gjerne være det på innsiden, men du må ikke vise det. De gangene jeg har vist usikkerhet, en svakhet eller noe annet som kan vise at jeg er sårbar, og faktisk et menneske, så har dama jeg har datet/vært sammen med mistet interessen, dette er så påfallende at jeg vil si at det er bedre for menn å gjøre som tidligere generasjoner menn og holde alt av "svake" følelser etc. inne i seg, for guds skyld ikke vis det foran kjæresten din.. hun mister respekten for deg som mann og partner/sexpartner, du blir nedgradert og tilslutt dumpa. Jeg er snart 50 år og dette har vært en gjenganger siden jeg begynte å "date" jenter og damer, skulle ønske jeg hadde fulgt mitt eget råd. Jeg har alltid vært en følsom mann og vist følelser etc. slik som en "moderne" mann skal gjøre, men det har sjelden gjort ting bedre. Som mann må du alltid være den sterke i forholdet, du kan ikke vise svakhet uansett hva det moderne samfunnet sier at er greit, jenter har fortsatt instinkter fra da vi var "steinaldermennesker" og en "sterk" mann som tåler alt er fortsatt det de ser etter, det er noe feminismen ikke tar høyde for eller forteller, ivhertfall ikke menn. Anonymous poster hash: b87fa...e88 Du generaliserer. »Alle» setter pris på selvsikkerhet på et nivå som signaliserer selvstendighet, evne til problemløsning og evne til å være en omsorgs/ressursperson. Dette er hva mange oppfatter som «voksen». At man er litt ydmyk i feks en opplæringssituasjon, er helt naturlig. Men hvis dette tar overhånd og man trenger kontinuerlig trøst og omsorg, blir man en belastning som ikke yter noe til fellesskapet.
BadCat Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden 18 hours ago, Karltorbj said: Ydmykhet er en kraft. Det aa vaere ydmyk, er er en styrke. Det er naar man er aerlig paa svakhetene og usikkerheten sin, man blir sterk, er mitt inntrykk. Vet ikke helt om jeg hadde satset paa eller savnet de jentene, du snakker om. "It's my way or highway."
Sebby Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Gjest b87fa...e88 skrev (20 timer siden): Etter mange år i det "moderne" norge og dating scenen har jeg erfart og lagt merke til "gamle" ting som fortsatt gjelder, selvom feminismen og kvinner sier noe annet: Som mann må du aldri vise at du er svak eller vise at du er usikker, du kan gjerne være det på innsiden, men du må ikke vise det. De gangene jeg har vist usikkerhet, en svakhet eller noe annet som kan vise at jeg er sårbar, og faktisk et menneske, så har dama jeg har datet/vært sammen med mistet interessen, dette er så påfallende at jeg vil si at det er bedre for menn å gjøre som tidligere generasjoner menn og holde alt av "svake" følelser etc. inne i seg, for guds skyld ikke vis det foran kjæresten din.. hun mister respekten for deg som mann og partner/sexpartner, du blir nedgradert og tilslutt dumpa. Jeg er snart 50 år og dette har vært en gjenganger siden jeg begynte å "date" jenter og damer, skulle ønske jeg hadde fulgt mitt eget råd. Jeg har alltid vært en følsom mann og vist følelser etc. slik som en "moderne" mann skal gjøre, men det har sjelden gjort ting bedre. Som mann må du alltid være den sterke i forholdet, du kan ikke vise svakhet uansett hva det moderne samfunnet sier at er greit, jenter har fortsatt instinkter fra da vi var "steinaldermennesker" og en "sterk" mann som tåler alt er fortsatt det de ser etter, det er noe feminismen ikke tar høyde for eller forteller, ivhertfall ikke menn. Anonymous poster hash: b87fa...e88 Er helt enig. Har erfart det samme, flere ganger! De kan kanskje SI til deg at de liker den følsomme mannen, og å vise følelser er bare fint osv., men innerst inne mister de respekt og tiltrekning til deg. Så dette er helt on point, desverre. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå